Vučić pričao sa F-22 pilotom, zatim se telefonom čuo sa Makronom

21. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Poteškoće u obuci ukrajinskih pilota na borbenim avionima F-16

21. jun 2024

Balkanska Bezbednosna Mreža: Grčki mediji prenose da se Srbija navodno interesuje za grčke Miraže 2000

21. jun 2024

[VIDEO] Pratnja do sletanja u Niš: MiG-ovi 29 srpskog RV i PVO snimljeni iz američkog KC-135 Stratotankera

20. jun 2024

Mađarska nastavlja da modernizuje svoju PVO: Prikazan prvi mobilni 3D AESA radarski sistem EL/M-2084, planiraju drugu eskadrilu borbenih aviona Gripen

20. jun 2024

[Eurosatori 2024] Kompanija Jugoimport-SDPR prikazala najaktuelnije proizvode srpske odbrambene industrije

19. jun 2024

[ANALIZA] Kosovo prikazalo besposadne letelice Bajraktar, Đakovica ipak glavna avio-baza, nastavlja se obuka za pilote helikoptera u Albaniji

18. jun 2024

[Konferencija ASDA 2024] Komandant HRZ: „Da smo ugovor za Rafale potpisali samo 4 meseca kasnije, zbog rata u Ukrajini, platili bi znatno više

14. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Ruska PVO na Krimu meta stalnih ukrajinskih napada, Pogođeni borbeni avioni Su-57, Francuska Ukrajini šalje borbene avione Mirage-2000

14. jun 2024

RV i PVO Vojske Srbije izvelo vežbu uz primenu elektronskog ometanja: Divizion u Kragujevcu najverovatnije dobio sistem FK-3 kao i HQ-17AE

12. jun 2024

[ILA 2024] Evropa započela rad na razvoju svog “superteškog“ vojnog transportnog aviona

7. jun 2024

[ILA 2024] Sve o nemačkim Eurofajterima

7. jun 2024

[ILA 2024] Belgija novi korisnik Erbasovog helikoptera H145M

6. jun 2024

[ILA 2024] Nemačka će naručiti još borbenih aviona EF-2000, Erbas predstavio novi koncept „Wingman“ borbenog drona, „radikalna transparentnost“ ILA-e lekcija za sve

6. jun 2024

[ILA 2024] Međunarodna premijera srpskog petokrakog Erbasa u Berlinu (bolji smo od Mađara)

5. jun 2024

Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo potpisalo ugovor za nabavku helikoptera

4. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajina dobija leteće radarske sisteme iz Švedske, žestoki ukrajinski napadi na rusku protivvazduhoplovnu i protivraketnu odbranu

31. maj 2024

[SEAS 2024]: Erbas Srbiji predstavio teški transportni avion A400M

27. maj 2024

[RAT U UKRAJINI] Usporavanje ruskih ofanzivnih dejstava, navodni pokazatelji da Kina uskoro šalje naoružanje Rusiji, ruska lovačka avijacija dobila još jedno pojačanje

24. maj 2024

Dogodine u F-16: Igrali smo DCS na SEAS-u (i imamo ideju za biznis)

23. maj 2024
[ILA 2024] Međunarodna premijera srpskog petokrakog Erbasa u Berlinu (bolji smo od Mađara)
Budući "14508" BK.117D3m (petokraki) srpskog RV i PVO sa nekim, nadajmo se ne previše, retkim komšijama na statici / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[ILA 2024] Međunarodna premijera srpskog petokrakog Erbasa u Berlinu (bolji smo od Mađara)

„ILA Berlin Air Show“, ili dovoljno samo ILA, počeo je danas na berlinskom aerodromu „Willy Brandt“, 42. put po redu (uz pandemijsku pauzu).

Tango Six će izveštavati sa ILA-e do subote. Tradicionalno, donećemo vam naijnteresantnije teme i dešavanja koje imaju, pre svega, veze sa Srbijom i regijom.

Evropski proizvođač helikoptera Erbas zaslužan je za drugi prikaz srpskog Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane na velikim svetskim vazduhoplovnim sajmovima u novije vreme (posle Buržea 2019. godine) – na ovogodišnjoj ILA-i izložio je najnoviji srpski H145M-D3, letelicu evidencijskog broja „14508“.

Helikopter zauzima centralno mesto postavke Erbas Helikoptera. Srpska letelica se i prvi put nalazi na nekom javnom događaju uz H145M mađarskog ratnog vazduhoplovstva. Mađarska letelica je doduše stariji četvorokraki D2 model.

„14508“ je H-50B, odnosno (B)orbeni. Odmah se prepoznaje po izostanku meteo-radara u nosu umesto koga je instaliran Hensold sistem za samozaštitu. Srpski H145M je drugi put (nakon Buržea 2019. godine) prikazan sa Tales, Herstal i Nexter vođenim i nevođenim naoružanjem / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Erbas je srpskom H-50B (kako je zvanično imenovan u srpskom RV i PVO) prekrio rondelu i evidencijski broj zato što je reč o primerku koji još nije zvanično predat Srbiji (stoga i dalje nemačka privremena registracija na koju smo do sada navikli).

Srpsko RV i PVO koristi, u obe tranše, borbenu i spasilačku verziju H145M (H-50B i H-50S). Erbas je u okviru druge tranše do sada isporučio jedan helikopter u VIP verziji, kao i jedan H-50S. U drugoj tranši ostaje da se isporuči još jedna (S)pasilačka verzija. Za 890. eskadrilu osim VIP i SAR modela planiran je i jedan „Utility“ model, koji se može koristiti za SAR.

Javno smo do sad već videli jednog H-50B iz druge tranše – „14506“ je služio za verifikaciju integracije srpskog naoružanja i privremeno je (pre zvanične predaje RV i PVO) posetio Batajnicu i poligon Nikince.

Prilika da se prvi put u kadru na nekom sajmu nađu srpski i mađarski H145M / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Na ovogodišnjoj ILA-i Očekuje se oko 600 izlagača iz 30 zemalja sveta. Organizator očekuje do 80.000 posetilaca. Kao i na uporedivim većim evropskim sajmovima, vikend će biti rezervisan za opštu populaciju.

U letačkom programu su najavljeni borbeni avioni Tornado, EF-2000 i F-35A, potom teški transportni avion A400M, putnički A321XLR, helikopter H145M LUH SAR, besposadna letelica Quantum Vector, dok će nemačka vojska imati zajednički helikopterski program pod nazivom Bundeswehr Joint Scenario u kome će biti korišćeni teški transportni CH-53, srednji višenamenski NH-90, borbeni Tiger i laki višenamenski helikopter H145M.

Letački program ILA-e uvek je nešto interesantniji i raznovrsniji od većih vazduhoplovnih sajmova, pre svega jer je baziran na aktivnom učešću Luftvafea, koje zaista voli da leti pred publikom.

Erbasov „Wingman Drone“, najinteresantnija premijera ovogodišnje ILA-e / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Na sajmu je izloženo oko stotinu vazduhoplova od čega preko 50 na spoljnoj statici. Najveći učesnik je kao i u slučaju letačkog programa, nemačka vojska, tu su borbeni avioni EF-2000 i Tornado, transporteri C-130J i A400M, avion za prevoz veoma važnih osoba Global 6000, helikopteri H135, H145M LUH SAR i LUH SOF, NH90 TTH i Sea Tiger, CH-53G, Tiger.

Među ostalim interesantnijim vazduhoplovima na statici su Emirejtsov A380, potom avion A310 Zero-G za ispitivanje nulte gravitacije koji pripada Novespace – podružnici francuskog nacionalnog centra za ispitivanje svemira (CNES).

Osim toga mogu se videti i mornarički višenamenski patrolni avion P-8A Poseidon, leteći radarski sistem E-3 Sentry zajedničkih NATO snaga, a jedan od najatraktivnijih eksponata je model nove Erbasove besposadne letelice Wingman Drone“ koja je najinteresantnija premijera ovogodišnje ILA-e.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Srpski i mađarski H-145 se već zajedno leteli i mogli biti snimljeni za vreme pomoći Sloveniji prošlog leta kada su Sloveniju zadesile poplave.

Odgovori
Pe

Tako je!

Mu

Pomoći ? Kad stavi vitlo, doktora, medicinsku sestru, instrumente piloti moraju izaći da bi primio pacijente.

@Multi Boy
Vaš komentar ne zaslužuje ni da se odgovori na njega.

Mi

Nešto sporo ide isporuka ovih helija Srbiji. Dok dobijemo sve isporučeno, imaćemo sređene sve mi-35 kako je krenulo.

Odgovori
Dj

Kul, ja kad sam bio poslednji put mogla je da se vidi Mirya, ko bi tada rekao da cemo danas biti ovde gde jesmo i sta ce se desiti sa tom letelicom koja realno, uzivo mislim, osecaj je bio kao kad prolazis pored kruzera na doku. Ove godine nisam uspeo da se ogrebem za ticket, tada sam tu bio sa nekom ekipom koja je izlagala u civilnom delu.

20 dodatnih EF-2000 za Nemacku, pored 36 narucenih i F-35A, ludacka kolicina novca ide na naoruzanje. Ali ne mozes se nositi sa volovima bez odgovarajuce opreme, znaci rogova. Letacki deo sa Eurofajterima je veoma impozantan dogadjaj.

Odgovori
Ve

Ukupna naruđba izgleda ide preko 100 letelica sa americkim F35 grdne pare ce da uloze oni i francuzi najveci broj ce imat

Koje su prednosti i mane petokrakog rotora?

NPR: ovo ce omoguciti razlikovanje madjarskog H-145M and srpskog, jednostavno zbog cinjenice da ce signali odraza u dopleru biti razliciti. Dakle bez IFF-a ce biti moguce razlikovanje ove dve letilice. Takodje mislim da ce imati i nesto veci RCS.

Odgovori

Živojin Banković

Hvala, nadam se da ce se u osetljivim situacijama kao sto je rat neko setiti da iskljuci wACS, da se ne bi desilo kao 1999 da nasi aerodromi preko civilnog sistema javljaju podatke o pritisku, temperaturi, smetu i intenzitetu vetra preko civilnih sistema za razmenu.

O ovome je u jednom od interview-a govorio Nato pilot kao necemu sto im je olaksalo situaciju u poboljsalo preciznost.

Molim moderatora da obrise komentar koji sam dodao na kraju: duplikat

ma

Hvala T6 na sjajnoj reportaži, hvala vam što postojite, što istrajavate u svom radu i što ste uvek prvi! Samo nastavite tako. : )

Odgovori
Mi

Potpisujem! Veliko hvala!! Samo napred.

Du

Multi Boy
Komentar ti nije na mestu! HM145 prima 9 putnika, samo 2 manje od recimo UH60! A ima velika zadnja vrata, pa moze tuda primati ranjenike i prtljag. A za razliku od mnogih helikoptera moze bezbedno sleteti i sa jednim motorom!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs