Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024
Erik Trapije o planovima Dasoa nakon srpske narudžbine: „Očekivali smo kupovinu iz Beograda, do kraja godine još jedan izvozni ugovor“
"Uključivanje Srbije sa 12 naručenih aviona bilo je predviđeno i očekivano i uklopilo se u plan i program proizvodnje" / Foto: Ministarstvo odbrane

Erik Trapije o planovima Dasoa nakon srpske narudžbine: „Očekivali smo kupovinu iz Beograda, do kraja godine još jedan izvozni ugovor“

Generalni direktor francuske kompanije „Dassault Aviation“ Erik Trapije dao je ekskluzivni intervju radio stanici Europe 1, a glavni povod bila je prodaja višenamenskih borbenih aviona Rafal Srbiji.

Pre nego što je započet razgovor sa Trapijeom, voditelj je podsetio da je ugovor potpisan tokom zvanične posete Beogradu francuskog predsednika Emanuela Makrona, kao i da Srbija postaje četvrta evropska zemlja koja će biti opremljena ovim avionima. Takođe je ocenjeno da je ugovor ilustracija strateškog povezivanja Francuske i Srbije za koju se navodi da je “jedan od poslednjih saveznika Moskve u Evropi“.

Konstatujući da je prodaja Rafala Srbiji uspeh, kako za kompaniju Daso, tako i za Francusku, voditelj je postavio prvo pitanje za Trapijea koje se odnosilo na to šta se dešavalo iza kulisa potpisivanja ugovora. Direktor Dasoa kazao je da se prvo moraju vratiti na genezu potpisivanja ugovora, i istakao da je to plod volje dve države, dva predsednika, da se pokrene strateško približavanje. U tom nastojanju, jedna od želja je, kako je rekao Trapije, bila da se radi na nabavci Rafala, što je trajalo nekoliko godina i rezultiralo finalizacijom pregovora o komercijalnom ugovoru.

Potom je potvrđeno da ugovor Srbije i Dasoa vredi 2,7 milijardi evra, voditelj je naveo i da će avioni biti isporučeni 2028. i 2029. godine. U daljem razgovoru je spomenuto da je do sada prodato ili naručeno ukupno 507 Rafala, ocenjeno je da je to uspeh za avion čiji je prototip poleteo 1986. godine, i kome je trebalo neko vreme da postigne uspeh koji ima danas.

Sledeće interesantno pitanje odnosilo se na to da li će Daso, sa trenutnim brojem naručenih Rafala, moći na vreme klijentima da isporuči avione. U odgovoru se Trapije prvo osvrnuo na to da je njihov avion tehnički dobar, da ga je Daso osmislio u saradnji sa ratnim vazduhoplovstvom i mornaričkom avijacijom, kao i da je postignut izvozni uspeh. Prodajom ovih aviona, kako smatra Trapije, korak je ka približavanju Francuske velikom broju zemalja, među njima je i Srbija za koju je naveo da je ključna u kontekstu stabilizacije Balkana i dodao da je predsednik Makron imao želju da joj se približi.

Trapije će se do kraja godine možda rukovati sa još jednim ministrom odbrane / Foto: Ministarstvo odbrane

U daljem izlaganju prvi čovek Dasoa izneo je informacije da se za potrebe povećane proizvodnje planira zaposlenje većeg broja dodatnih radnika, i da je uključivanje Srbije sa 12 naručenih aviona bilo predviđeno i očekivano i da se uklopilo u plan i program proizvodnje. To se dogodilo iako postoje problemi u lancu snabdevanja, odnosno sa podizvođačima koji se još uvek oporavljaju nakon pandemije Korona virusa.

Trapije je otkrio da će ove godine u Dasou biti zaposleno 2.000 ljudi, što je kako je kazao, mnogo za kompaniju koja ima 13.000 zaposlenih. Takođe je rekao da će podizvođači učiniti isto, da će to biti zaposlenje kvalifikovanih radnika, koje zahteva odgovarajući obuku kako bi se postigli željeni rezultati u radu.

Voditelj emisije se osvrnuo i na buduće moguće korisnike koji su pomenuti u polugodišnjem izveštaju kompanije Daso, a sa kojima se tenutno vode pregovori. Trapije ni ovoga puta nije hteo da otkrije o kom potencijalnom klijentu se radi. Kazao je da ne voli da govori o budućim poslovima, već o tome šta je realizovano. Ipak je naveo da očekuje da će se do kraja ove godine potpisati još jedan ugovor o izvozu Rafala. Osim što nije otkrio o kojoj državi je reč, nije želeo ni da navede broj letelica.

Na osnovu dosadašnjih zvaničnih i nezvaničnih infomacija o tome koje još sve zainteresovan za Rafal, kao i ko je već vodio pregovore, najozbiljniji kandidati za novog naručioca ovog aviona su Indija i Saudijska Arabija, ali ne treba isključiti ni Irak. Indija je u julu prošle godine zvanično saopštila da je za svoj novi palubni borbeni avion izabrala Rafal, i da će nastojati da naruči 22 palubna Rafala M, kao i četiri „kopnena“ dvoseda Rafal B.

Tango Six je već pisao o zainteresovanosti Saudijske Arabije za Rafal, i da bi umesto trenutno nedostupnih EF-2000, kupila 54 francuska aviona. Za Irak se pre par godina spekulisalo da će naručiti bar 14, a postojale su naznake da će Katar nabaviti dodatna 24 primerka i Egipat još 30.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ne

Kosovo?

Odgovori
Vl

Bitno da smo mi kaparisali Rafale. Neka ih sada narucuje ko god zeli.

Odgovori
V

Lijepa izvozna priča za Dassault, na tragu Miragea III. Rafale platforma će biti aktualna još narednih bar 20 godina, a sigurno i dalje.

Odgovori
CA

A sve je to korupcija Irak ,India Saudiska Arabija Hrvatska Srbija ..
Predsjednik Barham Salih je 2021. godine izjavio da je 150 milijardi dolara novca od nafte ukradeno i prokrijumčareno iz Iraka ..
I sad prodat Iraku nesto bez mita :) U oktobru 2022. godine, Federalna komisija za integritet objavila je da je započela istragu o krađi 3,7 triliona iračkih dinara (2,5 milijardi dolara). Ta sredstva su navodno ukradena s računa Porezne uprave.

Odgovori
pa

Trudim se da pozitivno gledam na ovu nabavku ali realno…
Preskup paket za nasu zemlju, neizvesno ne samo da li ce kasniti nego i da li ce doci ako ne budemo ispunjavali zahteve zapada a i sa tehnicke strane upitno koji nivo opreme ce nam SAD i FR odobriti. Da ne spominjemo koje sisteme mogu imati samo NATO zemlje i na koji nacin mogu kontrolisati sisteme ovih letelica.
Sa druge strane opet sebi pravimo pakao sa logistikom jer nabavljamo sve i svasta.

Odgovori
Pe

To što mogu imati NATO zemlje nije nužno najbolje što postoji, na primer Link 16 je zastareo, spremaju mu uveliko zamenu a koristi se i dalje zbog kompatibilnosti saveznika. Izraelske varijante i neke druge imaju i preko 100 puta veći protok podataka od Linka 16. Prosto tehnologija ide napred svaki dan.
Dakle, postoje i ugovaraju se alternative. Svi koji su van NATO kupuju te alternative koje su sasvim funkcionalne, ima razlika negde u minus a negde u plus, ali niko ne bi kupio preskup zapadni avion da dobije samo praznu školjku. Potpisan ugovor znači da je sve odobreno, ne znamo još uvek sve detalje ali po onom što sami Francuzi pišu, osim par uobičajenih stvari koje se ne daju zemljama van NATOa, sve je tu.

A kontrolisati mogu teško jer ne bi Turci i Grci redovno obarali jedni drugima avione. Amerikanci oborili u poslednjih 30 godina prijateljskom vatrom više svojih i savezničkih aviona nego njihovi neprijatelji itd. Slažem se da treba biti oprezan ali ne treba ni preterivati.

YP

Predlažeš li nove 29ke? Jer, sve drugo je logistički haos.

Bo

Evo šta ću odgovoriti, ne mogu kontrolisati ni jedan sistem Rafala koji su nam prodati, već su nam prodati poput Indiji ili Egiptu. Indija je i mnogo koristila Rafalovog prethodnika, Mirage 2000, protiv Pakistana koji je bio, i još uvek jeste, američki saveznik. Zar bi zemlja poput Indije izabrala nešto što može biti daljinski kontrolisano kad je reč o avionima?

Ne

Razlika je bukvalno samo u tome sto ces ti imati sistem nazovimo ga A, a NATO neka bude B. Jer bas i ne ide da jedni druge prisluskujemo. Inace iste „vaznosti“ i „jacine“. I sto cemo mi imati veci izbor naoruzanja. Sve ostalo zavisu samo od para.

K

Lijepo je vidjeti da Europska industrija opstaje i dapace raste. Jos samo da Dassault uspije posloziti svoj supply chain na nacin da nema novih kasnjenja, i na konju su. Ovim tempom ce Dassault mozda moci i sam razvijati paralelni FCAS-ekvivalent za Francusku, ako nista kao rezervnu opciju.

Odgovori
Il

Kako mozes da tvrdis da je paket previse skup ako nisi citao ugovor i ne znas sta je sve u paketu? Nivo opreme je regulisan ugovorom tako da je to upitno samo onima koji ga nisu citali. Sto se tice logistike, novi radari za VOJIN su upravo Francuski.

K

Pa ne tvrdim

Mi

Meni iz ovoga deluje da je brzi rok isporuke bio političke i strateške odluke više nego vojne. Neko je ovde u komentarima na neku od predhodnih vesti lepo zapazio da se formira nova bezbednosna struktura na Balkanu pod kišobranom Francuske. Što nužno ne mora uopšte biti loše. Srbija mora na Zapad i Srbija pripada zapadu. Sviđalo se to nama ili ne. Emocije su jedno, razum drugo. A kao što sam i ja napisao ranije, ovo je bilo mnogo više od puke kupovine aviona.

Odgovori
Ne

Nuzno ne mora da se desava, a nuzno se radi o parama. A „strukture“, kp koga voli, ko koga ne, je stvar proslosti i ogranicenog razmisljanja.

Yo

Zastarela je to podela istok-zapad iz nekih prošlih vremena, a naročito kada je u pitanju istok gde ima i država predstavničke demokratije, monopartijskih sistema, šerijatskih pravnih sistema sa Kuranom kao Ustavom i sl.
Međutim, fora je u tome što je Evropa između čekića i nakovnja iz više razloga – a većini je sama dprinela – ali mi živimo u Evropi koja tek treba da se samostalno, suvereno i demokratski definiše ma koliko to delovalo čudno i suprotno uvreženom mišljenju i retorici…
U međuvremenu će patiti…

Л

@Millennium

Итекако је ово војна одлука. Мигови из службе излазе од 2030. године. Иако је теоријски њихово продужење животног века опција, реално није у тренутном међународној ситуацији. С друге стране, увођење Рафала у службу, и још битније прелазак за западну доктрину је процес који ће у појединим сегментима трајати читаву деценију у овом другом сегменту, а неколико година у овом првом.

Ju

U lepom smo društvancetu upali.Sve sami lideri vladavine prava i demokratije:Saudi Arabia,Katar, Egipt,Irak,mi i hrvati dodjemo ko zabavište za ovu ekipu.Pravi dokaz da novac nije presudan nego demokratski principi i vrednosti.Viva la France

Yo

Preovladava mišljenje na Zapadu da miš može biti saveznik slonu, tj. Srbija Rusiji – iz prostog razloga što nikada nećemo imati sklonosti za NATO savez (nemamo ni tradiciju članstva u vojnim savezima trajnijeg i neoslobodilačkog karaktera) ili što ne uvodimo sankcije Rusiji što bi moglo biti pogubno po nas na više nivoa i bez tradicionalne bliskosti.
Dobro je što Daso startuje sa proizvodnjom 25/7, dobro je što su Francuska i EU zainteresovane za stabilnost ovog prostora – što znači i stvaranje uslova za pristojan život, dobro je i to što će pomenuti poslovi pozitivno uticati na projekat FCAS – jer treba misliti na avijaciju i nakon Rafala – a još ako bi uspeli u kooperaciji progurati i neke domaće projekte po našim specifikacijama i uspeti da tako zadovoljimo sopstvene potrebe i nešto i izvezemo – pa to je onda sjajno.
Rusija i EU će izgladiti odnose – to je prosto neminovno – jer će sudar sa realnošću ohladiti usijane glave – figurativno ili bukvalno…

Odgovori
kr

Isporuka prvih primjeraka u 2028.g. je stvarno najveće iznenađenje koje je isplivalo nakon potpisa ugovora. Naravno to automatski ne znači dolazak aviona u Srbiju već vjerojatno njihovo preuzimanje u Francuskoj i početak obuke u Dasso centru. Grčka i RH su veći dio preobuke odradili u francuskim zračnim snagama odnosno ETR-u, a manji dio nakon preuzimanja zrakoplova u Dasso centru… isto je vrijedilo i za tehničko osoblje…

Odgovori
Jo

@Krunc
Srbija ima opcije da počne da počne sa obukom i ranije. Učestale su posete Egiptu, koji već osam godina ima rafale u naoružanju, a u isto vreme ima i mig-29.

Ne

Tako ste dosadni sa tim Rafale!!!

Odgovori
Pe

Tek smo počeli. Ovo je ništa.

Ma

2028,2029 isporuka Rafala f4.1 nije loše znači leteće zajedno sa migovima još5god,još ako budemo sa Izraelcima napravili dil da možemo koristiti njihov link i istočne rakete+micu ng!

Odgovori
Sr

@Markoo
Thales već proizvodi kompletno rešenje za komunikaciju za Rafale, uključujući i datalink.

To

Ovi likovi koji vode namenske industrije valjda i inace uzimaju ogromne kolicine novca na svoje proizvode, pa sad kad imaju priliku da brzo uzmu jos 100x vise, njih to ne zanima vec sve lagano rade.

Odgovori
Ma

Super, mogu rafali sad da prelete iznad centra Vranja da osuse ovu izlivenu kanalizaciju iz pola turskog pola milenium tim doba.

Odgovori
Zo

Dali je kupljen i simulator? Hrvatska je ako se ne varam kupila dva.

Odgovori
Ne

@Zoran.

Samo jedan, ali vrijedan…

Najvažnije pitanje bi trebala biti šema bojanja Rafala za RVPVO.

https://www.sportime.gr/wp-content/uploads/2021/03/turkey-rafale-1.jpg

Е

Изгледа да Египат чини праву ствар и купује Ј10.

Odgovori
Ne

To cemo znati tek posle bar 2-3 godine upotrebe u njihovom RV.

Du

Ovde je ozbiljno zanemareno ključno pitanje. Da li će sa Rafale avionima piloti dobiti i Dodane satove koje koriste piloti francuskog RV?

Odgovori
zo

Kupovina aviona samo kao platforme, bez naoružanja, sa gomilom klauzula ograničenja, platiti 2,7 mlrd evra – moram priznati da je loš potez. Praviti kmbinacije za integraciju ruskog naoružanja, dopunska izgradnja kaponira i hangara i sve ostalo – to je još jedna milijarda.
Ako Hrvatska nabavi podmornicu, hoće li i Srbija krenuti u nabavku iste?

Odgovori
Pe

Mani se Hrvatske u tom kontekstu. Avione kupujemo od 2008. ali nismo imali para pa smo remontovali MIG-29 dok je moglo. Više nije moglo. A šta je ograničeno ne znamo, nekakve gomile sigurno nisu.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor