Prošlog četvrtka mađarskom ratnom vazduhoplovstvu zvanično je isporučen prvi višenamenski transportni avion C-390 „Millennium“ proizvođača Embraer. Kako je navedeno iz ove brazilske kompanije, mađarski C-390 će prvi u svetu biti opremljen medicinskim modulom za intenzivne negu koji se, kako tvrde, veoma jednostavno ubacuje i uklanja iz aviona.
Takođe se napominje da će biti opremljen i za obavljanje humanitarnih misija i misija medicinske evakuacije. Osim toga, ističe se da je mađarski C-390 u potpunosti kompatibilan sa zahtevima Severnoatlantskog saveza (NATO), ne samo u pogledu svog hardvera, već i u pogledu avionike i komunikacione konfiguracije.
– Avion u potpunosti ispunjava zahteve mađarskih odbrambenih snaga, budući da je u stanju da obavlja različite vrste vojnih i civilnih misija, uključujući medicinsku evakuaciju, humanitarnu podršku, traganje i spasavanje, transport tereta i trupa, precizno ispuštanje tereta, padobranske operacije i vazdušne operacije, dopunjavanje goriva u vazduh – navodi se u Embraerovom saopštenju.
– Dolazak ovog aviona predstavlja pravu prekretnicu za mađarsko ratno vazduhoplovstvo, jer će mađarskim odbrambenim snagama dati do sada neviđene sposobnosti u vojnom vazdušnom saobraćaju. Bezbednosni je interes Mađarske da ima jake, dobro opremljene, moderne odbrambene snage i mi radimo na tome. Embraer je odličan partner u tome – rekao je Krištof Salaj-Bobrovnički, ministar odbrane Mađarske.
Iz brazilske kompanije ističu da C-390 može da nosi veći teret (26 tona) u poređenju sa drugim vojnim transportnim avionima srednje veličine, leti brže (470 čvorova) i dalje, Sposoban je da obavlja širok spektar misija kao što su transport i izbacivanje tereta i trupa, medicinskih evakuacija, traganja i spasavanja, gašenja požara i humanitarnih misija, i može da se koristi sa privremenih ili neasfaltiranih poletno-sletnih staza. Avion sa oznakom KC-390 konfigurisan sa opremom za dopunjavanje goriva vazduh-vazduh, može da se koristi i kao tanker, ujedno i da prima gorivo od drugog KC-390.
Embraer dodaje da otkako je ušao u upotrebu u brazilskim vazduhoplovnim snagama 2019. i portugalskim vazduhoplovnim snagama 2023. godine, C-390 je dokazao svoj kapacitet, pouzdanost i performanse. Trenutna flota aviona u upotrebi je nakupila više od 14.000 sati leta, sa stopom operativnosti od 93% i procentom uspešno izvršenih misija iznad 99%, što pokazuje izuzetnu efikasnost u svojoj kategoriji.
Embraer je avionom C-390 pre pet godina započeo za sada prilično uspešan nastup na svetskom tržištu. U konkurenciji američkog Super Herkulesa brazilski proizvođač uspeo je da od 2019. do 2023. godine svoju letelicu proda u 6 stranih zemalja. Austrija je naručila 4 aviona, Češka dva, Holandija 5, Mađarska dva, Portugal 5 (isporučena za sada dva) i Južna Koreja tri primerka. Brazilsko ratno vazduhoplovstvo kupilo je 19 C-390 ali je do sada isporučeno samo 7.
resurs
Mnogo lep avion.
Vlado
Zverka nema sta. Sretno susedima u koriscenju.
Dunedain
Gde su sad svi oni koji su govorili sta ce Srbiji transportni avioni, da kazu sada, sta ce Madjarskoj transportni avioni!
Pavle
Tu su, pod ovim ili onim nadimkom. Čekaju priliku.
Darko
Da li bi nama trebao veći avion od case?
Beduin
Ovisi Darko, ovisi o tome koji su politicki ciljevi Srbije.
Ovaj aparat ima gotovo globalni doseg….a projekcija politike ‘evo me tu sam’ olitiga ‘showing the flag’ kao sto i sam vidi poprima razlicite forme.
Milki
Pa eno ih tamo, srbijanski transport avioni stoje, uoće ne lete sa njima, pošto nemaju sa njima što raditi. Tu i tamo, jedanput na mjesec polete i to ako.
Nenad N.
Darko
Naravno, i bilo je logicnije kupiti dva ovakva nego dve Kaze. Primer: pre neki dan su nas kontigent u Libanu zajedno sa novim vozilima prevozili Italijani u dva leta. A to bi moglo ovakvim avionom. Madjarska vojska nije puno veca od vojske Srbije, niti puno jaca, pa eto oni nalaze svrhu. Tu je i razlog koji je naveo Beduin. Naravno, nece se desiti jos neko vreme, iz dobro poznatih razloga kojima ovde nije mesto.
Nenad N.
Milki
Lete skoro svaki dan, nazalost najcesce u VIP konfiguraciji. Ja sam „vojno“ dete, nikada nisam shvatao taj sirotinjski mentalitet, tako da imam taj stav da je bolje nesto imati, pa ga i ne koristiti stalno – nego uopste nemati.
Živojin Banković
Milki
Укључите понекад Flightradar, 21. век је…..
Thomas
@Nenad N.
Koga to lete u Vip konfiguraciji i zasto? Nije li bolje da za to koriste
helikoptere? Kupljeni avioni bi trebali sluziti za osnovnu padobransku
obuku. Ako Srbija ima po popisu jednu padobrabsku brigadu morali
bi skoro svaki dan raditi obuku.
Aleksandar
Било би идеално када би Србија купила још два Ц 295 и два Ц 390, тада би наша војно транспортна авијација и имала смисла. Можда и буде у некој блиској будућности, ко зна.
Aleksandar Veselinovic
Буквално нам треба два ИЛ-76 МФ са новим моторима ПС-90. Све друго је крпљење. Ако смо већ купили Ц-290, онда је рационално купити Иљушин. Носивост преко 50 тона и плус димензије терета неће бити проблем. А онда наставити куповину још неки комад Ц-295. ИЛ-76 може да има и конфигурацију за гашење пожара. Цена му је конкурентна.