[BURŽE 2025] Leonardo i Baykar formirali zajedničko preduzeće koje će se baviti tehnologijama i razvojem besposadnih letelica

20. jun 2025

[ANALIZA] Drugi deo: Koliko su i kako saveznici opremili i naoružali ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovnu odbranu Ukrajine

19. jun 2025

[BURŽE 2025] Premijera prvih ozbiljnijih borbenih dronova: Američke kompanije predstavile budućnost vazdušnog ratovanja

18. jun 2025

[ANALIZA] Prvi deo: Koliko su i kako saveznici opremili i naoružali ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovnu odbranu Ukrajine

18. jun 2025

[BURŽE 2025] Analiza: Zbog čega hrvatski ministar odbrane proziva opremljenost srpskih Rafala i kakve veze sa tim imaju Francuska i Daso?

17. jun 2025

[BURŽE 2025] Šta su sve razgledale srpska i hrvatska delegacija na Buržeu

17. jun 2025

Saznajemo lokaciju gde će se na batajničkom aerodromu graditi hangari za Rafale

17. jun 2025

[BURŽE 2025] Premijera demonstratora Rafala u varijanti F5: Emiratsko naoružanje i Dasoov koncept “loyal wingman-a“

16. jun 2025

[BURŽE 2025] Daso izložio maketu Rafala u srpskim bojama, poseta visoke delegacije Generalštaba i RV i PVO

16. jun 2025

U Bugarsku stigao drugi borbeni avion F-16, prvi isporučeni primerak počeo da leti nakon skoro dva meseca od isporuke

13. jun 2025

Trup francuskog višenamenskog borbenog aviona Rafal proizvodiće se i u Indiji

12. jun 2025

[REPORTAŽA] Makedonija proslavila 33. godišnjicu svog ratnog vazduhoplovstva

11. jun 2025

Mađarskoj isporučeni prvi mlazni trenažni avioni L-39 Skyfox

10. jun 2025

Novi detalji ukrajinske Operacije “Paukova mreža“: Bombarderi pogađani više puta, bilo je i promašaja

6. jun 2025

[INTERVJU] „Raven Adisory“ i PR-DC: Nekadašnja Zelena Beretka u saradnji sa srpskom kompanijom proizvodiće dronove u Americi

5. jun 2025

Izviđačka letelica iznad Kosova i Metohije: Da li je kosovski Bajraktar na kratko bio i u vazdušnom prostoru centralne Srbije?

4. jun 2025

Posledice ukrajinskih napada na ruske bombardere: Pogođeno ipak mnogo manje od 41 aviona

3. jun 2025

Sudbina makedonskog Lirdžeta: Povod da se setimo i obratimo pažnju na ostale jugoslovenske Lirdžetove 25

3. jun 2025

Operacija “Paukova mreža“: Spektakularni napad Ukrajine na ruske baze strategijskih bombardera

2. jun 2025

Tango Six i Ex-Yu Aviation i dalje najčitaniji i najuticajniji regionalni vazduhoplovni mediji koji ne kradu tuđ sadržaj

2. jun 2025
Mađarska sertifikovala transportni avion KC-390, njihova vojna flota Erbasovih helikoptera naletela 15 hiljada sati
Mađarski vojni sertifikat tipa za avion KC-390 izdat je nakon dve godine procesa ispitivanja letelice koja je opremljena po mađarskim zahtevima / Foto: Ministarstvo odbrane Mađarske

Mađarska sertifikovala transportni avion KC-390, njihova vojna flota Erbasovih helikoptera naletela 15 hiljada sati

Ministarstvo odbrane Mađarske saopštilo je da je na transportnom avionu KC-390 u saradnji sa proizvođačem uspešno završena sertifikacija tipa i da je Erbas flota mađarskog ratnog vazduhoplovstva prešla nalet od 15 hiljada sati.

Kako se navodi, posle više od dve godine mukotrpnog rada, uspešno je završen postupak sertifikacije vojnog višenamenskg transportnog aviona KC-390 u konfiguraciji za ratno vazduhoplovstvo Mađarske. Postupak je sproveo Sektor za državnu avijaciju ministarstva odbrane kao organ vojnog vazduhoplovstva nadležan za nadzor mađarske avijacije u skladu sa važećim zakonskim propisima iz ove oblasti.

Specifičnost mađarskog procesa bila je u tome da su Embraer i brazilske vojne vazduhoplovne vlasti gotovo paralaleno i same ispitivale letelicu.

Prvi naručeni KC-390 stigao je u Mađarsku 12. aprila ove godine / Foto: Ministarstvo odbrane Mađarske

Svrha postupka ispitivanja tipa bila je, kako se navodi iz ministarstsva odbrane Mađarske, da se utvrdi bezbednost ovog tipa vazduhoplova za letačke operacije. U toku postupka, stručnjaci nadležnih organa, zajedno sa brazilskom kompanijom Embraer S.A., izradili su takozvani plan tipskog ispitivanja, koji čini osnovu postupka ispitivanja.

Kako je KC-390 prilično nov tip aviona na tržištu (njegov razvoj je počeo početkom 2000-ih, prvi proizveden avion brazilsko vazduhoplovstvo je preuzelo tek 2019. godine) kod proizvođača su još uvek u toku bile brojne provere funkcionisanja ovog tipa, podsećaju iz ministarsva odbrane Mađarske.

Osim toga, na početku mađarske zvanične procedure bila je u toku i sertifikacija tipa od strane brazilskih vojnih vazduhoplovnih vlasti, a KC-390 je do marta 2023. imao samo privremeno odobrenje tipa.

U postupku testiranja bilo je od posebnog značaja istražiti integraciju ugrađenog sistema opreme koju je zatražila mađarska strana, a koja će biti instalirana u skladu sa potrebama mađarskih odbrambenih snaga (npr. jedinice hitne medicinske pomoći), koje, naravno, još nisu bile sertifikovane za mađarske potrebe, i koje još uvek nije sertifikovaka ni brazilska strana.

Procedura je 2024. svoj vrhunac dostigla u aprilu, kada je prvi mađarski avion isporučen odmah po završetku probnih letova proizvođača u Embraerovoj proizvodnoj lokaciji u Gavio Peikotou u Brazilu. Let je izvelo odeljenje fabrike za probnе letоve sa svojim pilotima i inženjerima, ali su tokom leta bili i predstavnici mađarskog vojnog vazduhoplovstva.

Tokom skoro dvočasovnog leta pregledani su glavni sistemi aviona, njihov pravilan i bezbedan rad tokom leta. Nakon uspešno obavljenog leta, kao poslednje administrativne faze postupka, sumirani su rezultati ispitivanja, zatim je izdat mađarski vojni sertifikat o tipu KC-390, a 25. juna 2024. načelnik za bezbednost vazduhoplovstva potpukovnik Laslo Jakab predao je ovaj dokument nadležnom organu proizvođača aviona – objašnjava se u saopštenju mađarskog ministarstva odbrane.

Mađarska je novembra 2020. od Embraera naručila dva KC-390. Prvi avion namenjen mađarskom ratnom vazduhoplovstvu poleteo je prvi put 8. februara ove godine. Letelica je stigla u Mađarsku već 12. aprila. Zvanična primopredaja biće obavljena krajem 2024., dok će drugi naručeni avion biti isporučen sledeće godine.

Preko 16.000 sati naleta na Erbasovim helikopterima

Flota Erbasovih helikoptera koju koriste mađarske odbrambene snage naletela je od uvođenja u naoružanje 15 hiljada sati. Kako navodi mađarsko ministarstvo odbrane, mađarski piloti su na ovogodišnjem vazduhoplovnom sajmu ILA u Berlinu, od predstavnika Erbasa za Evropu Tomasa Hajna dobili plaketu za dostizanje ovog broja sati naleta.

Erbas je na sajmu ILA, sa kojeg je i Tango Six izveštavao, bio jedan od učesnika, a među izloženim letelicama našli su se i mađarski helikopteri H145M i H225M.

Mađarska je naručila ukupno 16 helikoptera H225M Caracal / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

– U Berlin smo otišli ​​na poziv Erbas Helikoptera, jer su mađarske odbrambene snage najveći kupci u centralnoj Evropi, a u regionu imamo najveću flotu helikoptera evropskog proizvođača. Mađarski helikopteri su bili na njihovom štandu, a mi smo odgovarali na pitanja profesionalnih i civilnih posetilaca – kazao je major Atila Dajka.

– U stvari, već smo prešli šesnaest hiljada sati leta, ali ova plaketa je prilagođena okruglom broju. Ovaj broj sati smo naleteli na helikopterima H145M i H225M, uključujući obuku i sate leta tokom različitih operacija – rekao je mađarski major.

Pored jednog srpskog, na ILA sajmu bio je izložen i mađarski H145M / Foto: Petar Vojinovič, Tango Six

Prva dva od 20 lakih višenamenskih helikoptera H145M naručenih juna 2018., isporučena su Mađarskoj 18. novembra 2019, a poslednji primerci 25. marta 2021. godine.

Jedan H145M izgubljen je u nesreći koja se dogodila u Hrvatskoj 21. juna prošle godine. Kada je reč o helikopterima H225M Caracal, 16 letelica naručeno je decembra 2018., prva dva su isporučena 17. jula prošle godine, a do sada je u Mađarsku stiglo 8 helikoptera.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Te

Svaka cast madjarima medjutim dali se koristi Mi-17 kod njima?

Odgovori
Ž

Teo

Да још увек их користе, али ће им ресурси истећи ове године.

Th

@Zivojin Bankovic
Ako im resursi ove godine istecu moze ih Srbija sledece godine pokupovat. Ionako izgleda da u Srba nikad dovoljno oruzja.

Ne

Thomas

Slazem se. Sto se kaze: bolje da ljulja negu da zulja/nece se baci. Ako nista, bar za kanibalizaciju.

Br

@Thomas

Bolje da uzmemo mi nego Ukrajina. A Mi-17 nam mozda od svega najvise i nedostaje.

Ne

Tako se radi. Bravo Madjarska. Lepo je videti kada se vojska i drzava ozbiljno shvataju. Da je nama bar jedan srednji transport.

Odgovori
PS

Uzeti avion koji nije do kraja ispitan je ipak bio značajan rizik.

Di

Vojska Srbije ima 2 solidna CASA C-295

Vo

(Google prevoditelj)

PSA! Najveći rizik je nestašica. Anc-ovi (AN-26) bili su stari, domet je bio nedovoljan, a i nosivost je bila mala. Moralo se zamijeniti. Bit će rata uskoro. Naši vojnici idu protiv ekstremističkog ogranka islama u južnom dijelu Sahare. Vjerujem da će ovo biti prvo borbeno raspoređivanje ovog tipa.
Nisu najvažniji zubi, nego logistički rep koji slijedi.
U pravu si. Neisprobani tip je rizik. Ali niti jedan stari stroj nije zadovoljavao zahtjeve koje su postavljali naši borbeni sastavi. Do sada je bio problem što smo sudjelovali u NATO zadaćama na predalekim ratištima. Na tom području nema niti jedne cisterne, sada će biti dvije. Slovački i bugarski F-16V, mađarski Gripen, hrvatski Rafale, KC-390 već je vrlo tražen u ulozi dopune gorivom u zraku. I puno nosivosti na velikim udaljenostima. H-145M može stati u njegov prtljažni prostor, a možemo ih čak i prevesti na Antarktiku u potragu i spašavanje turista u nevolji.
Morali smo riskirati. Vojni ciljevi moje zemlje ovise o tome mogu li brazilski strojevi isporučiti obećane parametre.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor