Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024
Na “Armiji 2024“ predstavljen laki višenamenski borbeni avion Jak-130M
Jedan od prototipova školsko-borbenog aviona Jak-130 koji se koristi u razvoju lakog višenamenskog Jak-130M. Na fotografiji je uočljiv optičko-laserski termovizijski sistem SOLT-130K / Foto: OAK

Na “Armiji 2024“ predstavljen laki višenamenski borbeni avion Jak-130M

Ruski UAC (OAK – „Ujedinjena vazduhoplova korporacija“) saopštio je juče da je na Međunarodnom vojno-tehničkom sajmu „Armija-2024“, njihova kompanija PAO „Jakovljev“ predstavila avion Jak-130M koji predstavlja nastavak razvoja školsko-borbenog aviona Jak-130.

Kako se navodi, glavni cilj tekuće modernizacije je „proširenje borbenih sposobnosti aviona radi povećanja njegove konkurentnosti na inostranom tržištu“.

O karakteristikama modernizovanog Jaka izjavu je dao Vladimir Artjakov, zamenik generalnog direktora Državne korporacije Rosteh, koja je vlasnik UAC/OAK-a.

– Očekujemo da će modernizovani Jak-130M biti interesantan, pre svega, našim inostranim partnerima koji ne planiraju da kupuju teže i skuplje avione. Ideje oličene u dorađenoj letelici značajno će proširiti asortiman oružja u poređenju sa običnim Jak-130. Konkretno, to će dodatno uključiti rakete vazduh-vazduh i visokoprecizno oružje vazduh-zemlja sa satelitskim i laserskim sistemima za navođenje. U stvari, avion će postati punokrvni laki lovac, uz zadržavanje funkcije obavljanja obuke. –

Jak-130M dobio je višenamenski radar BRLS-130R / Foto: OAK

Avion Jak-130M biće opremljen sistemima kao što je radar BRLS-130R, optičko-laserski termovizijski sistem SOLT-130K, sistem za samozaštitu „Prezident-S130“, komunikacioni sistem KSS-130. Iz OAK-a nspominju da će novi sistemi i naoružanje obezbediti upotrebu aviona Jak-130M za obuku i borbu danju i noću, kao i u složenim meteo uslovima.

Takođe navode da je u okviru opitnih i razvojnih aktivnosti, koja se izvode po nalogu Ministarstva industrije i trgovine Ruske Federacije, završena izrada projektne dokumentacije za proizvodnju prototipova:

– U Irkutskom vazduhoplovnom zavodu smo već počeli da sklapamo opitni Jak-130M. Planiramo da napravimo ukupno tri prototipa za testiranje. Određena tehnička rešenja u interesu programa Jak-130M testiraju se na postojećim prototipovima aviona, uključujući i letelicu predstavljenu na forumu Armija-2024 – rekao je Andrej Boginski, generalni direktor kompanije PAO „Jakovljev“.

Krajnje desno na fotografiji može se videti sistem za samozaštitu „Prezident-S130“ / Foto: OAK
Uspešna izvozna priča. Jak u Dubaiju 2019. godine / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Ruska vazduhoplovna industrija postigla je solidan izvozni uspeh sa avionom Jak-130.

Do sada je u sedam zemalja isporučeno preko 80 aviona. Najveći korisnik van Rusije je Mjanmar koji je nabavio 20 primeraka, tu su potom Alžir, Bangladeš sa po 16, Belorusija i Vijetnam su kupili po 12, Laos 4, u toku su isporuke za Iran koji je do sada najverovatnije dobio ne manje od četiri letelice.

Istovremeno, Vazdušno-kosmičke snage Rusije su od aprila 2011. do juna 2024. primile na upotrebu 125 aviona, a važećim ugovorom je pokrivena isporuka još 14 letelica.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Bo

Ovo bi bio odlican avion za nas, kao zamena za Galeba i Orla. Ali Sada zbog rata i sankcija, na zalost, ne mozemo ga dobiti!

Odgovori
Is

@Boban
Cim rusko odmah odlicno ,jel ? Po cemu gdje se dokazao?!Zemlje koje su ga kupile od Myamara,Bangladesa ,Alzira ,Vijetnama ,Bjelorusije,Laos i Iran 🤦‍♂️.sve vojne hunte ..davno zaboravljena demokracija u tim zemljama ustvari nikada je nije ni bilo …po struci se sigurno nije biralo 🤷‍♂️

Ba

Bolje da se zamene sa J10C nego ovim prdavcem

Mo

M346 je bolji avion.

Op

@Motorista, M346 i L15 (pa i Yak-130) imaju jednog istog oca (Yakovlev). Majka je ta koja ih razlikuje. Bez dobrog zmaja, džabe dobra avionika, motori, oružje, cenzori.
Moga bi Yak-130 sa još malo više volje od ove sadašnje, ubrzo biti najbolji gledajući cijenu-kvalitet.

Ne

Motorista

M346 je isti avion. Sa ovom modernizacijom Jak bi trebalo da bude bolji. Svaka roba ima svog kupca, dovoljno je pogledati za koje namene su kupljeni.

Po meni, za nas nije ovako nesto. Bolje manji broj „ozbiljnijih“ aviona. To vazi i za M346.

Pe

@Nenad N.

Neno, Jak će morat još puno žganca pojesti da dođe na razinu M-346FA
https://aircraft.leonardo.com/en/products/m346-fa

Čak je i Rusiji blizak Turkmenistan nabavio zapadne Super Tucano i te M-346FA
https://tangosix.rs/2021/09/08/novi-zapadni-avioni-u-ratnom-vazduhoplovstvu-turkmenistana/

Ne

Pero

Pero, radi se o istom avionu koji su zajedno razvijali Alenia i Jakovljev. Cak su i motori slicne snage. M346 je naravno „moderniji“ u smislu avionike i naoruzanja. To je ono sto sada Rusi zele da postignu sa ovom verzijom, sa tim sto bi trebao biti za nijansu bolji zbog tog ubacenog malog radara.

Ono sto je problem kada se pravi „laki jurisni“ avion od trenaznog je sto svi odreda imaju slabe motore bez dodatnog sagorevanja. Primera radi, Orao sa modernom avionikom i sa modernim snaznijim motorima, bi bio bolji avion od ta oba, i lako bi prelazio zvucnu barijeru i u horizontalnom letu, ne samo u poniranju kao sada (ne pisem onako, licno sam doziveo). Ovi modernizovani Orlovi imaju Leonardovu avioniku, znaci kao M346, ali bez jacih motora to je besmislena prica.

Th

@Boban
Im Italijanska verzija. Alenia Aermacchi M-346. Bolje za Srbiju da uzmije
dvije eskadrile Mirage-2000 po mogucnost. Uz to 4-6 M-346 za obuku.

To

Lovac može postati kad bude dobio dodatno sagorevanje, bez toga neće imati uspeha

Odgovori
mi

Ajde, nemojte pljuvati zato što je Ruski. Avion je odličan, pre svega za obuku. Može da posluži umesto Orla, galeba. I mnogo je bolji avion od orla. Bolji radar, oružje, manevarski zvrk a verujem da je mnogo jeftiniji od Leonarda i sličnih. J10 je bre ozbiljan avion i 2-3 eskadrile bolje nego rafal, mnogo

Ki

Mozemo pisati svasta o Orlovima i Galebu,ali 99-te ovi Avioni se pokazali veoma izdrzljivi u odnosu na MIG-29.Vojni strucnjaci tosu i potvrdili

Pe

@king pa SFRJ jeste imala bolju kontrolu kvaliteta od SSSR, a motor na Orlu je Rolls Royce, a ne rusko nesto

Pa

Taj RR na Orlu je najgori mogući izbor. Bilo koji ruski motor da je uzet, a nudjeni su, bila bi drugačija priča sa tim avionom.

Tr

@King

Migovi su bili poluispravni, nije ni cudo sto su se lose pokazali. A onog ko je dao naredjenje i poslao pilote u sigurnu smrt treba u zatvor poslati, da ne kazem nesto gore…

Ne

Motor je licencno radjeni Rols Rojs, i oduvek „underdog“ medju motorima. Tako da Orao nikada nije ni bio avion kakav je mogao biti. Prica o kontroli kvaliteta u SFRJ i SSSR svakako stoji, SSSR je bukvalno nije imao.

Bl

Rusi imaju 125 Jak-ova ali jos ni jedan nije koristen u SVO… Zasto ili za koga ih cuvaju?

Odgovori
le

Imaju više Migova 29 kojibje moćniji avion od Jak 130 pa ni njih ne koriste.

PS

Zato što je trenažni a ne borbeni avion. Borbena uloga potpuno sekundarna, ako baš nemaš šta drugo.

Pe

Nema spominjanja novog motora, a to i jeste najveci problem za Jak-130.
Motor je ukrajinski u osnovnoj verziji – to Rusi moraju rijesiti kod kuce, idealno sa DS.

Odgovori
Vl

Ukrajinski je sa dodatnim sagorevanjem a ovaj obični nije.

Pa

@Vlad
Sigurno je taj sa DS moderniji, ima veci potisak i manju potrosnju goriva.

Bu

Rusi po običaju kasne,ovo sa ovom varijantom Jaka trebalo se pojaviti Jos pre 7-8 godina,. Rusi to rade samo kada njima licno zatreba. I Italijani sa Leonardom i Kinezi sa L15 su poodavno razvili ovakve varijante.

Odgovori
Bu

Za nas je puno bolja Kineska varijanta L15, koja je za klasu bolja, u ovakvoj konfiguraciji.

Odgovori
wd

L15 je mozda i dostupan za nas. JAK sigurno nebi dozvolili nasi partneri.

Jo

Ne mogu , a da opet ne lamentujem nad G4. Što dopuštamo da ga vreme i tehnologija gaze.

Odgovori
KK

@ Jovan Munitlak

Je. Treba im modernizacija. Utrpati AESA radar i 6 Kinzala. Nema druge.

St

Njega je vreme i tehnologija pregazila jos 1995. Kao i u slucaju Orla, to bi bilo visegodisnji projekat mamuzanja mrtvog konja.

Sv

Meni je veca vijest sto su napokon napravili kvalitetne matrice bolje „osijetljivosti“ za domacu termoviziju 3 generacije.

Odgovori
Re

Tek treba da naprave prototip,a do serijske proizvodnje će proteći barem decenija.Nije to za nas.Od Rusa samo kupovati sredstva za PVO ukoliko bude bilo nekada moguće.U svim ostalim sektorima kaskaju za Zapadom i Kinom.Uostalom videćemo kada nam dodje Makron u posetu još malo.Tad će se konačno znati kojim ćemo putem što se RVa tiče.

Odgovori
Ne

Jedno pitanje, ili dva. Kada bi se ovakav avion koristio u borbenim dejstvima, da li bi drugo sedište gde bi bio instruktor, ostalo prazno? Ili može biti korišćeno od strane WSOa? Mada znajući da ovakvi avioni ne koriste obično ništa sem nevodjene municije, WSO bi bio suvišan…

Odgovori
Bo

Koliko bi bilo pametno uzimati kombinacije trenažni sa istoka i višenamenski sa zapada i obrnuto?

Da li na primer L-15 može simulirati rafal ili neki drugi sa zapada?
Da li neki trenažni sa zapada (M346 i dr ) mogu simulirati neki Su ili Kineze?

Imam utisak da naši hoće da uzimaju sa svih strana samo da bi zadovoljili sve strane.

Odgovori
Mi

Ako bi se nabavili od Grka Mirage 2000-5 Mk2 i od Francuza eskadrila Rafala F4 onda bi bilo logicno da se ide sa Leonardom M-346FA.

Ne

Veci i bolji od nas koriste kombinacije slicne tim koje si opisao. Znaci da moze.

Mi

Savršeno za Srbiju da zamjeni MIG-29. Totalna glupost kupovati Rafale koji neće imati ni radar, ni naoružanje koje imaju EU / NATO zemlje sa Rafalima. Laki školski avioni su više nego dovoljni za „air police“ i zemlju koja je u potpunosti okružena NATO državama, što je čini najsigurnijom zemljom u Europi gdje nitko od „trećih strana“ ne može doći ni blizu bez dopuštenja NATO zemalja u okruženju.

Odgovori
Ni

Skolsko borbeni avion da zameni lovacki avion MiG-29?
A sto se tice evetulne nabavke Rafala za srpsko RV, ne budite tako sigurni da bi nabavka Rafala za Srbiju bila kao sto kazete, bez radara i cega sve ne. Nisu Francuzi, i ne samo oni, tako gadljivi na novac kao sto mislite, cak sta vise. A kao drugo bilo kakva nabavka zapadnih aviona za RV Srbije, reda eskadrila ili dve, ne bi predstavljala nikakvu pretnju ni Francuskoj ni Nato-u to znaju i ptice na grani. Dakle, ako je Srbija spremna da odresi kesi, a barata se pozamasnim ciframa, prodace Francuzi (i ne samo oni) sve sto se od njih naruci. Kapitalizam je to, on ne poznaje nasa balkanska prepucavanja i komplekse.Prepoznaje samo pare.

Mi

75 sah mat je za nas

Odgovori
Si

Jos da i naprave prototip… sreci nikad kraja.

Pe

Valjda stvarno treba biti ocajan da kupis rusko oruzje posle fijaska ruske armije koji gledamo …
Vise ne mogu ni Rusiju da zastite od okupacije i to od Ukrajine

Odgovori
Mi

Amerika plus koalicija je posle direktnog udara krstarecim kamikaza avionima na Pentagon i Njujork napala Avganistan sa svim najboljim sto je imala na zamlji u vazduhu i iz svemira. Imali su pakao u Avganistanona i Iraku sa vojnom opremom, logistikom i gerilskim napadima uz svu tu po tebi savrsenu opremu i precizno oruzije protiv Talibana koji je imao puske i RPG. Posle 20 krvavih godina „pametnog“ bombardovanja najmodernijim vodjenim sredstvim Taliban je isterao Amerikance i bio je jači tog dana nego dan pre početka rata.
Da li to znači da ne treba da kupimo Američko naoružanje?

Ni

Koje se rusko oruzje/orudje pokazalo kao fijasko u Ukrajini?
Na stranu vase omalovazanje svega ruskog, pa i srpskog, ali ko god prati i analizira sukob u Ukrajini od pocetka do danas vrlo dobro zna da se rusko oruzje pokazalo efikano. Cak i ukrajinsko oruzje, sovjetskog porekla, pokazalo se superiornim naspram izvikanog zapadnog naoruzanja.

Va

A zamisli Dule ,da su sa papučama ratnici u Avganistan imali konstantan dotok samo malo modernijeg ATGM i MANPAD i ništa više od oruđima ? Ne smem ni da zamislim u one planinčuge kako bi nestajale kolone svih mogućih vozila a helikopteri bi razmisliti dali bi otišli da deluju ! Iovako su ih prašili iz RPG iz neolita 😂

mi

Za Avganistan: činjenica je da su se Ameri povukli iz istog. I činjenica je da to NIJE bilo zbog vojnih gubitaka (bilo avijacije bilo kopnenih snaga) već zbog besmislenosti i cene okupacije teritorije čiji vlasnici (talibani) zapravo odavno nemaju nikakav ozbiljan problem sa Amerikom. Problem su jednom ranije imali jer su ugostili avanturistu koji im je natovario Ameriku na vrat.

La

Da li je takav avion podoban za air police? Čini se da je Srbiji nov avion potreban samo za to, a ne za neku borbu.

Odgovori
Mi

Za air policing ti treba avion koji moze bar 1.5Maha da postigne i to relativno brzo. Ponarucito ako je jedina dezurn para nekog vazduhoplovstva. Yak-130 ima maskimalnu brzinu tu negde na koliko krstare veliki putnicki avioni.

Ma

Meni ovo iz daljine izgleda kao rafal

Odgovori
Ma

Nadamo se dobrim izborom struke….
I da kompleks partizanske eskadrile nestane.
Srbiji trebaju tri eskadrile 40 do 50 vazduhoplova sada može da ima i održava sa tim resursima slobodno nebo.
Jedna lovačka po mogućstvu stelth
I dve LBA. Mešovite.
Mali avioni sa malom nosivošću i malom brzinom penjanja i agilnosti treba zaboraviti.
Samo bi ginuli piloti bez efekta.
Tako i jak 130.
Školska potreba je na akademiji.
Pilot za naprednu obuku se obučava u borbenoj jedinici…

Odgovori
mi

Zaboravio si nosač aviona na Srebrnom Jezeru.

Fi

I dalje furaju sacaste lansere sa glupim raketama,strasno i zalosno…Nista bez sacastih lansera i to u 21.veku😂Nista bolje nisu prosli u Ukrajini SU-35 pa tesko da bi i ovaj JAK imao smisla sa svim tkzv.“zaštita ma“, obzirom da oboreni pomenuti gore su imali mnogo bolju zastitu…

Odgovori
Dj

Nista bez sacastih, gledam pre neki dan, ne znam koja letelica bese, prica ide Rusi unistavaju ukrajinske snage u Kurskoj oblasti i onda slika iz letelice, krece propinjanje pa ispaljivanje salve nevodjenih raketa iz dobosa. Ja u fazonu, dobro je, nema sanse da ce nesto pogoditi…

Vl

Solidan avion koji nazalost nikada nece zasijati punim sjajem.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor