Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024
Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu
Sastanak srpske i francuske delegacije i o Rafalima / Foto: Ministarstvo odbrane

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

Kako je juče saopštilo Ministarstvo odbrane, ministar odbrane Bratislav Gašić sastao se sa direktorom Generalne direkcije za naoružanje Ministarstva odbrane Francuske Emanuelom Šivom.

Sastanak je prvo okupljanje viših francuskih i srpskih zvaničnika nakon četiri meseca u istoj kancelariji Ministarstva odbrane u kojoj je potpisan ugovor za najvredniju pojedinačnu nabavku u istoriji srpske vojske.

Da je na sastanku pričano i o operativnim aspektima realizacije ugovora za nabavku Rafala, osim potvrde u tekstu saopštenja, moglo se zaključiti i po prisutnima.

Indikativno je bilo prisustvo državne sekretarke u Ministarstvu finansija Ane Tripović. Tango Six je prethodnih nedelja pratio neznatno ali konstantno povećavanje planiranih finansijskih izdataka u odnosu na prvobitno komuniciranu ukupnu cenu ugovora od 2,7 milijardi evra.

„Subject matter expert“ koji je predstavljao budućeg korisnika francuskih višenamenskih borbenih aviona, RV i PVO, bio je pilot, komandant 98. vazduhoplovne brigade bazirane u Kraljevu, pukovnik Dragan Mrdak.

Srpska delegacija dva ministarstva i RV i PVO / Foto: Ministarstvo odbrane

Pored sve logike da 101. eskadrila na Batajnici bude budući vlasnik Rafala, odgovor koji je Ministarstvo odbrane dalo Tango Sixu takođe precizira da će vojni aerodrom „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ kod Batajnice biti lokacija koja će dobiti sredstva za novu i unapređenu infrastrukturu, upravo zbog planiranog baziranja Rafala.

Rafal se kao tema u saopštenju Ministarstva odbrane sa sastanka pojavljuje u jednoj rečenici:

– Razgovarano je o unapređenju saradnje u oblasti odbrambene industrije, kao i u oblastima novih inovacija, uključujući sajber bezbednost i veštačku inteligenciju.

Takođe, bilo je reči i o realizaciji projekta Rafal i savremenom naoružanju te istaknuto da će Direkcija pružiti punu podršku Ministarstvu odbrane u realizaciji navedenih projekata. –

Sastanak je održan dva dana nakon najave predsednika Srbije da će se u maju, povodom 80. godišnjice oslobođenja u Drugom svetskom ratu održati, kako je Vučić kazao, „najveća ikada vojna parada u Srbiji“.

Prilika da francusko ratno vazduhoplovstvo učestvuje sa Rafalima? Psihološka barijera hvaljenja sa avionima koje kupuješ a još ti nisu isporučeni odavno je probijena.

Direkcija za naoružanje (Direction générale de l’armement – DGA) je francuska vladina agencija zadužena za upravljanje programima, razvoj i nabavku sistema naoružanja za francusku vojsku. Najavljeno je da će njeni predstavnici u okviru posete Srbiji obići preduzeća domaće odbrambene industrije radi „sagledavanja mogućnosti proširenja postojećeg nivoa saradnje i budućih projekata“.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Wh

Zna li se na osnovu kakve vojne studije je izvrsena ovaj kupovona I ko su joj autori ?

Odgovori
Bu

Sve analize i studije su u jako dugom periodu rađene i najveći prioritet je dat upravo struci i samim operaterima
sredstvima RV. A da se samo politika pitala, na šta vi ciljate, bilo bi sve jeftinije i manje transparentno. Lično mislim da kao neutralna zemlja imali smo druga puno isplativija i bolja rešenja., i ako i ovo smatram isto tako dobrim posebno ako bude propraćeno širom saradnjom sa Francuskom vojnom industrijom.

Le

Jedino što sam shvatio je da Vučić neće podnijeti ostavku kao što piše Informer, jer, gdje će ta najveća vojna parada u istoriji proći bez njega

Odgovori
Ne

Jasno je da Vučić neće podneti ostavku, sve dokle ima podršku ogromne većine stanovništva.

Sa

Ispratice (paradu) verovatno sa mesta premijera.

@Nebojsa Vucic nema podrsku ogromne vecine

go

@saymon Možeš da se kladiš i da je više nego ogromna. Ali to nije bitno, barem svakom ko je normalan, većinska je i to je sasvim dovoljno, osim ako nisi kao šovek otišao i aut. Inače u ovom market dobu protesti i služe da taj koji je otišao u aut sebe kao takvog i predstavi. I ničemu drugom.

Jo

@Saymon

Vučić ima podršku većine, sve dok sledeći izbori ne pokažu suprotno. Ali tema ovog portala nije politika.

U pitanju je okrugla godišnjica, pa zašto ne bi pravili veliku vojnu paradu? Francuska je u tom ratu bila na istoj strani, ne bi bilo ni prvi ni poslednji put da ratni saveznik učestvuje na vojnoj paradi.

Meni je u celoj ovoj informaciji zapalo za oko da francuska Direkcija za naoružanje obilazi srpske fabrike namenske industrije. Nije nikakva tajna da Francuska, kao i mnoge druge zapadne zemlje, ima uska grla u proizvodnji naoružanja. Možda postoji šansa da neke stvari počnu da se proizvode u Srbiji.

Mi

ima pola od 50% izašlih na izbore. ali mnogi su ucenjeni kao što svi dobro znamo. Uglavnom u najboljem slučaju 25% birača. 1/4. Nikako ogromna većina druže.

Ne

Ne vidim vezu sa tekstom, ali zar su te pravne zavrzlame ikada sprecavale Vucica da nesto organizuje i na tome i ucestvuje? Bas i ne.

Da li ima vecinu ili ne, videce se na prvim izborima na kojima on nece biti taj sto broji glasove (parafraziram druga Dzugasvilija ovde).

Dobro je da se pregovori oko Rafala nastavljaju kako treba. Raduje i to pominjanje vestacke inteligencije.

Pe

Francuzi su vrsni trgovci i svakako ce preveslati nase oko para, to je neizbezno jer pregovore u ime Srbije ne vode nasi ljudi skolovani u inostranstvu koji poznaju zapadni sistem i koje Francuzi ne mogu lako da obmanu.

Odgovori
KI

Bayraktar je vec dao odgovor. Za 10 godina pilotirane borbene letelice ce biti tako out…
Srbija treba da se koncentrise na borbene BPL na mlazni pogon.

Odgovori
A

Pa ne baš. Dronovi su aktuelni u Ukrajini zato što niko nije bio spreman za njihovu široku upotrebu. Već u sledećem ratu očekujem da situacija bude značajno drugačija.

Sam Barjaktar je bio bog i batina u prvih par meseci dok se Rusi nisu opasuljili po pitanju bliske PVO, sad premah preuzimaju totalno drugačije bespilotne letelice, ali očekujem da će se i za njih naći odgovor

KK

„Psihološka barijera hvaljenja sa avionima koje kupuješ a još ti nisu isporučeni odavno je probijena.“

Odlicno napisano i odlicna paralela s Izraelskim avionima nad Kninom na obletnicu Oluje. To nije zaboravljeno.

Samo zasto se onda kod tih Izraelaca trosi na nabavku oruzja (VBR i bespilotne letelice)?

Odgovori
Re

Zato što hoće da nam prodaju i zato što imaju vrhunsko naoružanje.Naravno da je politika kurva i da treba gledati samo svoj interes kao što Izrael i radi.Možda će jednog dana leteti i na našoj paradi pošto nam se odnosi kreću uzlaznom putanjom i tako i treba da bude.

Ma

Rekli su iz Barjaktara da nece biti pilota u avionu.
Tako ce biti u naucno fantasticnim filmovima….
zasto onda turci prave avion 5 generacije…..
Pilotirani i kontrolisani ratni vazduhoplovi ce biti buducnost bez ikakve sumnje ali nacin kontrole i korisćenja istih je na dugom stapu.
verovatno ce neki buduci rat doneti prave smernice….a do tada mora da se koristi i ovlada u potunosti sa trenutno raspolozivim sredstvima…
mozda sledecih 30.god donesu promene ali ne toliko da uporedjujemo filmsku industriju sa mogucnostima aviacije..

go

Kupuje je se, zato što ga imaju u prodaji, zato što je uvek dobro učiti, i poznavati sve što imaju i drugi, zato što su postali voljni da ga prodaju, a voljni su jer na podršku SAD u budućnosti ne mogu baš da računaju, jer mladi Izraelci u SAD se nešto i ne identifikuju više sa Izraelom ili svojom verom, oni sebe smatraju amerikancima i nisu religiozni i ne misle o Izraelu ono što misle njihovi roditelji i dede. A granati i bombi i baterija nikada dovoljno, a naša industrija je moguć snabdevač. Dakle opstanak. A upotreba oružja za paradu je meni omiljena upotreba oružja i verujem svakom razumnom svakako najbolji i najpoželjniji način upotrebe oružja. Svaka upotreba oružja kojom se izbegava njegovo korišćenje je odlična praksa.

Jo

Kupuje se zato što su u pitanju vrhunski proizvodi, te BPL koje Srbija kupuje od Izraela su za klasu iznad Barjaktara. Izrealski VBR koje Srbija kupuje su „dovoljno dobri“ za Holandiju i Nemačku. Izrael je pouzdan snabdevač, baš kao što je i Srbija pouzdan snabdevač u oblasti namenske industrije. Zato su oni izraelski transportni avioni i doletali na naše vojne aerodrome. Nisu donosili Jaffa pomorandže, niti su za Izrael vraćali šljivovicu.

Hrvatska prema Izraelu ima specifičan odnos, baš kao što ga ima i Nemačka, radi greha iz prošlosti. Izraelski F-16 nisu mogli biti ni ponuđeni Srbiji, jer izvesno ne bi bila odobrena prodaja. Nije bila odobrena ni Hrvatskoj.

Pa

@Jordan,
tema o prodaji F16 je toliko puta prezvakana i obranjena i opet napišete potpunu neistinu.
Dakle, F16 iz Izraela RH mogla kupiti ali bez izraelske nadogradnje što RH nije htjela.
A na novom natjecaju SAD je ponudio nove F16 blok 70 što RH nije prihvatila zbog cijene i roka isporuke.

Jo

@Pajo
Mogla je kupiti ogoljene F-16 na nivou onih koji se sunčaju u Arizoni. Nije tražila ogoljene F-16, nego ono što je imao i nudio Izrael. E to što je imao Izrael nije mogla da kupi. To nema veze sa opcijom da se kupe novi F-16 iz Amerike. Govorim o tome zašto je Izrael ponudio avione Hrvatskoj i šta je bio njihov motiv. Te avione bez izraelske nadogradnje niko nebi kupio, zato ih Izrael nije ni nudio. Da ne bi bilo zabune, Hrvatske nije ni tražila dozvolu da kupi izraelske avione. To je tražio Izrael – i nije dobio dozvolu.

Pa

@Jordan,
Izrael.je nudio Barake uz obećanje da će ishoditi dozvolu za prodaju od SAD.
Da nisu bili gramzivi i nudili istu stvar i drugim drzavama, možda bi dozvola za RH I prosla.
Ovako su direktno.usli u nisu LM-u i potencijalno ugrožavali već dogovorene poslove.
SAD kao vlasnik nisu odobrili prodaju nadogradnje ne samo RH nego bilo kojoj državi u tom obliku upravo zbog gore navedenih razloga.
Inače Izrael se javio i na drugom natjecaju SAD ponudom rqbljenih F16 u izvornom.obliku ali i SAD sa novim F16 blok 70/72.
Dakle, RH je mogla kupiti F16 u najnovijoj varijanti.
Mislim čak da bi to dugorocno bila bolja opcija od Rafala sto zbog eventualnog prelaska na F35 ali i na kupovinu sustava PZO i korištenja istih sredstava za sva tri sustava.

Br

Čemu možemo da se nadamo? Nekim raketama kratkog dometa, srednjeg (Mika), raketama Hamer V-Z i nevođenim (našim omiljenim haha) zrnima možda 80mm jer ih i sami proizvodimo. Nema ništa od Meteora, SCALP-EG itd… i platićemo debelo, očekujem više stotina miliona evra…

Odgovori
go

Što se nade tiče, možemo da se nadamo čak i učestvovanja u stvaranju oružja za kupljen tip letelice i zajedničkom nastupu na tržištu. Za njega još nema oružja, ono je u razvoju, to jest još nema oružja koje odgovara potencijalu aviona. I stvaraće se za njega jako dugo vremena. Zato je cena tako visoka, zato će tu biti još para da se potroši. A šta će da se kupuje kao proizvod, šta će da se razvija zajedno. šta će da radimo sami, šta će da radimo sa turcima, šta će da radimo sa UAE, od UAE. U stvari kada se pogleda nije to više nadanje, odavno je preraslo u projekte i ugovore. A [ta é biti videémo, još i ne postoji kao oružje. A ne postoje ni isporučene letelice, ali se radi (a nekima je rad psihološka barijera).

Vl

Svedjani (SAAB) su shvatili bemislenost daljeg unapredjivanja Gripena, pa ovaj ide u istoriju. Zato vec razvijaju novi model pete generacije, a samo mi kupujemo outdated tehniku i jos se hvalimo time??

Odgovori
Bo

Gripen ako ide u penziju, ide zbog toga sto je prodaja slaba. Da imaju prodaju kao rafal, kada bi ga Svedjani poslali u penziju?

Du

SAAB zapošljava 6000 inženjera. Cela Švedska avio industrija bi se ugasila ako se ne odabere novi projekat koji će da zameni Gripen. Ako politika izabere da Svedjani samostalno razvijaju nov sistem. Eto posla narednih 25 godina. Ako ne biće zatezanja i pad ekonomskog razvoja a najpametniji u društvu tražiće posao negde drugde. Poenta je nije bitan avion kao takav nego šta takav projekat čini za državu.

go

Ovo što je kupljeno je toliko bliže petoj generaciji da bi bio i šesta samo da je stelt. Gripen može da se poredi sa rafalom F3 donekle. A i rade gripena po standardima za civilne letelice pa je skuplji nego što bi morao da bude. I to mnogo skuplji, pa mu prodaja ne ide. Onog trenutka kada održavanje i mogućnost popravke i ispravke greške dodaš u ocenu letelice, ta peta generacija počne da izgleda kao rupa bez dna, a još više gripen. Posebno teško ako si u ratnom stanju i posebno ako si ti taj koji kupuje letelicu jer ne može da je proizvede. A i uloga stelta u svetu dronova i hipersoničnih je upitna, osim za kamikaza misiju sa nuklearnim bombama (ne trebati ni velika pouzdanost letelice.dovoljno je da je validan za tu samo jednu misiju, ili češ njima kao zubima da otkineš žaoke i otrovne glave neprijatelju ili si njegov ručak, bilo uz tortu od oraha, to jest lešnika ili ne). Mi siugurno nemamo nameru da nekome prosipamo nuklearne bombe na glavu, kao što nemao nameru ni da im služimo kao obeležavači meta (opremljeni za mobilnost, helikopterima i lakim vozilima sa laserima i protivoklopnim raketama i komunikacijskom opremom).

Mi

pa i francuzi tu istu tehniku tek uvode u svoju vojsku,tako da ne pricaj gluposti.

Ma

Zbog čega da se ne hvalimo ako ćemo u bliskoj budućnosti imati dve,tri eskadrile borbenih aviona,a posebno što je Rafal f4 najbolji po ukupnoj količini naoružanja koje nosi,radijusu delovanja,radaru…

Odgovori
Ga

Rafal je odličan avion ali je preskup.12 letelica praznih, za 2,7 milijarde?Ne ćemo dobiti tražene rakete v-v samo MIka dometa 70km.Sve ćemo platiti preko 3,6 milijardi,moja procena.

Pe

kupovina ishitrena i bez dublje analize…najveći problem kao i kod pitanja helikoptera je da li ima ko da upravlja tim mašinama….za sada skroz tanka svirka…

Odgovori
Ma

Zamislite samo kolko nam se smeju, i koliko ce tek da nam se smeju.

Su

Naravno da nema ko da upravlja tim letelicama iz dva glavna razloga
– Ako nemas avione i helikoptere, ne mozes ni da vezbas letenje.
– Bilo koji novi model aviona ili helikoptera da dodje, i postojeci piloti moraju da predju obuku.
Analiza kupovine je radjena preko deset godina, tako da se ne moze reci da je nije dublja. Ja cak mislim da kupovina ne da nije ishitrena, vec je i dosta zakasnila. Placamo avione verovatno po vecim cenama radi brze isporuke, a isporuka je hitna, zato sto su Migovi odavno zreli za penziju. Pa misu se Rusi njih resili zato sto su dobri, vec zato sto su ostarili, a oni nasli pacijenta kojem mogu da ih uvale i nesto zarade.

Ne

Ajde da zavrsimo vise to sa „skupo“? Cena je ta pa je ta. Sada je jos skuplje, Irak ce ih kupiti skuplje, Katar koji ih vec ima nove ce kupiti skuplje. Ako cemo doveka da vucemo taj sirotinjski mentalitet ne treba nam ni vojska ni avioni, ma nista. „Skupo“.

Il

svako bi voleo da vozi skupi mercedes ali isti put može preći sa znatno jeftinijim vozilom.Necemo valjda bombardovati Beč, Rim ili Istanbul.Ali piloti hoće rafal (mercedes)pa sta kosta da košta.Preskupo je da se za jedan avion plati preko 100 miliona dolara,a ni to nije konačna cena.Mogao se kupiti znatno jevtiniji avion sličnih karakteristikama.Osim toga prodavcu bas ne verujem puno,nije se bas pretrgao u tome.

Odgovori
zo

Izazov „najveća ikada vojna parada u Srbiji“.
Srbija, a i Vučić ne mogu odgovoriti takvom izazovu iz prostog razloga što je SFRJ imala mnogo veću vojsku i mnogo više tehnika, a ne postoje ni elementi civilne zaštite iz tog doba.
Ima i onaj politički aspekt koji ne sluti dobro kada se prave velike parade, istorijski gledano to je loša politička praksa i indikator labudove pesme.
Uzgred, sva ova priča oko Rafala je baš teskobna i teška. Pitala se i struka, rangiralo se 5 vazduhoplova u studijama..bili su upućeni i zahtevi za ponudama. Sve se vrti oko državnog sekretara Miloradovića koji vedri i oblači odbrambenim sistemom Srbije. Ne može se reći
da nije promenjen izgled i sposobnost vojske ali verovatno bi bilo i puno primedbi na neke odluke, cena koja plaćena i nepostojanje izraženog cilja u konačnom. Realno, teško je donositi odluke u nesigurnim vremenima i velikim promenama. Verovatno će cifra oko programa Rafala dosegnuti bar 3,5 mlrd evra dok se pripremi infrastruktura, prateći zemaljski elementi i oprema i stok naoružanja za eskadrilu Rafala – za koliko avio-poletanja i koliko dana rata je planirano. Onda će se morati rešavati pitanja koja se otvaraju u međuvremenu…šta i kako sa sredstvima kojima istekne vek uporebe kako u avijaciji tako i u sistemima PVO – ne može velika količina raketa sistema NEVA večno da traje, kao i gomila motora za MiG-21 koji su u skladištima ostali itd.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs