Srpski Falkon 6X preko Banja Luke do Majamija; Iz Pariza novi podaci o globalnoj upotrebi Falkon porodice

6. maj 2025

[NAJAVA] Šesti po redu Avijatičarski bal u restoranu Aeroklub 17. maja

30. apr 2025

„Green Power Turbine Systems“ prvi put na sajmu AERO u Fridrishafenu: Pogonska grupa i dva nova projekta aviona iz Srbije

30. apr 2025

[NAJAVA] Četvrti memorijal „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ na aerodromu Divci kod Valjeva

28. apr 2025

Nakon incidenta u vazduhu EXPO Osaka zaustavlja demo letove eVTOL letelica – šansa za Srbiju i EXPO 2027?

27. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Prva javno dostupna fotografija novog Falkona 6X Avio-službe Vlade Srbije

25. apr 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ objavljuje početak novog kursa za PPL dozvolu

23. apr 2025

Rafal 4.1 i Falkon 6X u Srbiji: Vojni pedigre jedinstvene civilno-vojne kupovine

21. apr 2025

Trenutno najmoderniji avion u Srbiji: Novi Falkon 6X državne Avio-službe

18. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] U Beograd sleteo novi Falkon 6X, najverovatnije novi avion Avio-službe Vlade Srbije

16. apr 2025

[EKSKLUZIVNO] „MIND Aviation“ 14. juna organizuje aero-miting na kragujevačkom aerodromu

11. apr 2025

AERO Fridrishafen 2025: Od Pipistrela do Falkona, uz jako srpsko prisustvo

10. apr 2025

Aero-klub Valjevo organizuje obuku za pilote jedriličare

7. apr 2025

Dve kompanije iz Srbije izlažu na ovogodišnjem sajmu AERO u Fridrishafenu

3. apr 2025

[POSAO] Nova škola letenja iz Kragujevca „MIND Aviation“ zapošljava „Head of training“ profesionalca i instruktore letenja

1. apr 2025

[INTERVJU] Od travnate piste do regionalnog centra: Kako Bratislav Milanović i MIND Grupa grade vazduhoplovni ekosistem u srcu Šumadije

31. mar 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ traži predavače za PPL i ATPL kurseve

15. mar 2025

„Prince Aviation“ donira Saobraćajnom fakultetu: Renovirana učionica, donirana vazduhoplovna učila

14. mar 2025

Erbas i Robinson predstavili potpuno nove helikoptere H140 i R88

11. mar 2025

Direktorat pokrenuo krivične i prekršajne postupke povodom incidenata na „Nikoli Tesli“ u januaru

21. feb 2025
[EKSKLUZIVNO] „Flying Bulls“ ispod mosta Mala Rijeka u Crnoj Gori: Negativna petlja Gripen pilota jer im je Red Bul to organizovao
"...because I was inverted" / Foto: Predrag Vučković, Red Bul

[EKSKLUZIVNO] „Flying Bulls“ ispod mosta Mala Rijeka u Crnoj Gori: Negativna petlja Gripen pilota jer im je Red Bul to organizovao

Red Bul i jedna od njihovih specijalizovanih akro-grupa „Flying Bulls“ izveli su početkom oktobra jedan od svojih najinteresantnijih namenskih akrobatskih prikaza do sada.

Četiri aviona XtremeAir Sbach 342 (XA42) su u dijamant bliskoj formaciji leteli vezanu petlju (luping) ispod i iznad najvišeg železničkog mosta u Evropi (drugog po visini na svetu) Mala Rijeka u Crnoj Gori.

Da sve bude još spektakularnije, „Flyung Bulls“ su uspeli da izvedu i negativnu petlju takođe u dijamant bliskoj formaciji, takođe leteći ispod i iznad mosta visine 200 metara.

Tango Six je bio jedini medij koji je dobio priliku da izveštava sa lica mesta ovog jedinstvenog globalnog Red Bul poduhvata. Akcije koju je u Crnoj Gori organizovao srpski Red Bul ogranak uz vođstvo vazduhoplovne komponente Red Bula („The Flying Bulls je takođe i ime celokupne Red Bul flote letelica) i posebno češke akro-grupe „Flying Bulls“ koji u bojama austrijske kompanije lete već 24 godine.

Poduhvat koji smo imali priliku da ispratimo verovatno je jedna od najvećih ovogodišnjih konkretnih finansijskih i ukupno resursnih investicija u nešto vazduhoplovno na prostoru bivše Jugoslavije.

Projekat je danas objavljen na svim globalnim Red Bul internet lokacijama i, kako to samo Red Bul ume, izveden je uz do sada nezabeleženu multimedijalnu pokrivenost.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Red Bull Srbija (@redbullrs)

Nikako „stunt“

…već prilično ozbiljna, pripremana, organizovana i bezbedna vazduhoplovna operacija.

Pozitivne i negativne G akrobacije ispod i iznad najvišeg mosta na Evropskom kontinentu izveli su piloti češke akro-grupe „Flying Bulls“. Trojica pilota akro-grupe su aktivni piloti na višenamenskim borbenim avionima Gripen u češkom ratnom vazduhoplovstvu dok je jedan samo civil sa nekoliko hiljada i stotina sati ukupnog i akrobatskog naleta.

Ideja za ovaj jedinstveni poduhvat nastala je u krugu „Flying Bulls“ akro-grupe, nakon prethodne letenje sezone nastupa. Njihova inicijativa, kako su ispričali za Tango Six, pratila je standardnu proceduru kompanije Red Bul kada su odluke za izvođenjem „vratolomija“ u pitanju. Princip je da početnu ideju za izvođenje svakog „stunta“ ili rekorda predlože isključivo sportisti. Korporacija gotovo nikad ne predlaže šta se izvodi već radi jedinu stvar koju radi decenijama – ceo poduhvat finansira, besprekorno i bezbedno organizuje, angažuje vrhunsku multimedijalnu pokrivenost i sve to ispromoviše na jedinstven, globalni način.

Održavanje pravca, nagiba, let u formaciji, sve u istom trenutku ali naopačke / Foto: Predrag Vučković, Red Bul
„Smoke on“ / Foto: Predrag Vučković, Red Bul
Negativna petlja, luk mosta, kanjon, formacija / Foto: Predrag Vučković, Red Bul
…jednom „normalno“ / Foto: Predrag Vučković, Red Bul

Kako su za Tango Six ispričali iz Red Bula Srbija, pripreme za tri dana do sada neviđenog letenja počele dva meseca ranije. Jedan od ključnih aspekata organizacije bio je odnos sa vazduhoplovnim vlastima Crne Gore. Agencija za civilno vazduhoplovstvo dobila je priliku da se upusti u prilično napredno sagledavanje bezbednosnih aspekata letenja same akro-grupe, helikoptera iz kojeg su snimani ali i dron operacija. Priliku su više nego iskoristili, omogućivši Red Bulu da izvede sve što su zamislili.

Pored vazduhoplovnih vlasti Crne Gore podršku su pružili i avijatičari aero-kluba Nikšić koji je služio kao baza Red Bul avijaciji uključenoj u projekat.

Pored aviona XA42 koji su vlasništvo akro-grupe „Flying Bulls“, na sportskom aerodromu Nikšić bio je baziran Erbasov AS 350 B3+ (sada H125) koji je bio „camera ship“ za dva precizna optička instrumenta kada su vazduhoplovne operacije u pitanju – „Shotover“ video gimbal na nosu helikoptera i oči Predraga Vučkovića, fotografa koji već dve decenije fotografiše Red Bul vratolomije iz vazduha.

Na zemlji su letovi ispod i iznad mosta snimljeni iz nekoliko uglova dok je treći aspekt snimanja iz vazduha, posebno za ovaj poduhvat, takođe bio spektakularan – po prvi put je za snimanje formacije akrobatskih aviona upotrebljen i trenutno najbrži FPV dron kojim je leteo, brzinom od preko 300 km/č, pilot i projektant letelice „Kola“ (Colas Feuillie).

Kola je uspeo da se nakon tačke ulaska u pravac akro-grupe i početka manevra priključi formaciji i leti kao da je peta letelica u formaciji. Tom prilikom snimajući neverovatno atraktivne, i do sada svakako neviđene kadrove.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by COLAS FEUILLIE (@cola_fpv)

Letenje Gripena za platu i Red Bul hobi

Možda si letim vojne avione kao osnovni posao kul, ali da li si letim sa strane i u akro-grupi kul? / Foto: Predrag Vučković, Red Bul

Iako će globalnoj publici laika poduhvat „Flying Bullsa“ bez svake sumnje biti atraktivan, iz vazduhoplovnog ugla postoji još nekoliko momenata za iskreno oduševljenje.

Luk mosta koji XA42 ciljaju svakako je dovoljno širok i visok, bezbednosne margine su više nego prisutne ali je tehnika pilotiranja potrebna da se on pogodi, da vođa grupe uvede i izvede grupu po istom orijentiru, u pozitivnoj i negativnoj petlji – fascinantna.

Prva dva dana smo posmatrali vežbovne letove grupe koji su služili za kalibražu. Vođa Stanislav Čejka (zamenik komandanta 211. eskadrile češkog RV) je potom sam vežbao izvođenje petlje u negativi. Leteći evolucije u punoj visini ali bez prolaska ispod mosta. Kako je ispričao za naš portal, najkompleksniji segment negativne petlje je potpuna nepreglednost početnog orijentira prilikom uvođenja u manevar.

Gledaju kroz most i ne veruju koliko je visoko / Foto: Predrag Vučković, Red Bul

Ako je iko ikada trebao da definiše vrhunac sposobnosti u tehnici pilotiranja pravog aviona (bez preterane rezerve turboprop snage, sa sajlama, gas i palica) onda je to svakako vođa formacije aviona koji izvode negativnu petlju i vadi se u pravac kao da su svi zajedno na ispitu za PPL (skoro sigurno ispod deset stepeni odstupanja po pravcu).

Sledeći put kada vam neko na livadi započne priču o tome da je neko fizičko lice dobar pilot – samo mu pošaljite link ovog članka. Česi ne samo da su pokazali izuzetnu tehniku pilotiranja već su morali i da odsustvuju sa svog redovnog posla. Letenja Gripena za platu. Čisto da ne pomislite da je vama najgore.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Р

Није овде све баш јасно. Нигде у свету пилотима борбених авиона није дозвољено акробатско летење за приватне и личне сврхе! Ваљало би ове податке проверити! Ствар је проста, држава улаже огроман новац у школовање и развој пилота који онда троши здравље и ризикује живот за лично задовољство. Тако нешто нико не прихвата!

Odgovori
Al

Da, i meni je to vrlo nelogično… aktivni piloti sa dežurstvima itd… 🤷‍♂️

Dj

I meni zvuci neverovatno ali Cesi ocigledno prihvataju. Za jednog od pilota moze cak da se pricita na W da je napustio aktivnu sluzbu jer je imao previse „obaveza“ sa takmicenjem za Red Bull :-)))

Mi

special extras za performens za svakog ljubitelja nisam imao informaciju o vip dogadjaju dosao bih sigurno da pogledam red bulovce milan nis

Odgovori
le

Da, izvrstan događaj za bolju posjećenost, ovako ispalo da se par entuzijasta zabavljalo iako je u pitanju vrlo ozbiljna operacija…

Zašto nisu organizovali i javni događaj sa mnoštvom publike?

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs