IATA analiza komercijalnog avio-saobraćaja Srbije: Kako Er Srbija i civilni vazduhoplovni sektor oblikuju ekonomiju zemlje

24. dec 2024

Er Srbija i Embraer potpisali ugovor za održavanje E195 flote

19. dec 2024

KLM u svoju zemaljsku ketering flotu uveo električne kamione

16. dec 2024

[POSAO] Prvi „Otvoreni dan“ u Beogradu za pilot kadet program „Wizz Aira“: Od nule do zaposlenja u avio-kompaniji kroz program finansiranja otvoren i za građane Srbije

13. dec 2024

[POSAO] Wizz Air regrutuje u Beogradu: Otvoreni dan za pilote sa srpskim državljanstvom i srpskim ICAO dozvolama u ponedeljak 16. decembra

12. dec 2024

„Prince Aviation“ postaje prvi „Pratt & Whitney“ centar u Evropi za post rental inspekcije turboelisinih motora PW100 serije

6. dec 2024

Konferencija u Nišu posvećena većem učešću žena u inženjerstvu: „Menzies Aviation“ održao radionicu u okviru projekta

4. dec 2024

Direktor MTU-a Lars Vagner preuzima Erbas: Od Nove Pazove do rekordne profitabilnosti

4. dec 2024

Pregled srpske civilne vazduhoplovne industrije u brojkama

3. dec 2024

[ANALIZA] Najbitnije i najinteresantnije stavke u Izmenama zakona o vazdušnom saobraćaju

2. dec 2024

Američki magazin „Global Traveler“ proglasio Er Srbiju za „Najbolju avio-kompaniju u Istočnoj Evropi“ u 2024. godini

1. dec 2024

Nakon 17 meseci rekonstrukcije glavna pista aerodroma „Nikola Tesla“ ponovo u funkciji

28. nov 2024

[INTERVJU] Direktor Menzis grupe Filip Joeinig o poslovanju u Beogradu i širenju u regiji

28. nov 2024

[CAPA konferencija u Beogradu] Podaci o vazduhoplovnoj industriji u 2024: Složena slika oporavka, izazova i transformacije

27. nov 2024

San Dijego, Džordžtaun i Hajderabad nove destinacije KLM-a

26. nov 2024

Er Srbija počela sa upotrebom održivog avio-goriva na letovima od Pariza

25. nov 2024

Vučić o štrajku dela zaposlenih u SMATSA-i: „Oblasna kontrola nečega se pobunila pa hoće veće pare, imaju 7000 evra platu pa štrajkuju“

26. okt 2024

[POSLEDNJA VEST] Deo zaposlenih Kontrole letenja Srbije i Crne Gore sutra ipak štrajkuje na sat vremena

25. okt 2024

[EKSKLUZIVNO] Jedan dan sa timom Jat Tehnike, unutar i oko Boinga 767: Kako izgleda konverzija putničkog u kargo avion

23. okt 2024

Valjevac opitni inženjer letač u Flajt Radar obilasku proizvodnog pogona kompanije Erbas u Mirabelu

18. okt 2024
IATA analiza komercijalnog avio-saobraćaja Srbije: Kako Er Srbija i civilni vazduhoplovni sektor oblikuju ekonomiju zemlje
"Prosečnom građaninu Srbije je, prema IATA-i, trenutno potrebno 4,4 radna dana da bi priuštio avionsku kartu. U Srbiji je u 2023. godini godini ostvareno je 746 letova na 1.000 stanovnika" / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

IATA analiza komercijalnog avio-saobraćaja Srbije: Kako Er Srbija i civilni vazduhoplovni sektor oblikuju ekonomiju zemlje

Međunarodno udruženje komercijalnih avio prevozilaca IATA, objavila je svoju tradicionalnu godišnju analizu uticaja najbezbednije, najbrže i najpraktičnije vrste saobraćaja na planeti na pojedinačne zemlje, uključujući i Srbiju.

IATA analiza obuhvata celokupni sektor civilnog komercijalnog avio-saobraćaja u Srbiji (domaće i inostrane avio-kompanije, aerodrome i srodne aktivnosti) koji u redovnom i čarter saobraćaju iz i ka Srbiji doprinosi srpskoj ekonomiji kroz različite direktne i indirektne načine.

Prema podacima IATA analize za 2023. godinu, koja je urađena u partnerstvu sa privatnom konsultantskom kompanijom koja se bavi i ekonomskom analitikom „Oxford Economis“ (nema veze sa fakultetom osim imena) komercijalni vazdušni saobraćaj u Srbiji direktno zapošljava 6.200 ljudi i generiše 160 miliona američkih dolara ekonomskog outputa, što čini 0,2% ukupnog BDP-a zemlje.

Direktni i indirektni ekonomski benefiti ulaganja u nacionalnu avio-kompaniju su merljivi / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Kada se analizira avio-saobraćaj, pored nekoliko kategorija putnika (poslovni, VFR i drugi), turizam je verovatno najveći procenat komercijalnog prevoza avionima.

Prema IATA analizi, širi lanac snabdevanja, potrošnja zaposlenih i turističke aktivnosti dodatno doprinose sa ukupno 1,3 milijarde američkih dolara BDP-u Srbije i stvaraju 45.500 radnih mesta.

Sam turizam podržan vazdušnim saobraćajem doprinosi sa 530,6 miliona dolara BDP-u i zapošljava 18.100 ljudi. Međunarodni turisti u Srbiji godišnje doprinose sa procenjenih 3,3 milijarde dolara ekonomiji kroz kupovinu roba i usluga od lokalnih preduzeća.

IATA podseća da su se troškovi letenja, na globalnom nivou, smanjili za 70% u poslednjih 50 godina. U Srbiji su se prosečne realne cene karata smanjile za 27% između 2011. i 2023. godine.

Prosečnom građaninu Srbije je, prema IATA-i, trenutno potrebno 4,4 radna dana da bi priuštio avionsku kartu. U Srbiji je u 2023. godini godini ostvareno je 746 letova na 1.000 stanovnika.

Brojke po sektorima

U Srbiji, ključni sektori avio-saobraćaja, prema IATA-i, doprinose BDP-u i broju zaposlenih kroz sledeće vrednosti:

Avio-kompanije: 42,4 miliona dolara i 2.100 radnih mesta
Aerodromi, kontrola letenja i civilna proizvodnja: 117,5 miliona dolara i 4.100 radnih mesta
Turizam podržan vazdušnim saobraćajem: 530,6 miliona dolara i 18.100 radnih mesta

U 2023. godini kroz srpske aerodrome je transportovano 14.100 tona tereta avionima. Srbija je:

– 109. po redu tržište tereta koji se prevozi letelicama
– 67. po redu trgovačko tržište

Beograd je i rastuća (air) kargo destinacija / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Pomenutih 14.100 tona tereta, podržava osnovne usluge uključujući e-trgovinu, humanitarnu pomoć i međunarodnu trgovinu. Ostvareni kargo kapacitet, naglašava IATA, ključan je za integraciju Srbije u globalne lance snabdevanja i njenu sposobnost da učestvuje u trgovini visoke vrednosti. Prevoz tereta avionom bitan je i zbog jedne od najbitnijih stavki moderne trgovine – vremenski osetljivom transportu.

Povezanost i putnici

Međunarodni vazdušni saobraćaj (jedina domaća linija je Er Srbijina Beograd – Niš) čini skoro 100% ukupnih polazaka iz Srbije u 2023. godini, što je iznosilo 4,9 miliona putničkih polazaka. Evropa je najveće međunarodno tržište za putničke tokove iz Srbije:

– Evropa: 89% (4,4 miliona putnika)
– Severna Amerika: 4% (187.700 putnika)
– Bliski istok: 3% (154.900 putnika)

Top 10 najfrekventnijih destinacija iz Srbije su:

1. Cirih (385.600 putnika, 7,8%)
2. Bazel (298.300 putnika, 6,0%)
3. Istanbul (279.100 putnika, 5,7%)
4. Beč (187.600 putnika, 3,8%)
5. London (162.400 putnika, 3,3%)
6. Memingen (155.500 putnika, 3,2%)
7. Ženeva (146.100 putnika, 3,0%)
8. Dizeldorf (145.200 putnika, 2,9%)
9. Tivat (136.000 putnika, 2,8%)
10. Pariz (121.200 putnika, 2,5%)

Srbija trenutno ima:

– 3 aerodroma sa redovnim komercijalnim letovima
– direktnu povezanost sa 111 međunarodnih aerodroma
– direktnu povezanost sa 41 zemljom
– 130 međunarodnih letova dnevno
– 62 nove međunarodne rute u poslednjih 5 godina
– 42 avio-kompanije koje lete za i iz Srbije

Kako IATA dalje navodi, od 2014. godine indeks međunarodne povezanosti avio-saobraćajem Srbije porastao je za 77% unutar evropskog regiona i za 359% sa svim ostalim regionima. Od ukupnog broja putnika koji dolaze u Srbiju, 87% završava svoje putovanje na tački ulaska u zemlju ili nastavlja putovanje drugim vidovima transporta, dok 13% putnika nastavlja svoje putovanje ka destinaciji u drugoj zemlji.

Lanac snabdevanja komercijalnog avio-saobraćaja uključuje razne prateće privredne subjekte / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Uticaj Er Srbije

Srpski nacionalni avio-prevoznik, kako navodi IATA, pokazao se kao ključni pokretač ekonomskog rasta i međunarodne povezanosti:

– Uticaj Er Srbije prevazilazi direktne usluge vazdušnog saobraćaja, stvarajući značajne efekte u celoj srpskoj ekonomiji kroz turizam, trgovinu i zapošljavanje.

Er Srbija tako planira da u 2024. godini preveze 4,4 miliona putnika na više od 90 destinacija, što predstavlja značajan rast operativnih kapaciteta. Dominantna pozicija Er Srbije na domaćem tržištu ogleda se u činjenici da obavlja više od polovine svih letova na aerodromu „Nikola Tesla“.

Mreža linija prevoznika je impresivna, povezujući Srbiju sa 111 destinacija u 41 zemlji kroz svakodnevne odlazne letove u 2023. godini. Deset najpopularnijih gradskih destinacija avio-kompanije odražava njeno snažno prisustvo u Evropi, uključujući glavne finansijske i kulturne centre poput Ciriha, Istanbula, Beča, Londona i Pariza.

Posebno je značajno da osam od ovih deset najpopularnijih destinacija – Cirih, Istanbul, Beč, London, Dizeldorf, Tivat i Pariz – direktno opslužuje Er Srbija, što pokazuje strateško planiranje ruta i penetraciju tržišta. – konstatuju iz IATA-e.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs