Direktorat civilnog vazduhoplovstva domaćin 206. sastanka Koordinacionog komiteta ECAC-a

5. nov 2025

Početak zimske sezone na aerodromu „Nikola Tesla“

30. okt 2025

[POSAO] Drugi „Otvoreni dan“ u Beogradu za pilot kadet program „Wizz Aira“: Od nule do zaposlenja u avio-kompaniji kroz program finansiranja otvoren i za građane Srbije

24. okt 2025

Novi rekordi saobraćaja beogradskog aerodroma: U prva tri kvartala ove godine opsluženo 6,8 miliona putnika

16. okt 2025

„Prince Aviation“ prvi put u Beogradu servisira avion na indijskom registru nakon dobijanja odobrenja indijskih vazduhoplovnih vlasti

16. okt 2025

[POSAO] Wizz Air regrutuje u Beogradu: Otvoreni dan za pilote sa srpskim državljanstvom u ponedeljak 27. oktobra

15. okt 2025

„Wizz Air“ otvara bazu u Podgorici: Dva aviona, 14 novih linija i više od milion novih sedišta godišnje

15. okt 2025

[POSLEDNJA VEST] Er Srbija objavila uspostavljanje treće linije do Severne Amerike: Letovi za Kanadu, kroz Toronto, počinju krajem maja sledeće godine

13. okt 2025

KLM slavi 106. rođendan, na ruti Amsterdam – Beograd lete od 1920. godine

8. okt 2025

„Prince Aviation“ prvi u Evropi dobio „Wyvern Wingman Pro“ sertifikat nakon eksterne kontrole SMS sistema

7. okt 2025

[POSLEDNJA VEST] Direktan let Beograd – Toronto potvrđen za proleće sledeće godine

6. okt 2025

Er Frans predstavio novi enterijer putničke kabine na Embraer 190 floti

2. okt 2025

Delegacija Direktorata na 42. Skupštini ICAO u Montrealu

1. okt 2025

Jačanje regionalne saradnje: Direktori civilnih vazduhoplovnih vlasti održali sastanak u Podgorici

17. sep 2025

Er Frans i KLM pokrenuli promotivne kampanje za putovanja iz Beograda

12. sep 2025

Frank Haberkamp imenovan za novog generalnog direktora MTU Srbija

4. sep 2025

[POSAO] Beogradski „Flyus“ zapošljava kapetane sa iskustvom na tipu aviona Cesna „Citation“ CJ3

3. sep 2025

[POSAO] „Princ Aviation“ zapošljava nove kapetane ali i kopilote bez prethodnog iskustva

26. avg 2025

Predsednik Srbije kontrolorima letenja u štrajku: „Ne može 15% povećanje plata“

24. avg 2025

Šarl de Gol i Er Frans uveli novi sistem brzog presedanja za konekcije ispod 45 minuta

21. avg 2025
IATA analiza komercijalnog avio-saobraćaja Srbije: Kako Er Srbija i civilni vazduhoplovni sektor oblikuju ekonomiju zemlje
"Prosečnom građaninu Srbije je, prema IATA-i, trenutno potrebno 4,4 radna dana da bi priuštio avionsku kartu. U Srbiji je u 2023. godini godini ostvareno je 746 letova na 1.000 stanovnika" / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

IATA analiza komercijalnog avio-saobraćaja Srbije: Kako Er Srbija i civilni vazduhoplovni sektor oblikuju ekonomiju zemlje

Međunarodno udruženje komercijalnih avio prevozilaca IATA, objavila je svoju tradicionalnu godišnju analizu uticaja najbezbednije, najbrže i najpraktičnije vrste saobraćaja na planeti na pojedinačne zemlje, uključujući i Srbiju.

IATA analiza obuhvata celokupni sektor civilnog komercijalnog avio-saobraćaja u Srbiji (domaće i inostrane avio-kompanije, aerodrome i srodne aktivnosti) koji u redovnom i čarter saobraćaju iz i ka Srbiji doprinosi srpskoj ekonomiji kroz različite direktne i indirektne načine.

Prema podacima IATA analize za 2023. godinu, koja je urađena u partnerstvu sa privatnom konsultantskom kompanijom koja se bavi i ekonomskom analitikom „Oxford Economis“ (nema veze sa fakultetom osim imena) komercijalni vazdušni saobraćaj u Srbiji direktno zapošljava 6.200 ljudi i generiše 160 miliona američkih dolara ekonomskog outputa, što čini 0,2% ukupnog BDP-a zemlje.

Direktni i indirektni ekonomski benefiti ulaganja u nacionalnu avio-kompaniju su merljivi / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Kada se analizira avio-saobraćaj, pored nekoliko kategorija putnika (poslovni, VFR i drugi), turizam je verovatno najveći procenat komercijalnog prevoza avionima.

Prema IATA analizi, širi lanac snabdevanja, potrošnja zaposlenih i turističke aktivnosti dodatno doprinose sa ukupno 1,3 milijarde američkih dolara BDP-u Srbije i stvaraju 45.500 radnih mesta.

Sam turizam podržan vazdušnim saobraćajem doprinosi sa 530,6 miliona dolara BDP-u i zapošljava 18.100 ljudi. Međunarodni turisti u Srbiji godišnje doprinose sa procenjenih 3,3 milijarde dolara ekonomiji kroz kupovinu roba i usluga od lokalnih preduzeća.

IATA podseća da su se troškovi letenja, na globalnom nivou, smanjili za 70% u poslednjih 50 godina. U Srbiji su se prosečne realne cene karata smanjile za 27% između 2011. i 2023. godine.

Prosečnom građaninu Srbije je, prema IATA-i, trenutno potrebno 4,4 radna dana da bi priuštio avionsku kartu. U Srbiji je u 2023. godini godini ostvareno je 746 letova na 1.000 stanovnika.

Brojke po sektorima

U Srbiji, ključni sektori avio-saobraćaja, prema IATA-i, doprinose BDP-u i broju zaposlenih kroz sledeće vrednosti:

Avio-kompanije: 42,4 miliona dolara i 2.100 radnih mesta
Aerodromi, kontrola letenja i civilna proizvodnja: 117,5 miliona dolara i 4.100 radnih mesta
Turizam podržan vazdušnim saobraćajem: 530,6 miliona dolara i 18.100 radnih mesta

U 2023. godini kroz srpske aerodrome je transportovano 14.100 tona tereta avionima. Srbija je:

– 109. po redu tržište tereta koji se prevozi letelicama
– 67. po redu trgovačko tržište

Beograd je i rastuća (air) kargo destinacija / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Pomenutih 14.100 tona tereta, podržava osnovne usluge uključujući e-trgovinu, humanitarnu pomoć i međunarodnu trgovinu. Ostvareni kargo kapacitet, naglašava IATA, ključan je za integraciju Srbije u globalne lance snabdevanja i njenu sposobnost da učestvuje u trgovini visoke vrednosti. Prevoz tereta avionom bitan je i zbog jedne od najbitnijih stavki moderne trgovine – vremenski osetljivom transportu.

Povezanost i putnici

Međunarodni vazdušni saobraćaj (jedina domaća linija je Er Srbijina Beograd – Niš) čini skoro 100% ukupnih polazaka iz Srbije u 2023. godini, što je iznosilo 4,9 miliona putničkih polazaka. Evropa je najveće međunarodno tržište za putničke tokove iz Srbije:

– Evropa: 89% (4,4 miliona putnika)
– Severna Amerika: 4% (187.700 putnika)
– Bliski istok: 3% (154.900 putnika)

Top 10 najfrekventnijih destinacija iz Srbije su:

1. Cirih (385.600 putnika, 7,8%)
2. Bazel (298.300 putnika, 6,0%)
3. Istanbul (279.100 putnika, 5,7%)
4. Beč (187.600 putnika, 3,8%)
5. London (162.400 putnika, 3,3%)
6. Memingen (155.500 putnika, 3,2%)
7. Ženeva (146.100 putnika, 3,0%)
8. Dizeldorf (145.200 putnika, 2,9%)
9. Tivat (136.000 putnika, 2,8%)
10. Pariz (121.200 putnika, 2,5%)

Srbija trenutno ima:

– 3 aerodroma sa redovnim komercijalnim letovima
– direktnu povezanost sa 111 međunarodnih aerodroma
– direktnu povezanost sa 41 zemljom
– 130 međunarodnih letova dnevno
– 62 nove međunarodne rute u poslednjih 5 godina
– 42 avio-kompanije koje lete za i iz Srbije

Kako IATA dalje navodi, od 2014. godine indeks međunarodne povezanosti avio-saobraćajem Srbije porastao je za 77% unutar evropskog regiona i za 359% sa svim ostalim regionima. Od ukupnog broja putnika koji dolaze u Srbiju, 87% završava svoje putovanje na tački ulaska u zemlju ili nastavlja putovanje drugim vidovima transporta, dok 13% putnika nastavlja svoje putovanje ka destinaciji u drugoj zemlji.

Lanac snabdevanja komercijalnog avio-saobraćaja uključuje razne prateće privredne subjekte / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Uticaj Er Srbije

Srpski nacionalni avio-prevoznik, kako navodi IATA, pokazao se kao ključni pokretač ekonomskog rasta i međunarodne povezanosti:

– Uticaj Er Srbije prevazilazi direktne usluge vazdušnog saobraćaja, stvarajući značajne efekte u celoj srpskoj ekonomiji kroz turizam, trgovinu i zapošljavanje.

Er Srbija tako planira da u 2024. godini preveze 4,4 miliona putnika na više od 90 destinacija, što predstavlja značajan rast operativnih kapaciteta. Dominantna pozicija Er Srbije na domaćem tržištu ogleda se u činjenici da obavlja više od polovine svih letova na aerodromu „Nikola Tesla“.

Mreža linija prevoznika je impresivna, povezujući Srbiju sa 111 destinacija u 41 zemlji kroz svakodnevne odlazne letove u 2023. godini. Deset najpopularnijih gradskih destinacija avio-kompanije odražava njeno snažno prisustvo u Evropi, uključujući glavne finansijske i kulturne centre poput Ciriha, Istanbula, Beča, Londona i Pariza.

Posebno je značajno da osam od ovih deset najpopularnijih destinacija – Cirih, Istanbul, Beč, London, Dizeldorf, Tivat i Pariz – direktno opslužuje Er Srbija, što pokazuje strateško planiranje ruta i penetraciju tržišta. – konstatuju iz IATA-e.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs