Kako su jutros prenele podgoričke Vijesti, jedan od tri srednja višenamenska helikoptera Bel-412 kojima raspolaže Vazduhoplovstvo Vojske Crne Gore, teško je oštećen u incidentu koji se pre dve nedelje dogodio na vojnom aerodromu Knjaz Danilo u Golubovcima.
Neimenovani izvor Vijesti navodi da do incidenta nije došlo tokom letačkih operacija ili intenzivne obuke pilota, već dok je helikopter bio na zemlji.
Navodno je zbog nepažnje posade došlo do „fizičkog i termalnog preopterećenja motora i transmisije na helikopteru koji je predugo bio nepomičan na zemlji dok su mu motori radili i okretali elisu rotora“. Na taj način došlo je do teške havarije na turbovratilnim motorima helikoptera i na vrlo kompleksnom transmisionom sklopu rotora.
Šteta se, prema nezvaničnim informacijama još procenjuje a kreće se u rasponu od pola do skoro milion evra. Drugi izvor Vijesti upoznat sa događajem izjavio je da je preliminarna procena da je načinjena šteta u iznosu od 700.000 evra.
Prema tvrdnji izvora Vijesti, teško mehaničko oštećenje helikoptera desilo se dok su u letelici bila oba pilota i aviomehaničar.
– Mislim da se ovdje ne radi o nepažnji, nego o neshvatljivom potpunom odsustvu pažnje posade helikoptera i zanemarivanju osnovnih parametara u kojima se mora obavljati normalna eksploatacija letjelice ovog tipa, ali će to definitivno da utvrdi istraga jer je formirana komisija za procjenu štete i utvrđivanje uzroka ovog vanrednog događaja – rekao je jedan od izvora Vijesti.
Drugi izvor Vijesti kazao je da su piloti opteretili motore helikoptera sa 112% snage, dok je maksimum koji dozvoljava proizvođač 103%. Prema njegovim rečima, jedan od dva motora je uništen, a pitanje je u kakvom je stanju drugi motor i transmisija.
Vijesti saznaju da je upućen preliminarni upit kompaniji u Varšavi, koja je prema ugovoru zadužena za remont i opravke helikoptera.
Beduin
Eto, opet se pokazuje koliko je vazna dobro obuka
Stefan
Pa valjda su nato istruktori u stanju da obuce posade za 3(tri) helikoptera?
Beduin
A jesu li posad kadre ozbiljno pristupiti obuci?
Vaste
Znači imaš neozbiljnu organizaciju ,koja ne može da probere par članova kadrova za obuku ?!
rale
ma nije ovde obuka u pitanju nego nemar.
Isto kao i u saobracaju kad neko prolazi kroz crveno to nije zbog toga sto je imao slabu obuku.
Perwoll
Pa to je valjda na instruktoru da proceni da li mu je kandidat ozbiljan, ili ga ipak pusta da „polozi“ na lepe oci?
Beduin
Nemarnima nije mjesto u zrakoplovstvu
Mislav
Isto kao i onima sto su prevrnuli pancir u Srbiji. Zakazalo je od vojske koja je probrala lumene za operatere do instruktora kod kojih su polozili vozacki.
M a X 78
Vjerovatno se radi o profesionalnim piltima školovanim u bivšoj JNA ( nemam tu informaciju ). Sigurno su i preobuku prošli bez nekih velikih problema. E sad to što se desilo, možda bi mogli biti uzrok i nesipravni instrumenti. Bez obzira či su standardi mislim da ti piloti nisu toliko neozbiljni da bi napravili takav katastofalan propust. Volio bi da istragu ispratite do kraja pa da vidimo šta je pravi uzrok
Grga
@Mislav
To je pre svega do specifičnosti kamiona tj. visokog težišta. Ako su sami Rusi imali dva slična incidenta u Vladivostoku i u Siriji, tu i nije toliko ljudska greška u pitanju.l
Stefan
Bosanci prevrnu jednog Bel-a na zemlji, Crnogorci ga pokvare isto na zemlji.
I jedni i drugi se nama smeju kako vozimo “sovjetske keseve”. Nato standardi cccccc
rale
A greske pilota se ne desavaju u VS? Itekako da se desavaju samo sa gorim smrtnim posljedicama. Samo da neke nabrojim kojih sam se sjetio u par sekundi: Mig-21, G-4, G-4, Mig-29…
Srbofil
@Stefan
Niko iz bilo koje struke naših zemalja se ne smeje nikome, najmanje svojim kolegama.
Stefan
@rale Aha jedno je greska pilota, drugo je kvar na letelici u toku leta. Pilot koji leti u avionu ne moze da ga parkira na 5000m visine, ovi ih lome i izvrcu na zemlji.
Ali boze moj posto se to desava nato zemljama to je sve ok opravdano, kod nas ako se prevrne oklopnjak na auto putu 2 meseca se ne moze ziveti od vas.
Evo jutros pao treci F16 u juznoj koreji na istom za godinu dana, standard jbg.
rale
@Stefan
Sve ovo sto sam naveo nije kvar na letjelici vec uzrok pilota pa bilo to na zemlji ili u vazduhu. Najmerno necu da pisem na koje tano nesrece mislim ali dva puta napisan G4 nije slucajno.
I pri tome ja ne pripadam nato zemlji vec se napisano odnosi na zemlju u kojoj zivim. Samo me cudi da su nasi ljudi omah poletili ovjde da ospu palju po nato i njihovom kvalitetu a ne vide svoje dvoriste.
Islander
@Stefan
Razlika je ogromna NATO letjelice se kvare kao i svaka sofisticirana oprema i nesrece se nazalost desavaju + ljudski faktor ..
Dok Ruske letjelice su krs koji se raspada ni piloti Top Guna im nebi pomogli …Kvaliteta i odrzavanje ravno nuli …
Veteran
Pad Mi-17 u kojem je poginulo 7 osoba uključujući bebu je bila isključivo greška pilota, uz kombinaciju loših meteo uslova.
Grga
@Islander
Podseti me, koji je najproizvođeniji helikopter svih vremena?
Dogma
Zamisli samo Ukrajinci kako tamane zapadnu tehnologiju u uslovima rata, njima to sve stize za bez da odgovaraju ako skrkaju lol pare u bunar lete
Domagojle
Profesionalnost u NATO standardima u mirnodopsko vreme, tuga. Mogu zamisliti šta se sve još dodatno dešava u drugim pridruženim državama članicama a da se to više i ne sme objaviti od sramote.. Svesni su oni jako dobro da su predvodnici vojske klovnova, stoga im jedino preostaje da pojačaju propagandu, naoružavanje maloruskih boraca i saučesništvo u diverzijama na teritoriji Ruske federacije u cilju kakvog takvog usporavanja kretanja Medveda.
Crni Đorđe
@ Domagjle – Istina. Pre neki dan je pao treći F 16 na trenažnom letu u Južnoj Koreji za svega 8 meseci! Da je kojim slučajem pao mig 29, odmah bi bilo drvlje i kamenje na taj model aviona. Sa druge strane činjenia je da Falkona ima više u upotrebi nego 29tki pa je i logično da više padaju, koliko god da je dobra obuka i koliko god da se leti, greške se dešavaju, normalna stvar.
Djuka
Tesko je imati drzavu sa svim potrebnim institucijama, sluzbama itd, a na raspolaganju ti stoji ljudski resurs od 700K.
Srbofil
@Djuka
Sve to stoji, ali za sad im bolje ide nego nekim državama od 100+ miliona, a naspram mnogima omiljene Ukrajine su decenijama ispred.
Jednostavno glupe greške se dese i USAF.
Vlad
Kao neko iz inženjerske branše znam da se sklopovi projektuju sa određenim sigurnosnim postotkom (nisam iz vazduhoplovne branše ali pretpostavljam da su tu još rigorozniji nego u civilstvu). Nešto mi je 113% nisko za sigurnosni koeficijent takvog uređaja?
Djuka
Veca sigurnosna margina bi znacila npr. jacu transmisiju itd. dakle vise mase, vecu cenu, verujem da su se konstruktori zbog toga odlucili da ne budu previse velikodusni.
Ned
Čini mi se da se ovih 103% odnosi na dozvoljeni obrtni moment, ne stepen sigurnosti, može biti da je instrument torkmetar bio neispravan.
240lbae
Da nije namerno uradjeno.Sabotaza?
LRC
To nije sigurnosni koeficijent (obično 1.5 za strukturu letelice), nego potisak/broj obrtaja motora, dozvoljen za kratkotrajnu upotrebu u specifičnim fazama (poletanje, manevrisanje). To je ograničenje u esploataciji. Svi sklopovi se projektuju za ograničenje u eksploataciji x sig. faktor.
Zoki
‘Mislim da se ovdje ne radi o nepažnji, nego o neshvatljivom potpunom odsustvu pažnje…’
Eto, objasnili su… nepažnja nije odustvo pažnje
Monti Pajton
Srbifil Da samo što USAF na dnevnom nivou izvede koliko hiljada letova aviona i helikoptera dok ovi izvedu ,možeš na prste da prebrojiš !
OpFor777
Jesu li ovo stare slike ili još uvijek vozikaju helikoptere sa Američkim registracijama?
Krindžer
Ostali bez trećine flote u jednom danu .
zoran
Daće odgovor registrator parametara leta…
BELL 206
Zar nemaju neki FADEC koji bi ograničio rad motora pri ovakvim uslovima?
Salsa
Zar tako sofisticirana i skupa masina nema neki osigurac koji stiti motor od pregrevanja?
Marko
Npr. kao elektro motori.
„Al’ ga je opravio“
Zoki
‘Mislim da se ovdje ne radi o nepažnji, nego o neshvatljivom potpunom odsustvu pažnje…’.
Osim održavanje ne ide im baš ni jezik…nepažnja nije odsustvo pažnje.
Markus1463
Šteta stvarno. Ovo me je podsetilo na onaj slučaj iz 1987.godine kada su avio mehaničari ukrstili komande na Mil Mi 14 PL, pa je repni rotor stvarao suprotne momente. Tada je do zabune došlo zbog toga što Mi 14 PL, za razliku od Mi 8, ima repni rotor smešten na levoj strani. I tada je heikopter bio na zemlji, i u to mincidentu je povrešeno 8 oficira i podoficira. Dešava se….