Srpski Falkon 6X preko Banja Luke do Majamija; Iz Pariza novi podaci o globalnoj upotrebi Falkon porodice

6. maj 2025

[NAJAVA] Šesti po redu Avijatičarski bal u restoranu Aeroklub 17. maja

30. apr 2025

„Green Power Turbine Systems“ prvi put na sajmu AERO u Fridrishafenu: Pogonska grupa i dva nova projekta aviona iz Srbije

30. apr 2025

[NAJAVA] Četvrti memorijal „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ na aerodromu Divci kod Valjeva

28. apr 2025

Nakon incidenta u vazduhu EXPO Osaka zaustavlja demo letove eVTOL letelica – šansa za Srbiju i EXPO 2027?

27. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Prva javno dostupna fotografija novog Falkona 6X Avio-službe Vlade Srbije

25. apr 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ objavljuje početak novog kursa za PPL dozvolu

23. apr 2025

Rafal 4.1 i Falkon 6X u Srbiji: Vojni pedigre jedinstvene civilno-vojne kupovine

21. apr 2025

Trenutno najmoderniji avion u Srbiji: Novi Falkon 6X državne Avio-službe

18. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] U Beograd sleteo novi Falkon 6X, najverovatnije novi avion Avio-službe Vlade Srbije

16. apr 2025

[EKSKLUZIVNO] „MIND Aviation“ 14. juna organizuje aero-miting na kragujevačkom aerodromu

11. apr 2025

AERO Fridrishafen 2025: Od Pipistrela do Falkona, uz jako srpsko prisustvo

10. apr 2025

Aero-klub Valjevo organizuje obuku za pilote jedriličare

7. apr 2025

Dve kompanije iz Srbije izlažu na ovogodišnjem sajmu AERO u Fridrishafenu

3. apr 2025

[POSAO] Nova škola letenja iz Kragujevca „MIND Aviation“ zapošljava „Head of training“ profesionalca i instruktore letenja

1. apr 2025

[INTERVJU] Od travnate piste do regionalnog centra: Kako Bratislav Milanović i MIND Grupa grade vazduhoplovni ekosistem u srcu Šumadije

31. mar 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ traži predavače za PPL i ATPL kurseve

15. mar 2025

„Prince Aviation“ donira Saobraćajnom fakultetu: Renovirana učionica, donirana vazduhoplovna učila

14. mar 2025

Erbas i Robinson predstavili potpuno nove helikoptere H140 i R88

11. mar 2025

Direktorat pokrenuo krivične i prekršajne postupke povodom incidenata na „Nikoli Tesli“ u januaru

21. feb 2025
[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 1. deo
Na početku ovogodišnje sezone Makedonija je koristila samo jednu letelicu za gašenje požara - Bell 412EP sa sistemom DART Fire Attack kapaciteta 1.420 litara / Foto: Dragan Cvetić

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 1. deo

Prvi članak analize koja će biti objavljena u tri dela.

Ovogodišnja sezona borbe protiv požara u Makedoniji počela je 22. juna kada su zabeležene prve intervencije policijskog helikoptera Bell 412EP registarske oznake Z3-HHF u okolini sela Cer, kod grada Kičeva. Bilo je to samo zagrevanje za ono što je tek usledilo, gašenje požara istim helikopterom u Pustoj Reci, kod Kruševa, 1. jula, u Delogoždu, kod Struge 9. jula i na Karaslari, kod Velesa 10. jula.

Pojava poslednjeg navedenog šumskog požara podudarila se sa prvim izveštajima koji su se pojavili o razvoju katastrofalnog šumskog požara na planini Serta (Konečka), koja se nalazi u jugoistočnoj Makedoniji između gradova Negotina i Radoviša. Tango Six je 18. jula izvestio o početnoj reakciji Makedonije na ovaj požar, i kako je ona podstakla hitno rešavanje problema nedostatka pilota za tri protivpožarna aviona Air Tractor AT-802A Fire Boss.

Rešenje je pronađeno u tome da se dvojici penzionisanih pilota AT-802, koje su makedonski mediji identifikovali kao Vaska Mihalčeva i Stojeta Arsovskog – plati značajna mesečna naknada od navodno oko 5.000 evra za period od nekoliko meseci. Tačni detalji o postignutim dogovorima između vlade i pilota još uvek nisu objavljeni, iako je Stojanče Angelov, direktor Makedonskog centra za upravljanje kriznim situacijama („Centar za upravuvanje so Krizi“ – CUK) u intervjuu koji je 25. jula objavio časopis Fokus, kazao da su „piloti tražili veću platu, najmanje 4.000 evra, i mislim da metoda možda nije bila dobra, ali je njihov zahtev opravdan“.

Jedan od tri Er Traktora sa kojima raspolaže makedonska Direkcija za zaštitu i spasavanje / Foto: Dragan Cvetić

Odluka vlade da penzionisanim pilotima isplati značajnu naknadu izazvala je pomešane reakcije među Makedoncima. Dok dobar deo njih nije imao problem i nazivao je penzionisane pilote svojim nacionalnim herojima, značajan broj građana (uključujući i vojne i policijske pilote) bio je mišljenja da biti heroj nema ništa zajedničko sa ucenjivanjem vlade u vreme kada je zemlja bila u plamenu. Radi poređenja, prosečna neto plata isplaćena u Makedoniji u maju 2024. iznosila je 672 evra, a mesečna zarada novoimenovanog premijera Makedonije Hristijana Mickovskog je 2.280 evra.

Kakvo god mišljenje da neko imao, sasvim sigurno je da je isplata pomenutog novca bila najjeftinija cena koju je Makedonija morala da plati. Podsećanja radi, prethodna vlada Makedonije je 2021. godine ostavila državu bez svojih Er Traktora zbog više puta loše organizovanog tendera vrednog 400.000 evra za planirano održavanje aviona. Zatim, sa prizemljenim avionima i ogromnim požarima, Makedonija je bila prinuđena da pozove međunarodnu pomoć sa letelicama za gašenje požara koju su, srećom, odmah pružile prijateljske države, Srbija, Rumunija i Crna Gora. Ukratko, Makedonija je imala pilote, ali joj je 2021. godine nedostajalo servisiranih aviona. Ishod je bio katastrofalan jer je zemlja pretrpela štetu od 38,6 miliona evra u spaljenim šumama.

Helikopter Mi-17 makedonskih oružanih snaga u zahvatanju vode vedrom kapaciteta 2.500 litara / Foto: Dragan Cvetić
Posade policijskog makedonskog Bela 412EP imale su 12. jula nalet od čak 15 sati / Foto: Dragan Cvetić

Vratimo se na ovogodišnju krizu.

I dok je samo jedan policijski helikopter – Bell 412EP – počeo da se bori sa požarom u Serti 11. jula, u roku od 24 sata situacija se značajno popravila, i sledećeg dana su se u borbu uključila tri Er Traktora i dva vojna helikoptera Mi-8MT i 17. Tog dana došlo je do veoma obimne upotrebe policijskog Bela 412EP koji je ostao aktivan od zore do sumraka, leteći oko 15 sati u gotovo neprekidnim operacijama sa kratkim pauzama za punjenje gorivom na terenu koje su takođe iskorišćene za kratak odmor posada i kao pauze za obrok. Osim za gašenje požara, letelica je intenzivno korišćena za prevoz vatrogasaca, dopremanje sveže vode i hrane za kopnene snage, transport raznih vrsta protivpožarne opreme, kao i za procenu požara iz vazduha na Serti.

Zanimljivo je analizirati glavne vazduhoplove-protagoniste tadašnjih operacija gašenja požara iz vazduha.

Koristeći podvesni sistem za gašenje požara DART Fire Attack (ranije Simplex Aerospace Model 304 Fire Attack) kapaciteta 1.420 litara, i prikupljajući vodu iz obližnjeg veštačkog jezera Novo Selo, policijski Bell 412EP je postigao 30 izbacivanja na novonastali požar u Badilenu (selo na planini Ogražden, u jugoistočnoj Makedoniji na samoj granici sa Bugarskom), udaljenom oko 8 kilometara od pomenutog veštačkog jezera. Na taj način helikopter je uspeo da izbaci 42.000 litara vode na požar sa prosečnim vremenom rotacije (vreme pojavljivanja letelice iznad požara između dva izbacivanja) od oko 10 minuta.

Makedonski Er Traktori zahvataju vodu na Tikveškom jezeru / Foto: Dragan Cvetić

Istovremeno, Direkcija za zaštitu i spasavanje (DZS) napala je požar na planini Serta sa dva amfibijska aviona Er Traktor AT-802A Fire Boss koji su u tu svrhu zahvatali vodu na Tikveškom jezeru udaljenom 30 kilometara, koje se nalazi u blizini Kavadaraca, postižući prosečno vreme rotacije od oko 20 minuta. Tog dana primećene su i operacije helikoptera Mi-17 makedonske vojske. Kombinacija tri različita državna operatora na dve lokacije sa više vazduhoplova, predstavljala je demonstraciju komplementarnosti i interoperabilnosti protivpožarnih aviona i helikoptera u izvođenju zajedničkih operacija (ili barem pokušaja) suzbijanja dva velika šumska požara.

Isti makedonski vazduhoplovni vatrogasni sastavi nastavili su borbu 13. jula kada je postalo očigledno da je osim šumskog požara Serta, po veličini i intenzitetu „eksplodirao” i požar na bugarskoj granici. Sa dva ogromna požara u punom jeku, nacionalni vazduhoplovni kapaciteti za gašenje požara iz vazduha su definitivno bili premašeni. To je navelo vladu u Skoplju da proglasi tridesetodnevnu kriznu situaciju širom zemlje u kojoj je mobilisano 100 pripadnika vojske i 40 policajaca, a diplomatskim kanalima upućen je apel za međunarodnu pomoć u protivpožarnim letelicama susednim, kao i državama Evropske Unije.

U očekivanju preko potrebne međunarodne pomoći, šest makedonskih državnih letelica – Bell 412EP, dva helikoptera Mi-8MT i 17, i tri aviona AT-802A Fire Boss – nastavilo je borbu 14. jula. Tog dana helikopteri makedonskog ratnog vazduhoplovstva (Mi-17, vojni taktički broj „303” i Mi-8MT „307”) uspeli su da ispuste 44.000 litara vode korišćenjem svojih „Bamby Bucket“ sistema od 2.000 i 2.500 litara. U isto vreme, Er Traktori su leteli 6 sati (u dve smene, svaka od tri sata, sa pauzama za dopunjavanje goriva) ispustivši oko 90.000 litara vode.

Ishod: razočaravajući, s obzirom na činjenicu da su šumski požari postajali sve gori.

Helikopter T-70 Black Hawk Generalne direkcije za šumarstvo turskog ministarstva poljoprivrede i šumarstva / Foto: Dragan Cvetić

Međunarodna pomoć počela je da stiže u Makedoniju 15. jula.

Na međunarodni aerodrom u Skoplju prvo su sletele tri turske letelice: dva amfibijska Er Traktora (jednosed AT-802A Fire Boss, registracije OR-2024; i dvosed AT-802 Fire Boss OR-2023) i srednji transportni višenamenski helikopter TAI T-70 (licencni Sikorsky S-70i) registracije OR-1020. Pripadajući Generalnoj direkciji za šumarstvo („ORMAN Genel Mudurlugu“ – OGM), instituciji podređenoj turskom ministarstvu poljoprivrede i šumarstva („Tarım ve Orman Bakanligi“), ove letelice su se pridružile borbi protiv šumskih požara samo nekoliko sati po dolasku u Makedoniju. Opremljen impresivnim podvesnim rezervoarom za vodu HELITAK od 4.500 litara, Black Hawk je odmah poslat da prikuplja vodu iz veštačkog jezera Mantovo, dok su se Er Traktori pridružili makedonskim avionima istog tipa u zahvatanju vode iz Dojranskog jezera na samoj granici sa Grčkom. Zanimljivo je da je u isto vreme na grčkoj strani jezera Dojran primećen veliki broj iznajmljenih vazduhoplova  Er Traktor AT-802 sa australijskim registarskim oznakama, i helikoptera Bell 214ST i Sikorsky S-64 Skycrane – svi u operacijama zahvatanja vode radi gašenja požara na grčkoj teritoriji.

Kombinovana, makedonsko-turska flota sa 5 aviona Er Traktor AT-802 donela je novi kvalitet, ali i kvantitet, jer je njen ogromni zbirni kapacitet od 15.520 litara vode u jednom zajedničkom napadu već bila količina koja je počela da daje rezultate. Helikopter T-70 je dodatno i značajno povećao kapacitet međunarodne vazduhoplovne flote koja se borila da spase makedonske šume.

Kada govorimo o količini ispuštene vode iznad šumskih požara, ovde je vredno napomenuti da su, osim Ministarstva unutrašnjih poslova Makedonije, druga dva makedonska državna avijacijska korisnika (vojska i DZS) bila nedokučivo nezainteresovana da izveštavaju o svom učinku (broj letova, izvršeni letovi, količina bačene vode, broj korišćenih letelica, lokacije na kojima su operacije izvedene).

Na pitanje autora ovog izveštaja „zašto?“, njihov komentar je bio da su toliko zauzeti svojim poslom da im je PR aspekt poslednja stvar na umu. Zbog toga danas znamo samo da je policijski Bell 412EP 15. jula ispustio 35.000 litara vode u okolinu sela Kalanjevo, kod Negotina.

Protivpožarni helikopter Ka-32A11BC Helikopterske jedinice MUP-a Srbije sa vedrom kapaciteta 5.000 litara / Foto: Igor Božinovski
Slovenija je poslala dva helikoptera, od kojih je jedan bio AW169 slovenačke policije / Foto: Borjan Mihajlovski

Dodatno pojačanje kapaciteta za gašenje požara iz vazduha dogodilo se 16. jula kada je pet letelica sletelo na međunarodni aerodrom u Skoplju: helikopter Kamov Ka-32A11BC Helikopterske jedinice srpske policije sa vedrom kapaciteta 5.000 litara stigao je sa sedam pripadnika MUP-a Srbije; helikopter Oružanih snaga Slovenije AS.532AL Cougar, evidencijski broj H3-74, sa šest vojnika; helikopter Leonardo AW169 slovenačke policije, registracije S5-HPL, sa tročlanom posadom; helikopter crnogorske vojske Bell 412EPI, evidencijski broj XHB032, sa posadom od petoro ljudi; i protivpožarni avion Canadair CL-415 hrvatskog ratnog vazduhoplovstva kapaciteta 6.100 litara, evidencijski broj 844, takođe sa posadom od petoro ljudi.

Zanimljivo je da su slovenački helikopteri na putu za Makedoniju sleteli na vojni aerodrom ’’Knjaz Danilo’’ (Golubovci) u Podgorici. Nakon kraće pauze, i u pratnji crnogorskog helikoptera Bell 412EPI, krenuli su ka Makedoniji. U trenutku kada su letelice sletale u Skoplje, vlada Slovenije je već objavila da će njihova dva helikoptera ostati u Makedoniji pet dana, u misiji vrednoj 400.000 evra koja je bila subvencionisana u iznosu od 75 odsto putem Mehanizma Evropske Unije za civilnu zaštitu Evropske komisije.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Am

Prosečan čovek, sa prosečnom platom, ne ume da vozi prosečan avion.

Zaista ne razumem logiku poredjenja prosečne plate sa zaradama vrhunskih stručnjaka u vrlo specijalizovanim oblastima.

Prosečan Francuz koji bi prosečno dobro šutirao loptu zaradjuje 2.000, a Mbape 72,000,000

Odgovori
Re

To ti je mentalitet komunizma, treba sa se žrtvuje za državu. Izgori ti 40 miliona evra šume, jer nisu dobro organizovali tender od 400.000 evra, a tender organizuje polupismeni državni službenik sa platom od 400 evra. E tu povezanost kada shvatimo na Balkanu, da tako ne ide, možda nam bude bolje jednog dana.

KK

„njihova dva helikoptera ostati u Makedoniji pet dana, u misiji vrednoj 400.000 evra koja je bila subvencionisana u iznosu od 75 odsto putem Mehanizma Evropske Unije za civilnu zaštitu Evropske komisije.“

E ta trula EU, nikakve koristi od njih. Pogotovo kad je problem.

Odgovori
Sp

Ne vidim razlog odgovornosti Eu zbog toga što sami makedonci pored vlastitih aviona nisu bili u stanju organizirati si ni posade, možda dogodine nešto nauče pa počnu ulagati u vatrogastvo, zemaljsko i zračno.

An

Izgleda da nisi razumeo šta je KK napisao.

Sp

Andjelino u pravu si i sam sam uvidio sada navodnike, ispričavam se Kk -u što ne uvidih sarkazam

Ra

Kao što se vidi, ništa bez aviona. Brži, veći teret, duže gase, svestraniji u gašenju.

Odgovori
Mi

Jedino Hrvatska ima pristojnu protupožarnu flotu od svih država na Balkanu i 99% požara može gasiti sama bez pomoci i usput pomagati susjednim državama i dalje, Izraelu, Grčkoj

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor