U pažnje vrednom primeru dobrog upravljanja, profesionalizma, dobrog planiranja i koordinacije između različitih državnih institucija, Slovenija je uspela da za manje od 15 meseci, između aprila 2023. i juna 2024. godine, od nule izgradi svoju najnoviju vazduhoplovnu jedinicu namenjenu specijalizovanim operacijama gašenja požara iz vazduha.
U danima kada ulazimo u još jednu vruću i potencijalno katastrofalnu sezonu šumskih požara širom Evrope, Tango Six se ukratko osvrće na slovenački projekat „Izgradnja kapaciteta za gašenje požara iz vazduha“ i način rada koji su Slovenci koristili da prilično brzo nabave i uvedu u operativnu upotrebu jednomotorne vatrogasne avione za gašenje požara – dva dvoseda „Air Tractor“ AT-802, i dva jednoseda, AT-802A, koji su nabavljeni potpuno novi u amfibijskoj konfiguraciji globalno poznatoj kao „Fire Boss“.
Podsticaj za uspostavljanje specijalizovanih kapaciteta za gašenje požara iz vazduha u Sloveniji došao je nakon razornog požara na Karstu jula 2022. godine, najvećeg šumskog požara u istoriji nezavisne Slovenije.

Događaj je otkrio značajne nedostatke u opremljenosti i spremnosti sistema zaštite i spasavanja, posebno u oblasti gašenja požara iz vazduha, gde su se helikopteri Bel 412 i AS-532 slovenačke vojske opremljeni vedrom za gašenje i helikopteri AW169 Ministarstva unutrašnjih poslova pokazali nedovoljnim.
Kao odgovor na ova saznanja, Vlada u Ljubljani je u skladu sa hitno usvojenim odlukama, dala zeleno svetlo Ministarstvu odbrane da započne sprovođenje procedura za obezbeđivanje materijalno-tehničkih resursa za uspostavljanje kapaciteta za gašenje požara iz vazduha, uz podršku fondova evropske kohezione politike za period 2021-2027.
Slovenačko ministarstvo prirodnih resursa i prostornog planiranja delujući kao posredničko telo, podnelo je zahtev ministarstvu za koheziju i regionalni razvoj kao upravljačkom telu Programa evropske kohezione politike 2021-2027. Potonji, zasnovan na promociji prilagođavanja klimatskim promenama, sprečavanju rizika od katastrofa i jačanju otpornosti, direktno je uključio projekat „Izgradnja kapaciteta za gašenje požara iz vazduha“ u sprovođenje Programa 2021-2027.
Kao rezultat dobro obavljenog administrativnog posla, projekat „Izgradnja kapaciteta za gašenje požara iz vazduha“ odobren je i potom pokrenut od strane direktnog korisnika sredstava, Uprave Republike Slovenije za zaštitu i spasavanje (URSZR), podređene Ministarstvu odbrane. Projekat vredan 23.292.932,69 evra je tako započet, a Evropska unija je doprinela sa 85% pomenutog budžeta, dok je preostalih 15% finansirala Slovenija.

Dodeljena sredstva su iskorišćena da URSZR nabavi četiri specijalizovana aviona za gašenje požara iz vazduha, u skladu sa trilateralnim sporazumom o nabavci koji su ministarstvo odbrane, URSZR i španska kompanija „Air Tractor Europe“ (ATE) potpisali u Ljubljani 17. aprila 2023. godine. Isporuke prva dva aviona počele su ubrzo nakon toga: S5-BZR (c/n 802-0990) stigao je u Ljubljanu 9. maja, a zatim i S5-BZT (c/n 802-1029) 18. juna. Ovi avioni su se vratili u Španiju u septembru 2023. godine, gde su im pre kraja oktobra 2023. godine instalirani plovci „Wipaire Wipline“ 10.000, što je rezultiralo promenom njihove oznake iz AT-802 u AT-802 „Fire Boss“.
Flota od četiri aviona kompletirana je u prvoj polovini 2024. godine kada su dodatna dva „kopnena“ jednoseda AT-802A sletela u Sloveniju: S5-BZS (c/n 802A-1088) 18. maja i S5-BZU (c/n 802A-1092) 28. juna. Kao i prva dva aviona, jednosedi su se vraćeni u Španiju u jesen 2024. godine gde su dobili plovke i postali amfibije AT-802A Fire Boss.
Slovenački avioni sada lete sa slovenačkim civilnim registracijama „S5-“ u okviru specijalne jedinice za gašenje požara iz vazduha koja je zvanično promovisana u Ljubljani 15. maja 2024. godine. Za stavljanje jedinice u operativnu upotrebu, kompanija ATE je organizovala obuku za četiri slovenačka pilota u Italiji, Španiji, Portugalu i Sloveniji. Ova španska kompanija svakodnevno pruža i integrisanu logistiku za jedinicu URSZR, što obezbeđuje operativnu raspoloživost, a to je prošlog i ovog leta dovelo do efikasne upotrebe AT-802 u operacijama gašenja šumskih požara.
Iako se avioni „Air Tractor“ koriste na raznim aerodromima širom Slovenije, matična baza aviona AT-802 tokom sezone šumskih požara je međunarodni aerodrom Ljubljana/Brnik, gde bi trebalo da bude izgrađen novi hangar za smeštaj vatrogasne flote koja bi se u periodu 2025-2027 mogla dodatno povećati potencijalnom kupovinom dodatnih aviona. Dok se ne izgradi novi hangar, čuvanje i korišćenje aviona u surovim jesenjim/zimskim mesecima organizovano je na aerodromu Bovec, koji se nalazi na ravnom Bovškom polju koji je okružen alpskim vrhovima.
Kupovinom četiri aviona AT-802, Slovenija je uspostavila kapacitete za nezavisno i efikasno gašenje požara iz vazduha, kako kod kuće, tako i u podršci državama članicama EU u okviru prekogranične saradnje. Takođe je pokazala put kojim druge nacije kojima su potrebni avioni za gašenje požara mogu da krenu u izgradnji sopstvenih kapaciteta za gašenje požara iz vazduha koristeći raspoloživa sredstva EU. Ako ništa drugo, jedno se podrazumeva: Ako ne znate kako da to uradite, pitajte Slovence za savet!
Slovenac
Sve je to lepo opisano samo fali podatak da u Sloveniji nema (još) domaćih pilota koji bi znali da upravljaju takvim letelicama pa se piloti u sezoni požara „uvoze“ iz drugih država. Ta situacija se neće promeniti još nekoliko godina. Često su upitnih veština, kao što se moglo prošle godine pokazati, kad je jedan pilot „zaboravio“ da spusti točkove prilikom sletanja pa je oštetio jedan AirTractor. Valjda će biti bolje kad se usposobe domaći piloti.
https://www.rtvslo.si/crna-kronika/air-tractor-si-je-ob-pristanku-poskodoval-podvozje/715714
Beduin
kako nema.
pa slovenski piloti su u Zemuniku na obuci.
Dragan
Kada govorim o patriotizmu, uvek pomenem njih. Nema velikih reči, nema busanja u grudi, nema spektakla uz ciku i vrisku pevaljki. Ljudi jednostavno rade za dobrobit svoje zemlje, svak u svom domenu. Uporno, vredno i predano. To bi mi trebali da naučimo!
radovanovic
Spasimo privrednu avijaciju iz Vršca i njenu flotu Dromadera obučite nove pilote za takve vazduhoplove i vremenom nabavite AT-802,nemojmo se zanositi helikopterskom komponentom i njenim mogućnostima u gašenju požara jer je takav vid avijacije znatno skuplji po satu leta od gore pomenutih!!!
Darko
Patriotizam je da poštuješ komsiji, da smeće ne bacaš u prirodu i kroz prozor kola. Da opuške kada si u prirodi staviš u kutiju i baciš u kantu a ne na zemlji. Kada praviš kuću, zgradu … da je uklopis u ambijent a ne kako Ko voli ….Da kada neko ko je na državnoj funkciji ukrade pare da se ne govori “ snašao se “ nego da je lopov i da ga komšije kao takvog gledaju i da odgovara . kada vlasnici transportnih preduzeca ne pretovaruju kamione preko dozvoljene nosivosti da bi ekstra zaradili a uništili puteve, kada se počnu ponašati tako da sačuvaju puteve u njihovoj zemlji, i kada svako Ko to uradi bude kažnjen jer jer je taj put naš. Kada to shvatimo i čuvamo našu zemlju tada možemo reci da smo patriote.
Perđo
Samo popravak. S5-BZU još nije Fire boss kad ovaj je jedini ostao u „kopneni“ različici za sada.
Samo kazem
hrvati su se toga setili jos 1981 / 1996.
PRE katastrofalnog požara
Bleki
Hahaha samo 23 miliona, u Srbiji bi koštalo barem 100 miliona plus razni aneksi, kao nismo znali da trebaju plovci, obuka pilota etc.
jjapostata
Na osnovu slovenačkog primera, u slucaju Srbije, jedna takva nabavka bi koštala oko 16 miliona evra, sa obzirom da Srbiji ne trebaju avioni-amfibije. Drugim rečima za novac koji je uložen u slovenački projekat, Srbija bi mogla da kupi 6 točkaša AT-802 i da obuči verovatno 10 pilota, čime bi stvorila ozbiljnu jedinicu, poput hrvatske Air Tractor flote, čiji zajednički ukupni kapacitet bi iznosio 18.600 litara vode u jednom naletu. Tako bi u dve grupe bilo po 3 aviona, koji bi mogli da po potrebi gase i na dve tačke Srbije istovremeno, kao i da operišu sa postojećih aerodroma (uključuju i sportske) širom zemlje, i podržani vatrogasnim vozilima za brzo nadopunjavanje vode. Takođe, prema potrebi to bi bila i flota koja moze da udari na jednu tačku poput Stare Planine ili na istoku Srbije, gde se i desio skoro požar, a pre nego isti eskalira i preraste u katastrofu. Takva flota bi mogla i da pomaže u gašenju požara u okolnim zemljama i oblastima: u BiH/RS, Makedoniji, Grčkoj, gde god zatreba prema potrebi. Takođe, kreiranje takve flote, oslobodilo bi kapacitete VS i MUP da se posvete drugim potrebnim aktivnostima, te bi i štedelo dragocene resurse vojnih i policijskih transportnih helikoptera. Konačno, formiranje takve flote, ne samo da ne bi oštetilo nikoga, već bi ona bila komplementarna alatka ostalim efektivama države t.j. vatrogasnim jedinicama i helikopterima vojske i policije. I sve to za nekih 25 miliona evra, odnosno novac kojim danas nije moguće da se nabavi to jest kupi ni jedan jedini transportni helikopter tipa Super Puma ili Mi-171. Ne znam da li neko razume i od nadležnih čita ovo, ali jedna takva investicija u 6 mašina bi bila projekat koji bi naišao samo na dobru rekaciju javnog mjenja (koje je zapravo i bilo velika podrška nabavci ovakve flote u Sloveniji), već bi bio i spas za trenutno zapostavljenu poljoprivrednu avijaciju. Eto, jedan mali, nadam se mudri savet, sa moje strane u ove popodnevne sate.
Amilo
Posade na tim avionima su iz sastava MUP-a ili vojske jer van požarne sezone ne možeš tim ljudima dati otkaz a da ih plaćaš dok nema potrebe za angažmanom nije isplativo.
jjapostata
Šteta od požara je samo na godišnjem nivou milionska, da ne pričamo da gore većinski šume, koje bi trebalo da se nalaze pod zaštitom kao prirodno dobro, i koje čine zelena pluća planete, ali i ekonomski resurs od značaja. Gore i kuće na teritoriji regija kojima se ne može pristupiti sem vazdušno. Stoga su troškovi održavanja 10 pilota u stalnom radnom odnosu bukvalno smešni u poredjenju sa dobitkom koji država, i narod imaju od njihovog rada. Prema dosadašnjim iskustvima klimatske promene uticale su da se standardna sezona požara od maja do oktobra protegne na znatno duži period, pa znamo da požari kreću da bukte i pre, kao i kasnije nakon datog perioda. Zato je potrebno da se sistem civilne zaštite drži u konstantnoj pripravnosti, a piloti protivpožarnih letelica moraju i trebaju da kontinuirano vežbaju i održavaju osposobljenost i spremnost, kako bi bili u kondiciji da polete shodno pozivu. Tako da individualna, samoodrživa jedinica koja bi radila u sudejstvu sa MUP i VS helikopterima je jedino pravo rešenje.