Novi termini za „English language proficiency test“ u Trening centru kompanije „Prince Aviation“

4. feb 2025

[POSLEDNJA VEST] Vučić iz Davosa: Kupujemo tri eVTOL letelice američke kompanije Arčer

20. jan 2025

Novi v.d. direktora Vazduhoplovne akademije Miroslav Lepir: „Sve organizacione jedinice zadržale svoje sertifikate, podnete tri ostavke, imenovan novi „accountable manager“ za Vršac“

18. jan 2025

Direktorat civilnog vazduhoplovstva povodom situacije u Vazduhoplovnoj akademiji: Svi prijavljeni događaji su obrađeni i procesirani

15. jan 2025

„Prince Aviation“ obavio do sada najduži čarter let: Od Ciriha do Rio de Ženeira preko Kabo Verdea

9. jan 2025

Savet roditelja Vazduhoplovne akademije protiv nove uprave: „15 rukovodilaca sa vazduhoplovnim sertifikatima podneće neopozive ostavke“

4. jan 2025

Smene u Vazduhoplovnoj akademiji: Direktorat civilnog vazduhoplovstva demantuje da postavlja rukovodioce

1. jan 2025

[POSAO] Beogradski „MPC Air“ traži Kapetana i Kopilota na avionu „Cessna Citation“ XLS+

29. dec 2024

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar kompanije „Prince Aviation“ za 2025. godinu

28. dec 2024

Još jedan budući program besplatnog letenja: DCV donirao novčana sredstva Vazduhoplovnom savezu za kupovinu jedrilice za obuku pilota

27. dec 2024

Makedonski Er Traktor primećen u Austriji 

26. dec 2024

Hrvatskoj policiji isporučeni helikopteri Subaru Bell 412EPX

18. dec 2024

[MEBAA 2024] Manji sajam, veće poslovne aktivnosti, AOC za manje od 60 dana i zapaženo srpsko prisustvo

14. dec 2024

[MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

13. dec 2024

Visoka delegacija američkog „Garmina“ u poseti beogradskom „Prince Aviation-u“: Nastavak strateškog partnerstva za nove poslove modernizacije poslovnih aviona

11. dec 2024

Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

27. nov 2024

Međunarodna radionica posvećena žirokopterima okupila najiskusnije pilote iz Hrvatske, Srbije i Mađarske u Čakovcu

14. nov 2024

Rekordna godina za Aero-klub Otočac: Ostvareno 1000 operacija na Špilniku

12. nov 2024

Avio-služba Vlade Srbije: Osvežen izgled Lirdžeta 31, novi hangar u rebalansu državnog budžeta

11. nov 2024

Vazdušni saobraćaj budućnosti: Srpski i svetski stručnjaci na panelu o „letećim taksijima“

1. nov 2024
Požari u Makedoniji: Zbog čega vazduhoplovni kapaciteti za gašenje požara iz vazduha nisu bili spremni?
BGT i BGU su nedavno prošli godišnju inspekciju u ZTC, Velika Gorica, Hrvatska. Vratili su se na vreme u Makedoniju kako bi gasili požare / Foto: Dragan Cvetić

Požari u Makedoniji: Zbog čega vazduhoplovni kapaciteti za gašenje požara iz vazduha nisu bili spremni?

„Republika u plamenu“ (Republikata vo plamen) je makedonski film iz 1969. godine koji prikazuje jedan od najvažnijih događaja u istoriji našeg naroda: Ilindenski ustanak (Ilindensko Vostanie) od 2. avgusta 1903. godine i kratkotrajnu Kruševsku Republiku (Kruševska Republika), koja je trajala od 3. do 13. avgusta 1903. godine.

Ilindenski ustanak je bio prvi korak ka suverenitetu makedonskog naroda. S druge strane, mali planinski grad Kruševo postao je dom kratkotrajne Kruševske Republike koju su osnovali makedonski revolucionari, a koju je ugušilo Osmansko carstvo koje je zapalilo Republiku.

Danas, 121 godinu kasnije, moderne makedonska i turska nacija uživaju izuzetno dobre odnose i bliski su saveznici. Ako pitate Makedonce, odmah posle nacija bivših jugoslovenskih republika, Turci su im najbliži srcu. Ipak, Republika je ponovo u plamenu! Ovog puta, Makedonci su opet žrtve, ali sa jednom malom, ali važnom razlikom od prošlosti: Turci su sada prvi koji su priskočili u pomoć da ugase vatru. Kakav preokret!

Autor ove reportaže gotovo svake godine podseća na kovanicu “Republika u plamenu” kad god gore makedonske šume. Sa požarima koji se vraćaju na Balkan, Republika je ponovo u plamenu! Vazdušna bitka protiv prirodne katastrofe počela je 11. jula i prvobitno ju je vodila samo jedna letelica, jedini helikopter Bell 412EP makedonske policije.

Bell 412EP makedonske policije opremljen sistemom „DART Fire Attack“, koji je ranije bio poznat kao „Simplex Aerospace Model 304 Fire Attack“ sistem za bacanje vode čiji kapacitet iznosi 1.420 litara vode i 114 litara pene ili retardanta. Helikopter se u Martu vratio u civilni Z3 registar i sad je Z3-HHF / Foto: Borjan Mihajlovski

Ovo je navelo Tango Six da potraži odgovor: gde su bile ostale makedonske letelice tog kritičnog dana?

Pretražujući makedonske medijske izveštaje uspeli smo da lociramo preostala tri policijska helikoptera sposobna za gašenje požara: Agusta-Bell 212 i Mi-171 su bili na redovnim pregledima (u Švedskoj i Makedoniji), dok Mi-17V-5 nije bio opcija jer je već neko vreme prizemljen i čeka prvi generalni remont.

Makedonska vojska, s druge strane, imala je svoje helikoptere Mi-8MT/17 angažovane na već planiranim misijama vojske: obuku kadeta na poligonu za obuku Krivolak i obuku specijalnih jedinica u Ohridu. Međutim, vojska je najavila da će se pridružiti vazdušnoj borbi protiv požara već 12. jula. Ilija Bojarovski, zvaničnik Centra za upravljanje krizama (Centar za upravuvanje so krizi, CUK), međutim, izvestio je 11. jula da su vojni helikopteri operativno ograničeni  kada su temperature u rasponu od 38°C i više.

Poznato je da pomenute temperature opasno podižu radnu temperaturu VR-14 glavnog reduktora (glavni reduktor ili transmisija) helikoptera serije Mi-8MT/17, što, ako se zanemari, može rezultirati njegovim topljenjem, kvarom i, ne daj Bože, udesom. Ovih dana, temperature u Makedoniji su u rasponu od konstantnih 40°C sa tendencijom da ostanu tako bar još nekoliko dana.

Mi-8MT „307“ fotografisan 11 jula na vežbi Bataljona Specijalnih Snaga u Ohridu / Foto: Kabinet predsednice Makedonije, dr Gordana Siljanovska-Dafkova

Jedine namenske letelice za gašenje požara iz vazduha na raspolaganju Makedoniji – tri aviona Air Tractor AT-802A Fire Boss – takođe nisu bila operativno korišćena 11. jula iz vrlo bizarnih razloga: prethodna vlada Makedonije je više puta odbijala zahteve DZS-a da zaposli svoja dva nedavno penzionisana pilota AT-802 za ovo leto i pod posebnim ugovorom. Prema makedonskim medijima, penzionisani piloti DZS-a su tražili mesečnu platu od 5.000 evra, a prethodna vlada je uputila DZS da “pronađe rešenje za ovaj problem samostalno i pod uslovom da penzionisani piloti mogu dobiti plate koje su u granicama plata za vladine zaposlene.”

Sa takvim birokratskim odgovorom, prethodna vlada Makedonije ostavila je DZS bez rešenja za gorući problem, ali i bez dva veoma potrebna i iskusna pilota AT-802, samo nekoliko nedelja pre početka letnje sezone 2024. Kao posledica toga, Makedonija je ostala sa tri aviona AT-802A Fire Boss i samo jednim pilotom obučenim 2021. godine. Ovo je izazvalo reakciju makedonskih civilnih vazduhoplovnih vlasti koje su takođe primenile standarde civilnog vazduhoplovstva: privremeno su zabranile vazdušne operacije gašenja požara DZS-a dok se ne obezbedi minimalan broj pilota i ne uspostave minimalni standardi bezbednosti letenja potrebni za zakonito i bezbedno izvršenje vazdušnih operacija gašenja požara.

Ukratko, 11. jula, Makedonija je imala jedan Bell 412EP u akciji. Vojni helikopteri su bili zauzeti izvršavanjem svojih planiranih misija. Pravi šok bio je da je DSZ imao tri ispravna aviona AT-802A Fire Boss, jednog pilota AT-802 i zabranu nacionalnog vazduhoplovnog regulatora za korišćenje Air Tractora u misijama gašenja požara!

Srećom, nova vlada u Skoplju je odgovorno upravljala i istog popodneva dala mandat DZS-u da sledećeg jutra potpiše ugovor o privremenom angažovanju dva penzionisana pilota. Uslovi ugovora i dogovorene plate pilota još nisu objavljeni, ali se očekuje da je mesečna plata do 5.000 evra odobrena bar dok ne završi letnja sezona. Logično je očekivati da je i jedini DZS-ov stalno zaposleni pilot takođe dobio veću platu za isti period.

Tako je kriza sa nedostatkom pilota za Air Tractor brzo rešena od strane nove vlade u Skoplju i, u 12:30 sati 12. jula, makedonski AT-802 počinju da rade svoju jedinu misiju – gašenje požara i spasavanje života i imovine ponovljenim „bombardovanjem“ sa 3.104 litara vode. Pokretani turbinama Pratt and Whitney Canada PT6, ovi avioni nisu osetljivi na visoke temperature, što omogućava DZS-u da napada požare u bilo koje doba dana.

Avioni Air Tractor zahvatali su vodu iz Tikveškog jezera, blizu Kavadaraca, u borbi protiv požara iz vazduha u šumama planine Serta (Konečka), smeštene blizu grada Negotina. U ovoj misiji, veliku pomoć avionima Air Tractor pružio je policijski helikopter Bell 412EP i jedan helikopter Mi-17 makedonske vojske. Međutim, ovo je bilo samo zagrevanje za ono što je usledilo.

Narednih dana makedonski kapaciteti za gašenje požara iz vazduha dopunjeni su sa dodatne dva makedonske i 10 drugih letelica za gašenje požara koje su sa ciljem da spasu Republiku poslale prijateljske nacije Turska, Srbija, Slovenija, Crna Gora, Hrvatska i Rumunija.

Tango Six pomno prati požare u Makedoniji i posvetiće poseban članak o međunarodnim vazdušnim operacijama gašenja požara koje su počele 13. jula, kada je međunarodna pomoć u formi vazduhoplova za gašenje požara počela da stiže na međunarodni aerodrom u Skoplju.

Pratite nas za ekskluzivne detalje i fotografije iz Makedonije!

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

pe

Zašto mi trošimo resurse naših helikoptera,zbog njihovog nemara?
Selo gori,baba im se češlja,a nama pare odoše iz dzepa.

Odgovori
Il

Zasto ovakvi avioni ne bi mogli da slecu na jezera u Srbiji.

Odgovori
ra

Sistem malih aerodroma sa hidrantskom mrežom za punjenje aviona i kraj priče a samim tim flotu Dromadera iz Vršca uz malo ulaganja modernizuješ i pokreneš školu za obuku pilota za ovaj tip avion i imaš pored helikopterskih jedinica još 14 namenskih aviona jer se oni koriste još samo za prskanje komaraca i ništa više a sama PA Vršac je u nezavidnoj situaciji, kada bi ovo uradili imali bi dovoljno resursa i da pomognemo državama u susedstvu i da imamo rezervu ako bi i kod nas buknuo a potrebno je da se samo malo uključi mozak i pogleda kako to rade Poljaci, Grci i Turci sa svojim Dromaderima a znamo kakve su to ekonomski jake države.

Bo

Ne mogu, zato sto su nase reke zagadjene. Uvek moze naleteti na neki panj, drvo, ili bacenu mrezu alasa, sto bi bilo pogubno po avion. Zbog toga su uzeti helikopteri, koji su za nas daleko bolji, jer su svestraniji, a mozes ih napuniti i iz bazena ili bunara!

mi

Jer nema mnogo jezera koja su dovoljno velika (Gružansko i Vlasinsko jedino), avion se puni 30sec i to je na 200kmh 1500 metara minimalne teorijske ali ne i praktično dovoljne dužine. Makedonija ima velika jezera, Cro i Mo imaju more i eto zašto se taj avion nama ne isplati toliko koliko njima.

Mi

Canadair 6 tona vode napuni za 12 sec pri brzini 130 km/h

Ne

Imamo mi i svojih muka i bez tzv. „prijatelja“ i njihovih letnjih pozara. Da ne pominjem sneg koji nas uvek iznenadi u januaru. Poenta je da trosimo resurse besmisleno.

Odgovori
ra

Ilija, Boba, Milan@ ; Dromaderi iz Vršca+helikopterske jedinice= mirna glava u slučaju sezonskih požara, Grčki Dromaderi su u službi vojske i obalske straže i služe za izviđanje primorja i suzbijanje početnih požara na turistički m lokacijama a u slučaju rasplamsavanja normalno je da se uključe i ostale jedinice vazduhoplovne tehnike na gašenju, lepo je zanavljati tehniku ali naši helikopteri osim namenskih zadataka u svojim jedinicama služe još i za obuku pilota a jedan deo njih se nalazi uvek na redovnom periodičnom pregledu i nisu svi uvek raspoloživi u datom momentu,Dromaderi koji su kupljeni još tokom 80ih su na pola svog radnog veka jer su tokom 90ih a naročito u zadnjih desetak godina više na zemlji nego u vazduhu i godišnje ne lete više od dvadesetak dana tokom sezone i to na zadacima prskanja komaraca, uprkos tome oni se posredstvom mehaničarske službe održavaju kao da su imali puno angažovanje predviđeno za nekadašnje standarde i nalaze se u odličnom stanju, ako se na medijima reklamira turizam u Srbiji koji je uglavnom banjskog i planinskog karaktera a to su mesta koja se nalaze uglavnom okružena nepristupačnim terenima pa logično je da vazduhoplovna komponenta za gašenje iz vazduha bude u službi države i dežurna tokom letnje sezone i to u što većem broju a najveći broj takve tehnike odnosno Dromaderi sede na zemlji a oni nemaju taj problem namenskih zadataka kao helikopteri. Ako smo ozbiljna država koja navodno ekonomski raste iz godine u godinu pa koliki je onda problem održavati 14 aviona i duplu posadu pilota i mehaničara a to nije više od 50 ljudi da bi imali adekvatnu zaštitu od požara bez potrebe da ako do njih dođe mi angažujemo sredstva iz susednih država nego umesto toga mi budemo nezavisni i mi budemo ti koji će drugima da se nađu u pomoći, urušava se avijacija iz Vršca godinama unazad kroz gubitak poslova a najvidljivije je kroz zaprašivanje komaraca koje se obavlja sa zemlje i koje nema drugog efekta do psihološkog a samo izaziva probleme sa disanjem građana jer komarce ne ubija ali zato puni nečije džepove.

Odgovori
Mi

Evo podsećanje na jedan tekst iz 2017. kako su Makedonci se hvalili da efikasno rešavaju šumske požare za razliku od komšija.

https://tangosix.rs/2017/01/08/fire-boss-operacije-u-makedoniji-potpuno-nezavisno-resavamo-sumske-pozare-za-razliku-od-komsija/

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor