Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

27. nov 2024

Međunarodna radionica posvećena žirokopterima okupila najiskusnije pilote iz Hrvatske, Srbije i Mađarske u Čakovcu

14. nov 2024

Rekordna godina za Aero-klub Otočac: Ostvareno 1000 operacija na Špilniku

12. nov 2024

Avio-služba Vlade Srbije: Osvežen izgled Lirdžeta 31, novi hangar u rebalansu državnog budžeta

11. nov 2024

Vazdušni saobraćaj budućnosti: Srpski i svetski stručnjaci na panelu o „letećim taksijima“

1. nov 2024

Od utopije do realnosti: Analiza izvodljivosti „letećih taksija“ za EXPO 2027 u Srbiji

31. okt 2024

ISSA simpozijum na Mašinskom fakultetu: Kompanija „Prince Aviation“ i održivo poslovanje – od „pametne zgrade“ do „chat bota“ u procesu zapošljavanja

30. okt 2024

FAA usvojila novu regulativu za eVTOL letelice: Prva nova regulatorna kategorija civilnih vazduhoplova od 1940-ih

28. okt 2024

„Prince Aviation“ produžio ugovor sa američkom kompanijom: Instalacija inovativnih vingleta za unapređenje performansi poslovnih aviona u Beogradu

25. okt 2024

[EKSKLUZIVNO] „Flying Bulls“ ispod mosta Mala Rijeka u Crnoj Gori: Negativna petlja Gripen pilota jer im je Red Bul to organizovao

24. okt 2024

Avioni Utva-75 u nepriznatoj afričkoj državi Somalilend, u projektu učestvuju i stručnjaci iz Srbije

24. okt 2024

[INTERVJU] Kanadska komercijalna korporacija: Pomoć zemljama Balkana u finansiranju kupovina aviona i helikoptera

22. okt 2024

Isporuka privatnog Air Tractora za Osijek preko Kanade, Grenlanda i većeg dela Evrope

14. okt 2024

Nakon pozajmice Skoplju radi restauracije i izlaganja jedrilica Ilindenka vraćena u Beograd

1. okt 2024

Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

1. okt 2024

[NAJAVA] Trodnevni vazduhoplovni događaj u Trsteniku: Šesti po redu „Blanik Kamp Kup“ i otvoreni Letački dan

28. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva zabranio poletanja i sletanja ultra-lakih aviona sa „operativnih mesta na vodi“

22. avg 2024

[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 7. septembra

19. avg 2024

Egzotične registracije vazduhoplovnih vatrogasaca u Makedoniji: Nakon južnoameričkih, pomogli i australijski Er Traktori

15. avg 2024

[ANALIZA] Crnogorska dilema: Treba li ukinuti policijsku helikoptersku jedinicu i šta kupiti – „mali“ ili „veliki“ Kanader?

9. avg 2024
[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 1. deo
Na početku ovogodišnje sezone Makedonija je koristila samo jednu letelicu za gašenje požara - Bell 412EP sa sistemom DART Fire Attack kapaciteta 1.420 litara / Foto: Dragan Cvetić

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 1. deo

Prvi članak analize koja će biti objavljena u tri dela.

Ovogodišnja sezona borbe protiv požara u Makedoniji počela je 22. juna kada su zabeležene prve intervencije policijskog helikoptera Bell 412EP registarske oznake Z3-HHF u okolini sela Cer, kod grada Kičeva. Bilo je to samo zagrevanje za ono što je tek usledilo, gašenje požara istim helikopterom u Pustoj Reci, kod Kruševa, 1. jula, u Delogoždu, kod Struge 9. jula i na Karaslari, kod Velesa 10. jula.

Pojava poslednjeg navedenog šumskog požara podudarila se sa prvim izveštajima koji su se pojavili o razvoju katastrofalnog šumskog požara na planini Serta (Konečka), koja se nalazi u jugoistočnoj Makedoniji između gradova Negotina i Radoviša. Tango Six je 18. jula izvestio o početnoj reakciji Makedonije na ovaj požar, i kako je ona podstakla hitno rešavanje problema nedostatka pilota za tri protivpožarna aviona Air Tractor AT-802A Fire Boss.

Rešenje je pronađeno u tome da se dvojici penzionisanih pilota AT-802, koje su makedonski mediji identifikovali kao Vaska Mihalčeva i Stojeta Arsovskog – plati značajna mesečna naknada od navodno oko 5.000 evra za period od nekoliko meseci. Tačni detalji o postignutim dogovorima između vlade i pilota još uvek nisu objavljeni, iako je Stojanče Angelov, direktor Makedonskog centra za upravljanje kriznim situacijama („Centar za upravuvanje so Krizi“ – CUK) u intervjuu koji je 25. jula objavio časopis Fokus, kazao da su „piloti tražili veću platu, najmanje 4.000 evra, i mislim da metoda možda nije bila dobra, ali je njihov zahtev opravdan“.

Jedan od tri Er Traktora sa kojima raspolaže makedonska Direkcija za zaštitu i spasavanje / Foto: Dragan Cvetić

Odluka vlade da penzionisanim pilotima isplati značajnu naknadu izazvala je pomešane reakcije među Makedoncima. Dok dobar deo njih nije imao problem i nazivao je penzionisane pilote svojim nacionalnim herojima, značajan broj građana (uključujući i vojne i policijske pilote) bio je mišljenja da biti heroj nema ništa zajedničko sa ucenjivanjem vlade u vreme kada je zemlja bila u plamenu. Radi poređenja, prosečna neto plata isplaćena u Makedoniji u maju 2024. iznosila je 672 evra, a mesečna zarada novoimenovanog premijera Makedonije Hristijana Mickovskog je 2.280 evra.

Kakvo god mišljenje da neko imao, sasvim sigurno je da je isplata pomenutog novca bila najjeftinija cena koju je Makedonija morala da plati. Podsećanja radi, prethodna vlada Makedonije je 2021. godine ostavila državu bez svojih Er Traktora zbog više puta loše organizovanog tendera vrednog 400.000 evra za planirano održavanje aviona. Zatim, sa prizemljenim avionima i ogromnim požarima, Makedonija je bila prinuđena da pozove međunarodnu pomoć sa letelicama za gašenje požara koju su, srećom, odmah pružile prijateljske države, Srbija, Rumunija i Crna Gora. Ukratko, Makedonija je imala pilote, ali joj je 2021. godine nedostajalo servisiranih aviona. Ishod je bio katastrofalan jer je zemlja pretrpela štetu od 38,6 miliona evra u spaljenim šumama.

Helikopter Mi-17 makedonskih oružanih snaga u zahvatanju vode vedrom kapaciteta 2.500 litara / Foto: Dragan Cvetić
Posade policijskog makedonskog Bela 412EP imale su 12. jula nalet od čak 15 sati / Foto: Dragan Cvetić

Vratimo se na ovogodišnju krizu.

I dok je samo jedan policijski helikopter – Bell 412EP – počeo da se bori sa požarom u Serti 11. jula, u roku od 24 sata situacija se značajno popravila, i sledećeg dana su se u borbu uključila tri Er Traktora i dva vojna helikoptera Mi-8MT i 17. Tog dana došlo je do veoma obimne upotrebe policijskog Bela 412EP koji je ostao aktivan od zore do sumraka, leteći oko 15 sati u gotovo neprekidnim operacijama sa kratkim pauzama za punjenje gorivom na terenu koje su takođe iskorišćene za kratak odmor posada i kao pauze za obrok. Osim za gašenje požara, letelica je intenzivno korišćena za prevoz vatrogasaca, dopremanje sveže vode i hrane za kopnene snage, transport raznih vrsta protivpožarne opreme, kao i za procenu požara iz vazduha na Serti.

Zanimljivo je analizirati glavne vazduhoplove-protagoniste tadašnjih operacija gašenja požara iz vazduha.

Koristeći podvesni sistem za gašenje požara DART Fire Attack (ranije Simplex Aerospace Model 304 Fire Attack) kapaciteta 1.420 litara, i prikupljajući vodu iz obližnjeg veštačkog jezera Novo Selo, policijski Bell 412EP je postigao 30 izbacivanja na novonastali požar u Badilenu (selo na planini Ogražden, u jugoistočnoj Makedoniji na samoj granici sa Bugarskom), udaljenom oko 8 kilometara od pomenutog veštačkog jezera. Na taj način helikopter je uspeo da izbaci 42.000 litara vode na požar sa prosečnim vremenom rotacije (vreme pojavljivanja letelice iznad požara između dva izbacivanja) od oko 10 minuta.

Makedonski Er Traktori zahvataju vodu na Tikveškom jezeru / Foto: Dragan Cvetić

Istovremeno, Direkcija za zaštitu i spasavanje (DZS) napala je požar na planini Serta sa dva amfibijska aviona Er Traktor AT-802A Fire Boss koji su u tu svrhu zahvatali vodu na Tikveškom jezeru udaljenom 30 kilometara, koje se nalazi u blizini Kavadaraca, postižući prosečno vreme rotacije od oko 20 minuta. Tog dana primećene su i operacije helikoptera Mi-17 makedonske vojske. Kombinacija tri različita državna operatora na dve lokacije sa više vazduhoplova, predstavljala je demonstraciju komplementarnosti i interoperabilnosti protivpožarnih aviona i helikoptera u izvođenju zajedničkih operacija (ili barem pokušaja) suzbijanja dva velika šumska požara.

Isti makedonski vazduhoplovni vatrogasni sastavi nastavili su borbu 13. jula kada je postalo očigledno da je osim šumskog požara Serta, po veličini i intenzitetu „eksplodirao” i požar na bugarskoj granici. Sa dva ogromna požara u punom jeku, nacionalni vazduhoplovni kapaciteti za gašenje požara iz vazduha su definitivno bili premašeni. To je navelo vladu u Skoplju da proglasi tridesetodnevnu kriznu situaciju širom zemlje u kojoj je mobilisano 100 pripadnika vojske i 40 policajaca, a diplomatskim kanalima upućen je apel za međunarodnu pomoć u protivpožarnim letelicama susednim, kao i državama Evropske Unije.

U očekivanju preko potrebne međunarodne pomoći, šest makedonskih državnih letelica – Bell 412EP, dva helikoptera Mi-8MT i 17, i tri aviona AT-802A Fire Boss – nastavilo je borbu 14. jula. Tog dana helikopteri makedonskog ratnog vazduhoplovstva (Mi-17, vojni taktički broj „303” i Mi-8MT „307”) uspeli su da ispuste 44.000 litara vode korišćenjem svojih „Bamby Bucket“ sistema od 2.000 i 2.500 litara. U isto vreme, Er Traktori su leteli 6 sati (u dve smene, svaka od tri sata, sa pauzama za dopunjavanje goriva) ispustivši oko 90.000 litara vode.

Ishod: razočaravajući, s obzirom na činjenicu da su šumski požari postajali sve gori.

Helikopter T-70 Black Hawk Generalne direkcije za šumarstvo turskog ministarstva poljoprivrede i šumarstva / Foto: Dragan Cvetić

Međunarodna pomoć počela je da stiže u Makedoniju 15. jula.

Na međunarodni aerodrom u Skoplju prvo su sletele tri turske letelice: dva amfibijska Er Traktora (jednosed AT-802A Fire Boss, registracije OR-2024; i dvosed AT-802 Fire Boss OR-2023) i srednji transportni višenamenski helikopter TAI T-70 (licencni Sikorsky S-70i) registracije OR-1020. Pripadajući Generalnoj direkciji za šumarstvo („ORMAN Genel Mudurlugu“ – OGM), instituciji podređenoj turskom ministarstvu poljoprivrede i šumarstva („Tarım ve Orman Bakanligi“), ove letelice su se pridružile borbi protiv šumskih požara samo nekoliko sati po dolasku u Makedoniju. Opremljen impresivnim podvesnim rezervoarom za vodu HELITAK od 4.500 litara, Black Hawk je odmah poslat da prikuplja vodu iz veštačkog jezera Mantovo, dok su se Er Traktori pridružili makedonskim avionima istog tipa u zahvatanju vode iz Dojranskog jezera na samoj granici sa Grčkom. Zanimljivo je da je u isto vreme na grčkoj strani jezera Dojran primećen veliki broj iznajmljenih vazduhoplova  Er Traktor AT-802 sa australijskim registarskim oznakama, i helikoptera Bell 214ST i Sikorsky S-64 Skycrane – svi u operacijama zahvatanja vode radi gašenja požara na grčkoj teritoriji.

Kombinovana, makedonsko-turska flota sa 5 aviona Er Traktor AT-802 donela je novi kvalitet, ali i kvantitet, jer je njen ogromni zbirni kapacitet od 15.520 litara vode u jednom zajedničkom napadu već bila količina koja je počela da daje rezultate. Helikopter T-70 je dodatno i značajno povećao kapacitet međunarodne vazduhoplovne flote koja se borila da spase makedonske šume.

Kada govorimo o količini ispuštene vode iznad šumskih požara, ovde je vredno napomenuti da su, osim Ministarstva unutrašnjih poslova Makedonije, druga dva makedonska državna avijacijska korisnika (vojska i DZS) bila nedokučivo nezainteresovana da izveštavaju o svom učinku (broj letova, izvršeni letovi, količina bačene vode, broj korišćenih letelica, lokacije na kojima su operacije izvedene).

Na pitanje autora ovog izveštaja „zašto?“, njihov komentar je bio da su toliko zauzeti svojim poslom da im je PR aspekt poslednja stvar na umu. Zbog toga danas znamo samo da je policijski Bell 412EP 15. jula ispustio 35.000 litara vode u okolinu sela Kalanjevo, kod Negotina.

Protivpožarni helikopter Ka-32A11BC Helikopterske jedinice MUP-a Srbije sa vedrom kapaciteta 5.000 litara / Foto: Igor Božinovski
Slovenija je poslala dva helikoptera, od kojih je jedan bio AW169 slovenačke policije / Foto: Borjan Mihajlovski

Dodatno pojačanje kapaciteta za gašenje požara iz vazduha dogodilo se 16. jula kada je pet letelica sletelo na međunarodni aerodrom u Skoplju: helikopter Kamov Ka-32A11BC Helikopterske jedinice srpske policije sa vedrom kapaciteta 5.000 litara stigao je sa sedam pripadnika MUP-a Srbije; helikopter Oružanih snaga Slovenije AS.532AL Cougar, evidencijski broj H3-74, sa šest vojnika; helikopter Leonardo AW169 slovenačke policije, registracije S5-HPL, sa tročlanom posadom; helikopter crnogorske vojske Bell 412EPI, evidencijski broj XHB032, sa posadom od petoro ljudi; i protivpožarni avion Canadair CL-415 hrvatskog ratnog vazduhoplovstva kapaciteta 6.100 litara, evidencijski broj 844, takođe sa posadom od petoro ljudi.

Zanimljivo je da su slovenački helikopteri na putu za Makedoniju sleteli na vojni aerodrom ’’Knjaz Danilo’’ (Golubovci) u Podgorici. Nakon kraće pauze, i u pratnji crnogorskog helikoptera Bell 412EPI, krenuli su ka Makedoniji. U trenutku kada su letelice sletale u Skoplje, vlada Slovenije je već objavila da će njihova dva helikoptera ostati u Makedoniji pet dana, u misiji vrednoj 400.000 evra koja je bila subvencionisana u iznosu od 75 odsto putem Mehanizma Evropske Unije za civilnu zaštitu Evropske komisije.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Am

Prosečan čovek, sa prosečnom platom, ne ume da vozi prosečan avion.

Zaista ne razumem logiku poredjenja prosečne plate sa zaradama vrhunskih stručnjaka u vrlo specijalizovanim oblastima.

Prosečan Francuz koji bi prosečno dobro šutirao loptu zaradjuje 2.000, a Mbape 72,000,000

Odgovori
Re

To ti je mentalitet komunizma, treba sa se žrtvuje za državu. Izgori ti 40 miliona evra šume, jer nisu dobro organizovali tender od 400.000 evra, a tender organizuje polupismeni državni službenik sa platom od 400 evra. E tu povezanost kada shvatimo na Balkanu, da tako ne ide, možda nam bude bolje jednog dana.

KK

„njihova dva helikoptera ostati u Makedoniji pet dana, u misiji vrednoj 400.000 evra koja je bila subvencionisana u iznosu od 75 odsto putem Mehanizma Evropske Unije za civilnu zaštitu Evropske komisije.“

E ta trula EU, nikakve koristi od njih. Pogotovo kad je problem.

Odgovori
Sp

Ne vidim razlog odgovornosti Eu zbog toga što sami makedonci pored vlastitih aviona nisu bili u stanju organizirati si ni posade, možda dogodine nešto nauče pa počnu ulagati u vatrogastvo, zemaljsko i zračno.

An

Izgleda da nisi razumeo šta je KK napisao.

Sp

Andjelino u pravu si i sam sam uvidio sada navodnike, ispričavam se Kk -u što ne uvidih sarkazam

Ra

Kao što se vidi, ništa bez aviona. Brži, veći teret, duže gase, svestraniji u gašenju.

Odgovori
Mi

Jedino Hrvatska ima pristojnu protupožarnu flotu od svih država na Balkanu i 99% požara može gasiti sama bez pomoci i usput pomagati susjednim državama i dalje, Izraelu, Grčkoj

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor