[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 6. septembra

4. sep 2025

[POSLEDNJA VEST] Gazela koja je volela prinudna sletanja: YU-HPZ nakon pet godina ponovo akter incidenta

21. avg 2025

Starlink mini kao alternativni izvor interneta u poslovnim avionima

13. avg 2025

[EKSKLUZIVNO] Novi direktor pančevačke Utve predstavio projekat razvoja potpuno novog žirokoptera: Sa američkom kompanijom „VaultGyro“ ćemo razviti, sertifikovati i serijski proizvoditi novu inovativnu letelicu

5. avg 2025

Najveći sajam poslovne avijacije u Evropi EBACE i sledeće godine u Ženevi, pregovori i dalje u toku sa drugim lokacijama za buduća izdanja događaja

1. avg 2025

Vazduhoplovna akademija uskoro kupuje nove dvomotorne avione za obuku pilota, Er Srbija objavila konkurs za stipendiranje obuke čak 20 pilota

24. jul 2025

[POSLEDNJA VEST] Makedonci dodaju još jedan AT-802 u svoje vazduhoplovne operacije gašenja požara koji su skoro uništili sportski aerodrom Stenkovec 9. jula

12. jul 2025

[POSLEDNJA VEST] Makedonija ponovo u plamenu, Grci poslali Kanadere

9. jul 2025

General stao na čelo makedonske Direkcije za zaštitu i spasavanje: Počelo ubrzano rešavanje starih problema

7. jul 2025

Premijera u Milanu: Estetika Riva jahti za Galfstrim avione i Sikorski helikoptere

4. jul 2025

Kako je Slovenija za 15 meseci uspostavila vazduhoplovnu vatrogasnu službu

3. jul 2025

Definisane nove geografske zone za operacije civilnih dronova, DCV uskoro pušta internet platformu za podnošenje zahteva za letenje dronova

1. jul 2025

[REPORTAŽA] Prvi aero-miting u Kragujevcu u organizaciji „MIND Aviation-a“: Egzotično i brojno vazduhoplovno učešće, privatna incijativa i porodični izlet za „civile“

16. jun 2025

Standardizaciona inspekcija EASA-e: DCV sektori za vazduhoplovno osoblje i medicinu pohvaljeni

13. jun 2025

[NAJAVA] Aero-miting u Kragujevcu: MiG-ovi 29, generalna avijacija i gosti iz inostranstva

11. jun 2025

Memorijal „Pilot Mihailo Petrović“ održan u Trsteniku: Prvo mesto za aero-klub Ćuprija

9. jun 2025

Siniša Mali potvrdio – eVTOL letelice na EXPO 2027 neće biti „leteći taksiji“ i komercijalni vazdušni prevoz već demo letovi

28. maj 2025

[NAJAVA] „MIND Aviation“ potvrdio datum: Najveći civilni aero-miting ove sezone 14. juna na kragujevačkom aerodromu

26. maj 2025

Direktorat civilnog vazduhoplovstva na Diplomatskoj konferenciji posvećenoj ECAC-u

23. maj 2025

[EBACE 2025] Delegacije četiri srpske kompanije u Ženevi, najveći evropski sajam poslovne avijacije od sledeće godine napušta Švajcarsku

21. maj 2025
[POSLEDNJA VEST] Makedonija ponovo u plamenu, Grci poslali Kanadere
Skopski Petrovec u leto 2024. godine. Turski i makedonski AT-802 Fire Boss avioni u periodu predaha / Foto: Makedonski CUK

[POSLEDNJA VEST] Makedonija ponovo u plamenu, Grci poslali Kanadere

Jak vetar, koji je juče napravio brojne probleme u Srbiji, danas je pristigao u Makedoniju, gde je doprineo širenju požara u okolini Skoplja.

Apokaliptične scene požara koji besne zabeležene su na autoputu oko Skoplja, u naselju Vizbegovo, blizu policijske kasarne u naselju Đorče Petrov, i u širem području Čučer Sandeva, gde su ugrožene zona međunarodnog magistralnog puta Skoplje-Blace-Kačanik-Priština i obližnji sportski aerodrom Stenkovec, kao i tamo smešteni Aero-klub Skopje i druge vazduhoplove organizacije sa svojim hangarima i avionima.

Za sada, izveštaji ukazuju da je travnata pista Stenkovca zahvaćena plamenom, al su svi napori i dalje koncetrisani na sapašavanje hangara i aviona od vatrene stihije. Srećom, trenutne informacije sa terena govore da je samo jedan pomoćni objekat izgoreo na sportskom aerodromu a da, pritom, u njemu nije bilo vazduhoplovne tehnike.

Takođe, ozbiljni požari su prijavljeni u području grada Kriva Palanka gde su ugrožena domaćinstva, u Samokovu gde se nalazi fabrika municije ATS grupe, i u selu Nikolić, blizu Dojrana, kao i na još nekoliko lokacija širom zemlje.

Kriza sa šumskim požarima eskalirala je juče. Započeta je operacija gašenja požara iz vazduha u kojoj su bila angažovana tri državna vazduhoplova. Tako su ujutru makedonski vojni Mi-8MT i policijski Bell 412EP gasili šumske požare u Čučer Sandevu, dok je popodne policijski Bell 412EP viđen kako leti u oblasti Nikolića, blizu Dojranskog jezera, na samoj granici sa Grčkom. Avion Direkcije za zaštitu i spasavanje AT-802A „Fire Boss“ viđen je kako napada šumski požar u Samokovu u centralno-zapadnoj Makedoniji u 11 navrata između 10:00 i 20:00 časova.

Bell 412EP Z3-HHF tokom prošlogodišnje misije gašenja požara / Foto: Dragan Cvetić

Danas su u operacijama bili zabeleženi policijski Agusta-Bell 212 i Bell 412EP i jedan avion AT-802A Direkcije za zaštitu i spašavanje. Ova tri vazduhoplova združeno su napali požar kod Vizbegova, gde je goreo otpad starih automobile, s tim da je 212-ka radila i na jugu zemlje, kod Dojrana.

Prepodne je AT-802A jednom „udario“ i na požar kod Samokova dok je popodne požurio da pomogne građanima sela Lozanovo, kod Krive Palanke, što je očigledno označilo da je prioritet dat spašavanju domaćinstva od strane očigledno preopterećenih i manjkavih nacionalnih kapaciteta za gašenje požara, kako na zemlji tako i iz vazduha. Nakon toga notiran je i napad tog aviona na požar kod sela Đidimirci, jugoistočno od Skopskog međunarodnog aerodroma. Helikopter Bell 412EP je oko 18:00 sati pritekao u pomoć i selu Orman, pored Skoplja, operirajući sa bezbednih delova aerodroma Stenkovec.

Vojni helikopteri danas nisu viđeni u akciji, što može sugerisati da se njihovi resursi čuvaju za probleme sa šumskim požarima koji tek predstoje ovog leta.

Na zahtev makedonskog Centra za Upravljanje Krizama (CUK), Grčka se uključila u gašenju velikog požara u selu Nikolić u opštini Dojran blizu granice sa dva protivpožarna aviona CL-415 Canadair i dva vatrogasna vozila sa osam vatrogasaca, javio je danas popodne dopisnik Makedonske Informativne Agencije (MIA) iz Atine.

Nažalost, u stihijama 7. jula, jedna osoba je izgubila život blizu Skoplja, što je i prva zabeležana žrtva ovogodišnje katastrofe. Jos jedna žrtva je danas locirana u blizini požara kod opožarenog sela Lozanovo, kod Krive Palanke, na severoistok Makedonije, blizu Bugarske granice.

Ovogodišnja sezona šumskih požara u Makedoniji počela je 29. juna, a eskalirala je 7. jula, mnogo ranije nego prošle godine. Šumski požari su tada eskalirali 17. jula, da bi naknadno spalili najmanje 5% teritorije Makedonije, kada je izgorelo preko 1.285 kvadratnih kilometara u 667 različitih šumskih požara registrovanih između 11. jula i 18. avgusta.

Suočena sa neposrednom krizom koja se razvija, vlada Makedonije je 8. jula proglasila 30-dnevno krizno stanje zbog porasta broja šumskih požara. Odluka je doneta nakon sednice Upravnog odbora za upravljanje krizama, podstaknuta složenom situacijom na terenu, ekstremnim vrućinama, jakim vetrovima i pretnjama po javnu bezbednost, imovinu i životnu sredinu, rekla je medijima portparolka vlade Marija Miteva.

– Krizno stanje će omogućiti koordinisan odgovor vojske, policije, vatrogasnih službi i drugih relevantnih agencija, omogućavajući brzu mobilizaciju i potpuno raspoređivanje ljudskih, tehničkih i logističkih resursa za upravljanje situacijom i zaštitu stanovništva. – dodala je Miteva.

„U međuvremenu, vlasti u Skoplju nisu uložile vreme da reše očiglednu potrebu za proširenjem flote letelica Air Tractor“ / Foto: Dragan Cvetić

Ove godine Makedonija može da se osloni na dva policijska helikoptera (jedan Bell 212 sa „Bamby Bucket-om“ od 1.000 litara i jedan Bell 412EP opremljen DART-ovim „Simplex Aerospace Model“ 304 sistemom za gašenje vatre, kapaciteta 1.420 litara), i tri amfibijska aviona Air Tractor AT-802A Fire Boss, svaki sa kapacitetom od 3.104 litara. Avion AT-802A sa registracijom Z3-BGV je u zemlji i aktivno se koristi, dok se očekuje da će se Z3-BGU vratiti nakon servisa u Austriji u toku narednih nekoliko dana. Treći Air Traktor (Z3-BGT) se ne očekuje pre avgusta, jer taj avion upravo prolazi godišnji pregled u Austriji.

Broj vojnih helikoptera Mi-8MT/17 spremnih da pomognu u ovogodišnjim operacijama protiv šumskih požara ostaje nejasan, ali se veruje da nema mnogo letelica na raspolaganju zbog činjenice da je njihova logistička podrška postala izuzetno otežana zbog činjenice da Rusija ostaje glavni dobavljač ključnih komponenti i rezervnih delova za te helikoptere iz sovjetskog doba.

Imajući sve navedeno u vidu, očekuje se da će Makedonija jako brzo zatražiti dopunsku međunarodnu pomoć u sredstvima za gašenje požara iz vazduha, baš kao i prošle godine kada su svoje vazduhoplove u pomoć poslali Srbija, Hrvatska, Slovenija, Turska, Mađarska, Češka, Švedska. Tom prilikom deo angažmana ovih snaga je delimično ili u potpunosti platila Evropska unija, a ovo poslednje u slučaju aviona-točkaša AT-802 iz Argentine, Čilea i Australije, koje su Makedoncima na zahtev RescEU ustupile Nemačka i Kipar.

U međuvremenu, vlasti u Skoplju nisu uložile vreme da reše očiglednu potrebu za proširenjem flote letelica Air Tractor i helikoptera, kao ni obuku novih pilota za AT-802, kao ni zapošljavanje većeg broja vatrogasaca i kupovinu razne opreme za gašenje požara. Ukratko, lekcije iz krize sa šumskim požarima iz leta 2024. godine (i svih pređašnjih godina!) definitivno nisu shvaćene u Makedoniji, i zato sada đavo ponovo igra svoj letnji ples, bez milosti, kojim ugrožava šume i građane Makedonije.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

U Topličkom kraju izgorelo 300 kuća. Nema informacija da li su bili angažovani VS i HJ MUP. Ako nisu u punom obimu, to je ozbiljna sramota i bruka, gasili su požare u Sloveniji, a ne mogu u svojoj državi. Svakako treba ispitati sve detalje. Pominju se i moguće sabotaže paljenjem objekata i šuma sa dronovima.

Odgovori
Pe

Naravno da su angažovani, ali ovaj nivo ljudskog nemara nije viđen verovatno nikad…. Treba uvesti astronomske kazne za ovakva ponašanja. Ljudi se vade na neukost ali ako ne znaju da nije dobro paljenje njiva i šiblja onda ih možda kazne odvrate.

Gr

Jedna Puma, jedan Kamov i jedan vojni Mi 17. To je sve sto gasilo pozare u Srbiji ovih dana.
Za razliku od situacije kod Peskova kad je vojska bila krivac te je s tim u vezi trebala da angazuje sve svoje efektive (5xMi 17, 2xMi8), ovde ima rezona sto su se stedeli (cuvanje ogranicenih resursa)
Ali zato s druge strane katastrofalan odziv MUPa.
Od 11 helikoptera (2xH215,2xKA32,4xH145,3xAB212) ti posaljes u misiju samo 2 (DVA).
Da li nisu bili sposobni da pripreme aparate za letnju sezonu, nisu obucili dovoljno posada ili i jedno i drugo? Na to neko mora da odgovori!
Posadama svaka cast. 415 tona njih dva u dva dana, kapa do poda, ali kao sto smo videli to nije bilo dovoljno.
I za kraj kad je vec takvo stanje zasto kao Makedonci nismo trazili pomoc od preko? Helikopterska velesila nije mogla da proguta ponos?
Videli smo i da je organizacija na zemlji bila ocajna, al ovo je ipak vazduhoplovni portal.
S obzirom na nivo stete ovo bi u nekoj uredjenoj drzavi bio osnov za ozbiljne krivicne istrage. Vojska za Peskove, policija za sve ove naknadne.

St

Helikopteri nisu gasili požare u Bojniku i Žitorađi.
Požar u selu Dubovo je bio od ranog jutra.
Bio na Brestovačkom jezeru sa prijateljem celog dana,nikakvih vazduhoplova nije bilo.

mn

Dok Grčka gasi, Makedonija čeka da neko drugi ugasi umesto nje.General Stojanče Angelov, umesto da prizna nesposobnost svoje institucije, opet traži krivca na strani – ovaj put „palete i podmetanje požara“. Evo zašto je ovo klasično izvlačenje:Angelov tvrdi da su pronađene palete koje možda imaju benzin, što ukazuje na podmetanje.
Problem? Čak i da je podmetnut, DZS bi trebala biti spremna reagovati brzo i efikasno.Zašto nisu imali dovoljno aviona na stanju? Zašto su helikopteri preskupi i spori? Zašto se oslanjaju na improvizacije poput BTR-80 umjesto na prava vatrogasna vozila?

Odgovori
Sl

Ma pikavci iz vozila u 50% slucajeva su uzrok – gledam pre neki dan, u koloni kod naplatne rampe, njih desetak svi odreda pikavce kroz prozor i u travu…
A ima i paljenja trave i strnista, posebno sada kada je psenica pokupljena

go

Sa ekstremnom vrućinom i sušom gašenje požara ovim kapacitetima do 3000L postaje ko pljuckanje na usijanu peć. Trebaju daleko veći kapaciteti, jer se požar jako brzo razvije, čak i kada se počne sa gašenjem na vreme. Bombarder sa +40,000L kapaciteta ne bi škodio. U svakom slučaju izvesno je da već treba gledati kapacitete preko 5000L. Kao što je i upozoreno da će biti, naroročio za šumske požare. Stiglo je to vreme.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor