Filipinima ponovo odobrena kupovina borbenih aviona F-16, Kolumbija izabrala švedski Gripen

4. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

3. apr 2025

Prve fotografije: Bugarskoj isporučen prvi borbeni avion F-16

3. apr 2025

[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

2. apr 2025

Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025

Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025
[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju
Razvoj većine srpskih vođenih raketa daleko je od završetka, a kod nekih taj proces nije ni započeo / Foto: Ivan Urošević, Tango Six

[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

Kako je u intervjuu za Tango Six portal ispričao pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenad Miloradović, srpsko Ministrarstvo odbrane planira da na višenamenske borbene avione Rafal namenjene RV i PVO Vojske Srbije, u nekom trenutku u budućnosti, integriše domaća vođena vazduhoplovna ubojna sredstva vazduh-zemlja.

Danas detaljnije analiziramo najverovatnije kandidate za ovu ideju na osnovu našeg višegodišnjeg izveštavanja.

U proteklih nekoliko godina domaća odbrambena industrija je, pre svega na izložbama naoružanja i vojne opreme Partner, prikazala veliki broj vazduhoplovnih ubojnih sredstava (vUBS), među kojima su različite vrste vođenih raketa i bombi. Međutim, gotovo nijedno do sada nije uvedeno u naoružanje, za mnoge i ne znamo u kojoj su fazi razvoja, dok je za većinu navedeno da će biti u naoružanju modernizovanih jurišnih aviona Orao. Neka bi se možda mogla naći i u naoružanju MiG-ova 29.

Nije nemoguće da će do dolaska prvih Rafala u Srbiju neka domaće razvijena vođena vUBS biti spremna za integraciju na francuski avion, a svakako bi bilo poželjno da do tada budu uvedena i na postojeće borbene avione RV i PVO.

Danas u svetu postoje brojne mogućnosti integracije različitog naoružanja na veliki broj tipova borbenih aviona, bez obzira na poreklo kako ubojnog sredstva, tako i platforme na koju će biti integrisano.

Kako je, ekskluzivno za naš portal naglasio Miloradović, kompanija Daso izričita je jedino u odbijanju da na buduće srpske avione integriše naoružanje ruskog porekla.

Primer prvog koraka novije integracije domaćeg (nevođenog) sistema vazduh-zemlja na inostranu modernu platformu premijerno je prikazano na sajmu Burže 2019. godine.

Na međunarodnoj sceni skoriji primer raznorodnih integracija svakako je osposobljavanje borbenih aviona ratnog vazduhoplovstva Ukrajine. Letelice sovjetske proizvodnje (taktički bombarderi Su-24, jurišnici Su-25, lovci MiG-29 i Su-27) dobile su sposobnosti za dejstva najsavremenijim zapadnim naoružanjem, poput protivradarskih raketa (AGM-88 HARM), vođenih krstarećih raketa (SCALP EG/Storm Shadow), vođenih planirajućih (JDAM, SDB) i raketiziranih avio-bombi (AASM).

U slučaju Ukrajine tu su naravno određena manja ili veća ograničenja koja postoje zbog nemogućnosti potpunog integrisanja naoružanja usled taktičko-tehničkih karakteristika borbenih aviona (pre svega elektronske opreme), ili zbog nedostatka vremena da se vUBS na njima u potpunosti ispitaju. Za ozbiljno integrisanje novih vUBS na borbenim avionima su uglavnom potrebne godine kako bi se dobili i ostvarili željeni rezultati, i postigle perfomanse koje je propisao proizvođač.

Rakete

Do danas je objavljeno da je jedina domaća savremena vođena raketa koja je ispitivana i lansiranjem VRVZ-200 / Foto: Ivan Urošević, Tango Six

Kada smo kod domaćih vUBS koja bi mogla da se nađu u arsenalu sprskih Rafala, krenućemo od raketa.

Poznato je da je raketa sa oznakom VRVZ-200, od prvog lansiranja krajem 2017. godine, ispitivana tokom narednih godina. Rezultati tih ispitivanja do danas nisu zvanično komunicirani.

Ono što je najavljeno je njena modernizacija. Na Partneru 2021 smo tako videli novu verziju VRVZ-200-A1, a podsetićemo i da je prethodno krajem 2020. godine najavljena i serijska proizvodnja.

Prema promotivnim specifikacijama, VRVZ-200-A1 ima kalibar 200 mm, masu 154 kg, dužinu od 2,76 m, kumulativno-razornu bojevu glavu mase 100 kg, maksimalni domet je 40 km kada se lansira sa visine od 7 km, maskimalna brzina je 0,7 maha, vreme rada raketnog motora je 100 sekundi. Vođenje je kombinovano, inercijalno uz primenu televizijske ili infracrvene glave za samonavođenje.

Raketa E-24 pripada familji domaćih raketa nastalih na bazi sovjetske S-24 / Foto: Ivan Urošević, Tango Six

Sledeće vUBS namenjeno za naoružavanje Orlova M1A (kako glasi zvanična oznaka Ministarstvo odbrane projekta Orao 2.0) je familija raketa nastala na bazi sovjetske nevođene rakete S-24 kalibra 240 mm. Prva raketa prikazana još 2016. godine nosi oznaku VRVZ-24, a kasnije su izlagane i rakete VRVZ-240 i E-24 na istoj bazi. Za raketu VRVZ-24 je još 2017. bilo najavljivano da će biti uvedena u naoružanje u periodu od 2019-2023. što se, kao i u slučaju VRVZ-200 takođe do danas nije dogodilo.

E-24-A1 je radio-komandno vođena raketa dužine 2581 mm, mase 255 kg, prečnika 240 mm, sa kumulativnom/razornom bojevom glavom mase 123 kg, brzina leta je 1,7 maha, a maksimalni domet do 20 km kada se lansira sa visine od 7 km. Osim stacionarnih, može se dejstvovati i po ciljevima koji se sporo kreću.

Projekat vođene rakete M-16D kalibra 128 mm / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Vođena raketa vazduh-zemlja M-16D prikazana je 2016. godine. Za njenu osnovu uzeta je nevođena raketa Munja kalibra 128 mm. Uz raketu su tada bila izložena dva tipa lansera, za jednu i za četiri rakete. Narednih godina lanser za četiri rakete smo viđali podvešen na nosače srednjeg višenamenskog transportnog helikoptera Mi-17V-5.

M-16D je poluaktivno laserski samonavođena raketa kalibra 128 mm, mase 67 kg, dužine 2,42 m, sa bojevom glavom mase 20 kg. Maksimalna brzina rakete je 650 m/s. Prilikom lansiranja sa aviona navešćemo dva proračunata dometa: 40 km sa visine lansiranja od 5.000 m pri brzini 0,6 M i 45 km sa visine 7.620 m pri brzini od takođe 0,6 M.

Krstareća raketa Košava 3 u varijanti sa turbomlaznim motorom, nazvana Košava 3TM / Foto: Petar Vojnović, Tango Six

Raketa čiji je razvoj započet kao sredstvo raketne artiljerije (rakete Košava 1 i Košava 2 za upotrebu iz sistema M-18 modularni Oganj) je vođena raketa vazduh-zemlja Košava 3. Napomenućemo da je naziv Košava imao i sistem za lansiranje različitih vrsta avio-bombi sa raketnim busterom koji je prethodno imao i svoje ratne improvizacije. Čak je postojao i nerealizovani projekat za lansiranje vođenih bombi.

Na Partneru 2021 prikazane su dve varijante Košave 3 kalibra 300 mm, jedna sa raketnim motorom – Košava 3RM i druga sa turbomlaznim motorom Košava 3TM koja se može klasifikovati i kao krstareća raketa.

Za varijantu ‘‘RM‘‘ se navodi domet od 120, a za ‘‘TM‘‘ 150 km. Masa raketa je 430 kg, masa parčadne bojeve glave 320 kg, vođenje je kombinovano, INS/GPS uz TV ili IC glavu za samonavođenje.

Veoma ambiciozan projekat instituta VLATACOM, lutajuća municija/krstareća raketa vILA 2 dometa 300 km / Foto: Ivan Urošević, Tango Six

Institut VLATACOM prikazao je na Partneru 2023 koncepte dva interesantna ubojna sredstva: varijanta zemlja-zemlja nosi oznaku vILA 1 (Vlatacom Integrated Loitering Amunition), dok vazduhoplovna verzija nosi oznaku vILA 2. Obe varijante su modularni sistemi sa osobinama „loitering“ municije, ali i krstareće rakete, dok modularni koncept omogućuje primenu različitih tipova vođenja i bojevih glava.

Planirano je kombinovano vođenje uz primenu GNSS/INS tehnologije, radarskog visinomera, optoelektronskog sistema, dvosmernog radio data-linka i optoelektronskog sistema podržanog veštačkom inteligencijom i autonomnim prepoznavanjem cilja.

Sredstvo je dugačko 4,5 m (bez bustera), razmah krila je 2,7 m, operativna visina leta je od 50 do više od 7.000 m, krstareća brzina 0,75-0,8 Maha, masa različitih tipova bojevih glava je 300 kg, domet je do 300 km. Pogonsku grupu činili bi ili turboventilatorski ili turbomlazni motor.

Vođene bombe

VTI-jev projekat planirajuće bombe / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Kada je reč o domaćim vođenim avio-bombama, najinteresantniji su projekti razvoja planirajućih ubojnih sredstava.

Vojno-tehnički institut trenutno radi na FAB-250 PGB čije je vođenje obezbeđeno integrisanim inercijalnim i sistemom satelitske navigacije, dužina bombe je 2.600 mm, masa 290 kg. U promotivnim materijalima se navodi da je visina otpuštanja bombe 6.000 do 10.000 m, kružno verovatno odstupanje od cilja je manje ili jednako 15 m, brzine na kojima se bomba može odbaciti su od 600 do 1.000 km/h, domet je do 80 km.

Sistem vWAGK na američkoj nevođenoj avio-bombi porodice Mk / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Sličan projekat ima i institut VLATACOM. Reč je o sistemu nazvanom „Wing Assisted Guidance Kit – vWAGK“ kojom se nevođene avio-bombe porodice Mk (podrazumevaju se najverovatnije američke bombe opšte namene iz serije Mark 80) pretvaraju u vođene bombe.

Iz ove kompanije navode da je kompletan razvoj njihov, uključujuči i sistem navođenja, kao i integrisani navigacijski sistem baziran na sopstvenim GNSS i INS senzorima. Kako kažu, kružno verovatno odstupanje od cilja (tzv. CEP) je manje od 10 m uz primenu GNSS i INS, i manje od 20 m uz primenu samo INS, dok je za domet navedeno da je veći od 80 km.

Novi izgled bombe PGB-128 prikazan 2023. godine / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kompanija EDePro je kako je Tango Six već preneo, još 2019. godine prikazao svoju preciznu planirajuću bombu PGB-128 prečnika 128 mm, mase 50 kg, sa INS/GPS vođenjem sa opcijom za IC ili lasersko navođenje. Osnovna verzija ima razorno-rasprskavajuću bojevu glavu sa radijusom ubojnog dejstva od 25 m, odbacuje se sa visina od 5 do 7 hiljada metara, a osnovni domet je preko 20 km. Četiri godine kasnije prikazana je nova verzija za koju se navodi da je planirani maksimalni domet 60 km, kao i da je masa bojeve glave 18,4 kg.

Termobarična bomba TB FAB-100 sa arodinamičkim setom za vođenje BNB-015IZ / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Kompanija Balkan NovoTeh razvila je aerodinamički set za vođenje naziva BNB-015IZ koji se koristi za povećanje efikasnosti konvencionalnih avio-bombi u uništavanju stacionarnih, kao i ciljeva malih dimenzija. Set se može primeniti na bombe kalibra 100, 250 i 500 kg, sistem može imati kombinovani sistem navođenja (INS+GPS), na bombe se mogu postaviti i kanari za kontrolu leta na proračunatoj putanji, moguće je koristiti i druge senzore navođenja (TV, IC, inercijalni).

Instalacijom seta BNB-015IZ verovatnoća pogotka povećava se za 1,5 do tri puta, a u zavisnosti od tipa cilja utrošak bombi se može smanjiti za 6 do 30 puta. Odbacivanje bombi sa ovim setom moguće je na visinama od 500 do 6000 m, a masa kompleta je do 10 kg.

LVB-250F prvi put je prikazana pre skoro 18 godina / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Domaća laserski vođena bomba LVB-250F koju je razvijao VTI, prvi put je prikazana sada već daleke 2007. godine na sajmu naoružanja i vojne opreme Partner.

Komplet za vođenje obuhvata blok za kontrolu i navođenje montiran na prednjem delu bombe dok se na zadnjem delu nalaze upravljačke površine. Tada je za ovu bombu navedeno da je kalibra 325 mm, da ima masu 310 kg, da je maksimalna brzina aviona nosača pri odbacivanju 0,9 maha. Visina odbacivanja je do 5000 m, ugao odbacivanja 0 – 45 stepeni, domet do 10 km, a kružna greška do 5 m.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Br

Ništa završeno, ništa operativno…e vojsko moja… Dočekaćemo sledeći rat a sve ove rakete i bombe nema da budu operativne

Odgovori
Mi

Pa šta? Završiće se, ponaručito uz pomoć saradnje sa Francuzima, Kinezima i Madjarima. Nismo sami na tom polju, i daleko da počinjemo od nule. Štaviše…

Ne

Nista neobicno.Pa kad je ona JNA usla u rat sa Gromom koji se tek opitovao i nikad uveden do danasnjih dana sta ocekivati
U stvari mi i dan danas kao i 80tih imamo samo Maverik ali skoro 50 godina stariji

Op

…i na kraju cemo od svega ovoga da vidimo Rafal sa Krusikovim nevodjenim avio-bombama FAB-100 i FAB-250.

Odgovori
St

Jel imamo mozda negde podatak koliko je nevodjenih bombi baceno za vreme svih ovih nasin Balkanskih ratova u 20. veku, od strane Vojske Srbije, Jugoslavije, Republike Srpske i Krajine? A koliko je recimo raketa Maverik ispaljeno, posto je to jedina vodjena raketa u naoruzanju?

Ž

Stojko

За почетак прегледајте портал Tango Six.

Pe

Po knjizi „Operacija Koridor-92“ pok. generala Simića, samo u toku ove operacije je ispaljeno 4 Mavericka.

Pe

Isto po knjizi „Operacija Koridor-92“:
305 komada BL-755, 165 kom. Mk 82, 196 kom. OFAB-100 itd.
Period 24.06-10.10.1992.

Ž

PeleBC

РВ и ПВО ЈНА 1991/92 64 Маверика, В и ПВО ВРС 1992-1995 само 6.

Ni

I tako…na desetine prototipova i nijedno sredstvo u serijskoj proizvodnji. Nažalost, treba prvo reći da mi nismo razvili sami ni u jednom od ovih prototipova glavu za vođenje raketa/bombi i da se to kupuje iz inostranstva (ako žele da vam prodaju). Sve u svemu što se navođenih rakenih sistema tiče Srbija nema serijsku proizvodnju istih već više decenija. Mnogo marketinga….
Ali ajde….da ne kritikujemo samo…barem smo poslednjih godina kupili raznu novu opremu…

Odgovori
Mo

Ovoliko projekata naoružanja aviona nema cijela Europa zajedno.

NS

Imamo razvijenu i usvojneu u naoruzanje glavu za ALAS TV i termovizisku.

Ta ista glava moze da ide na skoro sve ove rakete i bombe.

Ali kada zelis da gadjas na vecim daljinama tu ti treba radio link koji je zasticen i otporan na ometanje i tu je problem.
Takodje i sistemi satelitske navigacije bez kojih je tesko dobiti trazenu preciznost na vecim daljinama.
Druga opcija je da sama raket prepoznaje cilj – to je tehnologija koju mi jos nismo razivil.
Onda sve pove pogonske grupe turbomlazni motori i raketni motori nisu razvijeni i iztestirani do krjaa.

I na kraju najveci problem – troskovi testiranja koji su veliki i nedostatk adekvatnog poligona za isitivanje.

Naravno sve sto ima veze sa avijacijom podleze mnogo strozijim (i skupljim) standardima.
Sve to podize cenu razvoja. Zato nije ni cudo koliko kostaju raznorazna strna sredstva.

Ni

NS Posmatrac – glava za ALAS TV i termoviziska je samo sastavljena kod nas, a glavne komponente su kupljene iz inostranstva. Da sada ne pisemo mnogo ali ti koji su prodali EdePro glavne komponente za glavu tacno znaju gde ce da se upotrebljava, koliko komada nasi imaju na stanju i u koju raketu mogu da je stave.
Ali da se vratimo i ponovimo ono glavno u Srbiji nema serijski proizvedenog navodjenog raketnog oruzja i to je cinjenica, vec vise decenija….sve ostalo je manje bitno.

KK

Bez ponizavanja ex-YU naroda, ali nikada nismo bili neka Svedska, Japan ili Juzna Koreja. Napravili smo automobil, Stojadin, Yugo, ali to je bilo na Balkanskom nivou. Bez sarma ili nivoa dovrsenosti jednog Pezoa ili komfora ili pouzdanosti Mercedesa. Isto tako i s naoruzanjem. Nesto ce se sklepati, kopirati, napraviti 70% slicno s nekim % stranih komponenti, i onda cemo ispredati mitove kako smo u „svetskom vrhu“. I to je realnost situacije. Jer je sve politicki, inovacija ne zivi, a i ako zivi i pokusavas nesto progurati, onda si nekome pretnja jer dizes tempo svima oko sebe. Treba prepoznati okolinu i zasto jesmo gde jesmo u vremenu i prostoru.

Pe

@KK
Stojadin je u svom originalu bio evropski auto godine, ali nije projektovan da se pravi preko 40 godina uz kozmetičke izmene. I čitava društvena i državna okolina nije pogodovala za neki veći razvoj što zbog ograničenja u platama koje si mogao da daš nekom, te su bile ograničene stimulacije, što zbog toga što je primarni cilj fabrike bio opšta motorizacija sopstvenog stanovništva uz stalno zapošljavanje novog prirodnog priraštaja (koji je u to vreme bio pozitivan) i koje nije moglo da priušti nivo Mercedesa. Ne treba sad tu nešto ni mistifikovati ni pljuvati. Sve je bilo spram svog vremena na mnogo širem planu.

hr

Zastava 101 nije YU projekat, ima i boljih razrada Fiat 128 imas na Internetu. Motorizovati naciju si mogao bez dizanja takvih kilavih giganata. Nisu smeli da otvore uvoz, a da izvoze komponente.

Pe

@hrtjavlja
Nisu mogli. CIlj je bio motorizacija + zapošljavanje.
Pričamo o autarhičnoj komunisičkoj privredi gde je odliv deviza najveći greh. Za to vreme su bili prilično dobri automobili a postojalo je i sklapanje drugih automobila inostranih marki širom Jugoslavije sa dosta domaćih delova, od Opela, Citroena (u Kopru i to gomila modela od Ajkule do Spačeka), Renoa, VW (Golf, Džeta itd), Austin Minija itd. Autmobili su se sklapali u Kikindi, Sarajevu, Novom Mestu i Kopru.
Tako da vam teze oko toga generalno ne stoje.
Zastava je prosto bila najjeftinija za tada pristojan kvalitet pa se i najviše prodavala. Stojadin je 1971 koštao negde oko 2048 USD što je nešto preko 16500 USD danas (ako uračunamo inflaciju). O tom redu veličina pričamo. Društveno uređenje nije omogućavalo krupnu privatnu preduzetničku inicijativu i tu se mnogo toga slamalo ali nit je bilo idealno nit crno.
Kao i oko vojne tehnike, treba da budemo svesni ograničenja malih država i da bolje fokusiramo novac.

Ve

To sve je veliko nista,Mica ce biti sasvim dovoljne,a ovo ostalo bacanje para

Odgovori
Dr

Da li je neko postavio pitanje Gospodinu Miloradoviću, koliko je uloženo, bolje rečeno bačeno a možda i oprano para u nešto se može nazvati nekim razvojem raznih sredstava koja su u startu bila u tehnološkom zaostatku, godinama kao razvijana, nikad dovršena i nikad u upotrebi.Sve je to slika i prilika ove države…

Odgovori
Pe

Sa izuzetkom par sredstava skoro ništa. Dosta toga su samo atrape, modeli kako bi nešto izgledalo, a deo nema veze sa VS ili VTI već su projekti privatnih firmi i njihova stvar koliko će da ulože.

bo

DR neznam cega ali da bi nesto napravio mora prvo da napravis prototip zaboravljate koliko smo vremena kaskali za svima i u svemu zbog ratova sankcija nedostatku sredstava.sa predhodnima su vojsku unistavali topeci i demontirajuci i ono sto se moglo jos koristi ovi barem nesto nabavljaju prave rade

Lo

Ovoliko raketa u razvoju nema ni ceo NATO u ovom trenutku. Ne razumem da je toliko novca i znanja rasuto po raznim stranama i firmama. Drzava treba da stavi šapu na razvoj ovoga, izabere 2-3 perspektivna i korisna projekta, fokusira se na njih, uvede ih u serijsku proizvodnju pa onda prst na čelo, analiza i …polako na dalje. Patimo od kompleksa supersile, a to nismo, ali da smo natprosečni – jesmo.

Odgovori
Pe

Ne može država da stavi šapu na sve kad neke privatne firme rade razvoj navođenih sredstava ciljno za neke strane kupce. Država može samo da se priključi.

Ka

„Krstareća raketa Košava 3 u varijanti sa turbomlaznim motorom, nazvana Košava 3TM.“
Da li je izolir traka, ona žuta, sastavni dio rakete ili kamuflažno-zagonetni dio proizvoda?

Odgovori
Vl

Ne kači se domaći auspuh na najnovijeg Pežoa.

Odgovori
Do

Kolika kolicina para ulupana u maltene veliko nista, boje da se uradi presek ko odakle i koliko je finansirao sve ovo

Odgovori
Bo

da ja pitam nesto,pustimo mi Rafal.Imamo li mi nesto da naoruzamo bespilotne,za sada samo koliko ja znam je kineska do 5km.na primer albanija je dobila za njihove do 15km,prepostavljam da su I hrvati uzeli isto

Odgovori
Ž

Boki

CH-95 су наоружане ракетама FT-8B домета 20 километара.

Re

Da li u ovoj državi može neko da snosi posledice zbog neispunjavanja zadataka koji su postavljeni ispred njih.Nedopustivo je da se jedna raketa razvija dve decenije i da nema rezultata jedini rezultat bude ono kad je predstave kao maketu i pričaju o njoj, šta bi trebalo da bude a pare se izvlače iz budžeta. Ako nemamo stručnost, znanje onda treba da kupimo tehnologiju dali od Kine Rusije ili nekog trećeg. Naravno u tajnosti predstavimo je kao svoju da bi mogli da je adaptiramo za predstojece Rafale koji nam stižu.Nadam se da nećemo kad nam budu došli Rafali da ih naoružamo sa Fab 250 i Fab 500 i da sa nevođenim raketnim zrnima u niskom letu napadamo pešadiju ovo nije Prvi svetski rat.Ponavljam,ima li odgovorni i mogu li oni da odgovaraju?

Odgovori
Ne

Nemamo prvi uslov za zavrsavanje i serijsku proizvodnju bilo cega – ozbiljnu drzavu. Sve ostalo je samo posledica toga.

Odgovori
bo

Ovi komentari postaju smesni da li vi ljudi vidite u zivotu nesto pozitivno samo kritikujete ama zasta. Za bilo koji projekat je potrebno vreme sredstva oprema i strucnost logistiks a koliko ima strucnjaka na ovom sajtu koji samo kritikuju mislio bi covek da toliki talenat bacamo u vodu da bi svaki od vas kriticara za 3 meseca zavrsio univerzalnu raketu koju nemaju ni najrazvijenije zemlje.Spustite se na tlo i Amerikanci kupuju komponente kod drugih a kamoli mi i oni imaju po stotine projekta koji nikad ne udju u serisku proizvodnju .Strucnjaci ne padaju sa neba znanje se ne sanja sredstva se ne beru na drvetu oprema se ne nalazi na tavanu a mi nemamo neiscrpan resurs nicega od toga.Bez uvrede ali pohvalite nekad nesto ne samo da gledate crno

Odgovori
Ne

Tebi zvuci realno da od projekta rakete do serijske proizvodnje protekne 25 godina? I pritom se ta serijska proizvodnja nikada i ne desi. Za period od 25 godina uporedi sa nekim drugim, bilo kim. I uvek i hvalimo, ali mora da postoji nesto da se pohvali. Ne mozes da pohvalis zamazivanje ociju i sarene laze.

bo

Nenade kao prevo mnoge zemlje (Rusija Amerika….) projekte i zamisli koriste iz 70 ih i 80ih samo ih doradjuju i usavrsavaju novim tehnologijama i materijalima pa dobijaju nove i daleko mocnije rakete i orudja.Mi kao zemlja nemamo ni priblizno ni resurse ni tradiciju izrade bilo kojih savremenih sredstava *ne zaboravimo sankcije odliv strucnjaka u to vreme mnogi projekti su ostali u bivsoj Jugi, a i posle sankcija nije se dugi niz godina menjalo u namenskoj industriji tavorilo se a da ne pricamo o normama koje ne smemo prekoraciti potpisivanjem raznih sporazuma.Kao drugo vecinu projekta vrse vise privatnih firmi koje medjusobno ne saradjuju iz ekonomskih i drugih razloga.Kao trece mi za vecinu stvari nemamo adekvatak poligon na koji bi se sredstva ispitivala ,kao cetvrto jos imamo problema i oko nabavke sofisticiranih komponenti koje ne proizvode mnogo razvijenije zemlje nego i one kupuju.Najlakse je kukati na drzavu i ocekivati u ovim okolnostima nemoguce.Jos uz to predhodne vlasti od bivse Juge pa na ovamo ne samo da nisu nista osavremenili ,nista nabavili nego i ono sto smo imali unistili bar da su prodali.Ja nisam ni za ovu vlast ni onu bitno je da donosi boljitak ovoj zemlji Uzmite samo koliko je i sta nabavljeno i osavremenjeno i sta se jos radi (koja je to cifra u pitanju za ovu malu zemlju) do pre desetak i vise godina RV je bilo pred gasenjem Radari i pvo su bili u losem stanju kopnena vojska itd.Najlakse je tudje odluke,zamisli i dr kritikovati.Amerika koja ima jednu od najboljih tehnologija poslala svoje kosmonaute pa ih jedva vratila posle koliko vremena sta bi onda njihovi ljudi trebali da kazu a njihovo izdvajanje za vojsku nasu je bezmalo mesecno ono sto mi izdvajamo godisnje.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor