Evropski proizvođač aviona Erbas završio je 2024. godinu sa solidnim poslovnim rezultatima, isporučivši 766 putničkih aviona. Ovo predstavlja značajan rast u odnosu na prethodnu godinu kada je isporučeno 735 letelica.
Kompanija u saopštenju za medije ističe uspeh u segmentu širokotrupnih aviona, gde su dobili porudžbine za 82 aviona iz A330 familije i 142 aviona iz A350 familije. Ukupan broj bruto narudžbina za 2024. dostigao je 878, odnosno 826 neto narudžbina.
Kristijan Šerer, direktor sektora za putničke avione („Airbus Commercial Aircraft“), istakao je da je protekla godina potvrdila održivu potražnju za novim avionima:
– Svedočili smo fenomenalnom momentumu kada je reč o narudžbinama za naše širokotrupne putničke avione, koji se nadopunjuje na našu vodeću poziciju u segmentu uskotrupnih letelica. Uprkos kompleksnom globalnom poslovnom okruženju sa brzim promenama, 2024. je za nas bila izuzetno uspešna godina. – naglasio je Šerer, posebno se zahvalivši Erbasovom timu na posvećenosti i kupcima na ukazanom poverenju.
Prethodna godina obeležena je i sa nekoliko značajnih prvih isporuka, uključujući:
– Prva A321XLR isporuka
– Prva A330neo isporuka
– Nekoliko novih isporuka za A350 novim korisnicima
A320 familija i dalje predvodi u ukupnom broju isporuka:
– A320 familija: 602 letelice (porast sa 571 iz 2023.)
– A220 familija: 75 letelica (porast sa 68 iz 2023.)
– A330 familija: 32 letelice (isto kao 2023.)
– A350 familija: 57 letelica (pad sa 64 iz 2023.)
Erbas trenutno ima „backlog“ od 8.658 naručenih aviona koji čekaju na proizvodnju.
Leon
Ovo su nevjerojatne brojke, mislim napraviti ogroman super moderan putnički avion u ovolikom broju, da spomenem samo barem 1500 motora, najboljih na svijetu je vrhunsko postignuće! Ujedno se nikad nisam mogao načuditi jako, jaaaako malom broju proizvedenih borbenih zrakoplova. Sada će neki reći miješa kruške i jabuke. Da, nije isto napraviti komercijalni putnički ili borbeni zrakoplov. Ne nije isto. Ali pokazuje koliko se Europa i njena industrija demilitarizirala, ali istovremeno pokazuje i koji se strahoviti potencijal krije ako bi se htjela militarizirati! Iako svi ovdje obožavamo zrakoplove, ipak nam je zanimljivije i draže pratiti razvoj ili proizvodnju ili nabavke borbenih zrakoplova
Srbofil
@Leon
Teško….vojni sektor je nekada bio prestižan. Danas se takmiče sa civilnim firmama koje u 99% slučajeva daju mnogo veće plate za poslove koji su u proseku manje stresni i zahtevni. Tu su naravno i kapaciteti. Evropa bi morala 20 godina kontinualno da ulaže u sopstvenu vojnu industriju, ali i u energetiku i sirovine potrebne za sve to, što podrazumeva politički koncenzus koji ne postoji.
Kao što sam rekao na početku rata u Ukrajini. Nemačka ima industriju, ali oni neće moći tek tako da skaliraju vojnu proizvodnju jer nemaju ni birokratsku niti bilo koju drugu podlogu za tako nešto, što je dočekano sa teškim negodovanjem, ali šta je tu je. Vidimo posle 3 godine da je rezultat tih „investicija“ i dalje nula i da im trebaju godine i decenije da naprave šaku tenkova ili vojnih aviona.
Perko
Jeste potencijal postojeći ali specifičnosti vojnih i civilnih tehnologija se nekad sretnu a nekad su toliko udaljene da je gotovo nemoguće skalirati. Od delova motora, koji imaju kod vrhunskih aviona tolike tehnološke razlike i komplikacije da je to vrlo teško i za porediti, do nekih drugih sklopova i sistema.
Najbolji primer za te specifičnosti je što su jednim SAD fabriku municije 155mm radili Turci jer oni sami sa svom tehnološkom snagom nisu mogli da to urade dovoljno brzo i jeftino.
Petrovic Dusan
A koja je statistika ruskih civilnih aviona MC-21 i Sukhoi Super Jet, kao i Tu-214 i Iljusin 96 u ovoj godini?
Pre par godina govorili su kako ce uskoro prestici Airbuss.Denis Manturov, poznati ministar,sad tvrdi da ce proizvesti 900 komada…do 2030.