Srpski MiG-ovi 29SM+ prvi put prikazani sa ruskim protivradarskim raketama H-31P

22. apr 2025

Makedonsko ratno vazduhoplovstvo dobilo novog komandanta, Skoplje se priprema za ponovne pregovore o sporazumu vrednom 249,9 miliona evra za helikoptere AW169M i AW149

21. apr 2025

Novi komandant RV i PVO Vojske Srbije je general-major Brane Krnjajić

18. apr 2025

Ministarstvo finansija uplatilo drugu ratu za kupovinu Rafala

17. apr 2025

[NAJAVA] Zagrebački aero-miting AIRVG održaće se 10. maja

15. apr 2025

Turska šalje Bosni i Hercegovini donacije naoružanja i vojne opreme, na spisku helikopteri i besposadne letelice

15. apr 2025

[REPORTAŽA] Tango Six na vazduhoplovnoj vežbi „Iniohos 2025“: Vojno-vazduhoplovna egzotika sa Bliskog istoka i Azije, među posmatračima i Srbija

14. apr 2025

ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

10. apr 2025

„Ohio Air National Guard“ delegacija posetila RV i PVO, saradnja u oblastima bezbednosti letenja i održavanju letelica

8. apr 2025

Filipinima ponovo odobrena kupovina borbenih aviona F-16, Kolumbija izabrala švedski Gripen

4. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

3. apr 2025

Prve fotografije: Bugarskoj isporučen prvi borbeni avion F-16

3. apr 2025

[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

2. apr 2025

Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025

Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025
Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe
Proba motora sa avio-mehaničarima za kormilom / Foto: Neda Mojsilović, Tango Six

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

Kako Tango Six saznaje, transportnom avionu An-26 RV i PVO Vojske Srbije nedavno su zamenjena oba glavna motora, čime je njegova upotreba, i pored pristizanja zamene u vidu dva Erbasova transportera C295, dodatno produžena.

Da je avion aktivan moglo se tokom prošle ali i ove godine videti kako na Flajtradaru, tako i preko fotografija i video snimaka objavljenim na društvenim mrežama, kao i Jutjubu.

Prethodno je bilo poznato da je nakon remonta koji je obavljen 2016. godine, avion dobio produžetak resursa za 10 godina. Tada se navodilo da je resurs motora produžen za 7 godina. Kako je jedini preostali An-26 (71386) u srpskom ratnom vazduhoplovstvu proizveden 1984. godine, trenutno zvaničan životni vek ovog tipa od 50 godina bi mu, uz još jedan remont, omogućio upotrebu do 2034. godine, što je malo verovatno da će se dogoditi.

An-26 VT „71386“ kao poslednji leteći T-70 od 15 kupljenih u nekadašnjoj Jugoslaviji / Foto: Neda Mojsilović, Tango Six
Analogna dijagnostika za neosetljivu i robusnu pogonsku grupu / Foto: Neda Mojsilović, Tango Six

Srbija je već nabavila zamenu, prvi od dva naručena C295MW je isporučen septembra 2023, drugi u novembru iste godine.

Tango Six je iscrpno pratio proces nabavke, isporuke i uvođenja u upotrebu Erbasovih letelica. Bili smo prvi medij koji je imao priliku da napravi reportažu leteći u ovom tipu aviona, kao i da ispratimo prvo učešće Srbije na aero-mitingu RIAT u Velikoj Britaniji gde je RV i PVO prvi put bilo predstavljeno upravo avionom C295 (iako bi slanje Antonova 26 bio egzotičniji i interesantniji poduhvat).

Dok još uvek ne znamo pouzdano koliko će srpski vojni An-26 biti u operativnoj upotrebi, iz Rusije stužu vesti o mogućem produžetku životnog veka na civilnim avionima porodice ovih aviona.

Jedan od poslednjih zaista interesantnih aviona u srpskom RV i PVO / Foto: Neda Mojsilović, Tango Six
iPad sa neograničenom baterijom / Foto: Neda Mojsilović, Tango Six

Kako prenose ruski mediji, rusko savezno državno preduzeće „Državni istraživački institut civilnog vazduhoplovstva“ (podređen Saveznoj agenciji za vazdušni saobraćaj – Rosavijacija) naložilo je rad na sertifikaciji za produženje predviđenog radnog veka aviona tipa An-26 svih modifikacija sa 50 na 60 godina. Ujedno bi se povećao i međuremontni ciklus sa 20 hiljada na 26 hiljada sati leta.

Ovakav potez Rosavijacije je najverovatnije posledica zahteva ruskih regionalnih avio-kompanija, poput Angare, IrAerа i „Polar Airlines-a“ da se radni vek sovjetskih transportnih aviona An-26 produži, što bi uključivalo i putničku varijantu An-24.

Procenjuje se da je u Rusiji krajem 2023. godine letelo oko 100 civilnih An-24 i 26, čija je prosečna starost oko 50 godina. Iz civilnih avio-kompanija koje koriste ove avione navode da će će četvrtina flote prestati da leti u narednih pet godina. Takođe se napominje da trenutno nema zamene za ovaj tip aviona, jer je rok isporuka novih letelica poput aviona TVRS-44 Ladoga i Il-114 dodatno pomeren.

Pri tom se očekuje se da će 2026. (sa dve godine zakašnjenja) u upotrebu ući samo tri Il-114, a da će do 2030., ako sve bude po sadašnjem planu, biti proizveden 51 primerak. Za avion Ladoga postoji veoma optimistični plan da se u 2028. godini (kašnjenje od tri godine) proizvede čak 35, i do kraja 2030. ukupno 105 aviona. Međutim, treba naglasiti da ova letelica još uvek nije imala svoj prvi let, i da je trenutno u proizvodnji tek prvi od četiri planirana prototipa.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

re

Sad ove „naše“ državice kupuju na komad dok se u Jugi kupovalo na eskadrile.

Odgovori
Pe

Pa kad su cene „otišle u nebo“.

NS

Sto se tice transportne avijacije stvarno nema potrebe za Srbiju kupovati celu eskadrilu.
Kada bi bilo „previse“ novca moglo bi da se kupe jos 2 komada ali ne sad vec za nekih 5-6 godina.

Sr

@resurs
Zavisi u kom periodu. Ista ta SFRJ nije kupila Mig-23 nego 21Bis i tek sa Migovima 29 su imali avion naoružan radarski navođenim raketama, dok su okolne države imale i Mig-23 i malo samo kasnije mnogo više 29ki. Kada su Mi-24 stigli u Bugarsku, a kada kod nas? NATO članice da ne pominjemo. Može se reći da su sve okolne države, izuzev Rumunije, u proseku bile bolje naoružane, ako ne računamo Albaniju koja se jedva može nazvati državom i Austriju koja ima specifičnu politiku neutralnosti.

Br

@Srbofil

Te zemlje oko nas su bile SSSR i iza gvozdene zavese, mi smo bili Nesvrstani.

Ra

Nije se kupovalo nego trampilo. Sve je „plaćeno“ izvozom mašina i poljoprivrednih proizvoda SSSR-u.
Jedini pokušaj sličnog obima u zadnje vreme je bilo indonezijsko kupovanje Su35 za palmino ulje koje se nije realizovalo.

Ga

ajmo i mi dva KC-390 i jos dve cessne caravan za Nis

Odgovori
al

Srbiji definitivno treba barem jedan „veći“ transportni avion..

u fazonu ranga Y-20..

Sr

@altec
Moguće da trebam ali za šta tačno? Nemojte mi samo reći za prodaju naoružanja jer bi takav avion „pojeo“ u vidu troškova bateriju Nora svake godine.

Za obim mirovnih operacija VS, C295 je idealan.

Mi

Slazem se za Y-20 ili dva u bliskoj buducnosti. Trebace nam sve vise i vise. Nore i ostale „baterije“ ce se prodaju sve vise. Naravno to nije jedini razlog.
.

B

Samo budala će prodaje sve više i više Nore pa i bilo šta drugo u datim okolnostima pri tome mislim i na municiju a da nije sebe snabdeo i to ne mislim par komada ovog par komada ovog a tamo se izvoze divizije…EU i ko zna ko drugi priča o nekih 800-900 milijardi, samo pitam se za koga kao i drugi u ostalom…

Sr

@Milos77
Isto pitanje, moguće da nam treba, ali za šta konkretno? Evo jednu jedinu misiju gde su takvi avioni bili potrebni ili će biti potrebni?
Opet ponavljam, ako kažete za izvoz, uputiću vas na činjenicu da ni jedna komercijalna transportna kompanija ne koristi takav tip aviona(jer bi to bilo jako glupo) i nije posao vojske da taksira SDPR nego vojsku.

Mi

To je klasa kargo aviona koja tovari svasta sto C295 ne moze, C295 ogranicen velicinom i doletom. Uvoz odredjene robe pada na pamet, ulkucujuci i vojne. Druga stvar koja mi je pala na pamet odmah ustvari je korist u slucaju vanrednih situacija tipa Kovid lockdown-a kada se mnoge stvari u svetu ogranicavaju u zavisnosti od politike i situacije, a vreme i kolicina koju avion moze u jednom cugu da prenese moze da bude presudna jer se ne zna sta ce biti sutra sa zakonima letenja. Da ne govorim koliko cene takvih usluga tada skoce na 5x od normalne. Zemlje koje nemaju baj jedan aktivan kargo avion koji ih spaja sa drugim kontinentima izvise. SVe je jako skupo i komoplikovano kad zavsis i cekas na druge a treba ti.
Samo zato sto je vojni kargo ne znaci da je pogresno koristi ga za druge usluge a ne iskljucivo prenosi trupa ili vojne opreme. U nasom regionu bi se usluga takvog veceg kargo transporta mozda dobro isplatila takodje, mada ne bi u to sad ulazio. .

Sr

@Milos77
U toku pandemije, najveću ulogu su imali civilni avioni. Sve firme koje prevoze teret avionom, koriste u 90% slučajeva prepravljene putničke avione. Zašto? Zato što je tako najjbolje. Ugovori za naoružanje su komercijalnog tipa, ako neko ne može nešto da isporuči, onda ne treba ni da se kupuje, vrlo jednostavno.

Da je to tako kao što vi zamišljate onda bi Amazon, DHL itd. kupovali C-130 i ne znam ti ni ja šta.

Slažem se da bi bilo sjajno da Srbija osetnu stratešku autonomiju, ali avion ili neki drugi komad tehnike nije nešto što nas sprečava u tome trenutno nego mnogo, mnogo krupnije stvari.

Mi

Vidi, ili se ne slazemo po prakticnoj upotrebi takve klase aviona, ili ja nesto nisam ispratio bas najbolje.

Vecina kargo aviona u svetu jesu prepravljeni veci putnicki avioni. U globalu govoreci tu se slazemo. Ko nije video iste na aerodromima do sada nije bio na internacionalnom aerodromu.

Ali šta Srbija ima od toga (i od tih aviona) danas, ili sutra kad nam bude opet trebao? Niti imamo takve, niti prave transportne avion tipa Y-20 ili Il-76 bili oni pod vojnim ili nekim drugim oznakama. Danas ih placamo za sve i tu lova leti na sve strane, a sutra ako dodje do vanredne situacije bilo koje vrste placacemo jos 5x vise. Sto je najgore prvo čekamo u redu jer smo sitna riba.

Ne mozemo da prepravljamo Air Serbia avione sami kad nam zatreba i to na brzinu. Verovatno nisu ni nase vlasnistvo , sve i da mozemo da ih prepravimo, i da je brz proces. Velike palete se najbrze tovare rampom od pozadi . Ali kad imas svoj, onda ga i koristis, i naplacujes drugima usluge. U regionu nema mnogo takvih. Nasa vojska bi ih ponekad koristila, ali ne isklucivo samo oni. Ja tu ne vidim problem.

Il-176 i slični lete bogami non stop za vreme vanrednih situacija od Kovida do pozara, a u vojne svrhe ne nose samo oklop i PVO. Jednostavno uvek je sppreman za prevoz velikog tereta na hiljade kilometara u jednom cugu. Putnicki avioni to ne mogu, niti mogu da prebace helikopter ili specijalno vozilo, mobilnu laboratoriju, velike palete, itd..

Kako kažeš — „Strateska autonomija“ … Kako to fino zvuči.

Sr

@Miloš77
Zavisi šta smatramo brzim, ali avioni AS se mogu prepraviti u Srbiji bez ikakvih problema.

Bilo je privatnih kompanija sa IL-76 u Srbiji i zatvorene su. jednostavno, previše novca košta za tako minijaturno tržište kakvo je naše. Mi nemamo ekspedicione snage po svetu. Dva C295 dovedu ceo kontigent mirovnjaka iz sve jedne misije VS u komadu.

Bolje bi bilo da za taj hipotetički novac VS ima SIGNIT/ELINT avion novije generacije makar i na nekoj skromnijoj platformi nego Il-76 npr. Operativni troškovi godišnji višestruko manji, a upotrebna vrednost daleko veća. Kada bi Srbija imala veću vojsku na zadatku negde po svetu, onda bi bilo itekako potrebno imati veliki transportni avion.

Mi

Mislim da su se vremena promenila i da nam je vec dosta puta trebao takav avion u zadnje vreme, a da bi u bliskoj buducnosti postati jos korisniji. Koliko smo miliona samo platili dostavu opeme za vojsku od Talesovih radara sa zapadado Pancira, Mi-17, FQ-17, FK3, Ka-32, i to je samo uvoz. A gde je sve ostalo. Ne vidimo stvari isto sto se toga tice, al aj boze moj.

Nego za sta bi nam koristio „spijunski“ avion? Za odbranu neba u kombinaciji sa zemaljskim radarima i navodjenje buducih Rafala? I kako takvo cudo da kosta manje za odrzavanje od daleko prostijeg transportera?

Mi

Antonove rasprodati, dodati para i kuoiti još dva C-295 i mirni smo. Mnogo veći problem ostaju transportni helikopteri, tu će morati nešto brzo da se rešava. Ako ne može da se nabavi Mi17, sve Mi-8 i Mi17 rasprodati i uzeti Airbus helije. Isto važi i za Gazele, što pre rasprodati i menhati za H-145m.

Odgovori
Br

Gazela i H145M nikako nisu u istoj klasi. Jako je skupo sprovoditi osnovnu obuku na H145M…

Ci

Pozdravljam svaku odluku koja se odnosi na remon i produženje životnog veka aparata ali mi moramo ići tim pravcem da se periodično izvrši dopuna sa novim letelicama. Verujem da će u narednom periodu Srbija kupiti još dva nova transportna aviona i da će naći rešenje oko kupovine novih helikoptera i ako nam je uskraćeno pravo kupovine istih od Rusije. Verujem da će ista priča biti i sa Lovačkim avionima kada njihova priča dođe na red. Sve u svemu svaka čast našem RV što se trudi da ostane opretaivan dok se ne nabave nove adekvatne zamene za njih.

Odgovori
Da

Al Ipad nenadjebivo😆👍

Odgovori
Zo

U rusiji leti 100 kom.sa 50 godina starosti. Bravo putine, bravo. Tako se odrzava rusija, kao ogromna favela. Bravo, bravo.

Odgovori
Du

U slučaju elektro magnetnog pulsa ti stari analogni avioni lete idalje. A ovi novi compjuteri sa krilima se pretvaraju u cigle ili najboljem slučaju jedrilica.

Pe

U Americi lete i stariji. B52 se tako zove jer su tad poleteli prvi primerci a proizvodjen je do 1962. što znači da su najmlađi primerci stari minimum 63 godine. Nekim od pilota i dedovi leteli na istim.

@Dusan Jevtic
Ne lete, nema odavno toliko analognih letelica.

Za

Herkules nacionalne garde New York-a je napravljen 1971. Redovno leti na misijama za juzni pol.

Lo

Ko god je doneo odluku o vracanju Kovrdze u letno stanje Veliko mu Hvala.
Na zadnjoj festi na Batajnici cuo sam da je prizemljen i nikako mi ta vest nije bila dobra.
Kada sam cuo zvuk motora rekoh ne moguce da je to Kovrdzava Anuska bio sam presrecan kada sam ga video i snimio.
Jos jednom Hvala i cekam brisanjac kojeg nazalost nikad nisam snimio a bilo je prilika.

Odgovori
Ga

Да ли се сећамо да смо пре неколико година одбили донацију из Русије за ремонтоване Ан 26, под неким изговорима који су се сводили на то да наводно нема више пилота за њих. Али много важније је питање шта је прави разлог да анушка није пензионисана. Имали смо их некад 12 а и продавали смо их другим земљама. Ако су два довољна транспортера за на нашу војску, да ли има неки проблем са новим авионима, који се прећуткује, или је скупо летење на њима па је анушка економичнија.

Odgovori
zo

Nudili donaciju uz prethodni zahtev…a to nije baš za javnost.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor