Budžet Srbije za 2026 godinu: Novi plan otplate višenamenskih borbenih aviona Rafal

14. nov 2025

Nemačka nabavlja još 20 lakih višenamenskih helikoptera H145M

13. nov 2025

Kosovo aktivno radi na razvoju i proizvodnji sopstvenih vojnih besposadnih letelica

12. nov 2025

Češka kompanija „Czechoslovak Group“ kupila 51% udela u srpskom proizvođaču mlaznih motora „MUST Solutions“

11. nov 2025

Tragom posete visoke vojne delegacije Kini: J-10CE i FTC-2000 od maketa na Partneru do posete provinciji u kojoj se proizvode

10. nov 2025

Besposadni kargo helikopteri kao smisleniji koncepti od eVTOL-ova: Proizvođač iz Kine novi igrač na tržištu

6. nov 2025

Rumuniji zbog rata u Ukrajini kasni modernizacija aviona IAR-99, izraelski Elbit za sada obustavio podršku projektu

4. nov 2025

Hrvatsko-slovenački borbeni zemaljski besposadni sistem za borbu protiv dronova

31. okt 2025

U Republici Srpskoj počeo projekat izgradnje puta do spomen obeležja pilotu Zoranu Radosavljeviću

29. okt 2025

Turska konačno obnavlja flotu borbenih aviona: Potpisan ugovor za nabavku EF-2000 sa Velikom Britanijom

28. okt 2025

[NAJAVA] Veliko finale dokumentarnog serijala „Top Gans: Sledeća generacija“: „Poslednja šansa“ za mlade pilote Mornarice i Marinaca

26. okt 2025

Učešće Rusije na vazduhoplovnoj izložbi „China Helicopter Exposition 2025“, glavni aduti helikopteri Ansat, Mi-8/17 i Ka-32

25. okt 2025

Među klijentima češkog „LOM PRAHA“ Bugarska, Hrvatska i Poljska, zainteresovani i za vojno tržište Srbije

24. okt 2025

Nagoveštaj još jedne narudžbine Rafala za francusko ratno vazduhoplovstvo

23. okt 2025

Indonezija dodatno diversifikuje inventar borbenih aviona od čak šest različitih proizvođača: Najavljena nabavka kineskih J-10

21. okt 2025

„Miraž 2000D još nije rekao svoju poslednju reč“: Francuska namerava da lovce-bombardere koristi i za uništavanje dronova

17. okt 2025

Daso proizveo 300-ti višenamenski borbeni avion Rafal, do sada naručeno 533 primerka

9. okt 2025

„Dassault Aviation“ otvorio novi pogon za sklapanje i proizvodnju Rafala i Falkona

8. okt 2025

Bugarskoj isporučena još dva naručena F-16, ponovo problemi sa već isporučenim avionom

6. okt 2025

[NAJAVA] Nova epizoda dokumentarnog serijala „Top Gans: Sledeća generacija“: Bliska vazdušna borba

5. okt 2025
[BURŽE 2025] Leonardo i Baykar formirali zajedničko preduzeće koje će se baviti tehnologijama i razvojem besposadnih letelica
Bajkarova BPL Bajraktar Akinci je za kratko vreme postala veoma popularna na tržištu, za sada ju je nabavilo ili naručilo 12 stranih zemalja / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[BURŽE 2025] Leonardo i Baykar formirali zajedničko preduzeće koje će se baviti tehnologijama i razvojem besposadnih letelica

Prvog dana ovogodišnjeg sajma u Parizu Leonardo i „Baykar Technologies“ zvanično su objavili da su formirali zajedničku kompaniju koja će se baviti razvojem besposadnih vazduhoplovnih sistema.

U novom preduzeću čiji je naziv „LBA Systems“ obelodanjen pre nedelju dana učešće italijanske i turske strane je podjednako – 50:50.

Jedan od prvih koraka ka formiranju novog poslovnog entiteta učinjen je prethodno još u martu ove godine, kada je u Rimu potpisan memorandum o razumevanju.

„LBA Systems“ će se baviti projektovanjem, razvojem, proizvodnjom i održavanjem, sedište firme biće u Italiji, a cilj je, kako su poručili iz nove kompanije, da ona postane „lider u domenu tehnologija vezanih za besposadne sisteme“.

Italijani obezbeđuju sisteme i opremu, Turci letelice i naoružanje / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Obe kompanije će kroz „LBA Systems“ nastojati da potraže nove komercijalne mogućnosti kako na evropskom, tako i svetskom odbrambenom tržištu.

Predviđeno je da Leonardo obezbedi elektronske sisteme i opremu, ekspertizu u umrežavanju pilotiranih i besposadnih sistema (Manned-Unmanned Teaming), potom takozvane ‘‘swarming‘‘ tehnologije, i sertifikaciju sistema.

Turski Baykar će zajedničkom projektu doprineti svojim kapacitetima u projektovanju i razvoju besposadnih platformi.

Dvomotorna BPL Akinci klase HALE (High Altitude Long Endurance) sa delom impresivnog raznovrsnog arsenala ubojnih sredstava / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Na štandu nove kompanije „LBA Systems“ na Buržeu izložena su dva tipa izviđačko-borbenih besposadnih letelica koje proizvodi turski Baykar. BPL Akindži (Akinci), kao i čuveni Bajraktar u palubnoj varijanti TB3. Na letelice su podvešena vazduhoplovna ubojna sredstva takođe turske proizvodnje i samo su deo palete naoružanja ovih letelica.

Na i oko letelice Akindži mogu se videti infracrveno samonavođena raketa vazduh-vazduh Bozdoğan (Merlin) dometa preko 35 km, aktivno radarski samonavođena raketa vazduh-vazduh Gökdoğan (Peregrine) dometa do 100 km, planirajuća bomba KGK-82 kalibra 227 kg, INS/GNSS/IIR+RF krstareća raketa Çakır dometa preko 150 km, INS/GNSS/IIR krstareća raketa SOM dometa do 250 km, poluaktivno laserski vođene bombe MAM-L i BOZOK.

Ispred palubnog Bajraktara TB3 nalazi se krstareća raketa KEMANKES 1. Deo izloženog naoružanja može se integrisati i na stariju verziju Bajraktar TB2 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Od naoružanja Bajraktara TB3 može se videti EO/GNSS vođena krstareća raketa KEMANKEŞ 1 dometa do 150 km, GOLIS (Go-onto-location-in-space) i laserski ili TV vođena raketa vazduh-zemlja IHA-122 (UAV-122) kalibra 122 mm dometa do 55 km, poluaktivno laserski vođene bombe MAM-L i MAM-C, poluaktivno laserski vođene planirajuće bombe MAM-T dometa preko 30 km.

Deo naoružanja TB3 se nalazi i u arsenalu starije verzije Bajraktara TB2 koju su u našem okruženju nabavile Albanija, teritorija Kosovo, Hrvatska, i Rumunija.

Bajkar takođe nudi i integrisanje ubojnih sredstava sa TB3 koje trenutno nisu u naoružanju TB2.

Na reklamnom panou LBA Systems mogu se videti Leonardovi sistemi koji su predviđeni za integrisanje na letelicu TB3. Tu su optoelektronski sistem LEOSS-T, sistem za ometanje BriteStorm, sistem za komunikaciju SRT 800, sistem za raspoznavanje “svoj-tuđ“ IFF 428, radar za prikupljanje obaveštajnih podataka GABBIANO T-80UL, osmatrački AESA radar OSPREY 20/30, sistem za prikupljanje obaveštajnih podataka SAGE, sistem za protivpodmorničku borbu ULISSES, sistem za upravljanje misijom ATOS.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Op

Sad Turci nece vise moci da p*skaraju kako je sve 100% domaći proizvod (a nikad nije bilo).

Zemlje poput Italije, Ukrajine, itd. rade na štetu svija nas, tako sto snabdijevaju Tursku motorima ili (zapadnom) elektronikom. Sve ono sto ce ta ista Turska opet jednom protiv nas, bivših zemalja SFRJ, Grčke, Kurda, Jermena, Sirijca, Iracana, Gruzijca, itd. uperiti ili upotrebiti. Ovim se ionako dozvoljava da uče sa zapadom, uz zapadom. Opasan razvoj.

Odgovori
Am

Francuska je na strani Turske još od doba Sulje, koji je podrzao Francuskog kralja u dinastickim prepirkama. Na Sindjrlica je topovima nisanio – Francuz. I još 100 primjera toga da su uvek više voljeli Tursku nego leve male narode

Iv

Venecija je logistički podržavala Osmansku imperiju prilikom osvajanja. Trgovački brodovi iz Venecije plovili su do Valone i dovozili: hranu za ljude i konje, konje, oružje, uključujući i topove, barut, odjeću, obuću, …

St

A Srbija jos od 2011. pravi Pegaza.

Odgovori
Sr

@Stojko
Kako drugačije? Da bi projekat bio realizovan u nekom roku, odredi se budžet, tim, potpiše se inicijalni ugovor, uplati neki avans, napravi se neki vremenski okvir realizacije, možda negde zapne, ali na kraju se reši. U slučaju Pegaza, pravilo se milion projekata u nadi da će nešto da „prođe“, a budžet je bio nepostojeći. Tek kada je naručilac, tj. MO odnosno VS, izrazio ozbiljnu želju da ima takvo oružje i država prepoznala tu želju, onda je nešto konkretno i urađeno.

om

Možda i mi u Hrvatskoj steknemo neka nova iskustva sa ovom vrstom dronova s obzirom da imamo potpisan ugovor o tehnološkoj suradnji sa Baykarom i implementacijom naših dronova na njihove. Dobro je biti među velikima pa makar samo vodu nositi.

Odgovori
Op

Dobija Srbija uskoro Hermes 900, a Izraelci su ipak (kao) pioniri sa ovom vrstom „robotima“. Kinezi nisu pioniri ali jesu međuvremenu savladali svu potrebnu tehnologiju i sada masovni proizvođači iste, tako da Srbija stiče iskustva u vezi ovih stvarih, i sticati će ih još više ovim Hermesima.
Dobro sredstvo nije ključno u ratu, već i ruke koje ga vode a u tom slučaju je Srbija u prednost jer ovakvu vrstu „robota“ posjedjuje već par godina.

Fe

@omniameamecumporto

Fascinantna fascinacija susedstvom, što se tiče ostalog, valjda ima razloga iz kojih se više ne proizvode turboelisni lovci.

ma

*OpFor777 nisam siguran koliko je realno dobiti hermes od izraela u neko skorije vrijeme…
ili misliš da je izraleskim kompanijama preča proizvodnja za izvoz tj. srbiju od ratova u kom sudjeluju…

om

Na zagrebačkom FER-u provode se znanstveno istraživački projekti za NATO, američke zračne snage, europske vojske što domaću znanost svrstava u sam vrh svjetske zračne robotike kazao je Matko Orsag sa
FER-a. Ovo sa proizvodnjom i projektiranjem malih FPV dronova ozbiljna je stvar i sve ćemo učiniti da dobijemo taj posao. Iskustvo imamo u tom segmentu, treba samo dalje učiti. Ovo spajanje Turaka i Talijana nije loše za usvajanje novih tehnologija.
U državnoj agenciji idu i korak dalje. Ističu da uz dronove moramo imati i ljude koji s njima znaju upravljati. Najavljuju da bi u Petrinji trebao zaživjeti takav projekt.
Mogućnosti je puno, a izazova još i više. Svi se slažu u jednom, stigli smo na prekretnicu na kojoj odlučujemo želimo li ili ne biti svjetski igrač u ovom poslu. Ako želimo, moramo pojačano ulagati u znanje i razvoj rekao je Goran Basarac predsjednik hrvatskog klastera konkurentnosti obrambene industrije.

Me

@OpFor777
„Srbija u prednost jer ovakvu vrstu „robota“ posjedjuje već par godina.“
Ti zaboravljaš da Hrvatska koristi dronove još od 94.
Proguglaj BL M-99 Bojnik

Op

@Maririo: Mnoge zapadno-Evropske zemlje imaju zaključene ugovore sa Izraelom koji su odlično unaprijed znali kako će i šta će da rade i garantovano ništa nisu prepustili slučaju. Smatrali su oni već tada da mogu sve zakazane termine da ispoštuju, pogotovo jer se Hermes za SRB naprimjer radi u Indiji.

@Medo: Nije zaboravljeno ali nisu ista klasa „robota“. Ti ne zaboravi da je VTI u BGD razvijao dronove za SFRJ, a da ih je poobarano ponešto naprimjer 1999-te, tako da Srbija nije bez ikakvog iskustva ušla u ovu avanturu i da kad saberemo sve, Srbija ipak ima neku sigurnu prednost nad HR.

YP

@medo
da li hrvatska vojska ima kontinuitet u upotrebi dronova od 1994?

Ne
om

OpFor777@ mislim da imate izvjesnu prednost. Prvi ste na kraju krajeva i kupili ozbiljnije dronove i nekako ste javnost više senzibilizirali sa tom vrstom letjelica. Više ste bili u medijima i naoružavali ih.
Mi nismo išli tim putem i izgledalo je kao da ne radimo ništa, tek pokoji tip smo isprobavali negdje na poligonu,uglavnom slabo nekako.
Izgleda da smo se mi ipak više bavili civilnim verzijama dronova, osmatranje poljoprivrednih površina, pristup i snimanje situacije na teško pristupnim mjestima, vijadukti, mostovi, zavarivanje. Sa ukrajinskim ratom mi se okrećemo vojnom segmentu, a da prosječni promatrač o tome pojma nema. Onda odjednom dolazi tehnološka suradnja sa Turcima i interes za proizvodnju stotina tisuća komada, rekao bih niotkud.
Zapravo još mi nije jasno gdje smo mi to sa FVP dronovima po pitanju projektiranja i proizvodnje, gdje nam je stvarno mjesto, jer nismo samo sastavljači već razvijamo i nove proizvode.

Odgovori
ma

Vidim hrvatska pravi na hiljde dronova, a fabriku obicne municije nemaju, i nece je skoro ni imati.. lako je pricati, dok se ne vide dela, prica nista ne vredi… Takve price obicno budu za dnevno politicke potrebe…

Odgovori
om

max@ dio tvoje konstatacije je istinit, ali nemoj odmah zaključivati . Nećemo je ni imati. Vrlo je vjerojatno da ćemo je ipak imati. Nekoliko je izglednih ponuda, jedno ime je Beretta. Priče o dronovima…pa ja mislim da ste vi puno više pričali pa eto izgleda da ste kao daleko ispred nas, ali niste. Imate prednost trenutno u nabavkama ali nisam siguran da imate neku značajniju vlastitu tehnologiju. Kod nas se puno ne priča ali vidim da se nešto radi. Odavno se radilo na robotizaciji ali nije bio fokus u zraku već na kopnu. Sa Estoncima smo radili vegvisir koji se temelji na situacijskoj stvarnosti, a ta tehnika nalazi se na svim besposadnim robotima a imaju je i neka vozila sa posadom. Da to nije bezvezarija, podatak da je sustav prodan australijskoj vojsci. Dakle mi to već radimo nekoliko godina, taj FPV. Normalno da to sada ide na dronove a mi nismo početnici, uspostavljeni poslovi i kontakti to dokazuju. Radimo sa Amerima i NATO na razvoju takove tehnike. Mjesto radnje laboratoriji elektrotehničkog i računarskog fakulteta.
Dalje uspostavili smo pomorsku robotiku na Brodarskom institutu kojeg je preuzelo ministarstvo znanosti i zagrebački FER gdje razvijamo besposadne tehnologije. I ti sad ni tvornicu municije nemaju.
Imali smo pilote običnih zastarjelih Migova sada imamo pilote Rafala. Sve se može kad se hoće.
https://www.mirovina.hr/novosti/australska-vojska-kupila-sustav-za-oklopna-vozila-nase-startup-tvrtke-evo-o-cemu-se-radi/

Ne

Ne vidiš dobro. Hrvatska osim pištoljskog proizvodi minobacačko, topničko i raketno streljivo. A u projekt za puščano streljivo ulazi s talijanskom Berettom.

https://www.nacional.hr/obrambena-industrija-talijanska-beretta-gradit-ce-tvornicu-streljiva-u-hrvatskoj/

Do nedavno nam se nije isplatilo proizvoditi jeftinu robu pa se uvozilo iz Bosne i Srbije, do incidenta kad ste nam pod manevarsko streljivo podvalili bojevo.

No vi ga ionako više ni ne izvozite…

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/iznenadna-odluka-vucica-zabranjuje-ikakav-izvoz-oruzja-iz-srbije-nacionalni-interes-ugrozen-do-poslednjeg-stepena/

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs