Rat u Ukrajini traje već skoro tri godine, borbena dejstva obeju strana do sada su bila predmet velikog broja analiza specijalizovanih svetskih medija i institucija. Tango Six je prošle godine preneo analizu britanskog Međunarodnog instituta za strateške studije (IISS) koji je objavio analizu o Vazdušno-kosmičkim snagama Rusije (VKS), u kome se navode i podaci o tome koliko je ruska vazduhoplovna industrija (korporacija OAK) isporučila borbenih aviona u 2023. godini.
Ove godine smo odlučili da analizu o ovoj interesantnoj temi uradimo sami.
Iako još uvek nije lako pratiti broj isporučenih aviona VKS, budući da su njihovi evidencijski brojevi na objavljenim fotografijama ili video snimcima i dalje ili izbrisani ili zamućeni, OAK je i tokom 2024. godine objavljivao saopštenja o primopredaji vojnih letelica. Na osnovu toga se u većoj meri može rekonstruisati o kom je približno broju aviona reč, a na osnovu nekih drugih izvora i koliko je okvirno vazduhoplova izvezeno.
U 2024. godini najviše je isporučeno taktičkih bombardera Su-34, i to u čak u šest partija. Prema zvaničnim OAK-ovim objavama predaja aviona izvršena je u aprilu, junu, septembru, oktobru, novembru i decembru. Iako se smatra da partija obično ima samo dva aviona, u dva slučaja se na osnovu medijskog materijala moglo primetiti da je istovremeno predato bar tri letelice.
Jedan od relevantnih ruskih izvora, vojni blog bmpd, je u jednom od svojih izveštaja o isporukama borbenih aviona za VKS, naveo da je za 2024. bila planirana isporuka 15 Su-34NVO (Su-34M). Nije nemoguće da je to ostvareno, čime bi bio ispoštovan ugovor zaključen 2022. godine. Prethodni ugovor za 24 aviona potpisan je juna 2020. godine i najverovatnije je završen isporukom poslednjeg aviona krajem 2023. godine (u toj godini je predato bar 6 primeraka).
Ukoliko bi se isporuke nastavile i u ovoj godini, onda je možda u 2024. u 6 partija isporučeno nešto manje od 15 letelica (12-14). Ukoliko bi isporuke trajale tokom čitave 2025. to bi moglo značiti da su možda zaključeni novi ugovori.
Od početka isporuka serijskih aviona koje su započete pre 19 godina, VKS su dobile skoro 170 primeraka.
Su-34 je tip savremenog ruskog borbenog aviona koji je u ratu u Ukrajini imao najviše gubitaka. Do sada je video snimcima, fotografijama i izveštajima dokumentovano obaranje 25 aviona, dok su najmanje dva uništena na zemlji. Uz to je još nekoliko aviona i oštećeno, najviše u ruskim vazduhoplovnim bazama. Vazduhoplovna industrija je isporukama u 2022, 2023. i 2024. godini vrlo verovatno nadoknadila ove gubitke, u jedinice je stiglo bar 30 primeraka.
Borbeni avion koga VKS Rusije iznad Ukrajine najviše koristi u lovačkoj ulozi, barem prema dostupnom medijskom materijalu, je višenamenski Su-35S.
Isporuke ovog tipa su nastavljene i prošle godine. Procenjuje se da je aprilu, maju, septembru i novembru predato 8 primeraka čime bi trebalo da su isporučeni svi do sada poznati ugovoreni avioni. Prvi ugovor iz 2009. godine obuhvatao je 48 Su-35S, poslednji iz 2021. 24 primerka sa rokom isporuke do kraja 2024. godine. Time su VKS na upotrebu primile ukupno 128 serijskih aviona.
Tokom 2024. godine isporučivani su i borbeni avioni Su-57.
Smatra se međutim da je u tri tranše (septembar, novembar, decembar) isporučeno samo do 7 aviona, što je manje od prošlogodišnje proizvodnje od do 11 primeraka. Pri tom su postojale zvanične najave da će biti proizvedeno 12 aviona, i nezvanične, prilično nerealne, najave za čak 24.
Nije nemoguće da je proizvodnja usporena jer još uvek ne postoje serijski avioni sa motorom Izdelije 30 (Saturn AL-51F-1) koji je prvi put primećen na prototipu T-50-02 još 2017. godine.
VKS sada raspolažu sa oko 28-29 serijskih Su-57 ali sa motorima AL-41F1 (Izdelije 117). Prema važećem ugovoru do kraja 2027. treba da se isporuči još 47-48.
VKS Rusije su i prošle godine dobile višenamenske borbene avione Su-30SM2, ali je u avgustu isporučena samo jedna partija (moguće dva aviona).
Poznato je da su novi avioni za VKS ugovoreni 2022. godine ali se ne zna koji je rok isporuke. Prema tom ugovoru prva dva aviona isporučena su 2023. godine. Sa druge strane, mornarička avijacija (MA VMF) prošle godine zvanično nije dobila nijedan primerak ovog tipa. Ostalo je da im se isporuči još 9 od 21 aviona koji su naručeni avgusta 2020. godine.
Do sada je ruskim oružanim snagama ukupno isporučeno 132-134 Su-30SM i SM2.
Iz iste fabrike (IAZ – IAPO) za VKS je isporučena samo jedna tranša školsko-borbenih aviona Jak-130, i to u junu. Ovi avioni su deo ugovora iz avgusta 2020. godine za 25 primeraka.
U slučaju da je prošle godine isporučeno samo dva, onda je do sada u jedinice stiglo bar 11. Isporuke ovog tipa su započete 2009. godine i do danas je VKS primilo na upotrebu oko 122-124 aviona.
Na samom kraju 2024. kompanija UZGA iz Jekaterinburga saopštila je da je ministarstvu odbrane Rusije (MORF) predala prva dva serijska školsko-trenažna turboelisna aviona UTS-800 koji će služiti za ispitivanje. Iz UZGA-e su napomenuli da VKS trenutno ne raspolažu sa avionom ove klase, i da će „uključivanje UTS-800 u sistem obuke pilota značajno smanjiti troškove obuke kadeta i obezbediti njegovu visoku efikasnost“.
UTS-800 je prvi put prikazan avgusta 2021. godine na sajmu „Armija 2021“, a prvi let izvršen je 28. oktobra 2023. Letelica je faktički ruska verzija aviona DART (Diamond Aircraft Reconaissance Trainer) austrijske kompanije Diamond koja je od kraja 2017. godine u vlasništvu kineske kompanije „Wanfeng Aviation Industry Co., Ltd“. Konkretno, UTS-800 je baziran na varijanti DART-450T i rad na njegovom projektovanju započet je 2017.
Prototip, kao i prva dva serijska aviona međutim imaju inostranu pogonsku grupu. U pitanju je motor General Electric GE H80-200 snake 800 KS koji se proizvodi u Češkoj i predstavlja modernizovani motor familije Walter M601. Plan je da se nakon pokretanja velikoserijske proizvodnje u avione ugrađuje ruski motor VK-800 u varijanti VK-800SM čija su ispitivanja na probnom stolu započeta januara 2023. godine.
Vojna-transportna avijacija (VTA) je i u 2024. godini dobila šest teških transportnih aviona Il-76MD-90A. Isto kao i 2023. godine iako je plan proizvodnje navodno bio osam primeraka.
Prema ugovorima iz 2012. i 2021. proizvođač do 2028. godine mora da isporuči 27 serijskih aviona, od kojih je u periodu od 2019. do ove godine predato 26. Prethodni ugovori realizovani između 2012. i 2018. podrazumevali su isporuku pet prototipova i opitnih aviona među kojima su leteći radarski sistem A-100 i cisterna Il-78M-90A.
Za razliku od 2023. kada su ruski vojni zvaničnici izneli broj vojnih helikoptera svih tipova i namena koji su predati VKS (naveli su 150, među kojima je navodno bilo 30 Ka-52M i 50 Mi-28NM), za prošlu godinu do sada nemamo niti jednu informaciju o tome koliko je ruska vojska dobila ovakvih letelica.
U poslednje vreme na video snimcima i fotografijama ruskog ministarstva odbrane o dejstvima armijske avijacije iznad Ukrajine, ali i u nekim drugim izvorima, u većini slučajeva vide se samo novoproizvedeni borbeni helikopteri Ka-52M i Mi-28NM, kao i novije varijante familije srednjih transportnih višenamenskih Mi-8.
Izvoz ruskih vojnih vazduhoplova ponovo je bio veoma skroman.
Kada su u pitanju avioni najviše je isporučeno Suhojeva 30. Kazahstan je dobio šest Su-30SM, Mjanmar poslednja dva naručena Su-30SME.
Iranu je nastavljena isporuka školsko-borbenih aviona Jak-130. Moguće da je isporučeno od 2 do 4.
U 2024. godini inostranom kupcu isporučen je i jedan protivpožarni avion Be-200ES. Ratno vazduhoplovstvo Alžira primilo je na upotrebu drugi od četiri naručena aviona.
Kad je reč o helikopterima, Belorusija je dobila još četiri desantno-jurišna helikoptera Mi-35M, Mjanmar još tri transportna višenamenska Mi-17.
Petrovic Dusan
Tek mnogo godina posle rata saznace se koliko je ruskih aviona izgubljeno 2024, „Patriot“, Nasams, Iris T imaju veliki domet, a Rusija okupira deo Ukrajine, i sasvim je sigurno da ima dosta nedokazivih rusenja jer Rusi skrivaju.Samo januara 2024 preko 11 Su34 oborenih, dva A-100 (nikad nijedan drugi A-50 nije poleteo) i Il-22…
A sta prave pod sankcijama, pitanje je.
Taj „Su-57“, sa planiranog kompozita presli na celicni trup jos pre „serijske“ proizvodnje, i ko zna sta pojednostavili da dobiju bar neke cifre,sve je to malo i sumnjivog kvaliteta.
Živojin Banković
Petrovic Dusan
Ни сами Украјинци нису пријавили да су у јануару оборили 11 Су-34.
Није оборен нити један А-100, већ наравно А-50.
Видим да имате јако добар увид у борбена дешавања чим тврдите да А-50 и Ил-22 више не лете…. Можете ли поделити неке детаље?
Petrovic Dusan
@Živojin Banković Kao neko ko govori na nivou maternjeg jezika ruski, i dugo sam ziveo Rusiji, bar poznavanjem jezika i mentaliteta koji Srbima iz Srbije nije poznat,imam podatke, sto sam dokazao godinama komentarima u vezi ruske avijacije i armije bas na ovom portalu, gde sam jedini navodio da sve to nije tako sjajno kao sto se pisalo, a poraz Rusije u invaziji na mnogo manju i slabiju drzavu je pokazao da je situacija jos gora.
Ruski „patriotski“ a zapravo agresorski portali kao fighter bomber dosta puta objavljivali su poruke poslednjih pozdrava ruskim pilotima Su-30, Su-35, oborena su i jedina modernizovana dva ruska „avaksa“ , za jednog ima i video snimak kako pada, dosta Su-25, Il-22..
Ukrajinsko RV i PVO je objavilo o rusenju 40 aviona tokom 2024; Cak i tehnicki ogranicena na 5000m PVO SRJ 1999 uspela da pogodi jos aviona pored dokazano oborena 2: jedan Sea Harrier je pau u Jadran, jedan F-117 ostecen ali sleteo,i bilo je i drugih pogodaka A-10.
Iz navedenih razloga (okupacija ukrajinske teritorije od strane agresora, pogodjeni avioni nad Rusijom, veoma daleki domet PVO sistema Ukrajine) nema slika; Rusi nece pustiti nikog da snimi olupine, i trebace dosta godina da se utvrdi (ako se ikad utvrdi) tacan broj ruskih gubitaka.
Stanko01
Dusane, apsolutno neosnovano pisete o unistenim/ostecenim vazduhoplovima. Upoznati smo kroz Vase komentare da imate rusofobiju, ali zadrzite to za sebe ponekad, postaje nepristojno. Pohvala za autora teksta.
Živojin Banković
Petrovic Dusan
Какве везе има то што сте живели у Русији и знате менталитет Руса, са бројем оборених авиона?
Сумњате да Танго Сикс лоше прати дешавања изнад Украјине?
Нисте нам дали ниједан детаљ о томе да А-50 и Ил-22 не лете близу Украјине.
Него сте само написали “имам податке“.
Напишите колико је Су-34 укупно оборено? Изнели смо цифру да је испоручено 170 летелица, према украјинским (а можда и Вашим) подацима те флоте онда више нема…..
И да, пратимо Fighter Bomber-a кога циритају и западни и украјински извори. Пратимо и званичне и незваничне украјинске изворе, званични говоре да руска војска више не постоји.
Rafal
Ovo me podseca na izreku “ nisam čitao Na drini cupriju ali sam preko nje prelazio. Živeli ste u Rusiji i znate njihov mentalitet pa znate i da su im avioni nekvalitetni i da ih gube u velikom broju? Ako znate sve to kako uopšte postoji njihova nauka, književnost, muzika….podsećati me na jednog moderatora sa sajta my city koji sve zna a nikad nije opalio metak u ratu pri čemu je u karijeri kao podoficir vodio računa da oficiru uvek budu izglancane cipele. Ali kad dodje na forum tu je komandant. Bojank
Ivkos
Evo i posle skoro 3 godine rata pokazali su „svoju moc“, nikakve ofanzivne mogucnosti, barem ne ono sto se ocekuje od navodno druge sile sveta.
Svega su imali na kasicicu, za parade. Jedino cega su imali u izobilju su stekovi kojekakvih vbr raketa . Tehnologija zaglavljena u osamdesetim, nemaju kadar da proizvedu ni avione iz vremena sssr. I tih hipersonicnih raketa imaju verovatno na kasicicu. Relano Izrale ima daleko modernije i jace RV.
Ovim ratom im je tehnika desetkovana i realno ni Dnjepar ne mogu da dosegnu. Treba ce im bar 20 godina da se tehnika nadoknadi.
Fora je u tome sto se tehnologija meha brzo razvija, ko ima bazu. Pogledajte leteci automobili dolaze. Oni nisu tu nista radili i realno ce zaostatak za usa i kinom biti sve veci.
Koliko sam samo verovao da oni mogu da spasu Srbiju u slucaju necega i da nije vise 1999. Ne mogu ni sebi da pomognu i nato ih uveo u situaciju da su skoro potpuno okruzeni i oni isim da sravne veo svet ne mogu im nista.
YPT
Шта предлажете?
Да Руси купе од Кинеза летеће аутомобиле и изврше десант на Кијев?
Може технологија да се развија којом хоће брзином, али артиљерија је и даље мама што се тиче дугачких ратова великог формата.
Bulatovic Nebojsa
Kada su RV i proizvodnja ovih letelica u pitanju, Rusi su uglavnom samodovoljni i kontinuirano ih unapređuju za svoje potrebe. Kada je izvoz u pitanju, tu su jako rigorozni i posle političkog odobrenja i potpisa Putina još četiri komisije daju saglasnost i nameću redukcije na proizvodu ,zavisno od zemlje poručioca letelica.I ako zvanično nude na prodaju sve svoje borbene avione ,realno, spremni su da prodaju samo SU 30 i Mig 29-35, sa pesa radarom itd. Što se SU35 tiče ,vidimo prodaju ga samo odabranim zemljama uz znatnu redukciju opreme , i ako ta elektronika i nije baš u samom vrhu pouzdana je i radi i originalna je bez prepisivanja. Nešto slično je i sa Amerima samo je drugačiji pristup, Naplate papreno i unapred, po pravilu , već tehnologiju na zalasku i kada vam je isporuče sa zakašnjenjem ,to je već više nije IN. Za sada još jedino od Francuza možete dobiti naprednu tehnologiju u razumnom roku i ako papreno skupa, bar nije iz prošlog veka,. U novije vreme ,vidimo i Kina se sve više otvara za prodaju prilično savremene tehnologije uz rigorozne redukcije i od slučaja ,do slučaja.
duka
Kako stvari stoje, ameri su sve pametno uradili..
Prvo oni, pa 50 praznih mesta pa onda kina i rusija.
Na zalost Rusija nija ni problizno ona sila koja je bila posle drugog rata.Nema kapacitete, moderne fabrike, da bi mogla da parira amerima u bilo cemu..Ameri mogu da naprave godisnje stotine aviona a koliko mogu Rusi?
Mislim da im je pametnije da se drze nuklearnog oruzja i da ne ulaze u sukobe.
Ovaj rat u ukrajini je postao prava gnjavaza, osvoje dnevno dve kuce, jedno seoce..Druga sila na svetu?
Miloš77
Hvala T6 na uvek popularnoj i trazenoj analizi ruske proizvodnje borbenih aviona za 2024.
Mislim da je prioritet istih aviona malo opao u poredjenju sa potrebama u drugim sektorima poput povecanja proizvodnje svih vrsta raketa, dronova, a ponarucito PVO sistema, (da .. naravno armiranih kaponira..:-) )
Dakle otprilike taman dovoljno da se popune narudzbine, dopunjavaju gubitci na ratistu, i izveze di po koji, i implementiraju modernizacije i remonti sada vec jako koriscenih Suhoja.
Cudno da bas nikakvih vesti nema o Su-35 za Iran vec duze vreme. Ti avioni su napravljeni u ekspornoj varijanti i sede na otvorenom vec koliko.
Takodje nije bilo osvrta na Tu-160 i Tu-22 sto se proizvedenih ili modernizovanih zmajeva tice za 2024. Mozda u buducoj analizi..
Sa obzirom na istorijske sankcije i proporcije ovog rata, Rusija zadovoljava osnovne potrebe RV za sada. Videcemo kako ce se stvari razvijati u 2025.
Živojin Banković
Miloš77
Приоритети се знају, али нема потребе за неком обимнијом производњом тактичких борбених авиона, неко ту технику треба да прихвати, користи и одржава.
Не могу се нове ескадриле и пукови формирати преко ноћи, то је процес који траје годинама, деценијама.
Што се тиче Ту-160 у 2024. барем званично у ВКС није примљен ниједан, два која су требала су изгледа пребачена за ову годину. Најновији инфо је да ове године треба да добију 4 (ако добију).
Од нових Ту-160 (ако је нов) видели смо авион који носи име “Минтимер Шајмијев“, али на њему не постоји евиденцијски број па је тешко утврдити који је то примерак.