[IDEX 2025] Rusi su se vratili

18. feb 2025

[IDEX 2025] Tango Six na najvećem sajmu naoružanja i vojne opreme na planeti: Srbija i zemlje regiona izlažu, Rusiji dozvoljeno da se vrati pod reflektore

17. feb 2025

Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

14. feb 2025

Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

6. feb 2025

Srbiji ostalo da se isporuči još 5 lakih višenamenskih helikoptera H145M

5. feb 2025

Još jedan korisnik nove generacije Albatrosa: Češkom centru za obuku isporučeni prvi avioni L-39NG “Skyfox“

4. feb 2025

Prikazan prvi Rafal za Ujedinjene Arapske Emirate, Bugarskoj predat prvi F-16 Blok 70

31. jan 2025

Erbas Helikopteri odustali od HEMS tendera u Sloveniji, na globalnom tržištu blizu 500 novih porudžbina

30. jan 2025

Predsednik Srbije otkrio da Ministarstvo unutrašnjih poslova poseduje anti-dron sistem ruske proizvodnje Repelent Patrol

29. jan 2025

Severna Makedonija dobija američku donaciju besposadnih sistema Raven i Puma

29. jan 2025

Hrvatska i Srbija ove godine dobijaju nove besposadne letelice klase MALE: Srpska flota za sada raznovrsnija i brojnija

28. jan 2025

Makedonija planira otvaranje novog centra za obuku pilota, pet godina nakon zatvaranja modernog centra za obuku kojim je upravljao Elbit

27. jan 2025

[ANALIZA] Isporuke ruskih vojnih aviona i helikoptera u 2024. godini

23. jan 2025

[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025
[ANALIZA] Isporuke ruskih vojnih aviona i helikoptera u 2024. godini
Su-57 se još uvek isporučuju sa motorima ''prve faze'' AL-41F. Razvoj novog AL-51F još uvek kasni / Foto: OAK

[ANALIZA] Isporuke ruskih vojnih aviona i helikoptera u 2024. godini

Rat u Ukrajini traje već skoro tri godine, borbena dejstva obeju strana do sada su bila predmet velikog broja analiza specijalizovanih svetskih medija i institucija. Tango Six je prošle godine preneo analizu britanskog Međunarodnog instituta za strateške studije (IISS) koji je objavio analizu o Vazdušno-kosmičkim snagama Rusije (VKS), u kome se navode i podaci o tome koliko je ruska vazduhoplovna industrija (korporacija OAK) isporučila borbenih aviona u 2023. godini.

Ove godine smo odlučili da analizu o ovoj interesantnoj temi uradimo sami.

Iako još uvek nije lako pratiti broj isporučenih aviona VKS, budući da su njihovi evidencijski brojevi na objavljenim fotografijama ili video snimcima i dalje ili izbrisani ili zamućeni, OAK je i tokom 2024. godine objavljivao saopštenja o primopredaji vojnih letelica. Na osnovu toga se u većoj meri može rekonstruisati o kom je približno broju aviona reč, a na osnovu nekih drugih izvora i koliko je okvirno vazduhoplova izvezeno.

Su-34 je kao savremeni tip pretrpeo najviše gubitaka iznad Ukrajine, izgubljeno je bar 27 aviona / Foto: OAK

U 2024. godini najviše je isporučeno taktičkih bombardera Su-34, i to u čak u šest partija. Prema zvaničnim OAK-ovim objavama predaja aviona izvršena je u aprilu, junu, septembru, oktobru, novembru i decembru. Iako se smatra da partija obično ima samo dva aviona, u dva slučaja se na osnovu medijskog materijala moglo primetiti da je istovremeno predato bar tri letelice.

Jedan od relevantnih ruskih izvora, vojni blog bmpd, je u jednom od svojih izveštaja o isporukama borbenih aviona za VKS, naveo da je za 2024. bila planirana isporuka 15 Su-34NVO (Su-34M). Nije nemoguće da je to ostvareno, čime bi bio ispoštovan ugovor zaključen 2022. godine. Prethodni ugovor za 24 aviona potpisan je juna 2020. godine i najverovatnije je završen isporukom poslednjeg aviona krajem 2023. godine (u toj godini je predato bar 6 primeraka).

Ukoliko bi se isporuke nastavile i u ovoj godini, onda je možda u 2024. u 6 partija isporučeno nešto manje od 15 letelica (12-14). Ukoliko bi isporuke trajale tokom čitave 2025. to bi moglo značiti da su možda zaključeni novi ugovori.

Od početka isporuka serijskih aviona koje su započete pre 19 godina, VKS su dobile skoro 170 primeraka.

Su-34 je tip savremenog ruskog borbenog aviona koji je u ratu u Ukrajini imao najviše gubitaka. Do sada je video snimcima, fotografijama i izveštajima dokumentovano obaranje 25 aviona, dok su najmanje dva uništena na zemlji. Uz to je još nekoliko aviona i oštećeno, najviše u ruskim vazduhoplovnim bazama. Vazduhoplovna industrija je isporukama u 2022, 2023. i 2024. godini vrlo verovatno nadoknadila ove gubitke, u jedinice je stiglo bar 30 primeraka.

Višenamenski Su-35S se iznad Ukrajine najviše koristi kao lovac ali i za dejstvo protivradarskim raketama / Foto: OAK

Borbeni avion koga VKS Rusije iznad Ukrajine najviše koristi u lovačkoj ulozi, barem prema dostupnom medijskom materijalu, je višenamenski Su-35S.

Isporuke ovog tipa su nastavljene i prošle godine. Procenjuje se da je aprilu, maju, septembru i novembru predato 8 primeraka čime bi trebalo da su isporučeni svi do sada poznati ugovoreni avioni. Prvi ugovor iz 2009. godine obuhvatao je 48 Su-35S, poslednji iz 2021. 24 primerka sa rokom isporuke do kraja 2024. godine. Time su VKS na upotrebu primile ukupno 128 serijskih aviona.

Do kraja 2027. VKS treba da dobiju 76 Su-57 / Foto: OAK

Tokom 2024. godine isporučivani su i borbeni avioni Su-57.

Smatra se međutim da je u tri tranše (septembar, novembar, decembar) isporučeno samo do 7 aviona, što je manje od prošlogodišnje proizvodnje od do 11 primeraka. Pri tom su postojale zvanične najave da će biti proizvedeno 12 aviona, i nezvanične, prilično nerealne, najave za čak 24.

Nije nemoguće da je proizvodnja usporena jer još uvek ne postoje serijski avioni sa motorom Izdelije 30 (Saturn AL-51F-1) koji je prvi put primećen na prototipu T-50-02 još 2017. godine.

VKS sada raspolažu sa oko 28-29 serijskih Su-57 ali sa motorima AL-41F1 (Izdelije 117). Prema važećem ugovoru do kraja 2027. treba da se isporuči još 47-48.

Isporuke Su-30 za VKS su obnovljene 2023. godine, nakon pet godina pauze / Foto: OAK

VKS Rusije su i prošle godine dobile višenamenske borbene avione Su-30SM2, ali je u avgustu isporučena samo jedna partija (moguće dva aviona).

Poznato je da su novi avioni za VKS ugovoreni 2022. godine ali se ne zna koji je rok isporuke. Prema tom ugovoru prva dva aviona isporučena su 2023. godine. Sa druge strane, mornarička avijacija (MA VMF) prošle godine zvanično nije dobila nijedan primerak ovog tipa. Ostalo je da im se isporuči još 9 od 21 aviona koji su naručeni avgusta 2020. godine.

Do sada je ruskim oružanim snagama ukupno isporučeno 132-134 Su-30SM i SM2.

VKS su 2024. dobile bar dva Jak-130, za izvoz su proizvedena do 4 aviona / Foto: OAK

Iz iste fabrike (IAZ – IAPO) za VKS je isporučena samo jedna tranša školsko-borbenih aviona Jak-130, i to u junu. Ovi avioni su deo ugovora iz avgusta 2020. godine za 25 primeraka.

U slučaju da je prošle godine isporučeno samo dva, onda je do sada u jedinice stiglo bar 11. Isporuke ovog tipa su započete 2009. godine i do danas je VKS primilo na upotrebu oko 122-124 aviona.

Prototip “01“ i prva dva serijska primerka “06“ i “07“ turboelisnog školskog aviona UTS-800 / Foto: UZGA

Na samom kraju 2024. kompanija UZGA iz Jekaterinburga saopštila je da je ministarstvu odbrane Rusije (MORF) predala prva dva serijska školsko-trenažna turboelisna aviona UTS-800 koji će služiti za ispitivanje. Iz UZGA-e su napomenuli da VKS trenutno ne raspolažu sa avionom ove klase, i da će „uključivanje UTS-800 u sistem obuke pilota značajno smanjiti troškove obuke kadeta i obezbediti njegovu visoku efikasnost“.

UTS-800 je prvi put prikazan avgusta 2021. godine na sajmu „Armija 2021“, a prvi let izvršen je 28. oktobra 2023. Letelica je faktički ruska verzija aviona DART (Diamond Aircraft Reconaissance Trainer) austrijske kompanije Diamond koja je od kraja 2017. godine u vlasništvu kineske kompanije „Wanfeng Aviation Industry Co., Ltd“. Konkretno, UTS-800 je baziran na varijanti DART-450T i rad na njegovom projektovanju započet je 2017.

Prototip, kao i prva dva serijska aviona međutim imaju inostranu pogonsku grupu. U pitanju je motor General Electric GE H80-200 snake 800 KS koji se proizvodi u Češkoj i predstavlja modernizovani motor familije Walter M601. Plan je da se nakon pokretanja velikoserijske proizvodnje u avione ugrađuje ruski motor VK-800 u varijanti VK-800SM čija su ispitivanja na probnom stolu započeta januara 2023. godine.

Prema postojećim ugovorima, VKS je ostalo da se isporuči još samo jedan Il-76MD-90A. Zbog operativnih potreba mogući su novi ugovori / Foto: OAK

Vojna-transportna avijacija (VTA) je i u 2024. godini dobila šest teških transportnih aviona Il-76MD-90A. Isto kao i 2023. godine iako je plan proizvodnje navodno bio osam primeraka.

Prema ugovorima iz 2012. i 2021. proizvođač do 2028. godine mora da isporuči 27 serijskih aviona, od kojih je u periodu od 2019. do ove godine predato 26. Prethodni ugovori realizovani između 2012. i 2018. podrazumevali su isporuku pet prototipova i opitnih aviona među kojima su leteći radarski sistem A-100 i cisterna Il-78M-90A.

Za razliku od 2023. kada su ruski vojni zvaničnici izneli broj vojnih helikoptera svih tipova i namena koji su predati VKS (naveli su 150, među kojima je navodno bilo 30 Ka-52M i 50 Mi-28NM), za prošlu godinu do sada nemamo niti jednu informaciju o tome koliko je ruska vojska dobila ovakvih letelica.

U poslednje vreme na video snimcima i fotografijama ruskog ministarstva odbrane o dejstvima armijske avijacije iznad Ukrajine, ali i u nekim drugim izvorima, u većini slučajeva vide se samo novoproizvedeni borbeni helikopteri Ka-52M i Mi-28NM, kao i novije varijante familije srednjih transportnih višenamenskih Mi-8.

Drugi Be-200ES isporučen je Alžiru u decembru / Foto: Pres služba gubernatora Rostovske oblasti

Izvoz ruskih vojnih vazduhoplova ponovo je bio veoma skroman.

Kada su u pitanju avioni najviše je isporučeno Suhojeva 30. Kazahstan je dobio šest Su-30SM, Mjanmar poslednja dva naručena Su-30SME.

Iranu je nastavljena isporuka školsko-borbenih aviona Jak-130. Moguće da je isporučeno od 2 do 4.

U 2024. godini inostranom kupcu isporučen je i jedan protivpožarni avion Be-200ES. Ratno vazduhoplovstvo Alžira primilo je na upotrebu drugi od četiri naručena aviona.

Kad je reč o helikopterima, Belorusija je dobila još četiri desantno-jurišna helikoptera Mi-35M, Mjanmar još tri transportna višenamenska Mi-17.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pe

Tek mnogo godina posle rata saznace se koliko je ruskih aviona izgubljeno 2024, „Patriot“, Nasams, Iris T imaju veliki domet, a Rusija okupira deo Ukrajine, i sasvim je sigurno da ima dosta nedokazivih rusenja jer Rusi skrivaju.Samo januara 2024 preko 11 Su34 oborenih, dva A-100 (nikad nijedan drugi A-50 nije poleteo) i Il-22…
A sta prave pod sankcijama, pitanje je.
Taj „Su-57“, sa planiranog kompozita presli na celicni trup jos pre „serijske“ proizvodnje, i ko zna sta pojednostavili da dobiju bar neke cifre,sve je to malo i sumnjivog kvaliteta.

Odgovori
Ž

Petrovic Dusan

Ни сами Украјинци нису пријавили да су у јануару оборили 11 Су-34.

Није оборен нити један А-100, већ наравно А-50.

Видим да имате јако добар увид у борбена дешавања чим тврдите да А-50 и Ил-22 више не лете…. Можете ли поделити неке детаље?

Pe

@Živojin Banković Kao neko ko govori na nivou maternjeg jezika ruski, i dugo sam ziveo Rusiji, bar poznavanjem jezika i mentaliteta koji Srbima iz Srbije nije poznat,imam podatke, sto sam dokazao godinama komentarima u vezi ruske avijacije i armije bas na ovom portalu, gde sam jedini navodio da sve to nije tako sjajno kao sto se pisalo, a poraz Rusije u invaziji na mnogo manju i slabiju drzavu je pokazao da je situacija jos gora.
Ruski „patriotski“ a zapravo agresorski portali kao fighter bomber dosta puta objavljivali su poruke poslednjih pozdrava ruskim pilotima Su-30, Su-35, oborena su i jedina modernizovana dva ruska „avaksa“ , za jednog ima i video snimak kako pada, dosta Su-25, Il-22..
Ukrajinsko RV i PVO je objavilo o rusenju 40 aviona tokom 2024; Cak i tehnicki ogranicena na 5000m PVO SRJ 1999 uspela da pogodi jos aviona pored dokazano oborena 2: jedan Sea Harrier je pau u Jadran, jedan F-117 ostecen ali sleteo,i bilo je i drugih pogodaka A-10.
Iz navedenih razloga (okupacija ukrajinske teritorije od strane agresora, pogodjeni avioni nad Rusijom, veoma daleki domet PVO sistema Ukrajine) nema slika; Rusi nece pustiti nikog da snimi olupine, i trebace dosta godina da se utvrdi (ako se ikad utvrdi) tacan broj ruskih gubitaka.

St

Dusane, apsolutno neosnovano pisete o unistenim/ostecenim vazduhoplovima. Upoznati smo kroz Vase komentare da imate rusofobiju, ali zadrzite to za sebe ponekad, postaje nepristojno. Pohvala za autora teksta.

Ž

Petrovic Dusan

Какве везе има то што сте живели у Русији и знате менталитет Руса, са бројем оборених авиона?

Сумњате да Танго Сикс лоше прати дешавања изнад Украјине?

Нисте нам дали ниједан детаљ о томе да А-50 и Ил-22 не лете близу Украјине.

Него сте само написали “имам податке“.

Напишите колико је Су-34 укупно оборено? Изнели смо цифру да је испоручено 170 летелица, према украјинским (а можда и Вашим) подацима те флоте онда више нема…..

И да, пратимо Fighter Bomber-a кога циритају и западни и украјински извори. Пратимо и званичне и незваничне украјинске изворе, званични говоре да руска војска више не постоји.

Zo

Толеранција г-дина Живојина је на веома високом нивоу. Многи други портали Душане, Вас би одавно блокирали. Редовно пратим Танго Сикс, људи су дословно професионалци у свом послу! Никада нисам приметио наклоњеност Исток или Запад, а чак су и објективни према нашој држави и стању у њој мислећи на РВ и ПВО, где се већина нас води само емоцијом, браво и толико о порталу. Душане, имајте на уму да многи прате овај портал и веома мало је ко навалентан и критички настројен као Ви, ако толико знате и имате информације, изволите будите аутор и направите свој портал! Стварно, никад досад нисам коментарисао, али ово постаје најблаже речено досадно, човек по цели дан типка, критикује објаве и ништа не ваља, све неке теорије завере. Нисте сами, десетине хиљада миљеника овог портала је у питању и смањите мало своју фрустрацију, замислите да се сви понашамо као Ви, а са друге стране погледајте колико је информација у овој објави, треба то прикупити, уредити, откуцати и објавити, озбиљно је то време! Извињавам се свима на можда не пристојном коментару! Хвала и срдачан поздрав свима.

Mi

Saznace se mnogo sto sta posle ovog rata, ali jedno je sigurno. Obe strane podjednako lazu i preuvelicavaju u svoju korist. Ako Ukrajna tvrdi da je oborila 11 Suhoja za 10 dana a dokaza ima za mozda 2-3 u cituljama, ili nema uopste, onda samo neko ko izricito voli ukrajinsku propagandu i n epodnosi Rusiju moze da veruje u takvu „vest“. Takodje veruju u mnoge druge izjave koje nemaju nikakve dokaze niti razloge da im se veruje osim sto se vama dopadaju te vesti.

Dušane, da li ste upoznai sa terminom „heavily contested airspace“?
Ukrajna je od samog pocetka rata bila najbolje branjen vazdusni prostor u Evropi po velicini i PVO. Imate na T6 analizu broja i tipova PVO pred 2/22, a dodajte na to i hiljade novih Stingera is USA. Zadnjih godinu i po su dosta starih PVO zamenili vec pozamasnim brojem najmodernijih NATO pvo sistema koji se stalno dopunjavaju. Ponavljam, stalno se dopunjavaju, pa se time i ne mogu istrebiti. Verovatno im broj i raste.
Zelenski sam govori da se par hiljada vodjenih fabovki i baca iz Suhoja mesečno, a snimaka preciznih pogodaka imate na stotine zadnjih godinu dana. Su-34 dakle leti vise misija nego sto vi mislite, a naivno je pomisljati da treba a leti u dubinu i baca bombe iz blizine. To niko normalan ne bi radio u tako branjenom vazdusnom prostoru gde se stalno dvlaci novi moderni PVO, sve da ima 300 F-35. Zato su Rusi razvili precizne rakete i bombe velikog dometa.
Poenta je da Rusi vode veoma aktivan vazdusni rat, da dvadesetak F-16 nije nista promenilo sto se toga tice, i da su sa obzirom na ogromni front i sposobnost PVO gubitci takvi kakvi jesu veoma ocekivani, a ne sramotno veliki.
Sto se Su-57 tice, samo cu reci da je Su-35 jedan od najboljih lovaca na svetu, a Su-57 takav kakav je danas je jos dosta bolji, i stanca se polako ali sigurno.

Ra

Ovo me podseca na izreku “ nisam čitao Na drini cupriju ali sam preko nje prelazio. Živeli ste u Rusiji i znate njihov mentalitet pa znate i da su im avioni nekvalitetni i da ih gube u velikom broju? Ako znate sve to kako uopšte postoji njihova nauka, književnost, muzika….podsećati me na jednog moderatora sa sajta my city koji sve zna a nikad nije opalio metak u ratu pri čemu je u karijeri kao podoficir vodio računa da oficiru uvek budu izglancane cipele. Ali kad dodje na forum tu je komandant. Bojank

Vl

Kad dupe 100 puta u 100 poruka ponovi istu laz, misli da postaje istina. U njegovom mikrouniverzumu Rusija je na kolenima, Putin pobegao iz zemlje, narod gladan i besan, rublja devalvirala, Ukrajinci pred Moskvom, rakete prave od delova ves masina zapadnog porekla, borbeni avioni poobarani, SU57 ne postoji, zapadno oruzije dominantno, Rusija rasparcana… a u realnosti sve obrnuto

Ba

Hahaha, Petroviću, sivi tiću, britka sabljo, pa gde ćeš na Živojina, čovek ima temu o kojoj ti piskaraš u malom prstu…

Pe

@Živojin Banković Jasno sam naveo iz kojeg razloga nemamo nacin da utvrdimo koliko tacno aviona je sruseno, niko van sluzbi RF nema informacije o padovima ruskih aviona na okupiranim teritorijama Ukrajine ili ruskog pogranicnog prostora.
U Rusiji hapse za najmanje informacije o avijaciji koje nisu dozvoljene od strane glavne politickeupravo, kao sto se desilo novinaru Ivanu Safronovu, (inace ekspertu za avijaciju ) 22 godine teske robije za „izdaju“ jer je objavio o ugovoru prodaje Su-35 Egiptu).
Rusi nimale ne cene Srbe, smatraju Srbe ne za prave Slovene, vec polu-cigane i polu-Turke, ali vole da iskoriste srpsku ozlojedjenost 1990-im da plasiraju svoju propagandu, i to besplatno, koristeci naivnost Srba.
A kvalitet sovjetske i ruske avijacije najbolje je dokaz odnosom poraza i pobeda u pravim sukobima, i svako ko zna matematiku lako moze da razume o cemu se radi, kao i o tehnickim informacijama, na primer, motora za F-16 i MiG-29, itd Ukrajina .
Propast invazije, koja se sad zadovoljava okupacijom nepoznatih gradica po Donbasu, je jos jedan pokazatelj istinskog nivoa Rusa (ideja je bila uspostavljanje SSSR 2.0 iz Belorusije Ukrajine Rusije i Kazahstana sa Putinom kao „federalnim“ predsednikom).

Mi

Nije matematika sporna, nego logika. Jedno mora da ide sa drugim, inace poredimo babe i zabe kao i obicno. Iznad sam napisao zasto je ukrajinski VaP najbranjeniji vazdusni prostor u Evropi specialno zadnjih 1-3 godine, a sa obzirom na broj misija koje Suhoji izvode po frontu, matematika i nije tako iznenadjujuca. Naravno, bilo je tu i niz kardinalnih gresaka u ruskom koriscenju aviona, odlicnih uskockih akcija ukrajinskih raketasa sa PVO, ali i pored toga..

p.s.
Poredjenje poraza i pobeda u pravim sukobima? Za vas je pravi sukob kad para neremontovanih MiG-29B leti protiv najmodernije NATO armade i odnos snaga 10:? Americko dominiranje VaP nad avganistanom ili Irakom? Po meni je vazdusni rat nad Ukrajnom.

Ne

@Dusan

Nepoznati gradici su velicine teritorije Srbije sa sve Kosovom, i sa oko 10 miliona ljudi. To je petina teritorije Ukrajine.

Naporno je nailaziti na tvoje ostrascene subjektivne komentare na bilo sta gde se spomene Rusija. Koji najcesce i nemaju veze sa temom obradjenom u tekstu. Bas kao sto si napisao i u prethodnom komentaru.

Pa

sem tvrdnje da tečno govori ruski jezik i da je živeo i radio u Rusiji, što može biti tačno, sve ostalo nivoa fantazmogorija cocacolom nalivenog pubertetlije u sobi oblepljenoj sa posterima f22, f16

Ni

Citam i prosto ne vjerujem, Dusane Petrovicu o cemu pisete?! Kao pripadnik VJ dajte nam akt koji potvrdjuje da je Sea Harrier pao u more? To sto ste vi ziveli bilo gde nas ne zanima! Druze postoje kodeksi i postuj ih malo, pitam se da li Vama bilo sta valja. Mozda bi bilo bolje da ste ipak ostali u Rusiji. Rat je veoma nemilosrdan i mnogo faktora utice na razne gubitke, ali to opet nije tema za ovu objavu.

Ž

Petrovic Dusan

“Jasno sam naveo iz kojeg razloga nemamo nacin da utvrdimo koliko tacno aviona je sruseno, niko van sluzbi RF nema informacije o padovima ruskih aviona na okupiranim teritorijama Ukrajine ili ruskog pogranicnog prostora.“

Претходно сте писали да су Украјинци пријавили обарање 40 авиона у 2024 години, само у јануару 11.

Томе се не може веровати, као што не можемо веровати ни да су до сада уништили 369 руских авиона и 331 хеликоптер.

Исто тако нећемо веровати ни руском министарству одбране које наводи да су од почетка рата уништена 652 украјинска авиона и 283 хеликоптера.

“U Rusiji hapse za najmanje informacije o avijaciji koje nisu dozvoljene od strane glavne politickeupravo, kao sto se desilo novinaru Ivanu Safronovu, (inace ekspertu za avijaciju ) 22 godine teske robije za „izdaju“ jer je objavio o ugovoru prodaje Su-35 Egiptu).“

Питам се како онда не ухапсе Фајтер-бомбера и још неке бивше или садашње пилоте који на друштвеним мрежама објављују губитке руске авијације. И обично су те информације тачне.

“Rusi nimale ne cene Srbe, smatraju Srbe ne za prave Slovene, vec polu-cigane i polu-Turke, ali vole da iskoriste srpsku ozlojedjenost 1990-im da plasiraju svoju propagandu, i to besplatno, koristeci naivnost Srba.“

Не знам какво је Ваше искуство, ево ја сам био три пута у Русији, у реду, на кратко, сваки пут по око недељу дана. Највише сам боравио у Москви (три пута у Жуковском на авио-салону МАКС), али и у С. Петербургу и Волгограду. И никада нисам доживео да сретнем некога Руса који мисли да Срби нису Словени него, како кажете полу-цигани, полу-Турци. Нити смо имали непријатности, чак сасвим супротно.

Ni

Petrovic Dusan

Vi ste prema mišljenju mene i mojih kolega najiritantnija osoba na ovom portalu od kada ga čitamo, a čitam ga od starta. Molim Vas, odmorite malo.

Puno pozdrava

Go

@Petrovic Dusan ti ne znas pre svega da je ovo portal a ne forum kako ti definises. Pratimo jos nekoliko avio stranica, ali tamo si ti prijatelju banovan! Da, banovan samo ovde jos imas slobodu da iznosis svoje jeftine komplekse. Idi covece radi nesto ili uzivaj u penziju, prestani da samo pljujes druge. Shvati da nas smaras apsolutno sve sa tim neosnovanim komentarima (bili mi rusofili ili eurofili). Niko se ovako ne ponasa kao ti, ako si uopste Petrovic Dusan! Upamti covece urednici ovog portala su bili na veoma rizicnom terenu a to je Iran, sto je malo ko postigao i učinio nam informacije dostupnim, te postuj to vec jednom. Ja se iskreno nadam da ce ove nase sugestije uroditi plodom kod ovog coveka.

De

@Petrovic Dusan Smaras sve od samog pocetka. Naporan si i zadrzi to za sebe molim te ubuduce. Cim procitam tvoj komentar pokvaris mi dan i ljubav prema vazduhoplovstvu. Zar je malo sto se tako ponasas na youtube kanalima, pa tim primitivizmom trujes sve nas. Adio Dusane!!!!!!!

Op

Ovaj Su-34 je radnji konj VKS za teška borbena dejstva, za nanošenje teških šamara protivniku.
Avion je ogroman, pa stoga i izložen svim modernim zapadnim prijetnjama.

Da ih je bar do 27 izgubljeno u skoro tri godina rata, uopšte i nije mnogo. Saveznici su u svega par mjeseci više aviona izgubili tokom Prvog Zalivskog Rata. Takav pored zapad naravno nikad neće praviti, jer cifre nisu na njihovoj strani.

A šta tiče ove Dušanove izjave da je VKS izgubio dva A-100, lijepo sam se nasmijao. Ni zapad ne tvrdi ovu stavku. The propaganda is strong with this one.

Va

Dušan Petrović Ti si živeo tamo a komšije ,otac i sin dan danas rade tamo danas otišao stariji na Finski Zaliv ,mladji ide za dva dana na Jamalu i tamo su 10 godina ! Od Zeta drugar došao prošlu godinu iz Vorožnjeva oženjen sa Ruskinjom i jedva čeka da se vrati kada je video šta je ovde …… Jed o isto pišeš već dve godine ! Bio si u Rusiju ,čitaš portale koje samo tebi odgovaraju i to je to ! Bolje se vrati šta si pisao sve pre dve godine !

Va

Gospodin Petrović replicira gospodinu Bankoviću i navodi da nisko osim RF ne poseduje tačan broj oborenih aviona VKS-a. Ali taj isti gospodin Petrović redovno u komentarima navodi određene cifre oborenih aviona, stanje u VKS i generalno vojsci Rusije. Da li to znaci da je gospodin Petrović zaposlen u VKS? Komentatori su ovde uglavnom objektivni i ima dosta toga zanimljivo dok pojedini kao gospodin Petrović ljudima otežava praćenje tema svojim besomučnim repliciranjem na svoj komentar. Ali on nije usamljen u tome već se tu ističe nekih 10-ak komentatora podeljenih u dva suprotstavljena tabora koji uzurpiraju 3/4 komentara. Po vama gospodine Petroviću ni vojska Ukrajine nije nista bolja kada ne moze da izađe na kraj sa Rusijom koja je posrnula, davi se u sankcijama, nema nikakvo iole moderno oružje, ugrađuje otpornike sa ves masina u svoje poluproizvode? Puno pozdrava svima.

Mu

Kad vidiš dizajn A-100 shvatiš da oni ne znaju ništa o elektronici i da zaostaju za zapadom 100 godina.

Sr

Petrovicu u kojem birou za statistiku si zaposlen? Koliki moras imati kompleks da se tako ponasas kao ti, reci mi gde mogu tvoju strucnu literaturu nabaviti? Covece, ohladi vise. Putuj sa Evropom nemoj cekati vise na nas, sto bi rekao Balasevic.

pc

Kažeš oborrn A100. Nije jer ni jedan nije ni bio u upotrebi. Nije izašao iz fabrike, nisu urađena državna istraživanja i nije ušao u upotrebu. Uostalom i postoje samo dva primerka za kaja se ne zna koliko su kompletirana.

Iv

Evo i posle skoro 3 godine rata pokazali su „svoju moc“, nikakve ofanzivne mogucnosti, barem ne ono sto se ocekuje od navodno druge sile sveta.
Svega su imali na kasicicu, za parade. Jedino cega su imali u izobilju su stekovi kojekakvih vbr raketa . Tehnologija zaglavljena u osamdesetim, nemaju kadar da proizvedu ni avione iz vremena sssr. I tih hipersonicnih raketa imaju verovatno na kasicicu. Relano Izrale ima daleko modernije i jace RV.
Ovim ratom im je tehnika desetkovana i realno ni Dnjepar ne mogu da dosegnu. Treba ce im bar 20 godina da se tehnika nadoknadi.
Fora je u tome sto se tehnologija meha brzo razvija, ko ima bazu. Pogledajte leteci automobili dolaze. Oni nisu tu nista radili i realno ce zaostatak za usa i kinom biti sve veci.
Koliko sam samo verovao da oni mogu da spasu Srbiju u slucaju necega i da nije vise 1999. Ne mogu ni sebi da pomognu i nato ih uveo u situaciju da su skoro potpuno okruzeni i oni isim da sravne veo svet ne mogu im nista.

Odgovori
YP

Шта предлажете?
Да Руси купе од Кинеза летеће аутомобиле и изврше десант на Кијев?

Може технологија да се развија којом хоће брзином, али артиљерија је и даље мама што се тиче дугачких ратова великог формата.

iv

yet, jest mama kad niko nije izborio prevlast u vazduhu, ratuju u jednom pogledu na nivou prvog svetskog rata.

Yo

Možemo posredno zaključivati ovako ili onako, ali generali iz Pentagona daju saopštenja unazad par meseci da je potpuno nerealno očekivati da će Ukrajina dobiti rat uz na kakvu pomoć, da će uopšte moći da povrati izgubljene teritorije, da je ruska vojska mnogo veća i sposobnija nego pre 2022.,da će ovakvim tempom ratne proizvodnje izvesno ugroziti NATO snage do kraja decenije – i očekuju bezbedonosne sporazume sa Rusijom i Sev. Korejom.
Otuda je priča o povećanju vojnih budžeta NATO zemalja postala takva da bi mogli odbiti eventualni ruski napad u budućnosti.
Ja se iskreno nadam da će do sporazuma doći i da će se opremanje vojski svesti na mirnodopski nivo – jer ćemo u suprotnom najviše nastradati baš mi u Evropi…

YP

@iv
pa kako očekujete da se izbori prevlast u vazduhu u ovakvom ratu?
Sa jedne strane imate Rusiju koja poseduje veliku i sposobnu avijaciju i uz to ima i sopstvenu proizvodnju vazduhoplova, oružja, PVO sistema…, dok sa druge strane imate Ukrajinu koju zapad u kontinuitetu naoružava PVO sistemima i u poslednje vreme borbenim avionima, kao i obaveštajnim informacijama. Uz to je i površina teritorije na kojoj se ratuje poprilično velika (uključuje defakto skoro čitavu ukrajinu i delove Rusije po dubini od bar 100 km).

Iv

Zato je Amerika i njeni saveznici za 20 godina uspeli da osvoje 70% Avganistana koji je mnogo manji od Ukrajne i na kraju izgube od talibana koji su protiv njih ratovali zardjalim puskama i i gumenim sandalama

Bu

Kada su RV i proizvodnja ovih letelica u pitanju, Rusi su uglavnom samodovoljni i kontinuirano ih unapređuju za svoje potrebe. Kada je izvoz u pitanju, tu su jako rigorozni i posle političkog odobrenja i potpisa Putina još četiri komisije daju saglasnost i nameću redukcije na proizvodu ,zavisno od zemlje poručioca letelica.I ako zvanično nude na prodaju sve svoje borbene avione ,realno, spremni su da prodaju samo SU 30 i Mig 29-35, sa pesa radarom itd. Što se SU35 tiče ,vidimo prodaju ga samo odabranim zemljama uz znatnu redukciju opreme , i ako ta elektronika i nije baš u samom vrhu pouzdana je i radi i originalna je bez prepisivanja. Nešto slično je i sa Amerima samo je drugačiji pristup, Naplate papreno i unapred, po pravilu , već tehnologiju na zalasku i kada vam je isporuče sa zakašnjenjem ,to je već više nije IN. Za sada još jedino od Francuza možete dobiti naprednu tehnologiju u razumnom roku i ako papreno skupa, bar nije iz prošlog veka,. U novije vreme ,vidimo i Kina se sve više otvara za prodaju prilično savremene tehnologije uz rigorozne redukcije i od slučaja ,do slučaja.

Odgovori
du

Kako stvari stoje, ameri su sve pametno uradili..
Prvo oni, pa 50 praznih mesta pa onda kina i rusija.
Na zalost Rusija nija ni problizno ona sila koja je bila posle drugog rata.Nema kapacitete, moderne fabrike, da bi mogla da parira amerima u bilo cemu..Ameri mogu da naprave godisnje stotine aviona a koliko mogu Rusi?
Mislim da im je pametnije da se drze nuklearnog oruzja i da ne ulaze u sukobe.
Ovaj rat u ukrajini je postao prava gnjavaza, osvoje dnevno dve kuce, jedno seoce..Druga sila na svetu?

Odgovori
Re

Aj sad realno,da li bi Amerikanci smeli uopšte da započnu jedan takav rat i kolike bi oni gubitke imali??? Rusija je manje više sama,150 000 000 protiv 1000 000 000,protiv celog Zapada.Dobili su Rusi i te kakve šamarčine u početku ali sada je vreme na njihovoj strani i lagano krše Ukre.U Moskvi skoro da se ne oseća rat dok se u celoj Ukrajini i te kako oseća.

YP

@duka
Ako već spominjemo drugi svetski rat, onda je red i napomenuti da je tadašnja Nemačka za Rusiju u pogledu tehnološke razvijenosti vojske bila gigant neviđenih razmera. Slobodno možemo reći da je tadašnja Nemačka vojska bila najbolje i najsavremenije opremljena vojska na planeti. i znamo na kraju kako se to završilo.
Ne mogu se veliki ratovi voditi dugo oslanjajući se prvenstveno na „cutting edge“ tehniku. Troškovi proizvodnje i eksploatacije takvih sredstava su nenormalno visoki, rokovi proizvodnje izuzetno dugački… I na kraju sredstvo od 10k $ recimo uništi nešto što je vredno 100M $.

Nije to odlučujući faktor u ratovima ovakvih formata. Videli smo do sada u Ukrajini na desetine „game changer“ rešenja… Ništa nije dalo presudnu prednost.

XY

@YPT

Jedini razlog zašto je Njemačka izgubila rat jer je ratovala na više frontova a tu ni tehnologija ne pomaže, iako je i ta tehnologija bila primitivna u Drugom Svjetskom ratu naspram sada. Rat protiv Amera i protiv Sovjeta istovremeno koji su između ostaloga, kroz lend-lease opskrbljivani od strane Amera.

Da se nadovežem na originalni komentar, Rusi jedino raketama mogu nešto Amerima napraviti i to je u pravu duka kad je rekao da se Rusi upravo na to trebaju fokusirati, balističke rakete i dodao bih anti-air sisteme/sustave za elektroničko ratovanje. Ni oklop, ni avione, ni mornaricu ništa nemaju naspram Amera niti će ikada imati. I da se sa Kinezima udruže opet ne mogu Amerima naškoditi, ni u zraku ni na vodi.

Mi

Hvala T6 na uvek popularnoj i trazenoj analizi ruske proizvodnje borbenih aviona za 2024.
Mislim da je prioritet istih aviona malo opao u poredjenju sa potrebama u drugim sektorima poput povecanja proizvodnje svih vrsta raketa, dronova, a ponarucito PVO sistema, (da .. naravno armiranih kaponira..:-) )
Dakle otprilike taman dovoljno da se popune narudzbine, dopunjavaju gubitci na ratistu, i izveze di po koji, i implementiraju modernizacije i remonti sada vec jako koriscenih Suhoja.

Cudno da bas nikakvih vesti nema o Su-35 za Iran vec duze vreme. Ti avioni su napravljeni u ekspornoj varijanti i sede na otvorenom vec koliko.
Takodje nije bilo osvrta na Tu-160 i Tu-22 sto se proizvedenih ili modernizovanih zmajeva tice za 2024. Mozda u buducoj analizi..

Sa obzirom na istorijske sankcije i proporcije ovog rata, Rusija zadovoljava osnovne potrebe RV za sada. Videcemo kako ce se stvari razvijati u 2025.

Odgovori
Ž

Miloš77

Приоритети се знају, али нема потребе за неком обимнијом производњом тактичких борбених авиона, неко ту технику треба да прихвати, користи и одржава.

Не могу се нове ескадриле и пукови формирати преко ноћи, то је процес који траје годинама, деценијама.

Што се тиче Ту-160 у 2024. барем званично у ВКС није примљен ниједан, два која су требала су изгледа пребачена за ову годину. Најновији инфо је да ове године треба да добију 4 (ако добију).

Од нових Ту-160 (ако је нов) видели смо авион који носи име “Минтимер Шајмијев“, али на њему не постоји евиденцијски број па је тешко утврдити који је то примерак.

Mi

@Živojin
Slazem se da trenutno nema potrebe za povecanjem proizvodnje borbenih aviona, a kamoli dodavanjem novih pukova. Tako sam i napisao, mada mozda nejasno. Rakete i PVO su daleko veci prioriteti, pa jos niz drugih stvari pre povecanja proizvodnje Suhoja recimo. To sto neki ovde porede proizvodnju F-35 sa ruskim proizvodnim kapacitetima i potrebama samo dokazuju koliko ne shvataju razliku izmedju sankcija i internacionalnog programa bez finansijskihh ogranicenja.

Hvala za dodatni info o Tu-160.
Ako je Su-57 zaista prodat znaci da ce proizvodnja zivnuti, a ne suprotno. Veci ulog ce povecati kapacitete u svakom slucaju.

Bi

Članak ukazuje na minornu proizvodnju i isporuku za nekog tko se smatra super silom. Brojke ne podržavaju tezu niti o regionalnoj sili. Stvarno loše

Za

Bijeloplavi

Mešaju se termini sada. Ako je jedna država u stanju da u ratnim uslovima nadohnađuje gubitke vazduhoplovne tehnike i istu unapređuje, to definitivno nije mizerna proizvodnja. To s druge strane ne negira činjenicu da bi Rusija mogla da ima jaču proizvodnju kada bi prevazišla sve probleme, al ovo je trenutno dovoljno da se vazduhoplovstvo održi.

Dr

@bp
proizvodnja hioersoničnog i balističkog raketnog nauruzanja minorna?
proizvodnja stelt aviona?
proizvodnja svih tipova oruzija za sve vidove vojske?
kolika im je godišnja proizvodnja artiljerijske i raketne dzebane a koliko zbirno u zemljama NATO?
ajde samo taj podatak pogledaj ..

Vl

@bjeloplavi

Ne, bas suprotno. Clanak pokazuje da je proizvodnja manje-vise uobicajena, uprkos ratu i „velikim gubicima“. To zapravo pokazuje da su gubici minimalni, na nivou standarnih nato gubitaka u miru(citaj padavicar F-35). Rusija je sila, kako god vi na ‘zapadu’ to hteli ili ne da prihvatite. Nije super sila, nema 11 nosaca aviona, ali joj i ne trebaju. Nema pretenzije da svoju „demokraciju“ uteruje na svim stranama sveta, ali isto tako stiti svoj narod gde god i kad god je to potrebno. Ima dovoljno ljudi i borbene tehnike za sve izazove koji su joj na putu.

De

@zaljubljenik
„Mešaju se termini sada. Ako je jedna država u stanju da u ratnim uslovima nadohnađuje gubitke vazduhoplovne tehnike i istu unapređuje, to definitivno nije mizerna proizvodnja.“

Znaci presli smo na ratne uslove proizvodnje iz ogranicene vojne operacije.. Jos jucer su u Rusiji hapsili one koji su govirili da je Rusija u ratu, a ne da provodi ogranicenu vojnu operaciju.

Mi

Čitajući tekst zatečen sam čunjenicom da je stanje u Ruskoj avijaciji mnogo gore nego što sam mislio, na žalost. Ne nisam rusofil pa kažem na žalost jer ipak volim da svet ima dve tri super sile nego jednu. Jer kad ima jednu nekako uvek mi dobijemo po tamburi.
Na sve ove podatke o Ruskoj avijaciji skoro sam čitao da USA proizvodi 100 F35 godišnje, to mi u odnosu na Rusiju izgleda impozantno. Amerima kao da se negde zbog nečega žuri…. Nadam se da grešim.

Odgovori
Mi

Milane Milane, F-35 program je preskup za Rusiju. Preskup je za bilo koju zemlju na svetu. Avion je prodat na stotine pre pocetka proizvodnje a kamoli dokazivanja koliko (ne)valja u praksi. Internacionalni program, (ne USA) epskih proporcija problema i uloga.

Ne

Sto se tice izvoza i tih brojeva, jesu skromni u poredjenju sa, naprimer, Amerikancima, ali u poredjenju sa izvozom Rafala i Eurofajtera, bas i nisu skromni. Kakva god da je ruska avio industrija, sto se tice borbenih aviona i dalje je mnogo jaca od ukupne evropske.

Odgovori
Bi

Potpuna neistina!!! Samo Italija ima veći GDP i industrijski output od Rusije!

YP

Da li to znači da je Italija veća vojna sila od Rusije?
Da li to znači da su proizvodni kapaciteti italijanske vojne industrije veći od ruske?
GDP je bezvredan parametar za bilo kakvu raspravu ovog tipa.

Ne

@Bijeloplavi

Ne znam za industriju Italije. Zakljucujem prema dva teksta, odnosno analize na Tango Six. Na ovaj ispod koga pisemo i na analizu o izvestaju francuskog Dasoa. Brojevi ne lazu.

Mi

@Bijeloplavi iItalija ima trenutno (?) veću ekonomsku moć od Rusije zahvaljujući prije svega modnoj industriji i izvozu tekstila .E sad mi reci kakve to veze ima sa ratnom ekonomijom i proizvodnjom oruzja,pogotovo aviona ??Hoće li biti veća potražnja za uniformama sa markom Armanija i Versaćija ili za Kalašnjikovima i Suhojima kada dođe do belaja ?

Ma

Realno, Putin nije u 23 godine pomaknuo Rusiju s mjesta. Sve je bila samo uspješna propaganda kako je Rusija neka moderna sila.
Svi su očekivali demonstraciju sile na Ukrajini, kad ono pokazala se Rusija iz 1938. koja živi u iluzijama i služi kao kanta za napucavanje .
O sukobu sa natom ne smiju ni pomisliti, smlavio bi ih u mjesec dana.

Odgovori
Dr

hahahahaha , pa NATO ne bi smeo da krene kada projekcije ukazu na 100.000 poginulih u najavi za mesec dana eventualnog rata . …oni nisu smeli 99-te sa nama da se pobiju….kukavice

Sr

@Mario
U trenutku raspada Sovjetskog Saveza, Rusija i Ukrajina su imale otpr. isti BDP po stanovniku, da bi pred invaziju, taj broj bio 3 puta veći u korist Rusije. Nafta i gas čine oko 8% udela u BDPu, pa vi vidite ko se maknuo s mesta, a ko nije.

en

Bez namere da vredjam, malo objektivnosti nije na odmet. Ne vidim scenario u kojem je moguce nuklearnu silu, zastrasujucih kapaciteta, samleti za mesec dana. Ne samo Rusiju vec i u drugom smeru, USA, da ne bude zabune.

Pa

@Srbofil
čitav izvoz Rusije bazira se na izvozu sirovina. prema nekim izvorima 75-80% ukupnog izvoza ( neki čak spominju do 90%) i nekih 5% na izvozu žitarica.
Debelo premalo za najveću zemlju na svijetu.
Po BDP na nivou Italije i nestoniznad J. Koreje koje gotovo i nemaju sirovine u usporedbi sa Rusijom
Malo toga je Putin napravio za prosječnog Rusa, a više za skupinu oligarha oko njega (osim onih koji su dobili iznenadne „letacke“ sposobnosti).
Da o usporedbi BDP per Capita ne govorimo.

д

Mario ево на пример ја већ дуго чекам демонстрацију силе над хутима то је она екипа у сандалама.

Sr

@Pajo
Ok, Ruska ekonomija je na nivou Italije, nestaće im raketa posle mesec dana, kad im uvedu sankcije neće imati šta da jedu i evropska industrija kad se zahuhta, proizvešće granata i raketa više nego Rusija ikada…

I šta se desilo u realnosti?

Ma

Pa da, truc truc nuklearna sila, veći BDP od Ukrajine. Da to dobija rat, rat bi bio gotov za tri dana kako su Rusi i mislili.
Ruski BDP po stanovniku je bio viši isključivo zbog prodaje prirodnih bogatstava. Ruski vojnici padali u nesvijest da kako dobro žive Ukrajinci, svi imaju zidane kuće sto je luksuz u
Rusiji, pljačkali kao da su upali u Ameriku.
Sad se vidi sva bijeda ruske drzave koja suludo troši zivote svojih vojnika u taktici kao da je 1914.
Dobro su analitičari opisali Rusiju, Nigerija sa atomskom.

Pa

@Srbofil,
naravno da je Rusija sila (to nitko ne spori) prvenstveno svojom veličinom, prirodnim resursima i nuklearnom trijadom. Ali da je super sila, nikako.
Isto tako je i činjenica da su nakon 3g ostali zaglavljeni, da UA nisu niti će je pokoriti, da trpe ogromne gubitke u ljudstvu.
Dali su ti teritorijalne dobici (pa čak i da ostvare sve svoj reducirane ciljeve) vrijedni ljudskih života na njihovoj strani ( na stranu žrtve koje podnosi UA strana)?
Ja tvrdim da nisu jer će posljedice ove agresije trpjeti desetljećima (u ljudskom, materijalnom i moralnom smislu).
Umjesto korektnog odnosa sa njima bliskim narodom, dobili su vjecitog neprijatelja na svojoj granici, a o povjerenju ostalih susjednih zemalja da im se isto nece desiti da ne govorim.
Veliki nemaju pravo raditi takve stvari bili oni Rusija u UA , SAD ( jucer u Vijtnamu ili sutra u Panami ili netko treći.

Mi

Čim su tu u davanju podataka učestvovali Ukrajinci odmah piši propalo jer oni su samo naučili da tudje uspehe smanjuju a svoja preuveličavaju. Godina 2024. g. nije bila obična godina već ratna godina. kad je tako obično namenska industrija udvostruči kapacitete. Prema tome ove iznete procene možda bi odgovarale za mirnodopskih proizvodnju ali sam siguran da su pravi podaci bar 80% veći od navedenih.

Sr

@Pajo
Cenim vaš moral i ideale, ali kad će nama NATO vratiti KiM? Ah da, nikada…toliko o tome šta veliki nemaju ili imaju pravo da rade.

Sve i da je to tačno što ste rekli, šta s time? Kupovaćete TNG iz Amerike po 3-4 puta većoj ceni i to će zaustaviti rat? Uvešćete im sankcije i neće moći da proizvode oružje? Nestaće im raketa? I kako vam ide taj plan?
Rast Evrozone 0.8%, rast Rusije 4%….sjajno vam ide.

Pa

@Srbofil,
uvijek će postojati „veliki“ i „mali“ odnosno oni koji mogu nesto nraditi i oni kojima to isto nije dozvoljeno.
To ne mozemo mijenjati ali nas to ne sprječava da zauzmemo ispravnu i moralno čistu stranu. I da tu stranu na bilo koji način podupirem (barem osudom one druge strane).
EU je upravo zbog toga svjesno išla na svoju štetu i svoje izvore energije prebacila na alternativne pravce mada su oni skuplji (SAD, Azarbedjan, Alžir, Norveska).
To će sada napraviti i Srbija jer je dio Europe i tezi EU).
Mislim da je inflacija mala cijena u usporedbi s onim sto placa u krvi UA. Mislim da i pored toga prosječni. gradjanin EU živi neusporedivo bolje nego onaj u Rusiji.
i da se razumijemo isto bih govorio i u slucaju da Trump odluci silom napraviti ono što sada govori ( a bojim se da je taj u stanju svasta naprqviti).
Ono sto je isto tako neosporno je da Rusija vodi rat na svojoj granici, a da je u stvari teško stradala za teritorije koje je trenutno osvojila. I to odlukama jednog čovjeka.
Pritom je dobila još dvije. jake članice NATO- na svojim granicama ( i to iz straha i bojazni tih drzava) i izgubila Siriju
LP

Mi

@Srbofil rast Njemačke 0,2% rast Srbije 3,9% vidiš razliku između njih, referentna kamatna stopa u Rusiji 25% evrozona 4,25 %, inflacija evrozona 2,45% a Rusija 9% kad već ubacuje neke podatke onda ubaci sve.

Vl

Postoji formula,kada se prelazi na taktički nuklearni udar,odnosno kada koji rod vojske ostane ili preti da ostane desetkovan po jedinici mere širine fronta.Pošto tog udara još nema,smatram da rusi imaju još uvek moć da nadomeste gubitke,u avionima prvenstveno.
Njihovi podaci o broju uništenih ukrajinskih aviona su zaista bajkoviti.

Odgovori
Le

Vladimir
Mislim da bi ti trebao malo posjetiti nadležnog doktora! Kakav nuklearni udar,o čemu pričaš i na što svršavaš??? Koliko imaš godina i čime si zadojen? Svaki tvoj upis je veličanje Rusa i Putina, nemaš pojma o zrakoplovstvu, a ako ga se i dotakneš lupaš gluposti! Mislim da mi Živojin neće objaviti moj komentar, ali će ga svakako pročitati i ako već mene neće objaviti, pozivam te Živojine da ovakve komentare, kao što je ovaj od Vladimira – ne objavi. Mislim da njegov rječnik ne odgovara ovom po meni veoma kvalitetnom portalu, i da se puste samo komentari koji staju u neku normalnu konverzaciju. Hvala

ne

Ko ce posle tih taktickih nuklearnih udara da zaposedne tu teritoriju, koja vojska ce uci na kontaminirani teren, koji ljudi ce tu kasnije da zive i rade? Jezivo je besmisleno to sto pises, kriv je mozda sistem koji te je odgojio da budes ekstremista, roditelji koji te nisu voleli i onaj ko ti daje prostor za sumanute komentare.

Sv

@Leon Polako stari to je sluzbena doktrina kada se upotrebljavaju takticke nuklearke.

Le

Svarog
Ja ne ulazim u temu upotrebe taktičkog ili strateškog nuklearnog oružja! Samo sam rekao da to apsolutno niti je tematika kojom se bavi T6, niti je tema članka. Upozorio sam na neprimjerenu retoriku dotičnog Vladimira, koji , ničim izazvan, komentira o upotrebi nuklearnog oružja kojim već nekoliko godina uporno zvecka jedan drugi Vladimir, a koji je izvršio agresiju na zemlju kojoj je bio jedan od jamaca sigurnosti nakon što je ta ista zemlja Rusiji predala preko 3000 nuklearnih bojevih glava. Koja se dakle u dobroj vjeri odrekla najjačeg oružja odvraćanja. Ovom ovdje Vladimiru su ukrajinski gubici „bajkoviti“!? Čekaj,jesam li nešto propustio, takav izraz još nisam čuo u opisu toka jednog krvavog, veoma krvavog rata koji nam se događa malene u dvorištu

Hr

Znači cjelokupni ruski izvoz u 2024 godini je 10 komada, od toga 2 trenažna i jedan protupožarni…

Odgovori
Mi

P&W F135, motor aviona F-35 i jedan od najboljih motora USAF nije pravljen da bude stealth niti za superkrstarenje. Sta vise ima velika ogranicenja od sposobnosti do pregrevanja.

Ti novi motori za Su-57 (Izdelie 30) su potrebni kao razvojni tehnoloski korak u napred. Ja ne vidim neku hitnu prakticnu potrebu za istima, na osnovu toga sto sadasnji AL-41F1 (Izdelije 117) zadovoljava 99% potreba za Su-57 i Su-35 zajedno. Vrhunske letne karakteristike oba aviona, pa cak i ograniceno superkrstarenje je Su-57 dokazao. Ne vidim zasto bi Izdelie 30 usporavao serijsku proizvodnju Su-57.

Interesantna vest je Saturnova objava video snimak motora nove verzije Izdelie 30 sa do sada nevidjenim 2D/3D vektorskim mlaznicama.
https://x.com/Fighterman_FFRC/status/1868421610388246553

To bi moglo da znaci da se motor dalje razvija i unapredjuje. Kad bude spreman, bice. Negde kad i poboljsana verzija F135 :-)

Odgovori
Ž

Miloš77

“Ne vidim zasto bi Izdelie 30 usporavao serijsku proizvodnju Su-57.“

Војска тражи авион са тим мотором, јер то је коначна прва верзија авиона.

А касни се, већ сам наводио да су из индустрије обећали прве примерке 2024. Сад ће их наводно бити ове године, мада сумњам.

Mi

Kasni se, dakako. Prvi let tog motora je kako ste objavili bio cak pre 8 godina. Da li se ova nova kompleksna STEALTH mlaznica pravi kao opcija/dodatak na Izdelije 30? Ja mislim da ne. Prilicno je kompleksan i jedinstven proizvod po svemu sudeci. Moze samoda ispadne preskup ili neekonomican. Ja mislim (i nadam se)da Rusi zele da to postane novi AL-51 (standard)za Su-57, i zbog toga toliko godina odlaganja od prvog leta. Za 8 godina su mogli skroz novi motor „nacrtati“ i predstaviti sa obzirom na iskustvo i sto im nije prvi put kao recimo Kinezima ili Turcima da prave motore.

Sa druge strane, AL-41F1 od 2024 ide i u Su-30SM3 sto znaci da je motor odlican. Ne da je to ikad bilo upitno. Letne performanse Su-57 su dokazane pred svetom sa istim, a sve ostalo je bonus..pride, STEALT, i ekonomicnost..i naravno drzanje koraka sa konkurencijom.

Naravno ,to je samo moje misljenje. Nadam se da ce AL-51 sa 3D stealth mlaznicama postati standard na svim Su-57 uskoro. Takav motor nema niko. Pitam se samo da li je neophodan za buduci rat.
Pozdrav, i hvala jos jednom.

Ž

Miloš77

Мислим да ће нова млазница бити примењена на каснијим верзијама Су-57.

Нисам видео некакав Су-30СМ3 са моторима АЛ-41Ф1.

У тексту имате фотографију прошле године испорученог Су-30СМ2, видимо да има АЛ-31Ф.

Mi

Pardon, mislio sam na SM2. Tako navodno citiraju generalnog direktora Irkuta Aleksandra Veplreva:
„“We’ve modernized the Su-30SM and are now installing the more powerful AL-41F engine,” Veprev explained. “With updated onboard equipment, we now have an aircraft featuring improved characteristics, a stronger engine, and more effective weapon systems. Naturally, this will drive demand for the aircraft.”

Unifikacija radara i motora sa Su-35 naravno ima visestrukih prednosti. Mozda od ove godine pocne. Videcemo.
Bilo je vec par slika sa Su-30SM2 gde nosi najmanje tri R-37M rakete, sto mozda znaci da je unifikacija sa Su-35 krenula.

Bo

Ko o cemu Milos77 o tome kako F-35 ne valja.
Dal ti ne dosadi pisati o avionu kojeg su izabrale mnoge nacije ove planete i hvaliti avion kojeg nikad niko nije do sada kupio.Znas sve moguce specifikacije i mogucnosti oba aviona.
Da li si ikada video uzivo neki od tih aviona ili si samo YouTube strucnjak?

Mi

@Boki
Ko o čemu, Miloš o problemu. Prvo, spominjem motore F135, i da video sam ih. Da li to nesto menja? Ne nije mi dosadilo da spominjem F-35 jer najveci najpopularniji najskuplji internacionalni vojni program u istoriji. Nekima to znaci da je super a nekima ne. Po meni je F-35 odlican primer za svasta dobro i lose kad se udruze najbogatije i tehnoloski najrazvijenije zemlje.
U ovom slucaju samo poredim sposobnost F135 i AL41 motora da zadovolje zmajeve za koje su namenjeni.

Bo

Ko o čemu, Miloš o problemu, pa sto ne napisa nekada o problemima SU-57 ili je on savrsen kao sto vidimo iz tvojih komentara?

Bar 20 zemalja kupilo F-35 sa svim tim manama i prednostima. Vazduhoplovstva tih zemalja procenila da je dobra stvar uzeti taj avion.

0 do sada zemalja kupilo Su-57. Avion predstavljen 2020 i niko ga ne poseduje osim RF. Zasto sto je savrsen.

Mi

@Boki
Kako ne pisem? Sankcije istorijskih proporcija, besparica, korupcija, nedostatak svega. Opet Avion kao zmaj leti bolje od ijednog na svetu iz te pa i drugi klasa. Uz to mozememo svi bar biti sigurni da je znatni korak ispred Su-35! Ostalo se sve da nadograditi, ukljucujuci i motore koji su vec ok.
Vidis, problemi i ogranicenja F-35 su dosta poznata i priznata, pa je i lakse pisati o tome i tu nema dileme :-)

Mi

Zaboravih da dodam i poznatu cinjenicu da je ~20 zemalja kupilo F-35 jer je jedini avion te klase u svetu za te zemlje koje se moze kupiti. nema drugog. Mnogi od njih su ga kupili i pre zečeća. Kad Blok 4 u 2030 stigne nadajmo da ce konacno biti ono sto su im obecali u 2010!

Ni

Rusi naravno zaostaju znacajno za Amerikom i Kinom u avionima pete generacija. Rusi mozda imaju tehnologiju (delimicno i kopiranu od zapada), ali nedostaje serijska proizvodnja. Evo skoro ce tri godine rata u Ukrajni i vidi se da oni ne mogu znacajno da podignu proizvodnju aviona, posto ocigledno i dalje znacajan broj delova (poluprovodnika, cipova, materijala,… itd.) dolazi sa zapada ili istoka, a mozda je i do dovoljnog broja kvalifikovanih radnika i inzenjera. Rusi su ispred svih u raketnoj tehnologiji, konkretno motorima za rakete i tu su i dalje ispred zapada.

Odgovori
om

Ovo sa raketnim motorima možda i nije baš sasvim tako, iako, kažem možda, ali možda samo tu imaju neku prednost. Zapad ima niz sofisticiranih raketnih sistema koje ne treba ovdje posebno nabrajati. Francuzi, Englezi, Nijemci, Šveđani, Izraelci, Amerikanci… Sa druge strane tu jeste Rusija ,ali i Iran, S. Korea, Kina. Svi ovdje nabrojeni imaju masovnu proizvodnju jedino Rusija kuburi. Dokaz su donacije iz S. Koreje, Irana a možda i iz Kine.
Dakle slabo je sve to za jednu super silu i najveću zemlju na svijetu sa skromnom a sada i raspadnutom ekonomijom.

Op

Zašto bi rusi kopirali tehnologiju zapada, kad su dovoljno inteligentni da sami razviju potrebnu tehnologiju?

Kradja i kopiranje su vise Kineski specijalitet. Kupovali su svakakvu tehniku od Rusa, krali od zapada, pa tek sad počinju da postaju ozbiljna sila u tehnološkom smislu.

Kod Rusa nije znanje problem, ni volja, već novac. To zapad zna, zato feb 2022 „Russian intelligent refugees welcome!“. Da bi imali toliko novca da prosipaju kao Amerikanci i Kinezi, ko zna šta bi sve gledali od Rusa.

Pogledaj samo „odbrambeni“ budžet Amerike i njihovih zaveznika, pa i dalje nemaju apsolutnu nadmoc nad Rusima.

Šta se tiče raketne tehnologije, bili su najbolji, ali ih je SpaceX nadmašio šta se raketa za svemirsko istraživanje tiče. Get your facts right before talking.

Vl

@omniameamecumporto

Mozda nije, a sigurno jeste. Rusi su saveznicima podelili hipersonicnu tehnologiju, pa sada i Huti izradjuju rakete i gadjaju Tel Aviv i americke nosace iz zezanja. Bukvalno ceo svet ima hipersonicne rakete, osim amerikanaca i njihovih satrapa. Hitovi poput Rusija kuburi sa prozivodnjom raketa i njena ekonomija je u kolapsu vise nisu ni smesni, vec jadni. Moram te podsetiti da nije vise 2022., vec 2025. I najuporniji su dosad shvatili da je situacija potpuno suprotna, osim dupe-a i tebe…

da

Bez sumnje ruski motori su pouzdani i kvalitetni ali budimo iskreni to je praktično tehnologija 50-60 ih koju je razvio Koroljev (ukrajinac, koji je jedan period proveo i u zatočeništvu u gulagu) za sovjetski svemirski program. Da to nije tako ne bi ih Amerikanci kupovali (pouzdanost + cijena) što je i Musk pokušao pa su ga Rusi ismijali i otpilili nakon čega je SpaceX (ne Musk nego gomila inžinjera u spacex-u jer on je samo trgovac, istina uspješan) razvio PRINTANI Raptor koji je klasa / tehnologija za sebe a što se tiče troškova spacex-ovom falconu ne može još nitko parirat. Kinezi -kopija / dorada ruske tehnologije

Ni

OpFor777 naravno da svi kopiraju svakoga…pogledajte ruski Su-57 ili americki F22 ili kineski J22…pa ne trebate da budete nikakav strucnjak da videtite da svi lice…
Sto se tice raketne tehnologije….SpaceX je kao Tesla…a u ovom segmentu rusi su kao Mercedes…e pa sada da li je bolji Mercedes ili Tesla… ali u svakom slucaju rusi su ipak ispred….serijska i dokazana proizvodnja i koriscenje hipersonicnih krstarecih raketa (Zircon), podvlacim krstarecih, za sada jedino je kod rusa (balisticke rakete su nesto drugo i one su hipersonicne u odredjenim fazama leta u svakom slucaju).

Pe

@OpFor777
Kompleksnije je pitanje od novca. Potrebno je mnogo vremena i drugačija privreda da bi gurali priču sa poluprovodnicima i ostalim. Mnogo vremena pre svega. Zato svi sve kopiraju. Nema tu izuzetka. Kinezi su samo poslednji stigli u tu neku top grupaciju pa je njihovo kopiranje najvidljivije.

Op

Nikola, nije mi bas najjasnije sto si sve htio da kažeš.

Su-57 nema skoro nikakve sličnosti sa F-22. A Kineski „od nule“ avioni, su često mix od ponajviše zapadnih aviona i ponešto Ruskih.

Space X je Mercedes, Kinezi su Tesla, NASA/Boeing su Volkswagen (svi znamo zašto, zbog gomilu fuckups) a Rusi su trenutno jad i bijed u svemiru (izuzev MKS). Ta slavna, respektabilna svemirska sila spala je trenutno na „Ladu“.

Šta se hipersonike tiče, tu Rusi vode, ali ne samo oni. Kinezi i Indijci ne smiju biti zanemareni. To ne spada pod svemirom.
Ono u čemu Rusi vode su podvodne snage (podmornice) ali i po mobilnim nukl. lanserima.

@Dado: Koroljev je rodjen u Zitomiru dok je ta bila u sastavu Ruske Imperije, otac mu bio Rus, a majka njegovog oca Ukrajinka. Tako da ti i nije bas istinita ta tvrdnja da je bio (puni) Ukrajinac.

@Perko:
Naravno uz novac je potrebno i vremena. Ali znanje i volja sigurno nisu. Zato bi zapad da istrijebi / marginalizira Rusku populaciju. Jer je vise puta kroz istoriji dokazano da su Rusi nakon svih pogubih momenata, uvijek uspjevali da se dizu iz pepela pomoći sopstvenog znanja. Zapad strahuje taj fakat da se Rusima naučnici nikad nisu zaustavili rađati. Protiv toga oni ratuju, jer dok god bude tako, Rusiju je teško ili nemoguće trajno pokoriti.

Ne

Amerikanci 2024. proizveli 110x F35, 36x F16, 36x F15, ukupno 182 borbena aviona ovih tipova.
Francuzi 21x Rafale
Rusi oko 30 aviona.
Ne mogu Rusi protiv NATO.

Odgovori
Ž

Neno

Коме су САД испоручиле по 36 Ф-15 и Ф-16?

У 2024. имате 11 испоручених Ф-16 Бахреину и два за Словачку (још два њихова су произведена). Дакле тешко да је произведено 36 Ф-16.

Be

proizvesti ne znaci nuzno i isporuciti.

Ne

Valjda za sebe rade avione, izvoz je posao sa strane, višak.
Ni Kinezi ne rade puno više aviona godišnje od Rusa, sve su to diktature jake na riječima. Za to vrijeme Zapad šuti i štanca.

Pe

Šališ se za Kinu? Štancaju avione neverovatnim tempom od preko 240 komada godišnje. Zato Tramp i okrenuo brod ka toj pretnji za njih

Ž

Beduin

Производња авиона не може бити готова док авион у потпуности не буде испитан на земљи и у лету, и спреман за испоруку.

Локид Мартин није у 2024. години произвео 36 Ф-16.

Бахреин има наручено 16 (добио 11), Словачка 14 (два су добили, ове године испорука још 6), Бугарска 16 (8 добија у овој години). То су и прве три државе које су их наручиле.

Ko

Koliko je LM proizveo aviona moze da se procita u njihovom biznis izvestaju za godinu 2024.

Mi

Interesantno bi bilo uporediti danasnju kupovnu cenu i sposobnosti novih F-16 Blok 70 i novih F-35A. To mi je sve manje jasno kao opcija za mnoge zemlje.

VJ

Da nisu ušli u suludi rat, mogli su lepo obnoviti vazdušnu flotu. Sigurno im razvoj trpi, Ladu nisu uspeli napraviti u full opremi, a ne borbene avione. Proizvodnja isto, podaci govore. Rusija je imala već veliki zalogaj zameniti avione koje je proizveo SSSR, a gubici u ratu su im otežali posao. Ništa od strateških ciljeva zbog kojih su napali Ukrainu nisu uspeli, a platili su strašnu cenu. Pitanje je vremena kada Kini neće biti potrebno ništa od ruske tehnologije, već samo sirovine.

Odgovori
Б

Украјински извори пишу да ВКС делује широм фронта.

Вести са фронта нису добре по Украјинце.
Утврђења падају у 2025 (Курахове, Велика Новосилка) ускоро Торецк и Часив Јар.
Кад дежурна пропаганда , The Economist, пише ‘ front crumbling’ знаш колико је сати. Још једна нова бригада се распала (157.након 155.) Толико је жртава на страни Украјине да се спрема мобилизација свих испод 25 година старости.

Није чудо да се Трампу жури са преговорима јер ово није његов рат и не жели да буде губитник. Већ спрема да увије пораз у Украјини у Гренланд обланду.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor