Besposadni kargo helikopteri kao smisleniji koncepti od eVTOL-ova: Proizvođač iz Kine novi igrač na tržištu

6. nov 2025

Rumuniji zbog rata u Ukrajini kasni modernizacija aviona IAR-99, izraelski Elbit za sada obustavio podršku projektu

4. nov 2025

Hrvatsko-slovenački borbeni zemaljski besposadni sistem za borbu protiv dronova

31. okt 2025

U Republici Srpskoj počeo projekat izgradnje puta do spomen obeležja pilotu Zoranu Radosavljeviću

29. okt 2025

Turska konačno obnavlja flotu borbenih aviona: Potpisan ugovor za nabavku EF-2000 sa Velikom Britanijom

28. okt 2025

[NAJAVA] Veliko finale dokumentarnog serijala „Top Gans: Sledeća generacija“: „Poslednja šansa“ za mlade pilote Mornarice i Marinaca

26. okt 2025

Učešće Rusije na vazduhoplovnoj izložbi „China Helicopter Exposition 2025“, glavni aduti helikopteri Ansat, Mi-8/17 i Ka-32

25. okt 2025

Među klijentima češkog „LOM PRAHA“ Bugarska, Hrvatska i Poljska, zainteresovani i za vojno tržište Srbije

24. okt 2025

Nagoveštaj još jedne narudžbine Rafala za francusko ratno vazduhoplovstvo

23. okt 2025

Indonezija dodatno diversifikuje inventar borbenih aviona od čak šest različitih proizvođača: Najavljena nabavka kineskih J-10

21. okt 2025

„Miraž 2000D još nije rekao svoju poslednju reč“: Francuska namerava da lovce-bombardere koristi i za uništavanje dronova

17. okt 2025

Daso proizveo 300-ti višenamenski borbeni avion Rafal, do sada naručeno 533 primerka

9. okt 2025

„Dassault Aviation“ otvorio novi pogon za sklapanje i proizvodnju Rafala i Falkona

8. okt 2025

Bugarskoj isporučena još dva naručena F-16, ponovo problemi sa već isporučenim avionom

6. okt 2025

[NAJAVA] Nova epizoda dokumentarnog serijala „Top Gans: Sledeća generacija“: Bliska vazdušna borba

5. okt 2025

[REPORTAŽA] „Malta International Airshow“: Vazduhoplovni spektakl iznad Mediterana uz prvo učešće (MUP-a) Srbije

2. okt 2025

[PARTNER 2025] EDePro predstavio naslednika ALAS-a, raketu A-50

1. okt 2025

[PARTNER 2025] Emiratski „EDGE“ prvi put izlagao u Beogradu: Najava prodaje novog tipa lutajuće municije Srbiji i povlačenje zajedničkog projekta iz ponude

30. sep 2025

[PARTNER 2025] PR-DC treći put na Partneru: Zaokružen FPV portfolio, razvija se nova anti-dron kinetička platforma

29. sep 2025

[PARTNER 2025] EDePro raketa ALAS XX ušla u naoružanje Vojske Srbije

29. sep 2025
Nagoveštaj još jedne narudžbine Rafala za francusko ratno vazduhoplovstvo
Novom narudžbinom 61 Rafala, njihov broj bi se u Francuskoj povećao na 286 / Foto: Bojan Lutrig

Nagoveštaj još jedne narudžbine Rafala za francusko ratno vazduhoplovstvo

Francuski list La Tribune preneo je pre dva dana informaciju da francusko ministarstvo odbrane u nacrtu budžeta te zemlje za 2026. godinu navodi da je cilj da njihovo ratno vazduhoplovstvo poseduje 286 borbenih aviona Rafal.

To je, kako se naglašava, 61 avion više jer je prema Beloj knjizi iz 2023 godine, kao i prethodnom zakonu o vojnom planiranju za period od 2019. do 2025. bilo predviđeno da ukupan broj Rafala bude 225, od kojih 185 za VKS i 40 za mornaričku avijaciju.

Prethodnim usvojenim dokumentima bilo je predviđeno da francuske oružane snage 2035. godien poseduju 225 Rafala / Foto: Bojan Lutrig

Isti broj od 225 Rafala se navodi i u novom zakonu o vojnom planiranju koji međutim do kraja 2030. godine predviđa 178 Rafala, a 225 tek do 2035. godine.

Istovremeno, francusko ministarstvo ekonomije u predloženom budžetu objašnjava da ‘‘cilj programa može biti prilagođen kako bi se osigurala usklađenost sa formatom flote predviđenim zakonom o vojnom planiranju.“ – prenosi La Tribune.

Nacrtom je, što se tiče finansija, predviđeno da se ovom potencijalnom narudžbinom zamene dva Rafala koji su izgubljeni u sudaru avgusta 2024. godine. Takođe je planirano da se u sledećoj godini za plaćanje isporuka Rafala za Francusku odvoji više od 1,5 milijardi evra.

Narudžbina dodatnih Rafala ipak još nije potvrđena jer budžet tek treba da se usvoji u parlamentu. Prethodnih nedelja bili smo svedoci da je pad postojeće vlade u Francuskoj uvek opcija kao i mogućnost da neka buduća vlada obustavi ovu potencijalnu nabavku.

Francuske VKS bi bile osigurane od kašnjenja u isporuci Rafala, kao i kašnjenja programa NGF/FCAS / Foto: Bojan Lutrig

Nagoveštaj potencijalne narudžbine dodatnih Rafala za Francusku, pojavio se marta ove godine kada je francuski predsednik Emanuel Makron izjavio da će biti naručeno još 40 primeraka u varijanti F5 koja je trenutno u razvoju.

Smatra se da bi narudžbinom 61 novog aviona VKS Francuske kao i sam proizvođač imali višestruku korist. Ne samo da bi se očuvala borbenu gotovost usled oslobađanja VKS Francuske od starije tehnike, već bi bilo zaštićeno od mogućih kašnjenja, kako u isporuci Rafala, tako i što se tiče realizacije projekta borbenog aviona nove generacije NGF/FCAS.

Takođe, Daso bi imao obezbeđenu proizvodnju Rafala još bar jednu deceniju čime bi se održao kontinuitet, ne samo za kompaniju već i za dobavljače i druge kooperante, odnosno za dobar deo francuske vazduhoplovne i vojne industrije.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Vl

Kakvi tupani. Oni su sad vec trebali uveliko da proizvode avione 5. generacije, a da razvijaju 6. generaciju. Jedina clanica saveta bezbednosti bez moderne avijacije. Zaostali na svim poljima. I oni bi u rat sa Rusijom…

Odgovori
Vl

Inace Rusi ne proizvode Su-30/34/35 i tek poneki Su-57.

Bo

Kazi im Vladimire, neka se ugledaju na Ruse, neka zavrse avion 5. generacije i za 10 godina neka proizvedu 20 tak komada.

Mo

Umesto da naruče J-10C ili Su-35.

Odgovori
с

баш тако

Ju

Mislim da će jedan broj novih Rafala biti u izvedbi za mornaricu jer je skoro izašla vest o gradnji novog nosača aviona,nov nosač verovatno i novi avioni prilagodjeni potrebama i performansama novog plovila.Rafal kao platforma je dobra,moderna i potenta sa perspektivom nadogradje međutim veće je pitanje koliko je Francuska kao zemlja u mogućnosti da prati i parira trenutno svetskoj trijadi super sila u vojno tehnološkim i nuklearnom kapacitetu.Stim u vezi muslim da će u budućnosti i nadogradnje na neki način biti blago limitiran u odnosu na Amerikance Kineze i Ruse

Ro

Plan da se flota proširi sa 225 na 286 aviona govori o ozbiljnoj nameri Francuske da ojača svoje vazduhoplovne snage i obezbedi kontinuitet proizvodnje za Dassault.Dok se Francuska priprema da naruči još jednu veliku seriju aviona za sebe, važno je postaviti pitanje: zašto ovaj avion, uprkos svojim nesumnjivim kvalitetima, ima tako ograničen uspeh na izvoznom tržištu u poređenju sa svojim direktnim konkurentom, Saab Gripenom? Gripen se aktivno razmatra u Kanadi zamena , Ukrajina je potpisala memorandum o nabavci do 150 komada, Kolumbija je naručila 24, a Peru vodi pregovore za 24 aviona.

Odgovori
Pe

Pa ne moze se reci da je Gripen dosta uspjesniji. Cak naprotiv. Do prije kolju godinu i Brazilske naruzbe Gripen E nij eimao nikakvh velikih ozbiljinih naruzbi, i to godinama uznazad.
S druge strane Dasault ima narudzbine za Rafale od nekoliko stotina komada.

al

Sta lupas ti bukvalno?

Rafal nema uspeh na trzistu?

:D

YP

Od kada je Gripen direktan konkurent Rafalu?
U kojoj dimenziji? Kom svemiru?

Ro

za altec :Rafale nije komercijalni promašaj, ali njegov „uspeh“ je veoma selektivan i ograničen. Poređenje njegove prodaje sa Griprenovom upravo pokazuje razliku između aviona koji se prodaje i aviona koji se mora kupiti. ;)Rafale je prodao 249 aviona, ali velika većina tog broja ide u zemlje koje su u izričitoj francuskoj političkoj sferi uticaja (Bliski istok) ili su imale specifične političke dogovore (Indija, Hrvatska).A najbolje se uporedzuju ova dva aviona u Švajcarskoj kad je pobjedio Gripen, ali ga je narod na referendumu odbio.I opet Švajcarsko savezno veće je 30. juna 2019. godine objavilo da je F-35A izabran kao glavni pobednik programa Air 2030. Međutim, Gripen E je bio drugi po redu po oceni performansi, ispred Rafalea i drugih konkurenata.

Mi

Niste ispratili vesti na T6 zadnjih par godina :-)

„…do sada naručeno 507 Rafala od kojih 273 za izvoz i 234 za Francusku.“

A porudzbine su se nastavile od ovog članka iz 2024.
https://tangosix.rs/2025/05/03/konacan-poslovni-i-finansijski-izvestaj-dasoa-za-2024-jos-jedna-uspesna-godina-ostalo-da-se-proizvede-i-isporuci-jos-220-rafala/

Ne

Oko 300 Gripena je trenutno operativno ili naručeno korisnicima. Ako tome dodamo porudzbinu Perua od 24 aviona, i da idemo na tih famoznih 150 aparata koje planira da naruci Ukrajina u narednih 10 godina, bez obaveze za zemlju proizvodjaca (Švedsku) da to i ispuni zbog prvenstveno potreba svog maticnog vojnog vazduhoplovstva, dolazimo na broj od okvirno 474/475 aviona koji ce u nekom momentu (možda) biti deo nekog od korisnickih vazduhoplovstava u narednim godinama (jer broj aparata za Ukrajinu je zaista preveliki). Situacija sa Rafalima je zanimljivija. Trenutno je u operativnoj upotrebi ili naručeno kod inostranih kupaca oko 236 aparata a Francuska je donela odluku da ukupan broj Rafala sa 225 poveca na 286 aparata u narednim godinama. Tako da racunajuci samo ove brojeve dolazimo do broja od 522 aparata sto operativna sto narucena. Tako da cak iako se ostvari pomalo nerealno narudzbina Ukrajinaca, Rafal ce biti u prednosti… A nije iskljuceno da Indija donese na kraju odluku da pored 36 narucenih Rafala udje u proces saradnje sa kompanijom Daso i lokalnog Hala kao nekada sa Suhojem SU-30mki…ko to zna.

Ro

Odgovor :U maju 2025. godine, tajlandski parlament je odobrio budžet za nabavku 12 novih aviona Saab Gripen E. 23. februara 2024. Mađarska je potpisala ugovor za kupovinu 4 nova Gripen aviona od Švedske. 10 november 2024 Brazil zeli da kupi jos Gripena dosad je kupi 36 ,Columbia nije otkrila kolika je naruzba al predpostavlja se od 16-24 komada Peru je u procesu nabavke od 24 komada ..I naravno spekulise se o Canadi i zelim da kazem dok se Francuska prisiljava da naruči još 61 Rafale za sebe kako bi održala proizvodnju, Gripen beleži kontinuiranu, organsku ekspanziju kroz povratne narudžbe zadovoljnih korisnika.

Ž

Nenad

Данас је у свету оперативно мање од 180 Грипена, и то се лако може проверити.

Бразилу је остало да се испоручи још 26.

Rodoljub

Тајланд је ипак за сада уговорио само 4 авиона, остале ће вероватно за пар или неколико година.

Ни Колумбија ни Перу нису потписали још уговоре.

Ro

https://www.saab.com/sv/newsroom/press-releases/2025/frankrike-avser-att-kopa-globaleye-fran-saab
Saab i francuska državna agencija za nabavu obrambene opreme (Direction générale de l’armement – DGA) danas su potpisale međusobnu deklaraciju o namjeri o prodaji Saabovog izviđačkog i zapovjednog zrakoplova GlobalEye, kao i pripadajuće opreme na zemlji, obuke i podrške. Deklaracija o namjeri potpisana danas na zrakoplovnom sajmu Paris Air Show uključuje namjeru DGA-e da kupi dva GlobalEye zrakoplova od Saaba. Također uključuje i opciju koja DGA-i daje mogućnost kupnje još dva GlobalEye zrakoplova.
Napomena: „Option“ se u ovom kontekstu prevodi kao „opcija“ što znači pravo na dodatnu kupnju u budućnosti pod unaprijed dogovorenim uvjetima.

Jo

Ideja da će Kanada nabaviti bilo šta osim američkih aviona je u domenu naučne fantastike. Bilo koji avion koji nije američki bi značio gašenje integrisane vazdušne komande Severne Amerike (NORAD), jer evropski avioni nisu kompatabilni i neće nikada biti. Prethodna vlada je pokušala da pronađe alternativu za F-35 još 2019, pa su odustali i potvrdili ugovor za F-35. Prva eskadrila (18 aviona) je već plaćena. Interesantno je da 2019. nije odustala kanadska vlada nego evropski proizvođači, jer nisu mogli obezbediti kompatabilnost sa NORAD. Ovo je sada opet politička igra koja će završiti na isti način.
Što se tiče Gripena, Češka i Mađarska su ga uzele u specifičnim okolnostima pre 20 godina, želele su da sačuvaju nadzvučno vazduhoplovstvo i pređu na zapadne avione. Dobile su švedske avione pod povoljnim uslovima na leasing. Kasnije su kupili avione koje su iznajmljivali, a Mađarska je dokupila još 4 aviona. To je sve. Češka je plaćala lizing 80-100 miliona dolara godišnje, Mađarska malo više. Češka je na kraju otkupila te avione, Mađarska je samo produžila lizing i kupila dodatna 4. (Da stavimo stvari u perspektivu, po planovima NATO ove države uopšte nisu trebale da imaju nadzvučno vazduhoplovstvo, kao ni Slovačka, Hrvatska, Bugarska, itd.)
Nakon nedavnih svađa sa Trampom i americkih sankcija, pitanje je da li će Gripeni stići u Kolumbiju, ali i šta će biti sa dodatnim brazilskim nabavkama. Međutim, primećujem da su Gripen nabavljale države koje imaju veoma male šanse za vazdušne konflikte: Češka i Mađarska u vreme nabavke, Tajland, Brazil, Peru, Kolumbija, Južna Afrika.
Sa druge strane, Rafale je odlazio u zemlje gde je rizik od vazdušnih konflikta veći: Indija, Indonezija, UAE, Katar, Egipat. Izuzetak je Hrvatska i delimično Srbija, ali su kod ove dve zemlje postojali dodatni razlozi (i za ove države ali i za Francusku).
Ukrajinu ne spominjem jer je posebna priča. Ako zaista kupe Gripene, to će biti polovni švedski avioni, način da se Švedska oslobodi starijih modela.

KK

Cisto da nema zabune. SAD nastavlja narucivati nove kolicine F-15 i F-16, iskusane avione za koje se zna da rade. Ugradjuju se novi paketi elektronike ali trenutno nema potrebe za stelt ili avijaciju 5, 6 generacije. Koliko vidimo ako gledamo prema Rusiji, koliko je Su 57 Felona napravljeno? 20? 30? Manje? Da li je stelt merilo icega? Pa ne bas.

Odgovori
Br

Cisto da ne bude zamene, Ameri prave F15/16, ali imaju i F22, F35 i B2, Kinezi prave J-10/11/15/16, ali imaju i J-20 i J-35, Su-57 je napravljeno 30-40, ali se proizvodnja ubrzava na racun aviona 4+… Dakle pored stelta jos uvek vrede i avioni 4. generacije, ali samo ako pored njih imas i stelt.

Pa

apsolutno, puno merača, procenitelja i testera se muva ovim vodama. tako da za njih manja radarska vidljivost zapravo i ne igra, zna se gde je znanje i ko određuje šta valja.

Hi

SAD ne narucuju nove F16 jos od 2005…

Di

Pitaj u Iranu da li je stealth merilo ili ne. Isto važi za Ukrajinu, u haosu koji tamo vlada F-35 bi zaista bio nevidljiv

Mi

Pa SU57 baš i nije neki stelt. Ima neke polovične osobine ali kao avion je zver, tu nema greške.

Ra

Rafal ubuduće mogu samo oni da poručuju. Teško da će biti narudžbina iz drugih zemalja.

Odgovori
Ne

Možda još Albanija i to je to…

Th

Zasto?

Ra

Nenad
Vidim da se od sukoba u Kasmiru svi polomise da ga poruce. Jedino ti to ne vidiš.
Thor
Zato što je to osrednji avion, preskup, za dosta zemalja postoji ograničenje kupovine oruzja za njega pri čemu ni paleta najboljeg oruzja koje može da nosi posebno vv raketa nije vrhunska. Rok isporuke je takav da od porudžbine do isporuke prodje toliki period da izadje nadogradjena varijanta. Što su varali varali su, od sada će ga samo franci kupovati jer ga kupuju po ceni od 60-70 miliona što je i realna cena aviona tog kvaliteta.

Th

@Rafal
Koliko vidim ni Bugari se nisu bas usrecili sa novim F16.

Jo

@Rafal
Performanse aviona tokom sukoba u Kašmiru će sigurno biti ocenjivane prilikom odluka o nabavkama. Međutim, niko nije otkazao narudžbe za Rafal, Indija je čak ubrzala ugovorene nabavke. Rafale je skup avion, nije se stajalo u redu ni pre majskog sukoba. Koliko je nadzvučnih lovaca generalno naručeno u svetu u poslednjih 6 meseci, a da nisu bili rezultat prethodnih dogovora ili planova? Čak su i pregovori Indonezije sa Kinom, koji su rezultirali narudžbom 42 J-10C počeli neposredno pre konflikta u Kašmiru.

Br

Da im prodamo nase? Ili da ih zamenimo za par dodatnih radara, stotinak Mistral-a, 12 Miraza 2000, dve baterije SAMP/T NG i mozda jos i neki manji satelit… Svasta moze da se kupi za 3 milijarde.

Odgovori
ja

Браво за коментар

Bo

I sta bi dobili time? Platili bi skupu obuku i rezervne delove za mirage 2000 koji bi trajali max 5 godina i opet u nabavku novih aviona. Izgubili bi stitine miliona za obuku i avione koji su zastareli i stice resurs. Genijalna ideja.

Br

Steta za njih pa ne mogu kupiti J-10C

Odgovori
Br

Francuzi su inace uvodjenje svog aviona 5. generacije nedavno pomerili sa 2040. na 2050. godinu… U to vreme, barem kod Kineza pocece da leti 7. generacija, a razvijace se 8. generacija… Evropa polako postaje autsajder kada su u pitanju moderne tehnologije.

Odgovori
YP

Još kada bi se generacije vazduhoplova smenjivale na svakih 10 godina…

Zvanično još uvek ne postoje ni tehnološki zahtevi koje šesta generacija treba da zadovolji, a razvoj i evolucija pete generacije je još uveliko u toku…

Ne

„Još kada bi se generacije vazduhoplova smenjivale na svakih 10 godina…“

Nekad i jesu: 1930, 40, 50 i 60-ih je to dosta brzo išlo. Otkako su poskupili cijede ih do atomskih resursa.

YP

@Nenad
nova generacija mora da donese ili duboku evoluciju ili revoluciju na nekom polju. Da proizvođači imaju tako nešto, napravili bi novi avion, ali razvoj novih tehnologija ne ide baš tako lako i brzo. Zlatne godine baznih nauka su bile pre 100 godina, a na osnovu kojih je proizvedena primenjena tehnika do tada neviđena.
Do novog tehnološkog proboja će trebati još vremena, a za to vreme ide usavršavanje onoga što već postoji.

Ne

Od 70-ih mrcvarimo 4. generaciju, dokle više bre, pa 50 godina je prošlo. Rusi i Kinezi jedva su nedavno uspjeli složiti 5. generaciju koja kod Amera leti od 1997. a Su-57 i J-20 su sve osim stealth, eventualno LO. Ograničavajući faktori su fizika i medicina, a novi tehnološki proboj su UCAV i AI.

YP

Generativna AI je ono što treba da bi UCAV pokazao svoj potencijal i od nje smo daleko bar još jednu deceniju.
Ono što se danas predstavlja kao AI je LLM.

Žao mi je, ali ovde tehnološkog proboja nema. sve je ovo samo evolucija na temu…

Zn

Zato znamo i ko ih sigurno nije naručio. Niti će. Ex-Yu komšiluk. Razlog?Siromaštvo – nema se, ne može se. Niti ima kvalitetnog kadra za njegovu eksplataciju i održavanje.

Odgovori
Ne

Bilo bi dobro kada bi se mi odmah ucipili za 12 F5. Em ne bi cekali, em bi prosli jeftinije. A za kineske avione mogu da kazem samo „budimo realni“, niko nikada ih u Evropi nece naruciti. Sto sbog sebe, sto zbog drugih.

Odgovori
М

Nikad ga nebih kupio. Sad možete da me pljujete do mile volje ali ja mislim da je Japan i Južna Koreja tata za kvalitet i modernizacije. Rafale je ok ali je to ipak samo avion 4+ generacije, znači preskupo….po meni.

Odgovori
Jo

Jedino gde Rafal zaostaje za F35 su stealth i mogućnost integracije sa NORAD, ali ovo drugo nemaju ni F35 koji su prodati članicama NATO. U svemu ostalom je ravnopravan ili u prednosti. Bliži je 5. generaciji nego bilo koji drugi zapadni 4.5 avion. Koreja i Japan nemaju svoj avion pete generacije u naoružanju. Kada se govori o nabavkama aviona, treba ih posmatrati u vremenu i prostoru.

Th

A sta da kupimo od Japana?
Ajde, od Juzne Koreje bi nesto i moglo ako bi Amerikanci dozvolili jer je bar pola vitalnih delova za T50 americko.
Koliko zemalja danas nabavlja 4+ generaciju, a koliko nabavlja 5. generaciju aviona? Hajde da budemo malo realni…ako moze.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor