Češko državno preduzeće „LOM PRAHA“ saopštilo je pre nekoliko dana da njihov pogon za remont agregata i motora ZPJ („Závod pohonných jednotek“) nastavlja da pruža tehničku i servisnu podršku državama članicama NATO-a i civilnim organizacijama za obuku u oblasti remonta avionskih motora i njihovih komponenti.
Kako se ističe, ZPJ trenutno vrši remonte mlaznih motora AI-25TL za bugarsko ratno vazduhoplovstvo, popravke turbovratilnih motora TV3-117 i pomoćnih gasnoturbinskih motora za startovanje AI-9V za hrvatsko ratno vazduhoplovstvo. Kao i popravke regulatora protoka goriva NR-3 i reduktora VR-14 i VR-24 za poljsku vojsku.
Istovremeno, ZPJ pruža stručnu obuku tehničkom osoblju partnerskih oružanih snaga, navodi se u saopštenju.

– Kursevi obuhvataju održavanje, dijagnostiku i rad motora AI-25TL, TV3-117 i AI-9V, uključujući stručne aktivnosti na ispitnim stolovima i planiranje tehničkog održavanja prema vojnim i civilnim propisima.
„ZPJ LOM PRAHA“ takođe posvećuje veliku pažnju civilnom sektoru, trenutno se pruža tehnička i servisna podršku civilnim organizacijama za obuku u zemljama NATO-a koje koriste avione L-39 (sa motorima AI-25TL) za obuku pilota . To uključuje ne samo popravke i prijem motora, već i obuku civilnih tehničara i konsultacije u oblasti održavanja i produženja veka trajanja agregata.
Naš cilj je da dugoročno doprinesemo operativnoj spremnosti tehnike i tehničkoj interoperabilnosti unutar NATO-a. Proširivanjem naših usluga na civilne organizacije za obuku, jačamo ne samo odbrambenu saradnju, već i pilotske kapacitete i tehničku bezbednost unutar cele Alijanse. – izjavio je Mihal Prohaska, direktor „ZPJ LOM PRAHA“.
Gahleb
i opet podsetnik da nemamo dovoljno najvažnijih i najkorisnijih srednjih višenamenskih helikoptera Mi-17…kako će se problem rešiti???
Ilija
Cvrsto zazmuris.
Miodrag
Kineskim Z-8L
Miks
Rešiće se prelaskom na zapadne helije koji su znatno skuplji, a ne pružaju ništa više u odnosu na Mi-17.
KK
Strpljenjem.
Vidis stanje u regionu. Imas tihe i ne tako tihe sankcije, rafinerije se dizu u vazduh, stanje s ratom se ne smiruje. Opcija je zapadna tehnika, em skupa, em te ugase kao s naftom, potezom pera, ili istocna, kojoj ti zabrane ulazak u zemlju/prelazak preko svog teritorija. Ako ima resenje u EU, poput ovoga u Poljskoj, to nije losa stvar. Sigurno ima svoju cenu, ali barem napravis remont.
Nismo u neposrednoj ratnoj opasnosti, a i da do necega dodje, Mi8/117 nece puno pomoci. Mislim da je doba velikih nabavki lagano usporilo i ogroman posao se napravio. Sta ce biti, videcemo. Najavljuje se svasta, malo toga dobroga.
Srbofil
@Miks
MI-17 već dosta godina nije jeftiniji od zapadnih helikoptera.
Disko Partizan
Resice se odustajanjem od ruske propagande i prihvatanjem proste cinjenice da je Srbija evropska zemlja na evropskom kontinentu, te ne treba i sme biti rusko-kineska platforma za obracun sa zapadom!
Nenad N.
@Disko
Iznenadices se, ali i Rusija je evropska zemlja na evropskom kontinentu. To sto si ti napisao se zove pro zapadna propaganda i nema veze sa zivotom. Politika je jedno, ali ne treba je previse mesati sa realnoscu.
Branko
@Srbofil
Mi-17 je znacajno jeftiniji od H225M ili NH-90 i vise nego duplo jeftiniji od UH-60M
Srbofil
@Branko
Drastično je porasla cena MI-17 jer je potražnja na tržištu bila ogromna. Naručite ga sa opremom koju standardno ima H215m i dobićete čak veću cenu za Mi-17 koji pritom nema FBW i digitalni autopilot. Ima MI-17 svoje prednosti, pre svega ogroman tovarni prostor, ali da je jeftin, to definitivno nije.
Chicago
Jel Bijeljinski Orao radi slične stvari? Kakva je budućnost uopste tog zavoda?
Perko
On remontuje mlazne motore, ali samo one za koje je licenciran. Lom Praha i drugi sa istoka imaju od praistorije i licence za ruske vazduhoplove, odnosno pojedine delove remonta. Samo što bez Rusije nema kompletnog remonta jer niko nema sve potrebne delove. Što ima na zalihama to je i nema više.
Vlado
Ruski helikopteri i naoruzanje generalno su odsvirali svoje sto se tice Evrope.
Ivan
Dole kaže jedan „nismo u neposredno opasnosti“ pa šta treba da čekamo da nam dogori do Nokat? Mi smo svo vreme u opasnosti i to ozbiljnoj opasnosti ali to nije tema.
Stojko
Do sad se pokazalo da smo mi sami sebi najveci neprijatelji, i to uglavnom skrivanjem iza patriotizma i ekonomskog prosperiteta.
Nenad N.
Lepo je sto su zainteresovani, medjutim pitanje je koliko su kvalitetni. Cuje se da Makedonija nije zadovoljna.
igipop
To se rešava sa Air busom.To što imamo rusko imamo kupovina sledećih helikoptera je verovatno H225 m Karakal,višenamenski helikopter,naoružan,prevozi 28 vojnika,a za mup još 3 H215m Super puma…
Nikola
Lom Praha je odličan Zavod koji je pre rata u Ukrajni bio jedan od vodećih partnerskih Zavoda Rusima u Evropi.
Nakon početka sukoba, ruska strana je svim evropskim zemljama ukinula licence i podršku zbog obostranih sankcija. Ni jedan Zavod u Evropi ne može da izda sertifikat koji je OEM pokriven a veliko pitanje je kvaliteta izvedenih radova zbog problema sa isporukom delova I nabavkom falsifikovanih delova koje je tržište sad prepuno. Svaki od EU Zavoda koji i dalje nastavljaju da rade rusku opremu ima identičan problem od bugarske do poljske…
Ukoliko se nasa Država traži partners za remont helikoptera Mi8/17 (iz nepoznatog razloga jer smo i dalje na direktnoj vezi sa OEM iz Rusije) onda bi trebalo pogledati ko od servisa i dalje ima direktnu podršku Rusije bas iz zaloga da se izbegnu problemi u eksploataciji sredstava koja su remontivana na gore pomenut način.
Goran
Nekad smo bili u državi koja je pravila i avione i helikoptere sada ne umemo onda ih servisiramo
branislav
Samo vi obožavajte zapadne helikoptere koji su onesposobljeni jednim zrnom 12,7mm gde god da ga pogodite…H145 je plastikaner napumpana gazela osim nekog lakog spasavanja nije nizašta!!