Nedeljnik Radar: Srbija uplatila još jednu ratu za Rafale, otplaćeno preko 1,5 milijarde evra ili 55 posto ugovorene cene

13. Feb 2026

Buduća indonežanska nabavka Leonardovog školsko-borbenog aviona M-346 i paralele sa Srbijom

12. Feb 2026

[ANALIZA] Stavljamo pod lupu rekordne isporuke ruskih vojnih aviona i helikoptera u 2025. godini: Dok Srbija čeka, Etiopija, Iran i Mjanmar iznenadili

11. Feb 2026

Elbit ponovo objavio da je dobio ugovor od “jedne evropske države“ – Srbija kao mogući budući korisnik njihovog DIRCM sistema

6. Feb 2026

Višedecenijsko prisustvo izraelskog Elbita na Balkanu: Srbija kasni ali postaje dominantan klijent

3. Feb 2026

[UMEX 2026] Elbitova lutajuća municija „SkyStriker“ u Abu Dabiju predstavljena i u verziji koja se može lansirati iz raketnog sistema PULS

29. Jan 2026

[ANALIZA] Sve o varijantama i podvarijantama Rafala: Vodič kroz četvrt veka konstantnog unapređivanja francuskog borbenog aviona

28. Jan 2026

Predstavljen Subaru Bel 412EPX za Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo

27. Jan 2026

Predstojeće tri godine: Najdramatičnija evolucija srpskog civilnog i vojnog vazduhoplovstva u novije vreme

26. Jan 2026

Francuska će biti prvi korisnik besposadnog helikoptera VSR700

23. Jan 2026

[ANALIZA] Kako bi Srbija mogla da unapredi svoje helikoptere Erbas H145M: Samozaštita, naoružanje i umrežavanje sa besposadnim letelicama

23. Jan 2026

[UMEX 2026] Elbitovo rešenje za borbu u složenim i urbanim uslovima: FPV dron LANIUS-X

22. Jan 2026

[UMEX 2026] Novi i borbeno dokazani dronovi i lutajuća municija iz Rusije: Rosoboron, Kalašnjikov i Zala u Abu Dabiju

22. Jan 2026

[UMEX 2026] Premijera srpskog Tandem Ikara, dominacija Kineza i povratak Izraela na sajmove odbrambenih tehnologija

21. Jan 2026

Hrvatsko Ministarstvo odbrane formalizuje teoriju o „inferiornim“ srpskim Rafalima: Rupe u logici zemlje koja je kupila starije i polovno

20. Jan 2026

„Vitezovi“ Rafala: Intrigantna zajednička istorija Srbije i Hrvatske pred početak upotrebe novih francuskih borbenih aviona

19. Jan 2026

Španija finalizovala ugovor za nabavku turskih trenažnih aviona Hurdžet

15. Jan 2026

„New York Times“: “Venecuela bila nespremna, nesposobna i neorganizovana za sukob sa SAD“

13. Jan 2026

Čiji su Rafali bolji i kako je hrvatski ministar odbrane Anušić indirektno isprozivao marketing službu Dasoa

13. Jan 2026

[ANALIZA] Zabaležena upotreba rakete AGM-88 HARM u Venecueli – šta nam to govori o PVO aktivnosti u noći napada?

12. Jan 2026
EKSKLUZIVNO: Srpsko RV i PVO letelo PC-21; Švajcarci poručuju da je njihov turboprop rešenje za prelazak na Rafale
Kompanijski demo avion kojeg je u Švajcarskoj leteo i pilot srpskog RV i PVO / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

EKSKLUZIVNO: Srpsko RV i PVO letelo PC-21; Švajcarci poručuju da je njihov turboprop rešenje za prelazak na Rafale

Švajcarski proizvođač civilnih i vojnih letelica Pilatus kazao je ekskluzivno za Tango Six da je pilot srpskog RV i PVO nedavno leteo na njihovom školskom avionu PC-21 u fabrici u Švajcarskoj.

Kako je za Tango Six već ranije potvrđeno iz Ministarstva odbrane, trenutni proces nabavke novih školsko-borbenih aviona obuhvataće i letenje srpskih pilota na svim letelicama koje su na tržištu i/ili koje se razmatraju.

Jedna od bolje pozicioniranih opcija za zamenu Supergaleba G-4 i moguće inoviranje u strukturi srpske obuke je Pilatusov PC-21 koji, iako nije pogonjen mlaznim motorom, podržava opcije simulacija sistema misije i možda još bitnije – od 2018. godine francusko ratno vazduhoplovstvo odlučilo je da njihovi piloti lete samo ovaj tip pre odlaska na Rafal. Bez obuke na mlaznom avionu, do tada Alfa Džetu.

Kako smo ranije izvestili sa vazduhoplovnog sajma u Parizu ove godine, delegacija srpskog Ministarstva odbrane i RV i PVO posetila je šale Pilatusa kada je verovatno i dogovorena praktična demonstracija aviona srpskom pilotu.

Prvi kontakt Pilatusa sa Srbijom u okviru započetog procesa odabira novog školskog aviona bio je na sajmu u Parizu / Foto: Ministarstvo odbrane

Iz kompanije Pilatus su u razgovoru za Tango Six kazali da sa velikom pažnjom prate modernizaciju srpskog vojnog vazduhoplovstva. Kako kažu, činjenica da je Srbija kupila Rafale njima indikuje da će se dalje tražiti „koncepti koji su se već pokazali uspešnim u praksi“, i tu dolazimo do, čini se, prilično referentnog primera francuskog ratnog vazduhoplovstva.

Francuzi to inače rade još efikasnije, svi njihovi PC-21 su zapravo iznajmljeni od kompanije „Babcock“ koja je provajder svega – aviona, održavanja, opreme, učionica i programa. Francuski instruktor i pilot samo dođu na aerodrom i koriste. „Babcock“ je ove godine dobio ugovor trajanja 17 godina da u miks uključi i PC-7MKX.

– Francuski model trenutno podrazumeva da piloti prvo prolaze osnovnu obuku na avionima Cirus ili Grob, nakon čega prelaze na Pilatus PC-21 u vazduhoplovnoj bazi Konjak.

Nakon završetka obuke na našoj letelici piloti odmah prelaze na Rafal, preskačući tradicionalnu stepenicu mlaznog trenažnog aviona. Ovo je trend koji prihvataju mnoga ratna vazduhoplovstva širom sveta, odlučujući se da sa turboelisnog trenažera idu direktno na borbeni avion, eliminišući potrebu za skupim mlaznim trenažerima. – kažu iz Pilatusa.

Na PC-21 se obučavaju piloti Katara pre odlaska na F-15. U Ujedinjenim Arapskim Emiratima piloti sa PC-21 odlaze na F-16 i Miraže, dok se kineski LIFT avioni L-15 u ovoj zemlji neće koristiti za obuku borbenih pilota već samo za akro-grupu i održavanje naleta viših oficira. Jordanski piloti sa PC-21 prelaze na F-16 a švajcarski na F-5 i F-18.

Da li je za obuku pilota turboelisni pogon bolji od mlaznog?

Verovatno najinteresantnija glavolomka srpskog RV i PVO prilikom odabira aviona koji će zameniti G-4 je odnos performansi i cene eksploatacije. Mlazni avioni po brzinama i posledičnim performansama bolje simuliraju konačnu stepenicu, višenamenski borbeni avion, dok su turboelisni jeftiniji u ispunjenju ove osnovne misije (kada je Srbija u pitanju, prema Ministarstvu odbrane, moraju biti i naoružani).

Drugi spektar obuke biće nešto sa čime se ni jedan jedini pilot RV i PVO Vojske Srbije do sada nije suočio – rukovođenje multisenzorskim sistemima misije trenutno najnaprednije varijante lovca 4+ generacije. Avion za obuku mora simulirati i to. Senzore, njihovu višenamensku prirodu i radar, ukoliko ga ne poseduje.

Kako za Tango Six kažu iz Pilatusa, „sistem sintetičke obuke“ koji je integrisan u PC-21 omogućava toliko naprednu pripremu da je prelazak na operavini lovac 4+ generacije, kako kažu, gotovo bezbolan.

„HZC“ je treći prototip, ovde fotografisan na Celtvegu 2011. godine / Foto: Aleksandar Milošević

– Nakon našeg rešenja, kada pilot pređe u operativni borbeni avion, jedino na šta treba da se navikne jeste brzina, što zahteva svega dva ili tri leta, jer sistem i okruženje u kokpitu izgledaju gotovo identično. Kokpit PC-21 poseduje HOTAS koncept („Hands On Throttle-And-Stick“) komande i displeje koji pilotu ulivaju neophodno samopouzdanje pre nego što uopšte sedne u pravi lovac.

Naš koncept obuke namerno zovemo „Synthetic training“. Za razliku od simulacije koja se odvija na zemlji, „sintetička obuka“ podrazumeva povećanje realističnosti situacije tokom samog leta ubacivanjem elemenata koji nisu fizički prisutni na nebu.

Na primer, integracija pravog radara na školski avion bila bi preskupa i tehnički komplikovana. Umesto toga, sistem na PC-21 generiše trag cilja „target track“ koji se prikazuje studentu pilotu, omogućavajući instruktoru da demonstrira procedure presretanja ciljeva van vizuelnog dometa („BVR – Beyond Visual Range“). –

Iz Pilatusa slikovito objašnjavaju ovaj proces navodeći da instruktor može da kreira metu na udaljenosti od 37 ili 46 kilometara. Cilj fizički ne postoji ali za proces obuke to nije važno. Ključno je kako pilot upravlja avionom, koju brzinu, visinu i kurs zauzima da bi presreo cilj u pravoj poziciji. Cilj je da se pilot dovede do početnog, osnovnog nivoa borbene gotovosti za zadatke poput „air policinga“, odnosno zaštite vazdušnog prostora, što podrazumeva presretanje sporih letelica ili neprijateljskih lovaca radi identifikacije.

Filosofija ovakvog pristupa, prema švajcarskom proizvođaču, je ekonomska efikasnost. Ideja je da se prvi koraci u obuci ne rade na (po satu leta) skupom Rafalu, već na PC-21, jer je to drastično jeftinije. Ovo se u industriji naziva „downloading“ ili prelivanje obuke sa operativnih, „skupih“ aviona na trenažere.

– Baš kao što se u auto-školi ne uči sve na prvom času, tako se i ovde ide korak po korak, inkrementalno, bez potrebe da se troše resursi aviona koji košta desetine ili stotine miliona evra za savladavanje osnovnih taktičkih procedura.

Bliska budućnost naše platforme donosi još naprednije mogućnosti. Sintetička obuka na PC-21 biće proširena tako da uključuje obuku za elektronsko ratovanje i „network-management“ obuku. S obzirom na to da su moderni piloti međusobno povezani i dobijaju informacije od kontrole leta, različitih radara i senzora za elektronsko ratovanje, evolucija PC-21 ići će u smeru da studenti piloti mogu početi sa uvežbavanjem ovih složenih scenarija još tokom osnovne i napredne obuke. – kažu iz Pilatusa za Tango Six.

Kako Srbija da izabere?

Pilatus je na ovogodišnjem Buržeu izložio unapređenu verziju PC-7 koji će se uskoro naći u francuskom ratnom vazduhoplovstvu. U slučaju Srbije ta opcija bi bila višak zbog postojanja Laste / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kada je reč o konkretnoj ponudi za Srbiju, iz Pilatusa su jasni da „pucaju“ na PC-21.

Iako bi, prema kompaniji, idealan nastavni plan podrazumevao korišćenje jeftinijeg PC-7 za osnovnu obuku, a zatim prelazak na PC-21, veličina ratnog vazduhoplovstva ponekad diktira drugačija rešenja i u slučaju Srbije još interesantnije – postojanje Laste.

Tu se sagledavanje problematike dodatno komplikuje budući da za neka ratna vazduhoplovstva nije isplativo održavati dve različite flote. U razgovoru sa predstavnicima Pilatusa o ovoj temi oni pominju i klijente koji laširaju na PC-21, tu su oni koji nakon osnovne selekcije na klipnim avionima odmah prelaze na ovaj avion a francusko ratno vazduhoplovsto planira da uvede PC-7MKX.

Predlog kompanije Srbiji je da se osnovne faze obave na klipnim avionima poput Laste i da se zatim pređe na PC-21, sa kojeg bi piloti išli direktno na Rafale.

Vremenski okvir je u slučaju srpskog RV i PVO kritičan. S obzirom na to da se dolazak prvih Rafala očekuje krajem 2028. godine, vremena za odluku nema mnogo.

Iz Pilatusa kažu da im je „lead time“ (trajanje proizvodnog procesa letelice) oko 24 meseca.

Poručuju da PC-21 nije samo avion, već „kompletan sistem obuke koji premošćava tehnološki jaz između analognih instrumenata prošlosti i digitalnog ratišta budućnosti“, čineći ga, prema njihovim rečima, logičnim partnerom srpskih Rafala.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

Zbog čega unapređena Lasta nije knkurentna?

Odgovori
i

Zato sto je to generalno ne previse uspesan projekat a turbo lasta tek maketa?

Ne

Koja unapredjena Lasta?I postojeca je uvedena na misice uz puno problema
Nama je proverena i uigrana platforma poput Pc21 u ovom momentu resenje na koje treba da se ceka a ta „unapredjena“ Lasta ne bi bila na tom nivou ni do 2040
Bivsa YU je jedva iznela neke projekte u vazduhoplovstvu,u auto industriji nismo nikad otisli u vecini slucajeva dalje od licence i onda sad kao Srbija pa jos u ovakvim trzisnim okolonistima ocekujemo da imamo nesto samostalno a uspesno
Inace kod Pc21 je jedino sporno naoruzanje posto koliko znam Svajcarci ne ucestvuju direktno u tom segnentu

Pr

Pilatusu? Pa ta je letelica turboprop od 1600ks koji se leti skoro kao mlazni avion (8g). Poseduje HOTAS, head-up display, moze full simulirati kokpit lovackog aviona, uz njega ide odgovarajuci simulator itd.

Mo

Hmmmm…Pilatus ili Tucano?

Odgovori
Ml

Pilatus siguro jedan od najboljih trenaznih aviona na svetu ,najbolja odluka za RV Srbije !

Ne

Ičito ništa od Yak-130/M-346/L-15 i zamjene za G-2 i J-22.

Mo

@Nenad Ako mogu uspešno da zamene J-22 i G-4 u ulozi obuke i vatrene podrške, što da ne.

с

Филозофија не сме да подразумева само економску ефикасност него и потпуну борбену оспособљеност након преласка на вишенаменски млазни борбени авио систем

Odgovori
B

koja propast, ovi se obučavaju da dolete i identifikuju cilj za presretanje na 40 km udaljenosti. polako dodaj gas itd…ceo ovaj proces sa Rafalima i oko rafala je cista propast i katastrofa…pa mi da imamo samo nove aparate koje trenutno posedujemo (Lasta, Galeb, Orao, Mig-29) bili bi miljama ispred svega ovog ako ikad bude i operativno a uštedeli bi trenutnih 5-6 milijardi a na duže staze 10+ milijardi…katastrofa

Ne

Dakle, piloti treba samo da se prelaskom sa Pilatusa na Rafal naviknu na brzinu? samo to?
imam ideju, da bilderi vežbaju sa plastičnim tegovima od 10lg, pa kada se navežbaju pređu na tegove od 300kg jer ostalo je samo da se naviknu na težinu.

Al

Ja sam ipak za to da u ulozi aviona za obuku bude neki mlaznjak koji bi imao realne borbene mogucnosti. Podrska pesadijskim i oklopnim trupama na zemlji, a tu mi se turboprop uopšte ne uklapa, na prvom mestu sto tim letelicama upravljaju ljudi čije je školovanje izuzetno skupo pa mi je njihov zivot bitniji. Ne kazem da je i ovaj tip letelica za zanemarivanje ali ne bih i da se poredimo sa Francuskom koja ima stotine borbenih aviona pa je za njih ovo isplativo. Ali za nase RV nije, sa jednom nepunom eskadrilom moramo da posedujemo jos jedno 24 komada skolsko borbenih aviona a pilatusa ne vise od sest komada. Na kraju krajeva neka se nasi piloti skoluju u Francuskoj u nekoj pocetnoj fazi dok ne dođemo do tog nekog naslednika G4, a ne da se zuri (i pogresi) u donosenju odluke na precac jer smo toboze ograniceni nekom 2028.godinom… Pre bih rekao da nam je rok za nabavku do trenutka dolaska *pune* eskadrile.

Odgovori
Sr

@Aleksandar
Problem je što jedini školsko borbeni avion sa realnim borbenim mogućnostima je FA-50, a i on ima ograničenu borbenu upotrebljivost dok se ne završi block 20 varijanta. Sve ostalo je „borbeni avion“ samo u slučaju da protivnik nema čime da se bori.

19

Подржавам,потписујем.

Ne

da sve je to zuper ali nije mlazni avion a mlazni skolsko borbeni zmajevi se mogu naci od 10-15 do 25 -30 miliona dolara,znaci za neku srednju varijantu 500 miliona za 24 letelice tipa Jak 130M ili l15 a i mi vec imamo papirologiju za Galeba Orla i N.A tako da ima volje mogli bi dami praviti ili kupiti licencu pa praviti 12 skolskih i 12 borbenih Jak 130M bi bila top kupovina…

YP

Dakle, traži se brzo rešenje za prelazak na zapadnu tehniku i konkretno Rafal, a ti predlažeš kupovinu kineske ili ruske tehnike koja ne može da simulira Rafal???

Papazjanija u najavi.

kn

Ja sam za nase pa taman da je papirni zmaj.
Ogroman pokretac i zamajac za industriju. Ako bude nekih jada satrace nas NATO kao kantu sa ili bez aviona.

Odgovori
Ma

pa mi da napravimo par papirnih zmajeva d ati budes zadovoljan pa onda d akupimo moderan trenazni avion da imamo na cemu da letimo i akolujemo pilote

Iv

mi imamo našu lastu

Pa

kad te prime u ovako veliku sobu, sigurno te smatraju ozbiljnim kupcem.

Odgovori
Al

Još jedna u nizu pametnih odluka ako se odabere Pilatus. Najzad da se jednom za svagda otarasimo Sovjetskog saveza.

Ž

Aleksandar

Какве везе има СССР са одабиром Србије у вези са школским авионом?

Mi

po onome sto se nudi najbolji bi bio ceski avion sa kokpirom za rafala to bi bila najbolja varijanta i prenos tehnologije

Jo

Bez obzira na avioniku i simulacije u ovom avionu vraćanje unazad na propelere je zastarelo….

Odgovori
Ne

U tom slucaju kakvo je onda vase misljenje po pitanju opremanja 353iae bespilotnim letelicama?Da li je i to vracanje unazad s obzirom da je ta eskadrila koristila mlazne avione IJ22 Orao a sada „propelerce“ koji imaju visestruke mogucnosti u odnosu na Orlove

Mi

PC-21 bi bio los izbor. Teoretski moze da nosi naurzanje na pet tacaka, cetri ispod krila i jedan ispod trupa, sa maksimalnom teoretskom nosivoscu do 1150 Kg ali nijedan operater nema naoruzanu verziju, vec ih koriste nenaoruzane. Australija ih je pokusala kosistiti za JTAC trening sa „simuliranim“ naoruzanjem ali su dosli do zakljucka da to bas i neradi pa sada traze zamjenu. I dalje tvrdim da bi SuoerTucano pa L-15B bila idealna kombinacija, jer jedan i drugi su za svoju klasu sposobni da nose sirok dijapazon naoruzanja, a to RV-u bas treba , da svaka letelica je naoruzana i sposbna da ozbiljno ugrize.

Odgovori
Mi

Mozda cak Super Tucano i netreba, jer ako se moze sa Laste and G-4 onda moze sa Laste na L-15B. Tu bi se ustedilo na budzetu i pojednostavila bi se logistika.

Ž

Miodrag

Некада је и РС-9 био ненаоружан, а Пилатус је увек нудио опције ношења вУБС.

Све што носи Супер Тукано могло би без проблема да се интегрише и на РС-21.

Mi

Zivojine, ako bi turboprop bas morao da udje u kombinaciju Sova->Lasta->turboprop visokih performansi->L-15B , ja bih ipak, kada bi se nesto pitao (a nece) isao sa SuperTucano. On ima ugradjene 12.7mm mitraljeze u krilima, ima moguconst da mu se ugradi optronika u tureli ispod trupa sa dnevnom/nocnom kamerom kao i laserskim daljinometrom/obiljezivacem sto mu onda daje mogucnost da koristi APKWS II 70 mm laserski vodjena zrna lansirane iz sacastog lansera (ili FZ275 koje ce Srbija nabaviti za H-145M) za gadjanje, ne samo zemaljskih ciljeva, vec i ciljeva u vazdusnom prostoru sto je idealno za lov na dronove. L-15B bi sa slicnim raketama bio jos bolji za takve zadatke, brzi i ima radar. Hajde da budemo ozbiljni, Srbija je za sada lider po pitanju dronova u regionu , ali prije ili kasnije zemlje iz okruzenja ce isto tako da raviju svoje dronove razlicitih namjena, a zato treba imati odgovor. Pantsir i HQ-17 su odlicini ali nece moci pokriti cjelokupnu teritoriju, a kako vidimo u Ukrajni dosta toga i prodje. Hocemo li da koristimo Vilgu ili UTVA-66 bez vrata u lovu na dronove? (ili mozda Rafale sa skupom MIICA)

Ž

Miodrag

Да се подсетимо:

Сове нема у Серији.

L-15B нема у серији.

И поновићу, све што сте навели може да се интегрише и на РС-21.

Што се тиче Рафала и лова на дронове, Дасо већ има решење, писали смо о томе.

https://tangosix.rs/2025/17/10/miraz-2000d-jos-nije-rekao-svoju-poslednju-rec-francuska-namerava-da-lovce-bombardere-koristi-i-za-unistavanje-dronova/

Mi

Zivojine, jako mi je zao sto moram da izvrsim korekciju po pitanju L-15. Prema izvjestaju iz Septembra 2024, Huaxi Securities co. ltd koji se bavi Hongdu firmom (oni proizvode L-15) tvrdi se sljedece: „Procjenjujemo da je izvozna verzija naprednog trenažnog aviona L-15 verovatno već počela da se isporučuje…..prema izveštaju CCTV emisije ‘Vojna industrija – obilazak’ od 4. marta 2024……uspešno je izveo probni let domaćeg visoko kvalitetnog trenažnog aviona L15 koji je prošao modifikaciju motora…..modifikovani L15 “Soko-lovac” sada poseduje još snažnije srce ratnog orla (doslovni prevod)“ Da neduzim evo link prema dokumentu pa ga prevedi sa ChatGPT https://pdf.dfcfw.com/pdf/H3_AP202409031639713703_1.pdf Moras se spojiti preko VPN-a na Hong Kong, Da neduzim, ima jos dokumenata koji potvrdjuju da je L-15 aktivan projekat, ali da nedavim. Zakljucak je da se L-15 proizvodi i da je novi motor ugradjen (WS-17?)

Mi

Ja sam za 😎
Vid mu kabine!!! Bolja od Rafala dvoseda!

Ima i drugih grana vojske i PVO koje treba ojacati.

Ako se u buducnosti obogatimo kao neki, ondak moze jos 8-12 nekih borbenih aviona. Za sada bolje podebljavati odbrano VaP-a od novih pretnji.

Odgovori
T5

Epsilon menjaju sa prastarim PC7 nešto tu smrdi ozbiljno

Odgovori
Ž

T5

PC-7 MKX никако није “прастари“, него један од најновијих решења када су у питању Пилатусови школски авиони.

https://www.pilatus-aircraft.com/en/pc-7

Ne

Ima jedna zackoljica, mi necemo imati dovoljan broj Rafala da bi se prelazilo direktno na njih. Nabrojane drzave imaju veci broj nabrojanih aviona, pa nije neki problem ako se izgubi jedan katarski F-15 ali jeste ako ode jedan srpski Rafala (jer je sve izvesnije da ih nece biti vise od 12 u buducnosti)

L39NG je ipak bolji

Odgovori
Mi

Nenad N.
Upravu ste skroz samo ne mozemo sve odjednom. Rafali nas jako puno kostaju, i tek smo zagrizli taj kolač. Traba izgraditi infrastrukturu i kupiti naoruzanje za njih. Treba obezbediti najprakkticniji prelazni avion sa Laste. rafali su JAKO skupi o svakom pogledu. Treba izgraditi jos dosta ifrastrukture za nove mlazne borbene avione ako cemo da dodajemo odmah na tih 12 Rafala.

Ja mislim da su 8-10 PC-21 idealna cifra za narednih 10 godina.
Onda cemo videti sta dodavati. Mozda ce to biti i neki tipovi „Lojal Wingman“ dronova za Rafale? Mozda ce biti i oni i još recimo 4-6 Rafala F4/5. plus nekoliko PC-21

U medjuvremenu treba izgraditi infrastrukturu, pilote i tehnicko osoblje za vise jacih borbenih letelica, i paralelno inverstirati u što bolju zaštitu istih od jeftinih i skupljih letećih uljeza.

PVO, PVO!!! Nikad dosta.

Ne

Miloš77

L39NG bas zato i jeste dobar. Cenovno tu negde kao Pilatus, mozda malo vise, al ipak mlazni. Medjutim, kako sada stvari stoje buducnost nam se ne smesi. Jednostavno se nismo dovoljno trudili da „svoju sudbinu uzmemo u nase ruke“. Pre godinu dana je najavljivano da je do sada vec trebalo da se pocne sa izgradnjom infrastrukture, nema nicega. Izgleda da ce i to da bude samo fasada za nesto drugo, kao i sve.

Mi

Uzeti PC 7 potreban broj aviona
i sacekati dvorepog L15 da sa njima zamjene Orlove.

Mi

Licno bih voleo da ne kupujemo sta mozemo i sami da pravimo. PC7 je za osnovnu obuku. Sa njega se prelazi na PC-21 a ne na Rafala.

Novi PC-21 u konfiguraciji trenazera za Rafala F4/5 je i dalje daleko od skupog aviona. Ne bi kostao vise od $15 miliona po komadu. Uz simulatore za Rafala i PC-21 bilo bi idealno za novu generacij pilota.

Misljenja sam da u ovoj deceniji ne treba trositi pare na nove mlazne avione četvrte+ generacije. Dosta smo pukli na Rafale. Ajd da postoji neki mali borbeni trenazer sa unutrasnjim spremnicima za bar par raketa za čistu stealth konfiguracuju, ali nema toga.
FT-50, Yak-130M, i neki kineski koji jos nije za prodaju su mnogo mnogo skuplji da se primarno koriste kao trenazeri. A u ratu ne znamo bas kakve sanse imaju danas blizu fronta. Ja bi rekao jako male.

Treba se srediti i pripremiti za 2030te za 12 rafala koji nam dolaze. Od tada pa na dalje cemo znati onda kako troziti pare na skupe avione.
….Ili mozda besposadne avione…!

Mi

@Milos77
Napisah PC 7 umjesto PC21,sa njih se može na Rafale,a dvorepi L15 če biti spreman oko 2030 pa sa njima zamjeniti Orlove.Ne bi trebao biti skup avion,a dvorepi osim lovačko bombarderske funkcije se moze koristiti i kao lovac u odredjenoj mjeri.

Il

Sa PC-21 na Rafale bi bilo idealn po pitanju troskova. Kako iskoristiti pilote koji nisu za nadzvucnu avijaciju ili za 9g? Do sada su piloti koji iz zdravstvenih razloga nisu mogli na Mig29 isli na Orla ili ostajali na G4 kao instruktori, dodavali koliko, toliko vatrenoj moci. Sta sada sa njima?

Odgovori
Jo

A Lasta? Šta bi sa njom, za šta se ukucavaju naši novci?J 22 -dokle stiže modernizacija, G 4 ? Nije valjda da je sve što napravimo krš&lom? I da je svemu životni vek gotov da ne vredi unapređivati? Ili jeste?

Odgovori
Ne

Lasta ne pokriva ono sto se dobija sa Pc21.Sto se tice G4 i Orla to su letelice ponaosob stare izmedju 35 i 40 godina vec sada.Zamislite da u jednoj porodici imate 2-3 svakodnevna auta stara toliko i koji bi to bio problem sa odrzavanjem,delovima…
Slicno je i sa tako starim avionima ali su procedure jos striktnije i sve je 100 puta komplikovanije nego prica oko auta jer ipak je to vojni vazduhoplov.Ako sam nesto video u zivotu da se u kontinuitetu naletelo kako treba to su ova cetiri Mi35M.Novo je novo

Sr

@Jovan Munitlak
Galebovi će svi imati 40 godina pri dolasku Rafala i to 40 godina od kako se uopšte ne proizvode i tada su imali motore koji su 20 godina zastareli. Pola firmi koje su učestvovale u proizvodnji tih aviona više ne postoje, a druga polovina postoji u nekom smanjenom obliku. Iskreno, da li je racionalno ulagati pare dalje?

Jo

@Nebojsa &Srbofil
Pa majko mila, zašto svako malo neke priče , zašto modernizacije , dronovi, priče o tubopropovima. Zar stvarno nikog nije beriga o novcu (našem) . Zašto ne srede , recimo helikopterske jedinice, Ono -ljudstvo , oprema , piste ,pa onda redom? Nisam ni pilot ni avio-mehaničar,ništa os toga čisto ljubitelj tica što lete, zato ovako ogorčeno pišem (više konstatujem zapravo).

Sr

@JovanMunitlak
Fora sa starim avionima je upravo što se upadne u jedan ciklus gde oni iziskuju više para i vremena da bi bili operativni, što smanji raspoloživa sredstva za nova ulaganja, što opet stvori dodatni pritisak na stare avione i ljude koji ih održavaju da nadoknade nedostatak nove opreme, što opet poveća troškove i tako u krug.

Svi će se složiti da bi bilo jednostavnije krenuti od jedne stvari, ali ne funkcioniše sistem tako. Bar helikoptera ima novih najviše ako ćemo realno.

Jo

Katar sa PC-21 prebacuje pilote na BAE Hawk 167, pa na kraju na M346. Imaju 9 Hawk 167 i 6 M346. Francuzi sa PC-21 prelaze direktno na Rafal, ali njihov trening na Rafalu traje 100 sati. Godišnji nalet jednog Rafala (200 sati) odlazi na trening dva pilota. Grci i Izraelci štede i po 40 sati upotrebom M346. Ako godišnje trenirate 6 pilota, to je razlika od 240 sati godišnje – kompletan godišnji nalet jednog Rafala. Trenutni francuski model bi zahtevao 600 sati godišnje za obuku 6 pilota – to znači da bi četvrtina srpske eskadrile bila zauzeta za obuku novih pilota – ne za uvežbavanje, nego samo za obuku. Očigledno je da i sami Francuzi uviđaju ovaj problem i planiraju da nakon 2032 ponovo uvedu LIFT trening . Za sada im pomaže i to što za obuku mogu da koriste i Miraže.
Dodatni problem za Srbiju je što PC-21 nije školsko-borbni avion, nego samo školski, i nema potencijal da postane školsko-borbeni. Ukoliko Srbija namerava da kupi jedan školsko-borbeni avion, onda PC-21 jednostavno nije za Srbiju.

Odgovori
Mi

Šta se desilo sa našim projektom Utva Kobac, koji je školsko-borbeni avion turboelisnim motorom?
Taj projekat je radila fabrika aviona Utva i Vojnotehnički institut.

Odgovori
Ro

4 aviona pokrivaju srpske potrebe za 20 godina PC-21 je ekstremno pouzdana platforma PC-21 ima:preko 95% operativne dostupnosti,jeftin sat leta (~1.000–1.200 €), vrlo niske potrebe za održavanjem.Drugim rečima:4 aviona mogu davati više letova nego 8 starijih G-4.Za flotu od 12 Rafala, realan broj novih kadeta je:2 do 4 pilota godišnje maksimum 5 u nekom izuzetnom ciklusu,

Odgovori
Jo

Za flotu od 12 Rafala, potrebno je 17-18 pilota. Za Srbiju je potrebno 5 novih pilota godišnje. U tom smislu, 4 PC-21 bi bila dovoljna, pod uslovom da su sva četiri ispravna. Za PC-21, 5 aviona je potrebno da bi 3-4 bilo spremno da lete. (Ne ulazim u to koliko bi PC-21 bio dobro rešenje ili ne.)

Sl

@Jordan

Ne treba gledati samo potrebnu kolicinu novih pilota, vec i odrzavanje naleta postojecih pilota, na primer – u vazduhu a ne samo u simulatorima.
Tu onda dolazi `ponuda` da PC21 ima mogucnosti replike kabine Rafala, sto sa niskom cenom naleta – do 1.500eur/h naleta po samim Francuzima, donosi ogromnu ustedu u odnosu na 15-20.000eur/h naleta Rafala (zavisno od verzije). Da bi odrzavao koliko-toliko borbenu sposobnost, potreban je nalet od barem 70h godisnje po pilotu… Metodika koriscenja LBA govori o 1.6 do 2.0 pilota po avionu u okviru operativnih eskadrila – matematika troskova je jasna…

No, mi imamo jos 1 problem koji nije toliko potenciran, ali je realan i jos `kriticniji` – Utve75 su pri kraju svih resursa a sluze kao osnovni avion za obuku. Lasta je trebala da zameni Utve75 ali je u realnosti prelazni trenazni avion (podsetio bih na dug i vrlo problematican razvojni put, pri cemu je u osnovi trazena simulacija G4, ali se od toga odustalo).
O ovome je, koliko se secam i T6 pisao pocetkom godine…
Sadasnji `model` po kojem pitomci idu sa Utve75 na Lastu pa na G4 i dalje na J22 i Mig29 je u osnovi vrlo `bezbedan` model jer se na kraju dobija pilot sa dovoljno znanja i iskustva, cime se sprecavaju vanredne situacije, sto je finansijski plus sam po sebi.

Naravno, tu je i problem J22 i G4 koji su poslednji proizvedeni 1992-1993. godine – rezervih delova nema, fabrika koje su ih proizvodile takodje… Evidentno se radi na kanibalizaciji pojedinih aviona da bi ostali leteli (to rade i sa novijim A380, samo da napomenem, tako da nije `problem`) ali i to je pitanje vremena – recimo jos 5-10 godina…

Time, treba krenuti od osnove i `ici uz lestvicu` obuke… Neki primeri iz Evrope i sveta bi mogli da daju nacrt daljih radova – novi osnovni avion za obuku, potom prelazak na Lastu (sta god ko mislio o njima – dobri su avioni za prelaznu obuku), potom skolsko-borbeni avion (sa mogucnoscu replike ili simulacije kabine Rafala) i na kraju Rafal.
Sam izbor skolsko-borbenog aviona, iz dosadasnje operativne perspektive RV i PVO, pre bi isao u smeru aviona tipa Jak130D, TA-50 ili M346 sa skolskim i borbenim mogucnostima umesto J22 i G4, ali sve je podlozno promeni…

I na kraju, podsetio bih da je jos 2020e na vise medija, kao i od same USA, najavljivano da bi Srbija bila medju prvim kupcima T7A… Eto kao info…

Jo

@Slavke
Izneo si veoma zanimljiv komentar, školski avioni se zaista mogu koristiti za održavanje naleta postojećih pilota. To bi smanjilo i broj sati koje Rafal avioni provode u vazduhu i produžilo njihove resurse. U tom smislu, simulacija Rafala koju nudi PC-21 deluje privlačno.
Međutim, postoji veoma ograničen broj stvari koje pilot može uvežbavati na njima. Brzi letovi na niskim visinama, upotreba EW sistema i naoružanja, upotreba radara, G-tolerancija… sve su to stvari koje se ne mogu održavati leteći na PC-21. Broj sati koji bi se mogli zameniti sa PC-21 je 15-20%. Na nivou eskadrile, to bi uštedelo 200-500 sati. Toliko štede i Francuzi.
U tom smislu bi M346 bio puno bolji izbor, jer se više radnji može uvežbavati na njima, 50-70%. na nivou eskadrile, to bi bilo 1600-2200 sati. To je ono što rade Grci i Izraelci.
Pomenuo si T7A, na njima bi verovatno moglo da se uštedi još 400-600 sati na nivou eskadrile, ali to još uvek treba da se potvrdi u praksi.
Na nivou eskadrile, PC-21 bi uštedeo do 7,5 miliona evra godišnje, a M346 do 12,5 miliona. Pored uštede, produžili bi se i resursi Rafala. Sa PC-21 do 10%, sa M346 20-30%. Drugim rečima, PC-21 bi produžio životni vek eskadrile za godinu dana, a M346 za 3-4 godine.

Ž

Jordan

Где се у Вашој рачуници налази уштеда што се тиче основне обуке пилота? На РС-21 је то разумно радити и далеко је јефтиније него да се то ради на М-346.

Сва РВ која поседују авион у класи М-346, имају или турбоелисне авионе, или чак и млазне једномоторне.

Друго, уколико би се рецимо Ласта избацила из употребе, и остао само клипни школски авион у класи Утве-75, имали би превелики јаз између таквог авиона и авиона класе М-346. А велике су разлике у перформансама и између Ласте и М-346.

Jo

@Živojin Bankković

U ovom komentaru sam se ograničio samo na ono što je izneo Slavke, o upotrebi školskih aviona za održavanje naleta postojećih (aktivnih) pilota. U komentaru iznad sam upoređivao prelazak sa PC-21 na Rafal (bez LIFT aviona, gde se deo obuke prebacuje na Rafal), sa obukom u kojoj postoji međukorak (LIFT avion). Nisam spominjao osnovnu obuku.

Apsolutno je potreban neki avion između bazične (pripremne) obuke i napredne. Mislim da niko razuman to ne dovodi u pitanje. Bazična obuka prilikom koje se vrši i selekcija pilota se obavlja na jednostavnim avionima kao što je npr. Grob G-120A – to je otprilike nivo Utve-75. Lasta apsolutno nije za takav vid obuke. Lasta bi mogla da se koristi za osnovnu obuku (druga faza), za koju se koristi i danas – ali ona ima svoje nedostatke u odnosu na npr. PC-21 ili T6C. Prelazak sa Laste na M346 zahteva dodatne sate na M346 da bi se pokrilo ono što je moglo da se nauči na npr. PC-21. Sa druge strane,
prelazak sa PC-21 na Rafal zahteva dodatnih 35 do 55 sati na Rafalu, za obuku koja ne može da se obavi na PC-21, ali bi mogla na M346.
Kada je sama obuka u pitanju, neosporno bi najjeftiniji bio sistem PC-21>M346>Rafale. Ako se ide Lasta>M346>Rafale, to bi bilo skuplje 200-500 hiljada po pilotu. Međutim, ako bi se išlo PC21>Rafale (bez M346) to bi koštalo 500 hiljada do 1,2 miliona po pilotu.
Međutim, ako uzmemo u obzir i cenu aviona za obuku, onda je veoma slična cena Lasta>M346 i PC-21>M346. Drugim rečima, Srbija na duže staze neće uštedeti ako bude koristila Lastu umesto PC-21 za osnovnu obuku (faza 2) Ali bi izbacivanje M346 i direktan prelazak PC-21>Rafal bio 1-1,2 miliona skuplji po pilotu. (I to bez cene skraćivanja veka Rafala.)

Ž

Jordan

Када је у питању Србија, треба раздвојити набавке, не би се нпр РС-21 набавио уместо нпр М-346, као и обрнуто.

Мислим да је Рафал у суштини једноставнији и јефтинији за обуку, и да пилоти тих авиона не морају да лете у М-346 да би увежбавали неке компликованије радње.

На Рафалу годишње треба да се налети одрђен број сати, само онај ко нема новаца ће штедети тако што ће пилоти Рафала летети неке школске или тренажне авионе.

А не заборавимо да постоји и симулатор.

Jo

@Živojin Banković

Dok su koristili Alpha Jet kao LIFT, Francuzi su se na Rafalu obučavali 80 sati (taktika i konverzija). Sa izbacivanjem Alpha Jet, povećali su broj sati obuke na Rafalu na 115-135 (dodatnih 35-55), da bi pokrili one delove obuke koji se ne mogu obaviti na PC-21. Sa LIFT avionom, za obuku 5 pilota su potrebna 2 Rafala (400 sati naleta godišnje), a bez njega 3 Rafala (610-700 sati) – četvrtina nove srpske eskadrile.

Mislim da su Francuzi su jedini koji preskaču obuku na LIFT avionima.

Nabavka PC-21 i LIFT aviona bi verovatno bila najbolja opcija. Za 6 pilota godišnje, 4 PC-21 bi bilo sasvim dovoljno, uz jedan full-motion simulator. Ceo paket ne bi bio skuplji od 60 miliona dolara. To bi se uštedelo smanjenjem potrebnih sati na LIFT avionu. Nakon toga bi bilo potrebno 5-6 LIFT aviona. Ako bi se Srbija odlučila da LIFT avion bude školsko-borbeni M346FA, taj paket (sa simulatorima) bi verovatno bio oko 300 miliona. Češka varijanta (L-39NG) bi bila duplo jeftinija, ali bi zahtevala dodatnih 25-35 sati leta na Rafalu za svakog pilota, u odnosu na M346FA.

Pa

@Jordan,
nabavka LIFT aviona uz PC21 je za “ velika“ zrakoplovstva poput Izraelskog ili Poljskog na kojima se uštede koji oni rade značajne i na kojima se nabavka tih aviona relativno brzo isplati bas zbog tih ušteda.
Moramo znati da je i cijena tih aviona prije corone bila cca 30 mil EUR po komadu. Ovisno paketu. Austrija je budžetirala cca 1 mild EUR za svojih 12 komada (80 mil po komadu).
Za “ mala“ zrakoplovstva je to izdvajanje love dosta upitno pa se i odlučuju na varijantu da se obuka vrši bez lift aviona.

Jo

@Pajo
Molim te, podseti me koja su to mala vazduhoplovstva koja preskaču LIFT, osim ako se ne radi o trenutnoj situaciji. Postoje države koje nemaju LIFT pa šalju pilote na LIFT obuku u druge zemlje. Npr. Švajcarska (šalje u Italiju), Emirati (šalju u Britaniju dok im ne stignu L-15). Španija je trenutno ostala bez LIFT aviona, ali je ušla u program nabavke. Ali osim Francuske, u Evropi, Aziji i Africi nema druge države. I za Hrvatsku je pitanje da li će slati pilote u Grčku, na M346, ili će sama nešto nabaviti.
Ne znam koliko pilota će Hrvatska školovati, ali 5 pilota će zarobiti jedan Rafal samo za obuku, 175-275 sati godišnje. Let na tom Rafalu će biti 1,75-2,75 miliona godišnje skuplji. Cena jednog novog Rafala je kao 5 LIFT aviona. Da li vredi žrtvovati jedan Rafal i u 10 godina potrošiti na razlici u ceni sata leta za još jedan?
Srbija je u drugačijoj situaciji nego Hrvatska. Srbija će 2030 imati eskadrilu Rafala, eskadrilu Mig29 i eskadrilu modernizovanih Orlova. Nakon toga, u sledećih 10 godina će migovi i orlovi otići u penziju. Videćemo kako će se stvari razvijati.

Pa

@Jordan,
pa upravo ste sami naveli kako se snalaze zrakoplovstva koja nemaju lift avione u svom vlasnistvu.
Ili organiziraju lift obuku kod nekog drugog ili troše resurs glavnog aviona.
Naravno da je bolje imati aparate na kojima cete raditi lift obuku ali postoje drzave koje se na to ne odlucuju i imaju opciju. Dali plaćaju određenu cijenu ako nemaju vlastiti lift, plaćaju (u resursu glavnog aviona i kroz vecu cijenu obuke po satu) ali plaćaju i i oni koji se odluče za lift. Konkretno trebate uložiti cca 500 mil EUR da bi to vratili kroz 10-15 godina eksploatacije.
Zato sam i naveo da je varijanta sa vlastitim liftom pogodnije za “ velika“ zrakoplovstva jer obučavaju vise pilota, imaju vise naleta,…
Pritom se uopće nisam referirao niti na Srbiju niti na RH.
Postoje ljudi s jede i druge strane koji (valjda) vode brigu o tome i koji znaju sa koliko love raspolažu i što su im prioriteti.

Lu

Transition from turboprop to a Fighter jet is only for a reach countries, because after PC-21 you need to spend a lot of FH on Rafale, (pilots understand the difference between being pulled / pushed). For Serbia, it is much more effective to have L-39 Skyfox, which is for instance for the same money as PC-21. Additionally, Skyfox could be used for ISR, and with guns and rockets, also for A2G operations Finally, some NATO neighbors have already established their training center based on L-39s

Р

Италијан је једино решење.Све је у њему ,што нам треба.

Odgovori
De

A od kog tacno novca da kupimo to sve ? Kako stvari stoje nece biti dovoljno struje ni gasa… a mi pricamo o 500 mil za avione!

Odgovori
Ma

Novac je nebitan… kvalitet je prioritet.
između dve varijante skuplje i jeftinije uvek izabrati kvalitetniju

P

Aero Vodochody je potpisao sporazum sa Saabom o adaptaciji kokpita (i upravljanja) L-39 Skyfoxa da bude sličan kokpitu Gripena (za Mađarsku).
Adaptacija za Rafale je vjerovatno također moguća.

Odgovori
Dr

Mislim da bi zbog gomile razloga za Vojno Vazduhoplovstvo Srbije bio bolji Supertucano , tu su razlozi koji ne podpadju pod avijaciju , ima još nekih koji i te kako mogu biti od koristi Vojski Srbije jer se naknadno mogu nabaviti neke druge letelice povoljnije a koje Pilatus ne pravi.
Nerazumem , takodje , rezon zašto Srbija nebi nabavila napredni trener sa borbenim mogućnostima iz Kine ta letelica ima poprilično napredna rešenja kao što je radar i kompletan ekosistem bojeve opreme . To ovaj italijan nema na taj i takav način za korejca F-50 neznam ali sam siguran da ameri nebi odobrili prodaju , jer smo „neutralni“!

Odgovori
Д

Леонардо М346ФА то је птица за нас

Odgovori
Bo

Autor članka postavlja dobra pitanja, jer očigledno je krenula da se menja doktrina obuke srpskog vojnog pilota. Konkretno i uopšteno bar u zadnjih 40-50 godina je uvek bila da se sa Utve i Laste, prelazi na G2/G4, pa dalje na Orao i Mig 21/29. Sada, iznenada promena pomenute doktrine, odnosno „preskakanje“ stepenika u vidu mlazne verzije školsko-borbenog aviona, sigurno bi predstavljala značajnu ekonomsku ali i za zemlju veličine Srbije i razumnu odluku.
Pošto praktično, Orao 2.0 preuzima ulogu LBA platforme, bez obzira na uvođenje Rafala, onda je odluka još logičnija jer nema realne potrebe za dve mlazne platforme (ŠBA i LBA). Svetski trendovi većine zemalja (izuzev SAD,Rusije,Kine, ali i Indije) pokazuju i dokazuju tu činjenicu (francuski način obuke borbenih pilota).
Sam Pilatus je jako dobra platforma i veoma popularna u mnogim razvijenim zemljama, a za obuku budućih vojnih pilota. Ako je dobar francuskom ratnom vazduhoplovstvu ne vidi se razlog zašto ne bi bio dobar i srpskom.
Ali i ovde će verovatno odluka biti vezana za tzv „offset“ paket, odnosno da li će Srbija dobiti nešto konkretno više u slučaju da se odluči za ovaj avion. Da li će moći licencno da proizvodi ovaj vazduhoplov u Utvinoj fabrici je sada predmet špekulacija i neproverenih glasina. Ali nastojanje da se nešto dobije „više“ je uvek normalan i legitiman način za sklapanje posla.
Da li je došlo vreme da se sa turbopropa pređe na avion 4,5 generacije je pitanje, a odgovor mora da se donese brzo jer vremena je sve manje i manje (osim u slučaju ako kompanija Babcock ima još resursa na raspolaganju što je značajna informacija), a potrebno je doneti izvršnu odluku uskoro.
Interesantno je da su srpski pilot(i), a na osnovu dostupnih medijskih informacija za izbor novog školsko-borbenog aviona, leteli za sada samo na turboprop platformama: PC-21 i ranije brazilski Tukano.
Činjenica je da će ovaj avion ući u uži izbor za novi školski (da li i borbeni) avion srpskog RV.
A sada svidelo se to nekome ili ne je sasvim druga priča….

Odgovori
jo

Ne mislim da je došlo do promene u doktrini. Jednostavno se razmatraju različite opcije. Nije došlo ni do promene doktrine na globalnom nivou. Ispravi me ako grešim, ali Francuska je valjda jedina koja trenutno ne koristi mlazne LIFT avione pre prelaska na nadzvučne borbene avione. Ali Francuska je u sasvim drugačijoj situaciji nego Srbija i može da dozvoli da troši resurse borbenih aviona na obuku.
Mislim da će Srbija ostati na zahtevu da novi avion bude školsko-borbeni. PC-21 to nije i iznenadila bi me odluka da se Srbija odluči da to bude novi srpski školsko-borbeni avion.
PC-21 bi mogao da uđe u obuku kao neki međukorak između Laste (ili nekog drugog klipnog aviona) i mlaznih LIFT aviona, u ograničenom broju, kao školski avion. Za izbor za školsko-borbeni avion, mislim da daleko bolje šanse imaju Italijani, pa i Česi.
Mislim da su i Amerikanci još uvek u igri, a da je ta igra i politička. Za 1,5 milijardu dolara, Srbija bi mogla da plati Boeingu za razvoj borbene varijante T7A i dobije dvadeset aviona. Ogromne pare, ali Amerikanci imaju način da omoguće povoljno finansiranje. Sam avion bi savršeno mogao da odmeni Rafal u dežurnoj pari, ali bi imao slabiji potencijal za napade na ciljeve na zemlji, u odnosu na M346.

Pr

PC-21 nije zamisljen da full menja LIFT vazduhoplove, nego da „LIFT-u“ preuzme sto vise od obuke, jer je 4-5x puta jeftiniji, a ima osobine nekog kao pseudomlaznog aviona. Na kraju, taj pilot kadet, koji je leteo PC-21 i tu naucio sve sto moze, ipak mora pilotirati nesto sto pruza iskustvo transsonicnog leta, i ostale karakteristike malznog lovca, koje PC-21 ne moze simulirati. Da li ce to onda biti LIFT vaszduhoplov ili opet 4-5x skupli Rafale zavisi od… nemam pojma, nadam se da oni koji odlucuju imaju nekakve modele koji im pruzaju kompletnu sliku i uvid u sta i kako.

Sl

Po nabrojanim karakteristikama Pilatus je samo leteći simulator, dok kineski j15 ima pesa, a ruski Jakovljev AESA radar. Dakle čak mogu da dejstvuju kao lovci.Pilatus i Super tucano jedino dejstvuju po zemaljskim ciljevima, a za to imamo onoliko MI 35.Ne vidim svrhu kupovine ovih trenera,a uvažavam činjenicu da se za sada od Rusa Jak ne može nabaviti.

Odgovori
Vl

Ne mogu da Verujem.
Mi stalno izmišljao toplu vodu, a imamo školsko borbeni avion Galeb-Super G4, koji je izašao na naslovnoj strani američkih novina Time.

Odgovori
Ma

I moj zastavnik Stajke je bio na naslovnoj strani Tajma,’91, a sad je penzioner sa dosta hronicnih bolesti, ogranicenog kretanja i i vise kosta porodicu nego što vredi penzija, tako da

Bo

@Vladimir: Nažalost, Vladimire ne čini se na prvi pogled ali je G-4 „žrtvovan“ radi „upgrade“ platforme Orla, tzv. Orao 2.0. Zato se i ide na nabavku novog ŠBA, jer jednostavno G-4 ne može da bude predzadnja stepenica pred prelaz na na Rafal. Prosto, ostavljen je da „istruli“ do kraja resursa. Nemamo kapacitete, a u stručne ne ulazim za proizvodnju novog ŠBA, samim time neophodna je nabavka. Odluka će zavisiti od toga šta može država Srbija da dobije najviše u tom tzv. ofset aranžmanu (transfer tehnologije, licencna proizvodnja delova, zmaja, stajnog trapa i sl.) Ranije smo imali izuzetnu poziciju sa G-4 jer je ovaj avion ozbiljno razmatran kao polazna platforma za novi mlazno- trenažni avion vazduhoplovstva SAD krajem 80-ih godina prošlog veka, ali je to nažalost priča koju više ne treba pričati nego žaliti za propuštenom prilikom…

Bu

Ako se ovaj avion koristi za obuku Francuskih pilota , tu ne treba mnogo mozgati , pošto je dovoljno nabaviti 6 letelica Pilates 21. U srbiji postoji rešenje za osnovnu obuku i prvi korak sa Utvom ,drugi sa Pilatusom21 ,treći na L15 ,koji nam svakako treba u količini od 24 letelice od kojih bi takođe 6 trebalo biti školska varijanta i trenažer za naprednu obuku i ubrzane radnje sa krajnje realnim brzinama ,pa tek preći na upravljanje Rafalom od skoro 300 miliona $ 🧐🤔, čak mnogi piloti bi mogli da se zadrže i ostanu na L15 avionu u bornenoj konfiguraciji koji može biti izuzetno korisno rešenje u rušenju raznih krstarećoh raketa ,dronova ,lutajuće municije ,protivničkih helikoptera, kao i za lansiranje glajder projektila i još nekih domaćih rešenja, a tek posebno u ratu niskog intenziteta bi došao do punog izražaja itd. Definitivno Pilates21 je potreban ,kada je već prilagođen u toj meri usporene simulacije …. pravi školski👍

Odgovori
Bo

@Nebojša: Teško će da nam se odobri nabavka PC-21 ili M-346 ako budemo odlučili da uzmemo L-15. Jednostavno, nismo dovoljno politički značajni i uticajni da možemo da imamo miks ratnog vazduhoplovstva: francuski Rafal i kineski L-15 u nedostatku bolje reči, jednostavno nisu dobitna kombinacija bez obzira koji bi aranžman ponudila kineska država. Isto važi i za Jak-130, Mig-29 do kraja decenije ističu resursi (sa upitnim produženjem). Ovde se traži u četvrouglu: Tukano-PC21-M346-L39. To su platforme za siguran i bezbolan prelazak pilota na Rafal, sve ostalo je teško izvodivo. Pobediće neko, sigurno ćemo znati odgovor u 2026…

Fr

Srbija je trebala da nabavi Gripene kao i Mađarska, Češka. Rafal je overkill…

Odgovori
Mi

Slažem se 100%, samo Francuzi ne prave Gripena, na žalost.

Bo

Frankovac, u pravu ste. Ali nažalost, nabavka borbenog aviona je bar na našim prostorima politička odluka, a ne odluka bazirana na realnim potrebama, finansijama, stručnosti, operativnim troškovima, održavanjima, eksploatacionim ciklusima itd. S’druge strane, Švedska kao proizvođač ima diskreciono pravo da odbije da pregovara ako joj se ne sviđa zvanična politika i stanje građanskih prava potencijalne zemlje kupca. Ali to pravo ima i SAD kao proizvođač Gripenovog motora i npr. Velika Britanija kao proizvođač komponenti (npr.pilotskog sedišta). Argentina zbog Foklandskog rata je najbolji primer: nije mogla da modernizuje vazduhoplovstvo skoro 40 godina, sve do ove godine kada su joj napokon dali blagoslov da otkupi stare danske F-16 A/B iz 80-ih godina prošlog veka. To što Argentina nije htela/želela ruske ili kineske avione je neka druga priča. Da je npr. htela nove Gripene, Britanija bi stavila veto (zbog Foklanda) i od prodaje ne bi bilo ništa. Niko neće otvoreno reći, ali sam siguran da je sličan narativ bio i sa Srbijom (kosovski presedan). Nije lako uklopiti saglasnost svih zemalja učesnica i to često vremenski dugo traje jer to može da bude značajan politički argument za „pregovore“ sa zemljom kupcem. Mislim da ih je taj narativ i koštao sigurno bar još dve-tri potencijalne zemlje kupca i bar 16-24 aviona…

Odgovori
P

Prema Wikipediji, Aermacchi M346 pokreću dva Honeywell/ITEC F124 motora.
U nekoliko članaka sam pročitao da ovaj motor podliježe američkom ITAR odobrenju za izvoz.
Može li iko potvrditi ili opovrgnuti ovu informaciju?

Ne

Da se ne palimo previse koji ce avion biti. I mi i vojska. Znamo da to kod nas funkcionise tako sto se izabere onaj gde ponudjac ponudi „ofset“ ugovaracu posla licno. Znaci nista od Svajcarca ili Ceha. Italijani su, naprimer, dobri u takvom „poslovnom okruzenju“.
Tipujem na M346.

Odgovori
be

Ljudi koji pisu da bi Amerikanci zbog nas naoruzali T7A…

Odgovori
Jo

Ne bi ga naoružali radi Srbije, nego da bi mogli da ga prodaju kao zamenu državama koje još uvek koriste F5, kao i onima koje ne mogu da priušte avione od 150-250 miliona dolara. Oni traže kupca koji bi finansirao razvoj naoružane verzije.
Postoji još jedna opcija – T7A je otvorena platforma i Boeing nema ništa protiv naoružavanja oružjem drugih proizvođača. Elbit bi od T7A mogao da napravi avion koji bi u nekim aspektima bio bolji od M346FA. Bio bi slabiji za podršku na zemlji (manja nosivost, jedan motor), ali aginiji u vazduhu i jeftiniji za letenje.

VU

Mislim da je sve izvesniji L-39 NG ; Ergonomija slična Rafalu uz primenu i naše pameti ( vođeog naoružanja…) ; Najžešći narjeting i ponudu sa više opciha saeadnji imaju baš Česi – Vidohodi) ; U startu znana termozija sa Orla 2.0 u nosnom delu, potom moguć i manji modularni radar. Skyfox je potpuno otvorene arhitekture ;Uz rtgononiju kokpita Dadault Rafala, novih legura i avonike, agilan i ixeakan za naš teren – reljef. Hotas, Fadec,izvesno i FBW oscojeni. Micuć prelazaj u ba Gripen, F-16 pa i Radal. Lokgustilki izutetno oristupačan satdan od nivug legura. Muslim da ćemo ići putem jao i Mađari ;Tačnibe kupivinom i dalbim nadogradnjom Skyfox ; TP Lastu moramo konačno sami da završimo uz laka katapult izbacljiva sedišta.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs