BEG airport status
Letačke priče Suada Hamzića: „Sloboda 71“ – nisko iznad Sarajeva "Taj manevar je bila još jedna prilika da letim u uslovima približnim stvarnim ratnim, što je mladom pilotu jedan od najvećih izazova"

Letačke priče Suada Hamzića: „Sloboda 71“ – nisko iznad Sarajeva

Tango Six nastavlja sa objavljivanjem letačkih memoara Suada Hamzića. Dobili smo ekskluzivno pravo da prvi u nastavcima prenesemo najzanimljivije priče jedne izuzetne letačke karijere pilota Ratnog vazduhoplovstva i Protivvazdušne odbrane Jugoslovenske Narodne Armije. Današnja priča govori o jednoj velikoj vežbi i nekoliko veoma niskih letova.

Ovaj veliki manevar, jedan od najvećih i najskupljih koji je JNA ikada organizovala, održan je na prostru oivičenom gradovima Zagreb – Karlovac – Sisak. Za razliku od mnogih prethodnih ovaj je bio izraz više unutrašnjopolitičkih nego spoljnopolitičkih potreba ili razloga.

Za naručivanje preko on-line formulara treba vam manje od 2 minuta. Popunite ga i knjiga vam stiže na kućnu adresu!

Upravo tim manevrom je bila stavljena tačka na „i“ hrvatskom nacioinal(ističkom) pokretu „MASPOK“ koji su predvodili članovi CK SK Hrvatske Savka Dapčević – Kučar, Mika Tripalo, Pero Pirker dok je civilizovanim obračunom sa tom grupom rukovodio vremešni Maršal, legenda, Josip Broz Tito.

Ali neću o politici, ne bar u ovom delu moje životne priče.

Taj manevar je bila još jedna prilika da letim u uslovima približnim stvarnim ratnim, što je mladom pilotu jedan od najvećih izazova. Moja 352. izviđačka avijacijska eskadrila (iae) sa 14 aviona od čega 12 jednoseda izviđača L-14i ( MiG-21R) i 2 dvoseda NL-14 je prebazirana na aerodom Pleso, kod Zagreba, nekada naš matični aerodrom i reon koji smo jako dobro poznavali.

Naravno, bili smo „agresori“ kao i u svim vežbama pre i posle.

Bili smo jedina specijalizovana, nadzvučna, izviđačka eskadrila podčinjena direktno Komandi RV i PVO, posredno Generalštabu JNA i Vrhovnoj komandi. Na ovom manevru su nas upotrebljavali pretežno u skladu sa našom stvarnom namenom.

Tako sam ceo manevar sa izuzetkom nekoliko letova u „udarnim terminima dinamike“ leteo kao izviđać. Dakle sam, bez vođe ili pratioca. Smucao sam se po manevarskoj prostoriji – celoj zapadnoj polovini Jugoslavije i „bližoj okolini“.

Letovi na Sarajevo i Tuzlu

Slučajno ili ne, skoro celi manevar moj rutinski zadatak je bio izviđanje aerodroma Butmir (kod Sarajeva) i Živinice (kod Tuzle) kao i praćenje razmeštaja jedinica i komandi u reonu centralne Bosne. Svaki dan sam leteo bar po dva leta na te ciljeve jedan pre a drugi posle podne.

Svaki let mi je predstavljao posebno zadovoljstvo tim pre što su primenjivana sva taktička načela i postupci upotrebe izviđača. Dakle letelo se na svim, pretežno na malim visinama, a izbor broja i pravaca naleta radi izvršavanja zadatka bili su prepušteni pilotu – meni.

Nisam zloupotrebio ali nisam ni propustio priliku da mojim sugrađanima Sarajlijama a i onima u okolini pokažem MiG-a izbliza. Na maloj visini. Nisam preterivao, ne bar nad mojim gradom, jer bilo je mnogo dece, staraca, bolesnika koji ne bi delili moje ushićenje.

Ipak. Jedno popodne, niska oblačnost od oko 6/8 (pokrivenosti) nad gradom i 8/8 nad mojim ciljem Butmirom mi je praktično onemogučavala da nadletim, izvidim, aero-foto kamerama (AFK) snimim moj cilj i izvršim zadatak. Planine i brda oko Sarajeva su bila iznad te oblačnosti jasno vidljiva a bilo je i „rupa“ u tankom sloju oblaka nad gradom. Ne odolih iskušenju. Uostalom u preletu sam jasno video da oblačnost nije do zemlje i da je vidlivost ispod tog sloja sasvim dobra.

Iz pravca istoka, jasno raspoznajući svako brdo i položaj mog cilja krenuh u poniranje i proletivši kroz tanke oblake ispadoh ispod njih taman nekako kod Skenderije. Produžih na visini od oko 50-ak metara u pravcu zapada, uzduž bulevara Vojvode Putnika (ka Ilidži), proleteh pored verovatno jedne od, tada, najvećih kasarni u Evropi „Maršal Tito“ i ubzo oštrim levim zaokretom krenuh ka aerodromu Butmir. Uđoh u osu piste, uključih kamere za snimanje sa te visine, preleteh svoj cilj, isključih kamere i energičnim penjućim levim zaoketom se za trenutak nađoh iznad niskih oblaka.

Kroz ono malo rupa u oblacima na trenutak ugledah Bistik, Hrid, moju mahalu. Uputih se ka narednom cilju pa onda ka Tuzli.

Čim sleteh preuzeše filmove iz kamera mog aviona a komandir mi saopšti da je stigla depeša iz Komande Sarajevske vojne oblasti kojom upozoravaju (žale se) da je avion tipa MiG-21 u vrlo niskom letu sa tri bombe velikog kalibra nadleteo grad pravcem tim i tim u toliko i toliko časova.

Pešaci su bili savesni, brinuli su o miru i bezbednosti grada domaćina i njegovih stanovnika i dobro su videli. Samo su potkrilne rezervoare (od po 500 litara) i kabasti podtrupni kontejner sa izviđačkom opremom aviona pobrkali sa bombama. Komandir je bio oduševljen mojim snimcima aerodroma Butmir i Živinice ali me ipak upozori da takve „podvige“ ne ponavljam!

Za naručivanje preko on-line formulara treba vam manje od 2 minuta. Popunite ga i knjiga vam stiže na kućnu adresu!

I nisam. Ne bar nad Sarajevom ili tamo gde sam mogao očekivati da ima onih koji bi poslali prijave. A znao sam da me seljani na platou severno od Sarajeva, između Srednjeg, Olova i Kladnja u čijem rejonu su bile razmeštene neke jedinice i Komanda Sarajevske vojne oblasti neće prijaviti.

A tamo su jedna od mojih sestara Džemila i njen muž učiteljavali u osnovnoj školi u selu Kamenica, Crnoj Rijeci kako su zvali celi taj kraj, plato na visoravni, pored puta Sarajevo – Tuzla.

Tamo sam tražio i našao Komandno mesto (KM) Armije ne zato što sam ja bio tako vrtsan pilot-izviđač već zato što neki generalski prdonja nije hteo daleko da pešači do svog „radnog mesta“ pa je naredio da helikopter koji ga je dovezao sleti na jednom proplanku u obližnjoj šumi istočno od pomenutog puta.

Uz to je olakšao posao dešifrantima AFS (snimaka) jer je i od helikoptera do KM želeo da se vozi pa su tragovi vozila u šumi i maskirani džip definitivno otkrili mikro lokaciju njegovog KM. U ratu bi to on i njegov štab skupo platili!

Zapravo, traženje tog KM i pratećih jedinica meni je bio dobar alibi da malo pozdravim kraj i meštane sela koje sam već dugo dobro poznavao i u kojem sam imao dosta poznanika a svojevremeno i devojku.

Nadletao sam taj plato u više navrata ali ne prenisko, ne prebučno. Jednom prilikom odlučih da ih ipak malo „srdačnije“ pozdravim.

U preletu več rutinski, sa visine od oko 500 metara snimih ranije otkriveno KM i sa malim snižavanjem na visini oko 300 metara preleteh plato sela Nišiće i Kamenicu namerno skinuvši gas da ne proizvodim prejaku buku a mještane upozorim da sam stigao. U oštrom levom zaokretu iznad okolnog venca planina povećah snagu motora. Uđoh ponovo u pravac, uključih forsaž i usmerih avion uzduž visoravni u pravcu vododerine potočića koji vodi između sela u obližnje brdo koje oivičava plato Crne Rijeke.

Prelet je trajao nekoliko sekundi, brzinom od preko 1000 km/č ali iznad sebe, sa leve strane, pored škole i džamije videh nekoliko osoba kako mi mašu, kuće i štale sela, obližnju borovu šumu a malo kasnije, ispred sebe, obrise planine Konjuh.

Preskočih Konjuh i u niskom letu, po ko zna koji put tih dana, iznenadih kolege na aerodromu Živinice koje dokumentovah mojim kamerama tako lepo da bi se neki mogli i prepoznati da ti snimci odmah po završenoj vežbi nisu, shodno propisima, bili spaljeni.

Za naručivanje preko on-line formulara treba vam manje od 2 minuta. Popunite ga i knjiga vam stiže na kućnu adresu!
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Suad Hamzić Gostujući autor suadhamzic@yahoo.com

Komentari

Jo

Da ne ulazimo sad u kritiku bivše vojske, interesuje me da li je stvarno bila doktrina da se izviđačka avijacija upotrebljava u niskom letu ? Pošto znamo da je Mig-21 upravo suprotno optimizovan za let na većim visinama, a i obično se izviđačka avijacija doživljava kao ona koja leti veoma visoko i/ili veoma brzo (U-2, SR-71,Mig-25R i.t.d. )

Odgovori
Vl

U zavisnosti od objekta ili cilja koji se zeli snimiti odredjuje se i visina leta i pravac leta i odabir kamera, kao i podesavanje kamera za snimanje. Vazi i za MiG 21, kao sto vazi i za SR71.
Da smo bili bogatiji imali bi i avion za takticko i za strategijsko izvidjanje. Ovako, MiG je radio sve poslove, kao ona devojka za sve i viceva.

Suade, jos jedna majstorija od price.

Sa

Svaka cast Suade! Pozdrav iz Tuzle

Odgovori
me

Lijepa sjećanja.Hvala na još jednoj priči.Pozdrav iz Tuzle kod Živinica.

Odgovori
Go

Pokusavam da se sjetim toga naleta duz Sarajeva, bio sam gimnazijalac, ali ne mogu da se sjetim…. Bas mi je zao. Ali takvih dogadjaja se Sarajlije sigurno dobro sjecaju. ….. Sjecam se i jednoga aero mitinga 21.maja i niskog naleta MIG-a 21 iznad 50000 zapanjenih gradjana na aerodromu Butmir sedamdesetih godina.. Pozdrav od Gorana sa Grbavice

Odgovori
Su

Jovice Vlada Ti je dao odgovor sa kojim sam potpuno saglasan pa mislim da moj nebi bio ni kraci ni jasniji niti mnogo kvalifikovaniji.
Gorane zao mi je sto u vreme opisanog niskog preleta (kada me pesaci prijavise) nisi bio na pravom mestu a sto se ostalih preleta tice zapazi da sam istakao da nisam zeleo da terorisem moj grad i sugradjane.
Svima uzvracam srdacnim pozdravima Suad

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj