BEG airport status
Kakva je procedura kada jedan pilot ostane sam zaključan u kokpitu? Zbog čega drugi pilot nije mogao da uđe nazad u kokpit?

Kakva je procedura kada jedan pilot ostane sam zaključan u kokpitu?

Crna kutija iz kokpita aviona A320 kompanije Garmanwings, koji se srušio na jugu Francuske, za sada je, prema izvoru bliskom istrazi, otkrila da je jedan od pilota bio van kabine i nije uspeo da se u nju vrati, prenosi Njujork tajms.

U prvom delu leta Barselona-Dizeldorf razgovor između pilota bio je normalan. Snimak dalje pokazuje da je jedan od pilota napustio kokpit i da posle nije mogao ponovo da uđe. On je prvo lagano pokucao na vrata, a zatim je počeo da kuca jače, ali odgovora nije bilo. – kaže za Njujork tajms stariji francuski vojni oficir koji ispituje slučaj.

On je objasnio i da se čulo kako je pilot pokušao da obije vrata.

Iako bi ovo moglo da ukaže na brojne razloge za pad aviona, i dalje ostaju brojne nerazjašnjene činjenice:

– I dalje ne znamo razlog zašto je pilot izašao iz kabine, ali ono što sigurno znamo je da se jedan od pilota na kraju leta nalazio sam u kabini i nije otvarao vrata. – kaže oficir.

On je objasnio i da na mestu nesreće nije pronađena memorijska kartica FDR-a (Flight Data Recordera) koja sadrži visinu, brzinu i druge parametre.

Kako funkcionišu vrata pilotske kabine?

Nakon terorističkih napada 11. septembra airline industrija je u bezbednosnom pogledu odgovorila na nove pretnje na više načina. Jedan od najbitnijih pomaka u zaštiti kokpita svakako su vrata sa pojačanim, kako fizičkim, tako i proceduralnim segmentima zaštite.

Iako nam činjenica da jedan od pilota nije mogao ući u zaključanu kabinu i dalje ne govori ništa precizno, Erbasov video namenjen obuci govori da i kada nastupi potpuno onesposobljavanje jednog pilota – drugi može ući u kokpit uz pomoć posebne procedure. Ipak, postoji još jedan bezbednosni dodatak – potpuno zaključavanje, tj. svako onemogućavanje otvaranja čak i uz šifru zbog pretpostavke da neko od posade može biti nasilno nateran da je unese.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

Vl

Procedura je da kada jedan pilot napusti cockpit, a posada se sastoji od dva pilota samo, onda za to vreme jedan od članova kabinske posade mora da bude sa preostalim pilotom u cockpitu. Ne seda na pilotsko sedište, već sedi na pomoćnom sedištu. Ili stoji kraj vrata.

Ova procedura je uspostavljena da bi se izbegli razni scenariji oko nemogućnosti povratka pilota u cockpit. Drugim rečima u cockpitu, tokom leta, nikad ne sme da ostane samo jedna osoba. Razlozi su različiti, pa ih ne bi u ovom trenutku komentarisao.

Inače vrata cockpitu su obezbedjena blindiranim vratima sa elektronskom bravom. Brava ima tri položaja.

-electronic lock (moguće je unošenjem šifre sa spoljne strane otključati bravu, ali pilot ima mogućnost da ne dozvoli otvaranje vrata)

-mehanički pin, sličan kao u kasa bravi (dozvoljava upotrebu unosa šifre, ali su vrata osim elektronski zaključana i mehanički)

-mehanički pin, druga pozicija (ne dozvoljava otključavanje vrata na bilo koji način, sem da se potpuno ukloni električno napajanje sa aviona. Nemoguća opcija tokom leta)

Na vratima postoji još jedna, originalna brava, sa normalnim ključem, ali se ne koristi za ulazak u cockpit. Ove procedure su uvedene i ovakva vrata ugradjena nakon Twin Towers u Njujorku, 11 septembra 2001.

Ako je ova vest tačna, otvara se Pandorina kutija oko uzroka ovog udesa. Bojim se da nikada nećemo saznati sve razloge i uzroke ovog udesa. Loša vest. Nadam se da nije potpuna ili da nije tačna.

Odgovori
ki

"Drugim rečima u cockpitu, tokom leta, nikad ne sme da ostane samo jedna osoba. Razlozi su različiti, pa ih ne bi u ovom trenutku komentarisao."

Da li je moguće da ovi piloti nisu ispoštovali ovu proceduru, jer francuski tužilac (za sada) ne pominje nikakvu drugu osobu u kabini pored kopilota?

ki

Vlado, pitanje koje sam Vam postavio je izlišno jer je na konferenciji za štampu Lufthanse upravo rečeno da kod evropskih kompanija uglavnom nije obavezno da pilot ili kopilot ne sme ostati sam u kokpitu.

Vl

Nakon ovoga će biti obavezno. Kod mene u mojoj kompanij je od prvog dana obavezna procedura da ne sme jedan pilot ostati sam u kokpitu. Nema diskusije o tome.

pr

Svaka kompanija ima pravo i mogucnost da procedure oko ulaska/izlaska iz pilotske kabine propisuje na bazi proizvodjaca a nadogradjuje po svom nahodjenju.

Leteo sam A320 u dve svetski poznate kompanije ali nije bilo propisano da neko treci „cuva strazu“.

Posle ovog slucaja posao komercijalnog pilota vise nece,nazalost,biti kao sto je do sada bio.

Jos davne 1998. sam slusao pricu o buducnosti avijacije,nove tehnologije,novi materijali ali i promene u broju potrebnih pilota za obavljanje leta.Prelazni broj potrebnih je 1 (jedan) a zavrsni 0.

Svi znamo da nismo jeftina radna snaga a bezbednost ce biti zadovoljena visokim stepenom automatozacije i upravljanjem sa zemlje,zar to nemamo danas???

Za uvodjenje novina u vazduhoplovstvu oduvek je avionska nesreca bila pravi momenat .

Vl

Tačnije Proboy, svaka kompanija je imala pravo i mogućnost. Nakon ovog udesa ništa neće biti kao što je bilo. Kod nas je od sep 2011 propisano čuvanje straže. Sad će biti i kod drugih. Propisi su pisani krvlju. I to nije floskula. To je surova istina.

A da li će biti totalne automatizacije ili ne, prvo skoči, pa onda reci HOP. Ja bih moje pare stavio na suprotno. Da neće. Bar ne za skoru budućnost. Lakše je hakovati sistem (dokazali Iranci), nego naći dovoljno samoubica. Problem imamo sada, a totalna automatizacija je daleka budućnost. Pusti poneki UAV u vojskama i poneki dron. Vidi šta se dešava sa dronovima. Sad će da uvode "pilotske dozvole" za upravljanje dronovima. Dok je sveta biće grešaka i budala.

Da je Microsoft pouzdan, ne bi bilo restart dugmeta na kompjuteru.

pr

Vlado,proizvodjaci aviona kazu:ako je veci stepen automatizacije veci je stepen sigurnosti-smanjuje se mogucnost pilotske greske a sa druge strane kompanije zele da smanje procenat(20-30%)rashoda na letacko osoblje od ukupnog troska.

Automatizacija je tu-stvarnost,dronovi su stvarnost a letovi u kosmos vec imaju dugu istoriju upravljanja sa zemlje.

Greske su uvek moguce,“hakovanja“su moguca,sve je to deo procesa koji je nezaustavljiv-ne moze se nazad.

Vl

Diskutabilno Proboy.

Ne bežim od toga da automatizacija ima svoj udeo u priči, ali da je ona stepen veće sigurnosti i da smanjuje mogućnost pilotske greške, je beoynd belief. Ako veruješ proizvodjačima, onda znaš da ono što oni obećavaju na početku prodaje aviona, obično završi sa gomilom izvinjenja i opravdanja kasnije.

Stvarnost je neizbežna, kao i common sense (zdrav razum ili rasudjivanje), airmanship (nikako da nadjem pravu srpsku reč) i skils (veštine). Još nisam čuo za software koji poseduje bilo koju od tri navedene potrebe za posao pilota.

12

Sto se tice automatizacije, ako je valjano obavljena ona jeste stepen vece sigurnosti i tada se smanjuje mogucnost ljudske greske jer su eliminisani ljudski nedostaci. E sad, koliko ce to biti zavisi od kompleksnosti realnog procesa koji se obavlja (u nasem slucaju to je upravljanje letelicom). Slazem se sa Vladom da totalnu automatizaciju u avijaciji jos dugo necemo videti, mada se uspesno obavljaju takvi eksperimenti u mnogim granama saobracaja (recimo Mercedesov kamion bez vozaca). Po mom misljenju, Rusi su tu bili najblizi, jer je njihov orbiter Buran prvo testiran bez ljudske posade (ne znam da li im je to bilo uobicajeno za sve letelice).

e2

It seems as if neither the pilot who was in the passenger cabin at the very moment nor the stuardesses didn't know the procedure or couldn't remember the code for the locked door or couldn't remember the whole procedure at all. Too much technology in use, too much data to remember, I'd say.

Odgovori
Pr

Šta se dešava sa vratima kokpita kada, nakon aktiviranja traženog koda za otključavanje, počne da teče interval od 30 sekundi (nakon koga sledi 5 sekundi otključanih vrata), ako jedan od pilota ili kabinskog osaoblja koji se nalazi u kokpitu nehotično prebaci prekidač u poziciju "locked"?

Odgovori
Vl

Nema nehotičnog prebacivanja u poziciju locked.

Co

Samoubistvo? Ne bi bilo prvi put

Odgovori
Vl

Tačno Count Skylarkin.

Ali dok se dešavalo Egipćanima, Singapurćanima i ostalima daleko od Evrope bolelo nas uvo za njih. Sad je mečka zaigrala u Evropi i to ni manje, ni više nego jednoj od Lufthansinih kompanija. Hipokrizija.

Svi smo mi jednaki. Samo su neki malo više jednaki. Reče Džordž Orvel.

Odgovori
Jo

Situacija je vrlo lako rešiva ako bi se u svakom avionu među putnicima nalazio jedan dobro obučeni policajac sa skrivenim naoružanjem . Na većim letovima je to lako izvodljivo i sprečava komplikacije sa vratima, kodovima i slično .
https://en.wikipedia.org/wiki/Sky_marshal

Odgovori
Vl

Jovice, a šta bi dobro naoružani policajac u ovom slučaju uradio?

Ne

a zar vam se ne cini da je ova vesta malo prebrzo izasla u javnost?
Obicno se detaljno obavi istraga pa tek onda kada se do kraja istrazi uzrok nesrece, iznese u javnost.
zasto istraga o MH17 jos od Jula nije okoncana? Nego se uplicu neki smesni uzroci i dokazi?

Sta hocu da kazem…mozda je malo paranoicno, ali zamislite stetu koju bi Airbus i Germanwings/Lufthansa pretrpele da je ovo mozda njihova greska? uvek je lako pilote pustiti niz vodu…..samo moje misljenje.

Odgovori
Vl

Ne bitno, u tvom komentaru je sve tačno i bitno.
Samo veruj mi iz iskustva da ovaj put nije greška Airbusa. Greška je Germanwingsa da su imali lošu proceduru za napuštanje kokpita u toku leta. I to će skupo platiti. Kao i Lufthansa sa njima. Zbog toga je tako brzo i navrat nanos organizovana ova izjava za medije. Kontrola štete.
Na TangoSix ima tekst sa najavom tog dogadjaja. Pogledaj šta sm napisao u mom komentaru.

Ix

Deluje kao stvar mentaliteta: uvode samo one procedure koje regulatorna tela od njih zahtevaju, sve preko toga neće da se cimaju. Dok ih nešto ne natera.

dz

Ali sa druge strane, koliko putnika svakog dana u Evropi prevezu avioni Airbus A320 familije. Ne verujem da bi se neko kockao sa milionima zivota… ;)

Ma

Samo vi pustajte te filmove kako se sta radi u avionu, da se usavrse ovi sto hoce da ih otimaju..
POTPUNO NEODGOVORNO …

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Бивши Гастос na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Послe свега овога, Рафал ће да буде бољи од X-wing Starfightera. Французи ће да колонизују свемир.

26. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

>> jer sve moćniji PVO sve više uspeva da prati „nevidljive“, onda je i pitanje cevke sekundarno. To tako tvrde svi koji nemaju "nevidljive"

26. Nov 2024.Pogledaj

Dejanera na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Ja mislim da su ovi iz DASO-a prolupali. Zar ne citamo, na istom ovom portalu, kako je Hrvatska prosla vrhunski sa nabavkom polovnih Rafala ( a realno je da su stvarno prosli dobro) a da je Srbija preplatila nove avione (mozda i jeste) . Kako kazu razni strucnjaci ovde Hrvatska je kupila polovne avione koji…

26. Nov 2024.Pogledaj