BEG airport status
Letačke priče Suada Hamzića: Mušičavi i akrobatski Aero-3 Suad Hamzić i Aero 3, ponovni susret u Muzeju vazduhoplovstva / Foto: Dragan Trifunović

Letačke priče Suada Hamzića: Mušičavi i akrobatski Aero-3

Tango Six nastavlja sa objavljivanjem letačkih memoara Suada Hamzića. Dobili smo ekskluzivno pravo da prvi u nastavcima prenesemo najzanimljivije priče jedne izuzetne letačke karijere pilota Ratnog vazduhoplovstva i Protivvazdušne odbrane Jugoslovenske Narodne Armije. Ovog puta Suad Hamzić podelio je iskustvo sa nekoliko letova na čuvenom avionu Aero 3.

Let sa komadirom eskadrile majorom Kovačević Čedom

Već sam uveliko leteo samostalno u pilotažnim zonama bez ikakvih, ama baš ikakvih, problema. Uživao sam u samostalnim letovima upravljajući genijalnim “Aercem”. Letelicom još lepšom kada u njoj letiš sam bez 80, 100 pa i više kilograma “tereta”, nastavnika sa njegovom opremom, u zadnjoj kabini:

– Sutra letiš kontrolu sa komandirom eskadrile – saopšti mi moj nastavnik letenja Dragun Stipe. Leti kao da si sam, ne obraćaj pažnju na njega, to je rutinska kontrola. – dade mi poslednje instrukcije Stipe tešeći me da me ne bi psihički opterećivala činjenica da letim kontrolni let sa komandirom eskadrile. A ja sam, zapravo, jedva čekao da Čedi Kovačeviću, uvaženom pilotu i komandiru pokažem šta znam.

Kada videh da mi je zapao avion broj 105, jedini mušičavi Aero – 3 u našoj eskadrili, malo se razočarah jer sam znao da ga jednostavno niko nije mogao kontrolisati savršeno u vertikalnim evolucijama , posebno u kovitu i pri vađenju iz kovita.

Imao sam i lično iskustvo sa tim avionom, ali i slušao od klasića kako su ga, onako mušičavog, teško vodili po vertikali. Kako im se zabacuje, kako se teško vadi iz kovita i kasni i do pola okreta.

Sve je bilo savršeno, od poletanja do dolaska u zonu uključujući početne elemente pilotaže u zoni, blage i oštrije zaokrete i poluprevrtanja sa borbenim zaokretima. Počinjem rad po vertikali. Pobegne mi po neki stepen u petlji, pa mi bi krivo što to jednostavno ne mogu sprečiti. Čeda ćuti.

Izaberem za orjentir kao strela pravu deonicu puta koji od Zemunika vodi ka Benkovcu. Sačekam brzinu, gurnem nogu, avion se zabaci, okrenu, sunovrati ka zemlji. Komandujem izlazak iz kovita. Avion izlazi, ali kasni za 15 -20 stepeni u odnosu na orjentir.

Penjem. Ponovo se nameštam iznad orijentira. Ubacujem avion u kovit suprotnog smera. Okret, pa komandujem vađenje iz kovita. Avion ovog puta promaši orjentir za tridesetak stepeni. Čeda ćuti.

Vadim avion iz poniranja, prelazim u penjanje:

– Znate, druže majore ova stopetica se teško vadi iz kovita, nešto nije u redu sa njom. –
– Rđavom kurcu i njegova dlaka smeta – čuh majora Kovačevića.
Ućutah. Nisam imao ogledalo da u njemu vidim svoje lice, ali verujem da sam bio crven k’o bulka.

Završih let. Sleteh u “T” liznuvši pistu. Dorulah u stajanku i parkirah avion.
– Ocena za let ti je petica, znam ja svaki naš avion. – reče major Kovačević pre nego što se udalji ostavivši me da upišem uobičajene tehničke norme aviona u knjižicu održavanja.

Nikada više, do kraja karijere, nisam se požalio ni na jedan avion koji sam leteo. Ako sam imao neki otkaz ili ustanovio da izlazi iz propisanih tehničkih normi, upisivao sam to u knjižicu stanja i održavanja vazduhoplova, ali nikada se nisam žalio ili “vadio” na avion, ako mi nešto nije polazilo za rukom onako kako sam ja to želeo.
 
 
10407717_972556416087848_3019870064104726020_n
 
Let sa poručnikom Šemrl Francom
 
Nekako pred kraj obuke na Aero-3, zapade me da u pilotažnu zonu letim sa poručnikom Šemrl Francom, jednim od najnižih pilota koje sam ikada sreo. Teško da je bio viši od 155cm, ali vrlo proporcionalno, atletski građen. Franc, izraziti sportista važio je i za odličnog akrobatu. A ja sam imao priliku da se u to i sam uverim.

U zoni iznad Prevlake, spoja ostrva Ugljan i Pasman, pošto sam završio prvi komplet evolucija, on mi predloži da mu pustim komande da malo leti. Usledilo je desetak minuta vrhunskog akrobatskog letenja koje me je impresioniralo. Da nisam leteo taj let i danas bih tvrdio da Aero-3, zbog nedostatka snage motora, težine i aerodinamičke nesavršenosti, ne može izvesti Imelman, komandovani valjak, raversman, zvono…

A Šemrl Franc je sve to uradio tim aviončićem – plus, u vertikalnom snižavanju, besprekorni takozvani bure valjak. U tih desetak minuta leta doživeo sam više ukrštavanja komandi leta, nego do kraja letačke karijere ukupno. Istina, prekratko sam leteo na klipnim avionima na kojima je namerno ukrštavanje komandi leta izvođeno samo pri najsloženijim manevrima, vrhunskoj tehnici pilotiranja i rutinskom skraćivanju dugog proračuna za sletanje takozvanim klizanjem.

Još malo preostalih letova u pilotažnoj zoni na Aeru iskoristio sam da pokušam izvesti nešto od toga što mi je pokazao poručnik Šemrl Franc. Poneki put je neka od tih evolucija ličila na ono što je uspevalo Francu, ali uglavnom je završavalo vađenjem iz najčudnijih kovita u mojoj letačkoj karijeri.

Ako nisam naučio izvoditi Imelman, raversman ili zvono, bar sam naučio Aerca vaditi iz kovita u koji je padao posle greške u tehnici pilotiranja, a ne samo iz onih namerno izvedenih, posle školskog uvođenja aviona u kovit, koja su u funkciji obuke u vađenju aviona iz kovita.

Za naručivanje preko on-line formulara treba vam manje od 2 minuta. Popunite ga i knjiga vam stiže na kućnu adresu!

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Suad Hamzić Gostujući autor suadhamzic@yahoo.com

Komentari

Vl

Majstor! Velemajstor!

A ono o dlaci je dobar primer kako se tada rešavalo u vazduhoplovstvu. Mislim pozitivno o toj dlaci i njenom saputniku u izreci.

Odgovori
Su

Franc i Ceda su tada bili velemajstori a ja segrt koji je imao srecu da od takvih uci.

Vl

Ti si Suade bio Majstor u nastanku, a oni Velemajstori. Posle si i ti došao na rang Velemajstora. Živ nam bio!

Jo

Da li se ikad saznalo šta je razlog mušičavosti aviona 105 ?

Odgovori
Su

To ni ja nisam saznao ali vidim da je 105 dugo potrajao i da i sada negde stoji kao eksponat a mozda i letucka !? Ovu fotografiju stopetice, kojoj ne znam poreklo, slucajno nadjoh na fb. Ocigledno nije snimljena na tajanci VVA.

Jo

Hvala .

YU

Vidim u listi gubitaka da je major Franc Semrl iskocio zajedno sa porucnikom Zvonimirom Bartolicem iz MIG-21 UM 10. septembra 1979 na maloj visini. Nazlost, obojica su poginuli.

Odgovori
Su

Da, nazalost, to je istina. Izgubili smo tada dva vrsna pilota, dva izuzetna coveka. Bartolic je bio instruktor mojoj generaciji na preobuci za MIGa 1968. Poginuo je kao potpukovnik instruktor Semrlu u toku njegove obuke za MIG. Bio je vec pilot na pravom mestu …. u VOCu (Vazd. Opitnom Centru)

Ma

Koliko je Mig-21 bio siguran avion u odnosu na druge avione tog doba? Koji su najčešće bili uzroci pada aviona, postoje li podaci na internetu? Hvala na "Letačkim pričama".

Su

Marko pitanje je kratko i jasno definisano ali bi zahtevalo dug i vrlo kompleksan odgovor.
MIG-21 je, u raznim varijantama bio najmasovnije proizvedeni nadzvucni borbeni avion , sa preko 10.000 proizvedenih aviona U SSSR, Kini, Indiji …. . Rekord koji zasigurno nikada nece biti oboren.
Posledicno je to bio i avion koji je doziveo i najvise udesa ali to nije pokazatelj njegove nebezbednosti jer to odredjuju i drugi bitni podatci.
Statisticki MIG-21 nije bi ni na vrhu ali niti na dnu liste sigurnosti aviona te kategorije.
Na Internetu mozete naci mnogo podataka o bezbednosti letenja na MIG-21 obradjeni uz sve relevantne faktore koji kvalifikovano definisu to pitanje

Vl

Suade slažem se da odgovori na ta pitanja su toliko složeni da se na njima može uraditi nekoliko doktorskih disertacija, ali da li bi Ti mogao da nas počastiš jednim tekstom gde bi nam u najkraćim crtama opisao MiG21 iz tvog ugla? Ugla pilota istog sa velikim iskustvom.
Drugim rečima, opiši nam MiG21 onako kako si ga ti doživeo, leteo i zapamtio. Bilo po dobru ili po zlu. Unapred hvala.

Ig

O Šemrl Francu- Fanđi pilotu nosiocu zlatnog letačkog znaka kojem su avio mehaničari upisali nadimak Fanđo na Zlin u VVA u Zadru (uprkos izrazitoj zabrani ispisivanja ličnih imena na avione RV i PVO (zbog nečega su se odlučili za taj čin) i velikog broja pitomaca koje je školovao ima jako malo podataka o njemu. Jednako malo, ako ne manje podataka je o potpukovniku pilotu VOC-a Zvonku Bartoliću koji je važio za izuzetnog stručnjaka. Ipak Suad je dokazao da sećanja na kvalitetne ličnosti negde ostanu trajno zabeležena.Hvala Suade

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj