Takmičenje čija je ideja da studenti osmisle kreativne ideje koje bi u budućnosti mogle da se koriste u avio-industriji, ušlo je u finalnu fazu.
Omotač krila koji uz pomoć prirodnih vibracija pokreće sisteme tokom leta, dronovi koji vode ptice u sigurno sklonište i infra-crveni sistem napravljen po ugledu na igračku konzolu koji otkriva potencijalne prepreke tokom vožnje samo su neke od ideja studenata koji su prošli u finale takmičenja „Fly Your Ideas“ kompanije Airbus.
Ove pionirske ideje su deo 500 prijava koje se takmiče u bijenalnom globalnom izazovu. Za mesto u finalu izborilo se pet timova – iz Brazila, Kine, Japana, Holandije i Ujedinjenog kraljevstva.
– Takmičari su imali zadatak da odgovore na ključne probleme u avijaciji i osmisle ideje za jedan od šest izazova koje je identifikovala kompanija Airbus kako bi obezbedila održiva rešenja za budućnost, gde su rast, efikasnost i ljudi u centru uspešne industrije avijacije. – navode u ovoj kompaniji.
Finalisti putuju 27. maja u Hamburg u Nemačkoj da predstave svoje ideje kompaniji Airbus i stručnjacima iz industrije. Najbolje studentsko rešenje biće nagrađeno sa 30.000 evra, dok će takmičari koji ne osvoje glavnu nagradu podeliti 15.000 evra.
Ideje koje su ušle u finalu su:
„Dobre vibracije“, omotač za prikupljanje energije – Tim „Multifun“, Tehnološki univerzitet u Delftu u Holandiji
Ideja tima su avionska krila presvučena omotačem koje prikuplja energiju od prirodnih vibracija ili savijanja krila. Piezoelektrična vlakna skupljaju električne naboje čak i prilikom najmanjih pokreta tokom leta, skladišteći energiju u baterijskim panelima u trupu aviona i koristeći je za rad pomoćnih sistema tokom leta, kao što su osvetljenje i zabavni sadržaji. Time se smanjuje „energetski otisak“ letelice tokom leta i može čak da zameni ceo izvor struje za operacije na tlu.
„Luka za ptice“ vođena dronom – Tim „Birdport“, Univerzitet u Tokiju u Japanu
Ovaj tim predlaže puštanje jata dronova tj. bespilotnih letelica za odvođenje ptica od aerodroma ka udobnom skloništu u blizini. Dronovi koriste taktiku odvajanja, postrojavanja i kohezije kako bi kontrolisali jata i odveli ih u „Luku za ptice“ gde pesma ptica i drugi mamci simuliraju prirodno i bezbedno sklonište za ptice iz okoline. Ideja je dizajnirana kako bi seumanjio broj sudara ptica sa avionima i povećala dostupnost aviona.
Brža kolica za đubre – Tim „Retrotrolley“, Univerzitet u Sao Paulu u Brazilu
Tim „Retrotrolley“ se pozabavio problemom smanjenja đubreta tokom leta i skraćivanjem vremena za prikupljanje i sortiranje đubreta posle leta, čime se ubrzavajuoperacijeavio-kompanija, posebnotokomkratkih linija. Planirana kolica su dizajnirana da inteligentno sortiraju đubre i recikliraju ga tako da dobiju minimalni obim folija, papira i plastike i prikupe preostalu tečnost. Na taj način težina kuhinjske opreme može biti smanjena za do 30kg, čime se smanjuje potrošnja goriva i obezbeđuje više mesta za osveženja tokom leta.
Infracrveni sistem za navigaciju inspirisan igračkom konzolom – Tim „Aft-burner-reverser“, Northwestern politehnički univerzitet u Kini
Oni su primenili tehnologiju igračke konzole za osećanje pokreta na navigacijski sistem letelica koji se koristi pri taksiranju. Model koristi infra-crvene i vizuelne informacije da upozori pilota i ekipu na tlu na visoko-rizične prepreke. Ovo rešenje je dizajnirano kako bi smanjilo troškove oštećenja i period okretanja aviona između letova, čime će avio-kompanije uštedeti milione na godišnjem nivou.
Bežične i „zelenije“ operacije na tlu – Tim „Bolleboos“, City Univerzitet u Londonu u Ujedinjenom Kraljevstvu
Oni su predložili svoj pionirski „WEGO“ sistem koji prikuplja energiju tokom taksiranja. Transmiterske sekcije na tlu locirane odmah ispod aviona u hangaru, prenose struju induktivno na prijemnik koji se nalazi između točkova na „nosu“ letelice. Ovo obezbeđuje održiv izvor energije za operacije natlu, čime se emisij augljen-dioksida dvostruko umanjuje.