Lasta-95, avion za obuku pilota u osnovnom, akrobatskom i instrumentalnom letenju sa mogućom sekundarnom ulogom lakšeg jurišnika, derivat je ideje stare preko dve decenije.
Posle vaskrnuća uz pomoć Iračana, tragičnog udesa pred uvođenje u naoružanje RV i PVO, Lasta je konačno na korak od aktivne službe na aerodromu Batajnica.
Vojnotehnički institut prikazao je na ovogodišnjem „Partneru“ serijsku verziju Laste u koju su uključene sve manje modifikacije nastale lekcijom iz udesa koji se dogodio pre tri godine.
Jedna od tih lekcija je i sistem (tačnije procedura) napuštanja letelice u vazduhu putem iskakanja padobranom.
VTI je, kako bi prikazao kako izgleda napuštanje Laste tokom leta sa prednjeg i zadnjeg sedišta, na „Partneru“ prikazao video snimak iskakanja opitnog padobranca iz razvojnog primerka „54011“.
Sve izveštaje sa ovogodišnjeg „Partnera“ možete pogledati u posebnoj sekciji klikom na baner:
Jovica
Bilo bi zanimljivo da napišu koja je minimalna brzina i maksimalno opterećenje za ovaj način iskakanja. U svakom slučaju, to je možda dovoljno za trenažni avion ali ako žele da razvijaju borbeni moraće da razmisle o nekom sistemu za katapultiranje pilota kao što je KS-2012 ruske kompanije Zvezda.
petar
Nemojte da se brukate, strucnjaci sa VTI u 21 vjeku razvijaju sistem za iskakanje iz aviona koje je koristio Franjo Kluz 1941-e.
BSD
Zasto bas Franjo Kluz?
Flame
Ovo je jadno…trebali su ko onaj u filmu da udara cekicem brze bi se spasao..Pa kad bi lasta padala za ovako nesto nebih se imalo vremena.
vrabac
Na žalost o efikasnosti iskakanja iz ovog aviona u realnim uslovima saznalo se na jedan veoma, veoma tužan način.
Vladimir
Posmatrao sam više puta snimak iskakanja i jedini što mogu da kažem je da je smešno.
Iz prednje kabine, u pripremljenoj situaciji bilo je potrebno deset sekundi od momenta kada je padobranac ustao, dok se nije odvojio od aviona.
Pri tome avion je bio u kontrolisanom letu, bez momenata, bez žiroskopskog kretanja. Jedino što se da zaključiti je da je ovo bila šaljiva animacija ozbiljne situacije.
Iskakanje padobranca is zadnje kabine je malo manje smešno, ali ista priča. Bez momenata, bez žiroskopskog kretanja aviona.
Ko, još, pri zdravoj pameti iskače iz ispravnog aviona u pravolinijskom, kontrolisanom horizontalnom letu??
YU-AJZ
Priseti se akrobatskog letenja u VVŠ na C-152aerobat padobrani su bili obavezni mada meni ni tad nije bilo jasno u kojoj situaciji bi to bilo korisno pogotovo ako učenici nikad nisu imali padobranske skokove!
Vladimir
YU-AJZ,
Sećam se jako dobro. I tokom moje obuke i kasnije kao instruktor tokom obuke đaka.
Bez ikakve svrhe, posebno u nepravilnom položaj, kada je skoro nemoguće bilo iskočiti iz aviona zbog upornica i momenta koji su bili nepremostiv problem.
Uvek smo se zezali, da kada budemo mogli da izadjemo iz aviona, iskakanje neće biti potrebno. Kada iskakanje bude bilo potrebno, nećemo moći izaći iz aviona. Zaključak? Padobran je nepotreban i neudoban!
YU-AJZ
Da upornica je dodatni problem kod visokokrilaca ali i bez toga to je bilo potpuno bezveze uvek je bolji pokušaj spašavanja aviona. Verovatno su padobrani pre toga bili obavezna oprema na zlinovima pa su tu „modu“ preneli i na C-152.
Jovica
Iskakanje na ovakav način se izvodi u slučaju kvara/otkaza motora kad je avion na većoj visini a nema mogućnosti za prinudno sletanje (recimo leti se iznad neke planine ili naseljenog mesta) . Tada po pravilu učenik iskače prvi a nastavnik ostaje u avionu i pokušava da ga usmeri tako da ne ugrozi ničiji život , pa onda donosi odluku da li će i sam iskočiti ili pokušati prinudno sletanje .
Vladimir
Jovice, upotrebi mozak pre nego sto uključiš prste, molim te.
Kod otkaza motora na većoj visini, radi se drift down procedura ili ti gliding. Nema tako velikog grada na svetu, koji ne može da se izbegne u gliding modu, čak i kod najgore kante od aviona.
Kod kvara motora na manjim visinama, čak ni Njujork nije mnogo veliki grad. Dokazao majstor kada je spustio čeličnu pticu u Hadson.
Dakle, dugme uključi, pritisneš pre nego što nešto napišeš. Kada pređe u naviku, svi problemi su rešeni.
Jovica
Gospodine Vladimire, Vaš savet prvo primenite na sebi . Prvo bi trebalo da se upoznate sa visinama na kojima se izvodi obuka , pa da pažljivo pročitate ono što sam napisao . Za Vašu informaciju, postoje mnoge oblasti gde je manji rizik iskakanje nego prinudno sletanje , naročito za učenika . Sletanje u Hadson je u konkretnom slučaju bila jedina moguća opcija a ovde se govori o lakim avionima kod kojih je iskakanje moguće .
YU-AJZ
Gospodine instruktore Vladimire molim vas da ne zamerite Jovici na budalaštinama jer je on preskočio obdanište.
Inzenjer
Jovice, obuka se izvodi od stajanke sa avionom koji je skroz ugasen pa do pune envelope leta. Na koji deo te envelope tacno mislis kad iznosis ovakve stvari?
Da li bi bio ljubazan da podelis sa nama tvoju letacku i vazduhoplovno-tehnicku karijeru?
Hvala
Vladimir
YU-AJZ,
Poslušao sam savet. Vidim da je Inženjer napisao skoro identično što bih i Ja napisao. Stoga mislim da je sve jasno i da je sve rečeno. Moj savet Jovici i dalje je nešto najkorisnije što se u ovom trenutku može pružiti.