BEG airport status
[INTERVJU] Zoran Radojević: Kad civili i vojska rade zajedno, dolazi do konflikta Napravljena je teška pravna situacija koja blokira Muzej / Foto: Dina Đorđević

[INTERVJU] Zoran Radojević: Kad civili i vojska rade zajedno, dolazi do konflikta

Zoran Radojević godinama je zaposlen kao kustos u Muzeju vazduhoplovstva-Beograd. Na poziciji direktora bio je tokom poslednje dve i po godine.

Na osnovu Vladine odluke o postavljanju novog rukovodstva donete u maju, Ministarstvo odbrane preuzelo je upravljanje nad ovom institucijom, međutim zbog odbijanja da preda dužnost odlukom određenom direktoru, Miroslavu Kneževiću, poslednjih nedelja Radojević je na meti optužbi da koči rad Muzeja.

Za portal Tango Six Radojević govori o optužbama koje su upućene na njegov račun prilikom posete ministra Bratislava Gašića Muzeju vazduhoplovstva, protivzakonitom finansiranju ove ustanove kulture, uzrocima smanjenja plata zaposlenima, kao i o neusklađenosti statuta Muzeja sa Zakonom o kulturi.

– To je trebalo prošle godine da se uradi i započet je posao. Ovaj proces je i ranije započet – kad sam ja došao na ovo mesto 2013. Za pola godine se iskristalisala ideja kako to treba da se uradi – rešenje je bilo da Ministarstvo kulture prihvati Muzej i da on bude u sistemu muzeja Republike Srbije.

Do septembra meseca posao je išao jako dobro. Prepravili smo statut Muzeja nauke i tehnike jer je on prošao ozbiljnu proveru u Ministarstvu kulture. To je praktično bilo gotovo.

Smenom ministra Bratislava Petkovića proces je stao. Tad se ubacilo Ministarstvo odbrane i tada je ono počelo da pravi kombinaciju da Muzej bude u njenom okviru, što se sad i dogodilo.

U okviru tog forsiranja i ostvarivanja te ideje oni su, mogu slobodno da kažem, vršili prvo tihu, a kasnije direktnu opstrukciju.

T6: Kako?

– Ja sam tri puta pokušavao da sazovem vanrednu sednicu – sva tri puta uopšte nisu dolazili ljudi iz Ministarstva odbrane. Tako je poslednja sednica Upravnog odbora bila u aprilu prošle godine.

T6: Ulazak predstavnika Ministarstva odbrane u Vašu kancelariju zaposleni u Muzeju opisuju kao „nasilan“. Kako je to izgledalo?

–  Po nаlogu v.d. pomoćnikа ministrа odbrаne zа ljudske resurse, Milаnа Jаnkovićа, pozvan je zastavnik vojnog dela Muzeja – predstavnik Ministarstva odbrane koji je razvalio vrata nogom.

Onda sam ja rekao da dole negde imam ključ od druge prostorije i da idem da ga uzmem – da makar nju ne razvaljuju.

To  je simbolički čin i krunа nаsiljа koje ovа ustаnovа već godinаmа trpi od predstаvnikа Ministаrstvа odbrаne.

T6: Na šta tačno mislite?

– Prvo zaoštravanje odnosa između mene i Ministarstva odbrane, mada nije u pitanju celo Ministarstvo, odnosi se na sukob sa generalom Gordićem.

Ja sam vrlo pažljivo probao da ga razuverim da se ne iznose više predmeti ili delovi zbirki iz Muzeja.

Nаjbolji primer je skаndаl vezаn zа pokušаj prodаje drаgocenih delovа lovаčkog аvionа P-38 „Lаjtning“ inostrаnom kupcu. Podnete krivične prijаve se još od 2012. godine rаzvlаče po sudskim fiokаmа. Verovаtno se čekа njihovo zаstаrevаnje.

Zatim, početkom marta 2013. došao je dopis iz Kruševca – tad je gospodin Gašić bio gradonačelnik Kruševca. On je od nas tražio avion koji bi postavio ispred aerokluba na onom starom aerodromu.

Ja sam mu napisao dopis gde sam rekao „Vi ne možete da dobijete avion, obratite se Ministarstvu odbrane, oni imaju nekih viškova, pa daju na otpad“.

Sve je bilo tako dok oko Nove godine nije došao dopis iz gradske uprave Kruševca gde oni kažu: „Skupština Grada Kruševca se složila da Vi nama pripremite, predate i  postavite MiG-21„.

Onda sam ja tražio od njih dopis, a onda su mi oni rekli da je to bila greška i da je kurir greškom predao nama, a bilo je za Muzej jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva.

Onda je rashodovan avion bio predat Muzeju, Muzej je bio zadužen za njega, mada oni ne mogu biti zaduženi, i avion je odnet u Kruševac o trošku države.

Ja u tome nisam učestvovao.

Kasnije sam imao problem sa Ukićem koji je naveliko iznosio predmete 2013. godine. Onda sam im ja na kraju zabranio da iznose. Izbio je konflikt, pa je bila policija, pa konflikt sa policijom.

Problem je u njihovom viđenju muzeja – „Mi smo doneli te predmete, oni su vojnog porekla i oni su naši“. Prema osnivačkom aktu, svi predmeti koji uđu u Muzej su muzejski predmeti.

To je problem nesistematskog rešavanje problema u Muzeju. Uvek kad civili i vojska rade zajedno, dolazite do konflikta. To su dva različita sveta. Oni na drugi način rade.

T6: U razgovoru za naš portal više ste puta i Vi i zaposleni u Muzeju govorili da je Vladi „podmetnuto“ da potpiše rešenje na osnovu kog je postavljeno novo rukovodstvo. Zašto mislite da je „podmetnuto“?

– Da je interes Vlade, što je potpuno u redu, bio da se to dogodi, trebalo je prvo da sazove Upravni odbor Muzeja, da on na sednici završi svoj posao – konstatuje moju smenu i da onda osnivači prenesu osnivačka prava na državu.

Meni je čudno da to nije tako urađeno jer u Vladi postoje vrlo jaki pravnici koji proveravaju sve. Premijer je to potpisao kao i stotine drugih rešenja koje mu saradnici donesu.

T6: Prilikom posete ministra Bratislava Gašića Muzeju upućeno je niz zamerki. Postavljeno je i pitanje da li hangari iz Kumbora imaju istorijsku vrednost.

– Ta dva vazduhoplovna pogonska hangara iz baze Kumbor su podignuti 1916-1917.  U hangaru HA14 je bila prva eskadrila našeg prvog aviona. Odatle je išao prvi let 1925. godine  – to je ogromana istorijska vrednost. Hteo sam samo njega da spasim, ali sam zbog ugovora morao da uzem i drugi.

Uz to, znate li koliko je retko da u Srbiju uđe kulturno dobro? Obično se izvozi.

T6: Zašto su njihovi delovi u dvorištu, nemontirani?

– Muzej radi sa 1/5 optimalnog broja ljudi – trebalo bi da nas je oko 100, a ima nas 24 u civilnom i 7 u vojnom delu.

T6: Kako ste finansirali prenos hangara?

– Ja sam novac uzeo od plate. Reč je o 62.000 evra. Ja to nisam smeo tako da uradim jer sam za to morao da pitam Upravni odbor, ali nisam mogao da ga sastavim.

Zbog toga je u aprilu došlo do blokade i plate su smanjene na minimalac.

Pola godine smo bili na minimalcu. Posle sam počeo da vraćam razliku do pune plate – svima je vraćeno.

Da budem objektivan, problem je što dve i po godine nisam povećavao cenu rada.

T6: Zamera Vam se i to što platu prima radnik koji nije zaposlen.

– Da. U pitanju je buvši direktor Grandić. Kada sam preuzimao dužnost, on je otišao na godišnji dmor. Pravnici su mi rekli da po povratku moram da mu dam otkaz, iako ga je Upravni odbor smenio. Ja to nisam mogao da učinim jer u ugovoru koji je potpisao predsednik tadašnjeg Upravnog odbora piše da je zaposlen na neodređeno vreme, a rok za žalbu je bio istekao.

T6: Prilikom obilaska Muzeja videli smo i JAT-ovu dokumentaciju po dvorištu i hodnicima. Sa druge strane, predstavljena je arhiva vojnog dela koja je bila uredno sređena. Zašto je to tako?

–  Zato što je jedan potpukovik koji je bio načelnik vojnog dela Muzeja, da bi dobio jednu prostoriju, izbacio dokumentaciju napolje. Sve je puno.

JAT dokumentacija višestruko prevazilazi sve što ima ratno vazduhoplovstvo. Znate koliki je deo sređen?

Mi stalno novo donosimo, pri tom tu ima dokumentacije i JAT Tehnike. Mi smo uzimali 5-6 primeraka, po 10 uputstava za B727, B737, Karavelu. Kada odete da spašavate nešto, uzimate sve – i prašinu. Kasnije sređujete.

Većina stvari koja je uredna je tu 30 godina. Ono što nije, u Muzej je stiglo pre 2-3 godine. Dakle, nema vremena, prostora i ljudi.

Finansiranje MVB

T6: Od ministra Gašića nismo uspeli da dobijemo odgovor kako će se ubuduće finansirati Muzej. Kako je to bilo do sada?

– Muzej je 26 godina na tržištu. SMATSA je najviše pomagala, zatim JAT, Aerodrom Beograd i sitni osnivači. Ministarstvo odbrane već od 1985. godine nije davalo direktno novac u budžet Muzeja, ali je davalo radne sate za popravku letelica u remontnim zavodima.

Muzej se jedno vreme izdržavao od prodaje letelica i vojnih viškova. Zadnje dve i po godine, koliko sam ja direktor, ništa nije prodato – to je jako skupo i jako teško.

Pomoć sam imao od SMATSA-e i Aerodroma Nikola Tesla što je ukupno 10-12%. Ostalo je Muzej zarađivao – od snimanja, ulaznica, promocija, seminara koji su držani, od reklama.

T6: Muzej kao ustanova kulture ne bi smeo da ima reklamu. 

– Da. Ona je protivzakonita. Ali glavi izvor prihoda su ulaznice, pa onda ta reklama.

Taj posao je počeo 2003. Dve-tri godine je išao dobro, a onda je treći član tog trijumvirata – firma koja oglašava i koja svakog meseca uzima od banke novac i prosleđuje ga Muzeju, a deo ostavlja i sebi, počela da ne plaća. Kad sam ja došao na ovo mesto, to je bio ozbiljan problem.

Uzeo sam advokate, probali smo da napravimo nove ugovore kako bismo izbegi tog trećeg člana. Posle godinu dana uspeli smo direktno sa bankom da dogovorimo cenu koja je duplo veća. Od toga sam ljudima kasnije vraćao platu.

Trenutno stanje

T6: Ministar Gašić je najavio da će u Muzej, povodom ove situacije, doći inspekcija dan nakon njegove posete? Da li je inspekcija bila? 

– Inspekcija nije dolazila. Oni su, dok sam ja bio direktor, bili samo jednom – došli su do ulaza da vide kako se radi sa kartama.

T6: Jeste li razgovarali sa novim direktorom MVB Kneževićem?

– Gospodin Knežević je razgovarao sa mnom dva sata. On je zahtevao da mu predam pečat i implicitno me je optuživao da ja blokiram rad Muzeja. Ja sam mu izneo svoj stav – pečati nisu moju, oni pripadaju Muzeju i ja ih moram predati ovlašćenoj osobi koju Upravni odbor odredi. Sve dok nema zapisnika sa UO, ja u stvari tu radim. Ja ne pravim problem sa samom primopredajom, ali njen početak je ključni problem jer ja nisam razrešen dužnosti. U Agenciji za privredne registre ja se i dalje vodim kao direktor.

T6: Kako se završio razgovor?

– Ja njemu nisam predao pečat, a nisam mu predao ni dužnost – sve ono što treba da uradi direktor. Ne zato što ne želem nego zato što nije ovlašćena osoba kakvo god da ima rešenje Vlade.

Napravljena je teška pravna situacija koja blokira Muzej.

Tango Six već treću godinu izveštava o dešavanjima u Muzeju vazduhoplovstva. Kliknite na baner za sve tekstove u ovoj temi: 11351426_10206327791931056_163578268_n

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

No

Napokon da cujemo i drugu stranu price.
Iako sigurno nisam dovoljno upucen u problematiku samog muzeja, ova prica deluje daleko stalozenije i detaljnije od price koju smo dobili od ministarstva.

Odgovori
Sl

Pa stvarno su alavi preko svake mere. Juče pričam sa poznanikom iz Muzeja i tada mi je otvorio oči iotkrio pravu pozadinu ovog baditizma od strane države i ministarstva odbrane. Gašić je na juriš zauzeo naj veću bazu vazduhoplova na Balkanu. Kad se sve sabere, sada je sa muzejskim avionima postao respektabilna snaga u jugoistočnoj evropi. A bogami i za okruženje postasmo super sila. Eee da je muzej maznuo prošle godine pa sa kruševačkog aerodroma nebi poleteo ni jedan avion i ceo bi ga ogradio avionima, a sigurno bi onaj mig ostao operativan kao što je i bio a ne na ražnjiću.

Odgovori
М

Врло је арогантно кад господин Радојевић каже: сукоб њега и министарства одбране“ ???
И врло је јасно да се последњих деценију и по у Музеју ваздухопловства дешавају малверзације, распродаје, а сад видимо да је радојевић давао плату незапосленом лицу, бившем директору??? Патмоје чист криминал, колико год да је хтео да буде хуман, кршио је директан пропис , на уштрб музеја и других запослених,… и то са плаћањима трансфера од плата и друго.
Има ту изгледа посла за истражне органе, срамота је у каквом је стању музеј, нису ту у питању новци, већ немар , јавашлук и изгледа лоповлук, …..?

Odgovori
22

„Muzej je 26 godina na tržištu. SMATSA je najviše pomagala, zatim JAT, Aerodrom Beograd i sitni osnivači. Ministarstvo odbrane već od 1985. godine nije davalo direktno novac u budžet Muzeja, ali je davalo radne sate za popravku letelica u remontnim zavodima.“

…a ljudi dolaze u muzej da gledaju letelice ili platne listiće zaposlenih???

Odgovori
Č

Sada posle svega mogu da primetim da je interesna grupa iz vojske izgubila strpljenje pa je izvršila teroristički upad. Mnogo narudžbenica kolekcionara,a Radojević nije hteo da sarađuje u prodaji. To što je za istražne organe neka ljudi rade i neka gone Radojevića. Pitanje je ko je toliko nervozno požurio da pod svoju šapu stavi Muzej vazduhoplovstva – Beograd kako izjavi Gašić (moj bivši Gradonačelnik) nepostojeći Muzej. Ono što meni pada u oči je grupa koja je izvršila upad u Muzej vazduhoplovstva – Beograd. Stalno se ponavljaju neka imena vezana za sve prljavštine u MO vezano i za Vojni Muzej i za Muzej vazduhoplovstva -Beograd. Pregledam tako stare postove pa vam prenosim jedan deo teksta Nebojiše Đokića koji je ranije objavljen a aktuelan je i sada.

E ali šta rade pukovnik Slađan Ristić i pomoćnik ministra za ljudske resurse Miloš Janković (inače poznati kolekcionar slika). Oni insistiraju na reviziji muzejskih zbirki pri čemu se predmeti ne popisuju kao muzejski eksponati nego kao „pokretna sredstva“ čiji je status isti kao svima poznati status materijalno tehničkih sredstava. Istovremeno se vrši „fer procena“ tih „pokretnih sredstava“ pa se tako slike poznatih slikara „fer“ procenjuju sa par stotina evra tj nekoliko desetina puta manje od realne vrednosti. Naravno isto važi i za ostale eksponate. Elem, u čemu je problem pa u tome što ta „pokretna sredstva“ mogu vrlo lako da se otpišu. Nagradno pitanje je čiji je potpis dovoljan da se recimo slika Paje Jovanovića ili avion P-38 otpišu. Šta mislite čiji aaaaaaa …

Upamtite Imena Miloš Janković, ( naredio da se razvale vrata direktorske kancelarije i da se ustoliči Miroslav Knežević), Slađan Ristić (predsednik novog pučističkog UO Muzeja vazduhoplovstva-Beograd), Ivan Ukić (bivši načelnik MJRV koji je za zasluge postavljanja Mig-a- u Kruševcu i odnošenje 50-80 kamiona muzejskih predmeta unapređen i prekomandovan u MO) imate sada i imena bar jednog dela interesne grupe ili bar njene udarne pesnice.

Odgovori
М

Све то што кажеш о пропадању војске је дело Шутановца, који је и инспирисао неке типове који су мешетарили по музејима, продавали експонате!? А сви сад ћуте? —- А овај радојевић ћути јер је можда део те шунатовачке екипе, бре! —– Од кад знам видим да је на десетине авиона, ВОЈНИХ било ту око музеја,… и шта фали боље је власник таквог Музеја војска и државни органи, него неке самоиницијативне групе,удружења …. и где то има да се даје плата ономе који није запослен????

22

Kad već pričaš o tome onda bi bilo dobro i da objasniš ko je i kako prodao An-12, Bf-109G-10 i još gomilu toga?!

Što se tiče „50-80 kamiona“, pa da utovariš sve što je sad u muzeju i sve ono što je svih godina unazad pokradeno teško da bi napunio delić od te cifre.

Č

Slažem se sa tvojim mišljenjem, po pitanju likova kao bivši direktor Grandić. Neka to odrade inspekcije poreska,rada, koja već i neka sud procesuira Radojevića pa svakome prema zasluzi i činjenju.
Ne zaboravi da Šutanovac nije ministar već dugo ali kadar koji se bavi nekažnjivim banditizmom delom je došao sa Gašićem ali moram da priznam i da je u nasledstvo dobio žute Šutanovčeve generale i pukovnike. Sve bi bilo jednostavno ali moram da te podsetim da postoji zakon o zaštiti lika i dela koji glasi NE DAM BRACU GAŠIĆA. Tim zakonom štite se sve protiv zakonite radnje, imena lika i dela, bliskih mu saradnika a sa njim i MO. U nevinost vojske nemoj da se kuneš, ukucaj na guglu vojska srbije, skandali i biće ti jasno o čemu pišem. Rešenja ministarstva odbrane za Muzej vazduhoplovstva-Beograd uvek su bila loša da ne kažem katastrofalna kako od kadrova tako do postupaka. Još uvek verujem da bar neko ima dobru volju da reši problem ustanove kao što je Muzej. Rešenje je bilo u nekoj od nekompromitovanih ličnosti, koje odgovaraju stručnom profilu direktora takve ustanove. Ali opet ista teška socijalna priča vojni penzioner koji dopunjava kućni budžet platicom direktora Muzeja. Penzioneri u penzije, ili na Kalemegdan pa neka hrane veverice ili kibicuju šahovske partije svojih pravih kolega. Mišljenja sam da su vojne starešine ovu zemlju dosta možda i previše zadužili svojim radom i dosta je ljudi ako za boga znate.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj