Ako se iz ekskluzivnog intervjua srpskog Sputnjika sa Dimitrijem Rogozinom izuzmu političke teme, protokolarni „sada ću vam reći šta vaša zemlja treba da radi, Zapad je bezveze“ agresivni šarm i druge izuzetno zanimljive opaske Putinovog vođe vojno-industrijskog kompleksa, možemo doći do interesantnog aspekta trenutnih razgovora o saradnji rusko-srpske civilne vazduhoplovne industrije i iskrene ocene da Srbija nije spremna da bude ozbiljniji kooprant na najvećem nivou industrijske igre.
Naime, kako je potpredsednik Vlade Ruske Federacije rekao Sputnjiku (odmah nakon tvrdnje da je „MS-21 bolji od Erbasa i Boinga“), trenutno se sa Srbijom razgovara o mogućnosti da se kod nas napravi „centar za personalizaciju“ putničkih aviona.
Rogozin je pomenuo da bi stvaranjem entiteta baziranog u Srbiji, u kontekstu bescarinske zone u odnosu sa Rusijom, bilo moguće „obezbeđivanje prodaje u balkanskim državama i Južnoj Evropi“ navedenih „personalizacija“.
Odmah nakon ove izjave Rogozin je precizno naglasio da Srbija nikako ne bi mogla da bude sposobna da u projektu putničkog aviona bude kooperant ali da se i dalje razmatra ideja o centru za održavanje ruskih helikoptera (Evropa je u ovom obećanju međutim veoma konkretno pretekla Ruse).
Sve se svodi na nabavku Suhoja
„Centar za personalizaciju“ bi svakako mogao da se ispostavi kao interesantna mogućnost koja od Srbije ne bi zahtevala visoku tehnologiju već pre svega dizajn i proizvodnju jednostavnijih segmenata enterijera putničkih aviona ili u najboljem slučaju linije za sklapanje već gotovih delova kabine.
Međutim, ukoliko se Srbija, konkretnije Er Srbija, ne uozbilji i konačno ne naruči, odnosno intenzivira pregovore o iznajmljivanju aviona koji je Rusija razvila sa „trulim Zapadom“, Rogozin će podjednako efikasno zaboraviti na Srbiju kao opciju.
Kako je Tango Six već pisao, tri najveće naciononalne avio-kompanije bivše Jugoslavije bliže su nego ikada ugovorima o iznajmljivanju Suhoj Superdžeta. Letelica koja je po značaju i prva u slajderu sajta ruske korporacije za proizvodnju letelica UAC uskoro će se zvanično naći na aerodromu Brnik (12 komada), Croatia Airlines je, poznato je od ranije, u pregovorima je za isti tip aviona, kao i Er Srbija. Sve tri kompanije lete Erbas avione i Rusi su izuzetno pametno, zajedno sa Italijanima, napravili ponudu koju će pomenute kompanije teško odbiti.
Rogozin će, najverovatnije, centar za kastomizaciju dodeliti najzainteresovanijoj i najproaktivnijoj zemlji. Dok će one spore kao utešnu nagradu dobiti nov ciklus medijskog cirkusa, besmislene najave i još jednu maketu.
Vazduhoplovni inzenjer
Kakva tuga!
Ovako bahatom manipulacijom neupucenih i onih koji nisi u ovoj bransi Rogozin jasno demonstrira ucenjivacke namere i poluge za potkusur sa zapadom preko nasih ledja!
Jos ce duuuuugo Srbija da ispasta svoja zbog svojih slepih ubedjenja…..
Marko
Rogozin gura svoj proizvod , a da pitam kriticare zasto je on los kao prodavac a bratia iz Airbasa i Boinga dobra svako gura svoju robu na nama je da se preracunamo .Ako nam je u matematici korisnije da kupujemo ruske avione nego zapadne , nerazumem zasto bi se ko pijan plota drzali zapadne tehnologije.Niti pravimo delove za pomenuti Boing i Airbas niti nam daju popuste da bi smo bili u obavezi da kupujemo njihovu tehnologiju.Poenta je u tome da ovde ljudi komentarisu iz politickih ubedjenja a ne komercijalnih.
BB
Osječam gorčinu u „glasu“ autora članka…
neko ti daje vojnu opremu besplatno, remont plaćaš. Nudi servis helikoptera, dva kupuješ. Nudi poslove u civilnoj avijaciji na savremenom aparatu, nudi da ih kupiš za svoju flotu… Zašto je to nemoralno??? A gumeni dihtunzi se dižu u nebesa (zato što ih je originalni proizvođač izbacio iz proizvodnje)…
Ili se možda sav teret iz ’99 računaju kao strana investicija i pokloni?
ivan
Zapad ti ga makar uvali na finjaka a Rusi kao da idu djonom, kao da je ovo njihova prcija, mozda se zato autor ima neku gorcinu? Sto se mene tice cist racun duga ljubav! U civilnoj avijaciji promili cine da li ce kompanija da opstane ili ne, cvrst ugovor, proizvodjac ako se nedrzi onoga cega se hvalio da placa ogromne penale pa sto se mene tice nek kupuju i meni mrske kineske avione! Su Superdzet barem izgledom se nerazlikuje puno od konkurencije, francusko ruski motori koji bi trebali da su dobri, deo zapadne elektronike , moderni materijali,cini se da bi mogao da bude isto dobar kao i ostali iz klase, nazalost za one finese koje zivot cine mi kao obicni amateri nemamo realnog uvida i onda je ustvari tesko komentarisati.
BB
@ivan
Da, mi kao obični amateri nemamo uvida a „neobični“ amateri (na položaju) nemaju sluha…
neki dan sam pročitao jedan dobar aforizam koji se može primijeniti na dobar dio dešavanja kod nas (ali i u svijetu):
profesionalci su pravili Titanic a amateri Arku
ivan
Profesionalci su pravili Titanic a amateri Arku Ha ha odlican! Ma i to je istina svako nesto kaze pa bude tu i dosta pametnih komentara, zato i volim da dodjem na ovaj sajt!
baja
Vietnam Airlines je preko noci bacio na djubre komplet rusku civilnu flotu i presao na zapadnu tehnologiju. Rusi na sve moguce nacine pokusavaju da im uvale SSJ ali bez uspeha. Naravno preko raznih medija plasiraju pricu o potpisanim ugovorima sto je sve u reziji agipropvske politike.