BEG airport status
Amidžino „divljanje“ iznad Novog Sada

Amidžino „divljanje“ iznad Novog Sada

Vlasnik sportskog aviona koji mesecima nadleće iznad glava kupača na Štrandu neće biti kažnjen, kaže za Radio 021 portparolka Direktorata civilnog vazduhoplovstva Katarina Andrić Milosavljević. Prema njenim rečima, ove godine pritužbe građana na opasno niske letove nisu stizale na njihovu adresu, ali je zato prošlog leta bilo „pregršt“ prijava.

„U Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije do ovog trenutka nisu stigle prijave građana da je bilo problema sa niskim letenjem pojedinih aviona u Novom Sadu, tako da vam ne mogu reći da li je bilo kršenja pravila ili ne. Znamo da je prošle godine bilo pregršt prijava, ali su inspektori utvrdili da tad ipak nije bilo kršenja propisa“, kaže Andrić Milosavljević za 021.

(via Radio 021)

Čovek koji je kriv što je Srbija pre nekoliko godina dobila prvu privatnu akro-grupu, čovek koji je kriv što je ona prestala sa radom i čovek koji je kriv za dva aero-mitinga u Novom Sadu koja su bila nešto najbolje što se desilo domaćoj generalnoj avijaciji biva optuživan ovih dana za remećenje javnog reda i mira. Ništa manje no mlaznim vojnim avionom.

Gospodin Amidža, javno imenovan od strane svojih sugrađana u komentarima na gore citiranu vest, je u kontekstu avijacije zakasnela ali ipak ostvarena pojava u našoj zemlji. Dobrostojeći biznismen koji je spojio dva i dva, preskočio tradicionalno klipni-turboprop razvojni put, kupio sebi džeta a potom iz svog džepa vratio naciji izgubljeni ponos u vidu ozbiljne (i to mlazne) akro-grupe. Usput pomogao Muzeju vazduhoplovstva, nekolicini aktivnih vojnih pilota i još jednom – obradovao domaću i inostranu publiku finansirajući prilično logistički i tehnički zahtevnu mini-flotu aviona koja je do tada bila otužna gomila aluminijuma na jednoj neuglednoj lokaciji nepokošene trave sa tradicijom predano održavane nebrige.

Čovek je bio otvoren za saradnju sa medijima i zahvaljujući njemu kao vlasniku i profesionalcima koji su bili zaduženi za dnevne operacije ovih warbirds-a, Tango Six Blog je bio bogatiji za dve prilično uzbudljive ekskluzive.

Divljanje, tragični ishod, puvakanje, Red Bul

Svaki iole predaniji čitalac komentara u on-line vestima domaćih medija čita ih ili da bi se smejao budalama koje ih ostavljaju ili radi šireg konteksta aktuelne vesti. U komentarima na citiranu vest Radija 021 možemo svašta pročitati. Uglavnom gomilu gluposti. Pozivanja na navodnu prošlost vlasnika preko kojih stičemo utisak da čovek nikako nije omiljen međ’ svojim sugrađanima. Buka Rols-Rols Vajpera, lupinzi i prženje ulja iz repa nikako ne pomažu njegovom imidžu. Stvara se percepcija da G-2A leti suviše nisko – iznad glava kupača na Štrandu, to radi opasno i definitivno je bučan za vreme popodevne dremke.

Ako za trenutak odlučimo da zanemarimo činjenicu da prosečan čovek nema blage o proceni visine i brzine u dinamičnom referentnom sistemu možemo pričati o izneverenom javno-privatnom partnerstvu na emotivnom nivou. Problem nastaje kada se od obe strane, građana sa jedne i vlasnika aviona sa druge, traži susdržanost i razumevanje. Činjenica da se suprostavljene strane mogu videti samo jednom godišnje (ako i tada) sigurno ne pomaže.

Laičko-emotivna kontraverza postoji. Ko treba leteti, gde treba leteti, u koje vreme treba leteti i da li uopšte On sme leteti? Ko je u pravu? Needukovana i neupućena većina sugrađana kojoj niko na adekvatan način i na vreme nije stavio neuobičajenu pojavu u kontekst svrsishodnosti i kategorije ustavno zagarantovanog prava na privatu svojinu i raspolaganje istom? Ili jedan čovek koji svojim vazdušnim cirkusom operiše po zakonu? Što u ovoj zemlji znači harač za haračem.

A sad ozbiljno

Znate ono kada se toliko kurčite da vam bermude jednostavno puknu? Srpsko vazduhoplovstvo to radi čitav jedan vek. Zavaravamo sebe da smo nacija ljudi koji znaju nešto o toj najglamuroznijoj pojavi od svih. Negativne selekcije, bahato uzdanje u neki talenat, ignorisanje krvlju pisanih zajeba i bezmuda tišina u ključnim trenucima od strane ključnih ljudi.

Postoji jedna odlična priča koja ovo ilustruje a koju mi je ispričao jedan pilot na jednoj stajanci pre koju nedelju. Previše je dugačka da vam je celosti prepričam ali odprilike počinje u G+1 ili 2 od nastanka avijatike na ovim prostorima a tagovi su: kafana, videh u parizu, sklepao, kafana, lako ću, udes, budala preživela.

Nisam za rasističko-genetski pristup objašnjenju bilo kog problema time da smo mi Srbi ovo ili ono. Ali glupi da učimo iz tuđih grešaka definitivno jesmo. Posle nekoliko skorih pogibija, amaterizma koji niko nije imao želje da prijavi, ličnih tumačenja bezbedne zabave i ko zna koliko neprijavljenih incidenata – poenta se maši i dalje. Pažnja javnosti biće usmerena, pogrešno, na jednog čoveka, dok će nepostojeća ozbiljna strukovna analiza biti usmerena na to da čovek nije bust-ovao ni jedan minimum. I ponovo na frekvenciji zdravog razuma neće biti emitovana dovoljno jasna poruka posle koje će se neke stvari promeniti.

Krivci? Nikako nadzorne i regulatorne vlasti, da se razumemo. Bezbednosna kultura vazduhoplovstva na određenoj geografskoj lokaciji nikada nije bila nametnuta zakonom i pojedincima koji po opisu svog dobro plaćenog posla nisu svakodnevno prisutni na stajankama, crew brief-ovima ili u studentskim boksovima.

Krivci su svi oni koji i najmanji neeskalirani ali očigledno potencijalni incident ne analiziraju, ne stave u kontekst poražavajućeg trenda i dovoljno ne klikću mišem na najmorbidniji ali i najefektniji zbor iskustava koje nam ostavljaju ljudi koje smo poznavali i voleli. Ako ne zbog brige za svoje živote, možda da se samoorganizujemo njima za ljubav? Time ćemo ponovo mašiti poentu ali ćemo možda biti za pedalj bliže jednakom broju poletanja i sletanja.

…ili učimo od onih koji o vazduhoplovstvu nešto znaju.

Fotografije: Predrag Stamenković

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Zo

ovako na osnovu 6. cula Imam utisak da je sada Amidza na redu da se istera sa Ceneja. Upropasten je aeroklub "Novi Sad" sad je mozda Amidza na redu kako bi neko ostvario svoje planeve sa otimanjem tog atraktivnog zemljista. A mozda i gresim, mozda su stvarno novosadjani posle 4-5 god uspeli da izmere visinu njegovih letova i otkriju sta je to sto budi popodne njihove bebe. Verovatno cemo uskoro videti koja mecka ce se pojaviti na Cenejskoj cistini.

BTW
meni je Amidza ulepsao zivot sa svojim aeromitinzima i akro grupom na koju sam se veoma ponosio! Da se ja pitam sve na Ceneju bih njemu poklonio!

Odgovori
Iv

Imam neki osecaj da je dosao neko iz inostranstva i napravio takvu stvar mozda jos i bucnije,predsednik i ostali bi mu jos i aplaudirali,prostirali crveni tepih!!!!SRAM VAS BILO

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

^^ Pa najverovatnije ono sto je i najlogičnije. 1. Eliminacija cevčuge za srkanje goriva u vazduhu. Ako Gripen ima mesta naći će i za Rafala. Kreativni subto inžinjeri pa mogu nešto malo bolje da urade. 2. Comformal Fuel tanks.. uz eliminaciju starih cilindričnih spoljnih rezervoara za gorivo. Ili, kao F-22 i Izraelski F-35 dobice STEALTH…

28. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj