Odlična vojno-tehnička saradnja između Rusije i Unije Mjanmar dodatno je poboljšana i proširena prilikom nedavne posete ruske delegacije mjanmarskom glavnom gradu Nejpidou. Na čelu visoke delegacije iz Rusije je bio ministar odbrane Sergej Šojgu a jedan od rezultata posete je i taj da je postignut dogovor da Mjanmar nabavi 6 ruskih višenamenskih borbenih aviona Su-30. Ipak pregovroi tek predstoje a ugovor bi mogao biti potpisan tokom ove godine.
U prvi mah vest je izazvala nedoumicu da li će Mjanmar nabaviti preostalih 6 od 18 bivših indijskih aviona Su-30K koji se nalaze u 558. remontnom zavodu u Baranovičima, Belorusija koji trenutno radi na remontu i modernizaciji 12 takvih aviona za Angolu u koju su već otpremljena dva primerka.
Međutim ruski list Komersant preneo je informaciju da će to ipak biti novoproizvedeni Su-30SME pa će Mjanmar postati prva država korisnik ove nove verzije koja je bazirana na varijanti Su-30SM koju koristke Vazdušno-kosmičke snage Rusije, RV Kazahstana a po svemu sudeći će SM dobiti i Belorusija. Novinari Komersanta naveli su i da bi, ukoliko se brzo potpiše ugovor, isporuka aviona Mjanmaru mogla biti realizovana u 2019. godini a iznesena je i procena stručnjaka da 6 Su-30SME zajedno sa obukom, logistikom i naoružanjem vrede oko 400 miliona dolara.
Vojno-tehnička saradnja dve zemlje započeta je pre više od 20 godina. Prvo je Mjanmar u periodu od 1995-1997. nabavio 12 srednjih transportnih helikoptera Mi-17 i Mi-17-1V, potom 2001-2002. 12 lovaca MiG-29 (10 9.12B i dva 9.51B, zajedno sa 30 raketa vazduh-vazduh R-27R1 i 60 R-73E), od 2004. do 2014. oko 2000 lakih prenosivih raketnih sistema PVO Igla-1, zatim od 2004. do 2007. 38 artiljerijsko-raketnih sistema 2S6M Tunguska sa 600 raketa 9M311.
2012. isporučeni su raketni sistemi PVO Pečora-2M, od 2010. do 2015. stiglo je 12 polovnih lakih višenamenskih helikoptera Mi-2, 10 polovnih desantno-jurišnih Mi-24P koji su naknadno modernizovani, još 20 lovaca MiG-29 (10 9.12B, 6 9.13 i 4 9.51B, sa 80 raketa R-27R1 i 150 R-73E), 2015. potpisan je ugovor za isporuku 16 motora RD-33 za kinesko-pakistanske višenamenske borbene avione JF-17 a tokom 2016-2017. isporučeno je i 6 školsko-borbenih aviona Jak-130.
Po dostupnim podacima borbenu komponentu RV Mjanmara čine 31 lovac MiG-29, 30 lovaca-presretača Chengdu/Guizhou F-7 i FT-7, 21 jurišnik A-5 ’’Fantan’’. Avione F-7 i A-5 će najverovatnije zameniti novi JF-17, zvanično nema potvrde koliko ih je naručeno ali se u medijima spekuliše da će u naoružanje biti uvedeno 16 primeraka. Od drugih aviona koji bi mogli biti upotrebljeni i koji su i korišćeni i kao borbeni, tu je 5 G-4 ’’Super Galeb’’, 12 K-8 ,,Karakorum’’ i 6 Jak-130. Pretpostavka je da će biti još porudžbina za ruske Jak-130, govori se o još 6 aviona.
Tomislav
Lep tekst. Dokaz kako se radi na modernizaciji i obnovi vazduhoplovstva. Mijanmar je i korisnik Super galeba G4.
Miroslav
I onda ce nama da pune usi sa MIG 29, koji ce vrv ostati samo politicki marketing. Sta je falilo Srbiji da kupi 6 SU-30SM i da ima respektabilan avion?
Vortex
A mogli smo kupiti i 12 komada f-22 i onako iz zeza po15kg zlata 999 po aviončeku.
Daj momče probudi se.
Zoran
Pa bolje bi prosli da smo uzeli 6 SU 30SME za 400 miliona nego sto smo dobili migove za ciji remont i modernizaciju treba 185 miliona
Miroslav
I sto ako ikad budu remontovani i modernizovani, ti Mig-ovi nece biti ni prineti Su-30
Ел Маестро
Zoran:
Ремонт и модернизација за донираних 6 и постојећих 4,десет комада,плус ако се рачуна и „рашчупани 10-ти“ за 185 милке… 400 милиона небисмо могли да дамо јер нам гори на ПВО,а ово му дође као неко прелазно решење… Наравно ја више подржавам куповину нечег новог,али када смо у шкрипцу и ово добро дође. А како је било,било је лоше…само да се уради модернизација МиГ-29,да не буду на старим,малтене бесокрисним Совјетским верзијама.
Aleksa
Za te pare ( 400 mil) kupicemo 10-12 MIG 31.Na zalost ovaj avion jos nije na trzistu , nasi resursi istekli , a nemamo ni pilota ni tehnicara.
Tako da je ovaj remont 29-tki prelazni trenazni period.
Joca
Mig 31 kad bi uzleteo sa Bataje mogao bi da se okrene negde oko Soluna,i to pod uslovom da ga onaj bata unutra ne tera vise od 1.5mh. Su30 je svakako bolji od bilo kakve remontovane 29-tke,ali je eksplatacija skuplja,mi tesko da bi smo imali da onih 12 podvesnica kod njega kitimo odgovarajucim raketama. Za nas je u buducnosti mig35 kao stvoren,cak idealan. Dovoljno veliki da nije mali,dovoljno mali da nije veliki,za razliku od 29-tke nije ogranicen malim spoljnim teretom,dobar dolet,najveca brzina penjanja na svetu,aesa radar… ali polako. Ove 29-tke treba gledati kao prelazno resenje i to DOBRO,pogotovo ako dodje jos koji,a doci ce.
Aleksa
Izvinjavam se , mislio sam o MIG 35 , a napisao 31…….
major u penziji Guzina Rajko
Skorija prošlost je pokazala kako je to dobar avion. Sedam oborenih a da jadni nisu ni bili u prilici da stisnu bojevo dugme. A i u svetu se proslavio u vazdušnim duelima. Onda kao prelazno rešenje 18 godina kasnije kupiš iste takve avione „modernizuješ ih“ tako što zameniš radio uređaje i uređaje za prepoznavanje i sada si opasan za respekt. Svi te u okruženju, dapače NATO, sada poštuju jer si opasan. Da ujedno si kompatibilan sa NATO. Odvaraćaš ih. A Sirijci nam na You tube pokazaše na atraktivnim snimcima kako te 29 ke bombarduju, ko nekad u Koreji npr. ameri samo Tanderdžetima. Pa mi smo jedini u svetu koji „modernizujemo dozvučni lovac bombarder u višenamenski avion-iako će ostati dozvučan“ i kupujemo zastarelog lovca da ga kao „čuva“. A koliko košta modernizacija flote Orlova to niko ne kaže. Pa modernizacija tzv. „samo što nije“ G 4. Pa modrenizacija tzv. „samo što nije“ Gazela. A tek „modernizacija“ ubojnih sredstava za ta čuda tehnike je priča za sebe. Uzmeš nekoliko zastarelih ubojnih sredstav pa sklopiš npr u samovođenu raketu koju lansiraš sa „modernizovanog lovca bombardera“, skoro pa u naređenom roku, a ona konačno ode sa lansera, ali niko nije svesan kakvom putanjom i gde završi. Dobro je posada prežive. Onda uhapsiš u zemlji slobodnog govora novinara jer je verovatno on kriv, ili je video i čuo ono što se ne bi baš trebalo, a kada piše ima i „pogan“ jezik. E onda kada si završio modrenizacije i oporavio vazduhoplovstvo tako da nije bilo moćnije od bombardovanja ( reče jedan državni zvaničnik) digneš u npr „rat za sve srpske okupirane zemlje i odbranu vaskolikog srpstva“ celu „flotu modernizovanih lovaca bombardera“, popneš ih na 5000 m i sa njih precizno laserskim bombama domaće pameti gađaš mrske sve neprijatelje u okruženju dok iznad njih kruže parovi „modernizovanih“ 29-tki u lovačkoj zaštit. Pre toga dovedeš vojne sveštenike iz verske službe da okade avione bombe pilote i tehničare i garant pobeda. Jer i bog pa i Sveti Ilija su na nebu znači piloti, a garant su i oni naši. Da se ne varamo ako je i prelazno rešenje to je samo i isključivo kontrolu međunaradnog saobraćaja i normalno razne proslave kada na par stotina metara iznad zemlje prelete dva do tri aviona iznad vojne i državne vrhuške i ljubavlju za bližnjeg svod i pradedovsku vere mase opijenih „patriota“. Posle pojedemo pečeno prase i zalijemo to domaćom šljivom. Možda u narednih 10 godina bude i neki aeromiting pa izvedu „crveni baroni“ i blisku borbu dva na dva kao vrhunac letačkog programa. Živi bili pa videli kakva će biti situacija za par godina sa ispravnošću samo da oni nama ove godine polete. Ako bude 30 % sve petema u d..e, jer to smo mi Srbi tehnička nacija, naši su i Tesla, Milanković i Pupin (gen je gen). Pravi efekat cele priče je da će oni jadnici tehničari i piloti sačuvati posao i plate, beneficija ide, a bliže se i penzije. Najinteresantnije je što kod nas pitanje avijacije rešavaju u konačnici „baš baš“ vazduhoplovni stručnjaci. Budu bog sa nama. Da i na kraju avijacija je skup sport i nije za gologuziju. E sada da li je taj Mjanmar ili kako već gologuzija pitanje je i gde smo tu mi. Iza Mjanmara. Verovatno!!!
B
Suhoj je preveliki avion, znacajno veci i tezi od svih americkih, a takav mu je radarski prikaz. To je avion sa velikim doletom, namenjen za prodiranje duboko u neprijateljsku teritoriju, kao i zemljama koje imaju more. Plus ima dva pilota, sa kojima smo takodje u manjku. Takodje je i preskup za nas, plus nasi tehnicari i piloti ne znaju nista o Suhojima… za nas je idealan na prvom mestu Mig-29M/M2 ili eventualno nova 35ica, kad se pojavi, a po svemu sudeci to i nece biti bas skoro. Ili modernizacija na indijski UPG standard sa zapadnom elektronikom, ali samo ako je nekom vrstom ojacanja moguce produziti resurs aviona bar negde do sredine tridesetih, inace se ne isplati… I Suhoj 35s je takodje prevelik za nas, iako ima samo jednog pilota, ali ni njemu prevashodna uloga nije odbrana neba na manjoj teritoriji. A o njegovoj ceni ne vredi ni pricati. Inace indijski suhoji 30MKI su klasa za ruske, imaju inostranu elektroniku, kontrolisani potisak i udvojene kanadere, ovo su rusi poceli da ugradjuju tek u poslednju verziju SM, ali i ona ima slabiju avioniku od indijskog, a slicna situacija bice i sa su-57, Indija ga dobija dve godine kasnije, ali sa motorom koji je punokrvni pripadnik pete generacije, za razliku od ruske verzije.
Gomi
Mjanmar ili Burma je jako, jako siromasna zemlja koja vise para baca na oruzje i pokazivanje vojne moci, a da vecina stanovnistva iste drzave zivi na samom rubu siromastva.
NikoiNeko
Pa hvalilo nam je 400 miliona za 6 aviona…a mi nemamo ni ovih 180 sto nam traze za ovih 10 migova,pa ti sad vidi.
Aleksa
Gospodin major Guzina bi trebao da zna da sa 5-6 pilota starosti 45+ ,koliko sada trenutni imamo „bila bi ludost kupovati nove avione.
Blesavo je i porediti ucinak nasih 29-tki tokom rata protiv NATO-a.
Bilo koji avion da smo imali , isto bi prosli ….Jedini pravi prikaz bi bio da su Rusi i Ameri zaratili, ne daj boze .., Tada bi znali koji je avion “ bolji“…ovako je sve mlacenje prazne slame ….Inace se nacelno slazem sa Guzicinim tekstom.Imali smo dve opcije , da imamo LA ili da nemamo, odluceno je da imamo , i dok ne budemo imali 30 tak pilota ne mozemo nista bolje uzeti od 29-tki….I jos nesto , nije 185 mil samo za remont 10 aviona, tu su i rezervni delovi , motori , naoruzanje za avione, izgradnja hangara , licence za remont Orlu i Momi, trening novih pilota i tehnickog osoblja…….
Mig-29
Major Guzina citiram :
-„Svi te u okruženju, dapače NATO, sada poštuju jer si opasan“
Sta znaci dapace !? To bese neki Srpski izraz !?
I jesu Tesla, Milankovic i Pupin znameniti Srbi, samo Srpska pamet ne moze doci do izrazaja zbog raznoraznih stranih uticaja, ali polako dok podguzne muve ne shvate sta su sitni ciljevi na Balkanu, a sta su ciljevi svetskih sila.
Jel vam se svidja majore Guzina nas novi H145, jel nam mozda zavidite sto ga vi nemate jos !?
Bane
@ major Guzina
Nomen est omen
Mrgud
могу се кладим да ће 90% људи који ће да коментаторишу ову вест, прво потражити Мијанмар на Гугле мапс! :D
Beduin
Za one koji ne znaju, Burma
Dragan Bg
Mijanmar sposoban da se brani i naoruzaniji je bolje nego bilo koja nama susedna zemlja .
Svaka cast za tekst a i za RV Mijanmara.
Top gun
Mjanmar nje bogata zemlja ali evo imaju dosta aviona Mig 29, SU30, Jak 130 i kupice JF17 ali dobro oni ulazu puno u vojsku a narod gladan.
Pisalo je 400miliona dolara za 6 Nova aviona a nasi stari Migovi oko 185miliona evra sa remontom i modernizacijom .
Cudno je da nismo imali para da kupimo 6 novih Mig 29M.
radovanovic
Па добро и ми не улажемо у војску и народ нам је у великој мери гладан и незапослен па где су онда паре?
Tomislav
U shteku
Vukašin Obr
Mi samo kupujemo vreme, nadam se za jedno 7-8 godina eskadrili MiG ova 35 ili vise, a za sad daj sta das!
Sale
Ljudi 6 su-30 sme za 400 miliona sa obukom a mi 6 krševa 185 mil. Novo je novo a krš je krš farbo ga nefarbo!
Kubanac
Su-57 bez razmisljanja ,preskocimo jaz i ne bacamo pare za Su-30….! Moze i nesto iz „Ratova Zvezda“……..
Joca
Prvo nije 6 nego 10. Mi avione nismo platili nego placamo remont,modernizaciju i naoruzanje,sto je 18.5 mil po avionu,ili nesto vise ako se pod stavkom naoruzanje izbace UB-ovi. Nama je LA pretila da se ugasi za godinu dana,da smo uzeli 6 su30 s’obzirom da ti za njih treba najmanje 12 pilota,a da mi imamo svega 7,8 koji lete 29-tku sa prosekom 40g. znas kada bi to bilo operativno za 4,5g a dotle ko ce da cuva nebo ti i ja? Nama je modernizovana 29-tka puna kapa kao prelazno resenje dok se broj pilota najmanje ne utrostruci,da ih bude bar 18-20 tada treba krenuti u nabavku miga35,nista drugo. Ako bi imali 16 35-ca njih moze da opsluzuje 20+ polota,i to bi bilo 1.5 po aparatu,a u ovom trenutku i to je daleko. Za Su30 koji je dvosed treba ti duplo vise,zaboravite suhoje,ono trece S u krilatici 4S ne znaci Suhoj,s300 vec mozda ;)
Andrej
Eto kad ste velika zemlja pa mozete ovako nesto… Nekad smo i mi tako, sa Dassault-om razvijali NA/Rafal. Em sto bi nama bilo odlicno sa istim, em sto se mogao izvoziti. Steta, nekad smo bili drzava…
lordsirgiga
ko to mi, pogledaj malo bolje pare za NA je davala samo Srbija ostale zemlje nisu dale ni paru na taj projekat.
Tomislav
Pa u slucaju nekog raspad najvecim delom bi NA ostao u srbiji, kao sto su i migovi ostali
Boki
Sve su to skupi aparati koji su isplativi samo onoj zemlji koja ga je proizvela..održavanje je dosta skuplje i zemlja koja ga kupuje u pravilu ne koristi sve njegove mogućnosti pa njegova superiornost uglavnom ostaje samo na papiru!Ima li netko info koliko jedna eskadrila Su 30 ili MIG 35 (12 aparata)košta ako se motori jednom remontuju a drugi put kupe novi recimo na period 10 godina?
-avioni
-remont 24 motora
-kupnja i ugradnja 24 nova motora
-nalet 150 sati godišnje
Ništa gorivo ili ostali remontni rokovi ili ev. kvarovi!
Dusan Silni
@ major u penziji Guzina Rajko
Kapa dole gospodine majore za tekst koji ste napisali o nasem ratnom vazduhoplovstvu!
Milan
Mjanmar nije nista siromasnije od susednih zemalja osim naravno Kine!Sve one ulazu veliki novac u vojsku,i imaju neresene sporove oko granice i nacionalnih manjina!mjanmar je Srbiji prijateljska zemlja kojoj tradicionalno prodajemo dosta naoruzanja
Jovan
Trebali su uzeti Gripen, evo i ovde na portalu je veoma jako mišljenje da je Gripen najbolji avion. Nosi oznaku made in Sweden, kompozit u BAE UK, motor GE USA, avionika isključivo za rakete USA jer ih šveđani ne rade i nikad ih nisu ni radili. Zbog toga može biti malo problema oko održavanja, remonta i naoružavanja ali ko da je to bitno – ne kupuje se lovac za rat nego za parade, pa i kod Mađara su u letnom stanju jedno 2 komada. Prototipovi su doživeli katastrofe, nekoliko probnih pilota pogibije, a zabeležen je slučaj da je motor pri pokušaju pilota da izvede -Zvono- izleteo iz aviona jer struktura nije izdržala. Taj avion trenutno prodaje BAE UK jer su oni verovatno to Frankeštajn čedo doveli na kraju u letno stanje. Al naš narod vole kad piše Volvo :)
Jovan Munitlak
Ima li kakve šanse da se Mjanmaru ponudi i modernizacija G 4 , pa da malo i Utva vajdi ?
Pitam zbog toga što su nama kapaciteti jadni a ni kadrova nema baš puno (čini mi se).
Tomislav
Sta ce im G4 kad imaju Yak130, kad istekne resurs lete oni iz upotrebe
Markus 1463
Interesantan članak, po ko zna koji put, kapa dole Ž.Bankoviću!
Ako ćemo realno, u skladu sa našim mogućnostima i potrebama, Srbiji ne treba jako vazduhoplovstvo, Srbiji treba jaka PVO, treba slediti Beloruski koncept. I više je nego dovoljno 10 ispravnih lovačkih aviona, plus tzv. slojevita PVO, kombinacija S-300 V ili PS, sa Buk sistemom, podržano sa sistemom Tor i Tunguskama, i uvezano sve sa modernizovanim S-125 Nevama (modernizacija na nivo Pečora 2) i Kubovima. To bi bilo sredstvo odvraćanja za sve potencijalne „ekskurzije“. Teritorija nam je mala da bi smo imali više lovačkih aviona, ali je upravo zbog te činjenice i brdovitog terena dušu dalo za jaku i umreženu PVO. Na napred sve nabrojano, mogu se dodati i Prage, Boforsi L 70 kao i trupna Pvo tipa Igla, pa kad se sve to lepo umreži da vidimo ko bi se usudio da poleti prema Srbiji. Nabavka Pvo sistema, obuka ljudstva i održavanje istih bi bilo podnošljivije nego nabavka recimo eskadrile lovačkih aviona 4+ generarije. Ovo je sad tema za razmišljanje. Pozdrav svima!