BEG airport status
Kosovske bezbednosne snage nastavljaju školovanje vazduhoplovnog personala u Turskoj Obuka je sprovedena i na višenamenskom helikopteru UH-1H.

Kosovske bezbednosne snage nastavljaju školovanje vazduhoplovnog personala u Turskoj

Behar Zećiri I Ljabinot Gaši su dvojica pripadnika Kosovskih bezbednosnih snaga (Kosovo Security Force – KSF) koji su uspešno završili osnovne studije iz oblasti vazduhoplovstva u Školi armijske avijacije Turske koja je jedna od vojnih obrazovnih institucija turske Kopnene vojske koja bazira na aerodromu Isparta Süleyman Demirel, saopštile su krajem avgusta Kosovske bezbednosne snage.

Nastavni plan studija za smer vazduhoplovnog inženjera, na kom su ovi pripadnici KSF-a diplomirali, obuhvatio je sisteme lakog višenamenskog vojnog helikoptera Bell UH-1H Iroquois (poznatijeg po svom nadimku „Huey“) koga pogoni jedan turbovratilni motor Lycoming T53, kao i jednomotornog četvorosedog lakog aviona Cessna T182T Skylane. Takođe, deo nastavnog programa bili su i drugi moderni zemaljski vazduhoplovni sistemi.

Afrim Zabeiji u turskom UH-1H.

Obuka tehničkog osoblja proizišla je kao deo posvećenosti Turske da za KSF obuči tri pilota helikoptera, od kojih je prvi bio poručnik Afrim Zabeiji koji je 13. novembra 2017. započeo školovanje u turskoj Armijskoj avijacijskoj školi u Ankari i koji je uspešno završio helikopterski pilotski kurs u Isparti, tačno 13 meseci kasnije, odnosno 13. decembra 2018. godine.

Obuka Zabelija je prvobitno trebalo da traje 11 meseci ali zbog premeštanja škole iz Ankare u Ispartu, loših vremenskih uslova ali i nekih tehničkih problema, Zabeliju je trebalo ukupno 13 meseci da savlada obuku koja je uključivala helikoptere Agusta-Bell AB.206R i Bell UH-1H.

Atdhe Hasani (levo) i Krenar Voca (desno) na obuci u Turskoj.

Zebelijeve stope sledili si piloti Atdhe Hasani i Krenar Voca, koji su školovanje za pilota helikoptera završili krajem maja 2019, pri čemu je prema sopstvenim rečima Hasanija on „jedini pilot te klase kadeta koji je ispunio uslov da u toku narednih godina nastavi školovanje za sticanje zvanja pilot-instruktor“.

U okviru paketa zakona, koji je decembra 2018. godine odobrio Parlament privremenih kosovskih institucija u Prištini, postavljeni su temelji da se u narednih deset godina izvrši transformacija 2500 postojećih lako naoružanih pripadnika KSF u tzv. Oružane snage Kosova (Kosovo Armed Forces – KAF) koje će brojati 5000 ljudi.

Sa zadatkom da „zaštiti suverenitet i teritorijalni integritet Kosova, njegovog naroda i njihove imovine i da zaštiti interese Republike Kosovo“, KAF bi se trebale oslanjati na procenjeni godišnji budžet od oko 100 miliona evra, te da broje 5000 profesionalnih vojnika uz podršku rezervnih snaga jačine 3000 ljudi.

Nakon zasnivanja, Oružane snage Kosova bi postepeno trebalo da preuzmu zaštitu Kosova (beleška autora: u skladu sa Ustavom Srbije Kosovo i Metohija je Autonomna Pokrajina Srbije. Vlasti u Prištini su jednostrano proglasili nezavisnost 2008. godine koju su od ukupno 193 država sveta priznale njih 98 među kojima i SAD, Velika Britanija, Francuska, Nemačka ali ne i Ruska Federacija, NR Kina, Brazil, Indija, Španija i još 90 država članica Ujedinjenih Nacija) od snaga KFOR-a (Kosovo Force), međunarodne mirovne misije pod vođstvom NATO-a, a koji broje snage jačine 4000 ljudi koji su odgovorni za uspostavljanje bezbednog okruženja na ovoj maloj teritoriji bez izlaza na more, naseljenoj dominantno Albancima koji danas čine 93 procenata od ukupne populacije koja broji oko 1,8 miliona stanovnika.

KAF bi trebale da se oslanjaju na kopnene snage koje bi bile opremljene teškim naoružanjem i helikopterima, a takođe bi trebale da imaju Nacionalnu gardu, kao i da budu podržane komandama za logistiku i obuku.

U smislu vazduhoplovnih efektiva, napori će biti usmereni na opremanje sa 4 do 6 lakih/srednjih helikopterskih platformi sposobnih i opremljenih za izvršavanje sledećih civilno orijentisanih zadataka: sprovođenje zakona, traganje i spasavanje, medicinska evakuacija, protivpožarna borba i transport putnika i tereta.

Vazduhoplovni inženjeri Behar Zećiri i Ljabinot Gaši u hangaru sa helikopterima UH-1 i T129.

Kosovske bezbednosne snage već imaju ustanovljenu Helikoptersku jedinicu u okviru Nacionalne garde KSF-a sa amblemom, ali ne i letelicama. Službeno nazvana „Njësisë së Helikopterëve nga Garda Kombëtare e Forcës së Sigurisë së Kosovës“, ova jedinica je pod komandom potpukovnika Envera Gergurija koji je 2012. godine diplomirao u Komandi za doktrinu i obuku Odbrambene akademije „Spiro Moisiu“ u Tirani.

Govoreći o opremanju Helikopterske jedinice, komandant KSF-a, general-potpukovnik Rahman Rama, ne ulazeći u detalje, rekao je u decembru 2019. godine da „će to biti proces sa procenjenim troškovima od oko 150 miliona evra koji će biti sproveden pomoću Sjedinjenih Američkih Država„.

Nedavno završena obuka osoblja KSF-a, tipovi vazduhoplova za koje se KSF obučava, očita Turska podrška formiranju vazduhopovnih sposobnosti KSF-a kao i da će sve to podržati SAD, zaista ukazuju da će Bell UH-1H ili vizuelno identična, ali značajno nadograđena verzija Huey II vrlo verovatno biti odabrana ili biti prioritetni izbor kao odgovor na potrebe KSF-a za vazduhoplovnom platformom sposobnom da podrži civilno ortijentisane misije.

Učešće Turske u ovom procesu može takođe dovesti i do eventualne donacije helikoptera Huey KSF-u, posebno ako se uzme u obzir da je početkom 2019. godine turska vojska imala na stanju 84 helikoptera UH-1 i AB.205. Iako Ankara planira da zadrži ove letelice u upotrebi do 2032. godine, proces njihove zamene turskim domaće-razvijenim dvomotornim lakim transportnim i višenamenskim helikopterom Turkish Aerospace Industry (TAI) T625 Gökbey (Sky Lord), koji je u klasi helikoptera od 6 tona. Serijska proizvodnja ovog helikoptera predviđena je već za 2021. godinu, čime se otvaraju vrata za prodaju ili doniranju dela viška helikoptera UH-1 i AB.205 onima kojima je Turska naklonjena, poput KSF-a.

Opremanje platformama UH-1 bi mogla bi da bude prva faza ka uvođenju u službu Huey II modifikacije istog helikoptera a ukoliko budžet dozvoli, zašto da ne i opremanje sa modernijim i dokazanim dvomotornim američkim „radnim konjem“ Bell 412EPI, ili isto tako i savremenim ali jeftinijim Bell 429 GlobalRanger koji je idealno rešenje za misije sprovođenje zakona. Imajuči u obzir iskustvo Crne Gore, ne bi iznenadilo da u opcijama svakako bude, čak i prioritetno, opremanje sa još bar 2 laka višenamenska helikoptera Bell 505 Jet Ranger X, idealnim za obuku pilota.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

Neka im je srecno.

Odgovori
dr

BIH dobiva donaciju 3 kom huey 2 tako da cè vjerovatno i Kosovo po istom programu dobiti taj model iako Albania dobiva BH isto 3 komada ko zna sta je veliki gazda odlucio!

St

Sta radimo ako prođu obuku i na bpl bayraktari i slicnim igrackama?

Nadam se da razvijamo taktiku branjenja, napada i proucavamo upotrebu istih u Siriji, Libiji i sada aktualnom N. Karabahu.

Moje razmisljanje;

1. Razviti Sumadiju do kraja i i u vojnoj doktrini uvesti napad i preventivni napad izvan nasih granica u slucaju rata ili pretnji istim.

2. Maskirovka da se upotrebljava u svim vidovima vojske, i uvezbava ko licno naurozanje.

3. Usavrsiti Pasars do krajnje mogucnosti.

4. Nabaviti, raditi na proizvodnji bpl u svim verzijama.

5. Uvesti vojni rok.

6. Nemoj da se salimo, da je zavrsena prica sa pretnjama oko nas.

Imamo jasne poruke impretnje iz njmanje dva grada u okolini nase zemlje.

Odgovori
Sr

Trebamo biti oprezni sa uvodjenjem balistickih raketa tog dometa, pogotovo sa politikom „preventivnog udara“, mislim da jos uvek nije vreme za to. Mi vec imamo borbene bespilotne letelice tako da imamo cime da „uzvratimo“ ali treba misliti na potencijal Bajraktara u pogresnim rukama. Vojska trenutno nije spremna za vojni rok.

Ve

@Strela , zaboravili ste druze tacku 7. “Mene ako se sete na Dan bezbednosti, sete se. Ako ne ništa, nikom ništa. To je bila moja dužnost!“

ko

Примјенити искуства неких нових,најновијих чланица ЕУ у рјешавању таквих питања. Значи рјешење је једноставно ,испробано, а и у складу са европским нормама.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@max Slazem se sa Vama, kad bi neko strucan za PVO (Zorana Vukosavljevic?) napisao za sve nas clanak o balistickim raketama, hipersonicnim manevrisucim bojevim glavama koje imaju sve rakete jos od 1960-ih, pa do ovih novih izuma (ono sto lici na kljun patke) jer je vazna fizika i matematika, a ne izjave nekih politicara.

27. Nov 2024.Pogledaj
27. Nov 2024.Pogledaj

PakleniVuk na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Tehnički "iskorenjenost besnila" znači da u poslednjih deset godina nije zabeležen ni jedan slučaj na teritoriji Srbije. Ali praktično ,mora se vršiti vakcinacija oralnim putem i dalje jer na Bliskom Istoku,a i u okolnim zemljama ima besnila i dalje. Ako bi prestali sa time za par godina bi se ponovo pojavilo. Jedini način potpunog iskorenjivanja…

27. Nov 2024.Pogledaj

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

27. Nov 2024.Pogledaj