BEG airport status
[EKSKLUZIVNO] Srpska kompanija Green Power Turbine Systems predstavila svoje nove turbomlazne i turboprop motore na IDEX-u Deo GTPS štanda na ovogodišnjem IDEX-u / Foto: Tango Six

[EKSKLUZIVNO] Srpska kompanija Green Power Turbine Systems predstavila svoje nove turbomlazne i turboprop motore na IDEX-u

Kompanija Green Power Turbine Systems – GPTS (u saradnji sa kompanijom EDePro) predstavila je na IDEX-u premijerno svoje nove projekte turbomlaznog i turboprop motora. Ovo je prvi nastup kompanije na najvećem bliskoistočnom sajmu naoružanja.

Kako su iz GPTS rekli ekskluzivno za Tango Six, ove godine predstavili su familiju turbomlaznih i turboprop motora.

– Premijerom familije ovih motora Green Power Turbine Systems prikazala je sposobnost da u Srbiji napravi najkompleksnije motore koji po karakteristikama staju rame uz rame sa tek nekolicinom svetskih proizvođača.

Štand kompanije posetio je i ministar obrane Srbije Nebojša Stefanović / Foto: Tango Six

Turbodžet motori se koriste za pogon dronova i krstarećih raketa dok turboprop ima glavnu upotrebu kod bespilotnih letelica i helikoptera. Izuzev pet najjačih svetskih sila ne postoji država koja proizvodi turbo motore sopstvenim originalnim dizajnom a Green Power Turbine Systems je to upravo postigao i premijerno prikazao na ovom sajmu. – kazali su za Tango Six iz GPTS-a.

TPE 200 / Foto: Tango Six

Turboprop TPE 200 nastao je daljim razvojem motora TSE 200. Predstavljena je i porodica turbomlaznih motora TJE 200 i TJE 45.

Pored motora kompanije je na IDEX-u izložila i evoluciju svoje planirajuće navođene bombe PGM-128 koja za razliku od prvobitno predstavljene na prošlom sajmu u Abu Dabiju ima poboljšanu aerodinamiku.

PGM-128 / Foto: Tango Six

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Nadam se da će o ovim projektima biti još reči. Svaka čast!

Odgovori
Du

Obzirom na veličinu ovog turbomlaznog motora a da daje 2kn potiska , mislim da bi relativno lako mogli da naprave motor veličine Rols Roys Viper samo barem duplo većim potiskom ( oko 40kn) i tri puta manjom potrošnjom goriva ukoliko je to zaista u ravni svetskih proizvođača turbomlaznih motora, i eto sjajnog rešenja za Orla i Supergaleba G4, ionako je Orao projektovan da može da nosi daleko daleko veći teret , i sem povećanja nosivosti, povećava se i domet, u ovakve stvari definitivno i treba i mora se ulagati!

To bi od Orla napravilo daleko ozbiljniji avion. Ne znam koliko je realno da zaista urade tako nešto.

Pa

TJE-45 je 1-kratni mlazni mikro motor, TPE-200 je elisno mlazni, konstrukcijski nemaju veze sa RR Viper. A ni po potisku.
Nerealna mastarenja….

Du

@ Pavle
Samo ste pogodili da je TJE-45 mlazni mikro motor. NIJE jednostavni. TPE -200 niko nije ni pominjao, to jeste turboprop motor. TJE-200 JESTE turbomlazni motor, po veličini mnogo manji od RR Vipera koji u zavisnosti od varijante kreće od 8.3 kN potiska pa do 18 kN potiska, dok ovaj maleni motor ima čak 200daN potiska što je prevedeno u kN 2 kN. Za mene je ovaj motor konstrukciji potpuna nepoznanica, i ne mogu da tvrdim da li je jednoprotočni ili više protočni mlazni motor, tako da ne mogu da polemišem da li konstrukcijski je podudaran sa RR Viper, ali čim smo uspeli da proizvedemo tako maleni motor sa tako velikim potiskom je neverovatna stvar, i za mene iznenađenje. Da može da se uvećava i nadogradnje, može sigurno, da li mi to možemo ne znam, ali jedno je sigurno, nije jednokratni motor, čim se planira za pogon UAV itd, ne znam odakle Vama podatak da je jednokratni?

Pa

Au, hajmo redom.
Lepo pise za Tje-45 da mu je potisak 45 daN to nije 2kN. Koristi se za rakete trenutno, mozda bi se mogao koristiti kod jedrilice za produzeni let.
Viseprotocni…ma da. Puno iznenadjenja…

Ha

@Pavle Au, hajmo redom. Dušan Pavlović nije rekao da TJE-45 ima 2kn potiska već lepo piše da taj potisak ima TJE-200.

Pa

Hajduci
Au, redom tj200 nema potisak od 2kN. Pise koliko ima, rasplinjavate se nad svakako dostignucem za nase prilike, ali taj motor nije za pogon ni g4 ni orla, niti se njegovim skaliranjem mogao dobiti isfantazirani motor 40kN. Primena najizglednija je u vecoj raketi tipa krstarece rakete ili predstavljenim projektom mete, eventualno manji avion. Porediti ga sa viperom ili nedobog j85 nema smisla, mozda sa nekom manjom verzijom turbomeca marbore. Malen jeste, potisak je 1/10 viperovog. Mada imamo i strucnjake za forsaz, ocas cemo i to…

Du

@ Pavle
Poštovani Pavle, odgovorite mi na pitanje ukoliko znate koliko je 200daN kada se prevede u kN?
Ponoviću, ovo nisu jednokratni motori, već turbomlazni motori za više upotreba potiska od 200daN što je kada se prevede u kN 2kN. Proverite ukoliko meni ne verujete na reč. Za šta će se koristiti ne znam, vrlo verovatno za pogon neke veće UAV letelice, nikad nisam ni rekao da će se koristiti ovaj kao takav za pogon G4 ili Orla, već da ako mogu da naprave ovo, mogu i veći, većeg potiska, za neki avion, pa sam kao primer naveo Orao, ali mogao bi i neki drugi. Ne bih dalje o ovome, ja sam dosledno bez menjanja izjave objasnio moje viđenje u ovih par postova, ne želim da se prepirem, samo iznosim svoje mišljenje.

Pa

Pise da je motor potiska 185 daN ili skoro 2 kN ili 190 kgs. Ocekujem da nije tezi od 30 kg.
Ne deluje da je duzi od pola metra optimisticki..

Savremeniji motori za vojnu primenu potiska do 25 kN sa NS su ugrubo maksimalno duplo duzi uz precnik do pola metra.

Link koji sam poslao civilni pbs tj100 mikro jet je motor potiska 130 kgs za poredjenje velicine i performanse.

Naravno da nije jednostavno fizicki uvecati motor a geometrijski mu povecati performansu

Ha

@Pavlici
Au hajmo redom. Nije tj200 već TJE-200. Za TJE-200 ne piše koliki potisak ima već u tekstu piše samo koliki potisak ima TJE-45. Ne mere konverzcija bez čitanja teksta i komentara. Samo polako. Pozdrav.

Pa

Ipak pise 185 daN ko ume da procita.
Super-orao i hiper-galeb su jos daleko.
Slicni motori postoje poodavno ali je ovaj kostruisan i napravljen kod nas. To je najbitnije.

Ha

Da si ti čitao tekst video bi da ne piše o tome. Tek u komentarima je Dušan napisao da TJE-200 ima 200 daN a ti 185 daN. Meni je logično da ima 200 zato se i zove TJE-200 a ovaj što ima 45 daN se zove TJE-45. Samo polako, udahni duboko. Mlazni motori su veoma složene stvari ne mere to sa nervozom. Ja sve čekam kada će neko da pojasni na koju raketlu hoće da ovo natakare ili otišli da traže kupca za motor. Ali niko ne odgovara. Još nekoliko ljudi pitalo to dole u komentarima.

Pa

to sto je tebi logicno nema apsolutno veze.
da si pogledao pazljivije srednju sliku uz tekst video bi da pise da je potisak motora 185 daN i da ima trostepeni aksijalni kompresor(ozbiljniji motori za vojnu primenu imaju po 8-9 stepeni kompresije, 2-stepenu turbinu ali sta to tebi znaci…?).
da si pogledao projekte edepro kompanije verovatno bi uocio mogucnost primene.
nekom i cinjenice pred nosom nisu dovoljne da razveju zablude. ali pazi, od siline udisanja moze da ti se slosi.
upotrebna vrednost ovog motora je velika, a najveca je po svoj prilici po kolicini mastarija koju je inicirao…
nema potrebe da repliciras da bi pravdao zablude.

Pa

Pa dobro, ako si se stalozen nadisao.
Srednja slika u clanku, procitas sta pise o tje200.
Ok?

Ha

@Pavlici
Kada se gleda sa mobilnog ne vidi se jasno slika. Samo ti diši i pažljivije čitaj šta piše, menjaš priču kako prolaze komentari. Vide se već ozbiljan pozitivan pomak u odnosu na prvi tvoj komentar, bravo.

Ha

Kada se gleda sa mobilnog ne vidi se jasno slika. Samo ti diši i pažljivije čitaj šta piše, menjaš priču kako prolaze komentari. Vide se već ozbiljan pozitivan pomak u odnosu na prvi tvoj komentar, bravo.
Žao mi je što ti ne paše broj stepena kompresije.

Du

@Pavle
Pa dobro, eto nije 2kN, nego 1.85 KN ali mi recite koji vojni motor dužine 60cm postoji sa potiakom od 25kN sa ns?
Uzmite u obzir da je motor RR Viper 633 dimenzija 3m×0.7m( ugrubo), e sada zamislite da se ovaj motor poveća na te dimenzije, koji bi potisak imao? Pod uslovom da mi to možemo i umemo. Naravno da to nije jednostavno, ali eto teme za razmišljanje

Pa

Dusan
Prvobitno mi je delovao da je TJE200 duzine do 1m , komentar sam poceo da pisem s time, da bih ga posle ispravio. tako da je velicina o kojoj sam pisao 2m – konkretno sam ciljao na J85 motor sa F-5 E.
Ne moze da se ovaj ‘nas’ motor poveca tek tako, to je nova konstrukcija potpuno.
Meni je njegova dimenzija nepoznata, ali sa potiskom do 2 kN i odnosom potisak terzina do [6-7]:1 max, to je tezina oko 30-35 kg, e sad kolika je dimenzija. Ne verujem da ovaj motor ima velik stepen ekonomicnosti zbog stepena kompresije i zato je logicnije da je jednokratni.

Mada, postoje logike i logike, evo pisu i drugi o tome na raznim mestima, verovatno od dubokog disanja

Ha

Pavle tehnika disanja daje rezultate veruj mi, skoro sve stvari si pogodio :-)
U linku ispod imaš karakteristike i presek motora TJE-200-M-A ako te interesuje.
https://ezone.idexuae.ae/storage/brochures/bfgIHwfuXHvNs2iVe4SR1qXDHiVk8tbByx6piJ37.pdf

Pa

Eto izgresih grdan, nije jednokratni nego do 50 startova.

Jo

Čestitam.Baš lepa vest.

Odgovori
EV

Ovo moze da bude pravi iskorak i pravi pocetak !

NN

Ajde sad, krstarecu da napravimo :D

EV

Isao bih tolko daleko da bi razvoj , pa i uz ino pomoc novog TURBOMLAZNOG motora do 30 KN suvog potiska ( bez forsaza) apsolutno jedini projekat koj omogucava dalji razvoj vojnog ratnog vazduhoplostva. buduci avioni tipa galeb i orao kao i bespilotne letelice sa jednim , dva ili najnovije je cak 3 takva propulzora otvaraju 21 vek za avionsku industriju. Uz to iz turbomalnog motora je razvija i turboelisni motor i za transportne i za trenazne i za helikopterske motore… dakle nesto sto je imperativ kategorican. A ocigledno da uz te firme i VTI itd. I opet kazem cak i inostranu pomoc to nije nacna fantastika. Dajmo smernicu budzet i vreme i moze to da se uradi!

Ha

Kada se gleda sa mobilnog ne vidi se jasno slika. Samo ti diši i pažljivije čitaj šta piše, menjaš priču kako prolaze komentari. Vide se već ozbiljan pozitivan pomak u odnosu na prvi tvoj komentar, bravo.

Ne

Svaka cast ovo je bas veliki korak za nasu industriju

Odgovori
Ne

Da odgovorim sam sebi na post znam zvucao sam kao botina xD

Hahaha

EV

Molim Redakciju da napravi pregled sta vec pravimo , sta uz napor mozemo i sta je potrebno da idemo u ovako nesto. Neka bude smisao ovakve platforme da se ohrabre kljucni ljud da bez straha idu u ovakvo nesto!

MOJ APEL REDAKCIJI!

Ni

Šteta što te privatne firme sa potencijalom nemaju podršku države i što njihovi projekti nikad neće biti ni razmatrani za uvođenje u VS. Država previše pažnje posvećuje VTI-ju koji nema nikakvu perspektivu sa inžinjerima prosečne starosti preko 60 godina, koji jedva čekaju u penziju.

Odgovori
Ac

Cim su dosli do IDEX-a,pretpostavljam da imaju podrsku drzave.Mislis da edepro nema podrsku drzave?Pogledaj samo koliko im je firma porasla u zadnjih par godina.Ova firma definitivno ima perspektivu.

Pa

Ova firma je ćerka firma EdePro (imaju udeo u vlasničkom kapitalu ) i ranije su zajedno razvijali neke projekte (tip jet helikopter ) ,a i sada to rade s tim što su se malo odvojili za sebe ;-)

Be

@Nikola

Nije bas tako.

Ako imas dobar proizvod, drzava ce te podrzati ako bude potrebe.
A drzava zapravo nije ni duzna da ti pomogne.

Be

@Nikola

…i jos jedna stvar. Drzava Srbija je prosle godine ogroman novac ulozila da podrzi/spasi preduzeca iz raznih branzi pogotovo iz gostiteljstva i hotelierije.

To nije u svakoj drzavi bio slucaj.
Pogotovo ne u onim nerazvijenim drzavama kao sto je Srbija.

Đ

E sad si kupio pa ostao živ!
VTI radi i kako treba A oni koji su tamo su puni entuzijazma i nekočeih nikakve matore prdonje već uskaču kad zapne. Čak postoji da kažem tako spec. Odeljenje baš za talentovane klince srednjoškolce koji su tamo Malte ne Non Stop, koji su pritom pokupili lovorike dizajnirajući i proizvod bespilotne letelice klasičnog monokrilca koji pritom ima i mogućnost vertikalnog uzleta i sletanja. Stvar je u tome da naša država pati od Hronične Kurcobolje za takve stvari i ljude i one buduće. Te je i po logici stvari ulaganje u tako nešto gubljenje i novca i vremena i to sve uz obrazloženje „Gde smo Mi a gde je Evropa“

Pa

Praktična primena ovih motora je u recimo raketama Alas i Košava (TJE45 TJE 75- kraćica je Turbo Jet Engine),TJE200 je već za avione ili dronove ,a TPE 200 je već ostvarenje sna za one koji često komentarišu i pišu reč „Akinci“u komentarima jer ovaj motor može da pogoni takav dron ili što je meni lično drago avion za obuku pilota koji je u tipu Diamond Da 42 ili slične, a kod nas bi to bio recimo dugo najavljivani Kobac. E sad, od najave do praktične primene nas deli neko vreme .

Odgovori
Du

Ovo su isti oni sto su se „proslavili“ na ALAS-u?

Odgovori
St

Pa da

Заиста сам пријатно изненађен. Е сад компонента база је исто из Србије или се увозе делови?

An

Da li su ovo prvi avionski motori projektovani kod nas? Koliko znam naša industrija je ranije uvek koristila uvozne motore ili ih je proizvodila po licenci.

Odgovori
Lo

Koliko ja znam oni su uradili motor i za bespilotni helikopter domaće proizvodnje Stršljen. U svakom slučaju ovo je nešto sa čim država treba da se ponosi i da maksimalno pomogne u daljem projektu.

Odgovori
In

sada ce me moderatori strucnih foruma prokleti…

da li bi firma mogla da razvije jaci motor, a istih dimenzija kao viper pa da ih nakalemimo na G-4 i orla te da letimo do 2055?

Odgovori
St

Nemoze

Du

Sudeći prema dimenzijama i potisku 200daN je ustvari 2kN , bez problema, jer da je motor dimenzija RR Vipera morao bi imati barem duplo veći potisak, a ukoliko je stvarno u rangu sa proizvođačima u svetu i tri puta manje troši, tako da bi to bilo veoma veoma dobro rešenje. Sa dva takva motora, Orao bi postao nadzvučni avion, povećala bi mu se nosivost više nego duplo( za šta je on i projektovan) domet isto tako, i manje više sve veće mane Orla bi bile otklonjene. Pitanje je samo da li bi moralo da se vrše povećavanje usisnika vazduha, jer veći potisak iziskuje veći protok tj usis vazduha, ili je već prilikom projektovanja aviona ostavljen dovoljno veliki otvor za usis. Sjajna stvar i sjajna vest je ovo

Pa

Sjajno da postoji, ali je jednokratni motor, lagan dobrih karakteristika i verovatno jeftin.
Postoje i bolji i skuplji

https://www.pbs.cz/en/our-business/aerospace/aircraftgines/jetgine-pbs-tj100

Vl

Dušan Pavlović,
Sve mi se čini da Orao, kao jurišnik, u našoj avijaciji polako odlazi u penziju. S obzirom da se odustalo od predviđenih unapređenja sigurno je da se neće razmišljati o nekom novom motoru i izmenama zmaja. Izgleda da će Orao jedino opstati kao platforma za ispitivanje raketa. Normalno, koristiće se kao i do sada do nabavke novog aviona koji bi preuzeo njegovu ulogu.

Iv

Dusan
To je sve super I lepo! Sto bi bilo jos bolje je ako se moze dobijes kontrakt sa druge kompanije. Npr L159 da moze da loristi motor sto pravo ova kompanije. Sigurno bih bilo jeftinije I make trosnja. To je Samo jedan primer. Neznam ako je to realno ali kad bi mogli da dobijaju van drzavne pare onda bi stvarno mogli do budu nesto!

Du

@Pavle
Nije ovo ista klasa motora, ovo sa linka je motor sa duplo manjim potiskom, i generalno je za manje letilice, ovaj ‚‚nas“ izgleda ozbiljnije, a verovatno obzirom da na izduvu ima ova metalna oplata se planira mogucnost implementiranja dodatnog sagorevanja. Inace ni RR Viper nema dodatno sagorevanje, to je nesto sto su nasi inzinjeri naknadno dodali, ali je uradjeno tako da trosi isuvise goriva za malu razliku u povecanju potiska. Ne znam detalje ovog motora, i potpuno mi je iznenadjenje da uopste postoji prica o domacem turbomlaznom i turboelisnom motoru, ovo su fantasticne vesti, a ukoliko se nastavi razvoj i unapredi se jos ovo, mogucnosti su velike

Pa

Primena ovog mlaznog motora je upravo za Alas, kakvo dodatno sagorevanje ste videli, na osnovu metalne oplate izduva?

Tesko da su nasi inzenjeri radili forsaz za RR Viper, naravno culi ste za intelaktualno vlasnistvo, licencu?
A verovatno ste mogli 5 minuta da izdvojite i potrazite ako vas je zanimalo.
A prica o domacem mini turbomlaznom je stara skoro 30 godina, kad se pojavio i prvi clanak o istom…
Prosipa se gomila gluposti ovde, pa cenite trud da se napise clanak barem, ili da nastavimo u istom ritmu o super-orlu, x-wingu, tie-fighteru, star destoyeru i cruiseru

B

Cak i da je u pitanju klasa motora koja se moze upotrebiti za Orla i Galeba, promena tipa motora na avionu je otprilike desetogodisnji proces, potrebna su mnoga ispitivanja…

Du

@Pavle
Poštovani Pavle, upravo su naši inženjeri radili na komori za dopusko sagorevanje na Orlu i to u periodu od 1980-1983, upravo iz tog razloga naši avioni imaju to, a Rumunski ne. Rešenje je bilo klimavo, ali je dodato na nepunih 18kN potiska još dodatna 4, tako da avioni Orao u forsažu imaju 21kN makdimalnog potiska po motoru

Pa

https://www.incas.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=135:iar-93&Itemid=118

Koji nasi inzenjeri su konstruisali i ugradili sistem za NS? Onda se motor ne zove rr viper ako smo mi radili forsaz. Proizvodnja je bila po licenci.
Ima li ista da ste pogodili.

Rx u najavi…

Ni

Svaka cast.

Odgovori
Б

Јесу ли продали неком ово?

Odgovori
St

Korisno je znati da i kod nas ima mislecih ljudi da kazemo entuzijasta bez obzira na generalni stav drzave prema industriji kao privrednoj grani. E sad kategorija proizvodnje mlaznih motora i svrstavanje medju jos pet pravih proizvodjaca je malo pretenciozna i tipicno srpski prepotentna. Mozda se od toga jednog dana zaradi koji novac moze biti bilo bi lepo za vlasnike pa i drzavu. Tada stvarno se to moze nazvati proizvodnjom.

Odgovori
Ju

Meni (kao laiku doduše) ovo deluje odlično!
E sad, postavlja se pitanje: gde se ovakvi motori kogu koristiti? Da li već ima projekata i klijenata za koje se ovo sve razvija? Cenim da je ovo prilično skup sport, i da se ne vode idejom ajde da razvijemo (uložimo veliki novac), i onda gledamo šta i kako da prodamo…

Odgovori
Sr

KOLIKO je ovo tesko, koliko je ovde truda, koliko znanja treba da se nesto ovako napravi!
99% ljudi predstave nema koliko ovde posla ima, ali bukvalno ni predstave, ma ni otprilike.

Svaka vam cast. Nemam drugo sta da kazem. Puno srece u plasiranju proizvoda.

Odgovori
Bu

Srbija treba da napravi svoj helikopter.Da kopira helikopter koji je nabavila od Airbusa, domaći motor već imamo i dosta drugih komponenti.Što ne možemo sami da napravimo, nabaviti. Kinezi su u tome postali majstori.Sve to kasnije ponoviti sa mlaznim borbenim avionom. Srpska vojna avioindustrija ne smije posustati. Dižemo se iz pepela.

Odgovori
Yo

BPL – pre svega drugog – za različite namene.
To bi u mnogome moglo da odmeni vojnu avijaciju u celini, a po manjoj ceni i tehnološki naprednije – ako se dobro uradi.
Ne uzdam se mnogo u kineske sa motorima od kosačica…
Pa nova saznanja i tehnologije primeniti na nove mašine…

Yo

Lepo.
Ima li narudžbina?

Odgovori
Fe

2kN može (uz pojačanje na 3.5 – max 5kN) da bude i motor za krstsreću raketu krajnje ozbiljnog dometa (1500-1700 km, tj minimum minimuma 500-600 km nisko-nisko-nisko)i sad bojevom glavom 400-500 kg…
Zašto da dozvolimo da nemamo ono što i Huti imaju – sećateate se sv šta je cela jedna krstareća raketa te klase priredila Saudijskoj proizvodnji sirove nafte?

EV

U avijaciji mislim da sem radara sa aktivnim faznim pomerajnjem mozda ne nista teze od projektovanja razvoja i proizvodnje turboreaktivnog propsulzora ( teze i od raketnog motora) .

Stim u vezi sta ima novo oko projekta Radara u institututu Mihaljo pupin?

Odgovori
Ja

Ovo je lepo videti treba se sada raditi na plasmanu na svetskom trzistu tu bi trebala i drzava da pomogne ako moze.

Odgovori
PR

Ovakve i slicne mini mlazne motore prave entuzijasti u garazama po USA i Rusiji.Neki su otisli toliko daleko u komentarima,da je za ne povjerovati…,tipa vec vide skaliranu verziju na orlu…Budimo realni daleko je nebo.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Nenad N. na: [ANALIZA] Isporuke ruskih vojnih aviona i helikoptera u 2024. godini

@Dusan Nepoznati gradici su velicine teritorije Srbije sa sve Kosovom, i sa oko 10 miliona ljudi. To je petina teritorije Ukrajine. Naporno je nailaziti na tvoje ostrascene subjektivne komentare na bilo sta gde se spomene Rusija. Koji najcesce i nemaju veze sa temom obradjenom u tekstu. Bas kao sto si napisao i u prethodnom komentaru.

23. Jan 2025.Pogledaj

Nenad N. na: [ANALIZA] Isporuke ruskih vojnih aviona i helikoptera u 2024. godini

Sto se tice izvoza i tih brojeva, jesu skromni u poredjenju sa, naprimer, Amerikancima, ali u poredjenju sa izvozom Rafala i Eurofajtera, bas i nisu skromni. Kakva god da je ruska avio industrija, sto se tice borbenih aviona i dalje je mnogo jaca od ukupne evropske.

23. Jan 2025.Pogledaj

Yoda na: [ANALIZA] Isporuke ruskih vojnih aviona i helikoptera u 2024. godini

Možemo posredno zaključivati ovako ili onako, ali generali iz Pentagona daju saopštenja unazad par meseci da je potpuno nerealno očekivati da će Ukrajina dobiti rat uz na kakvu pomoć, da će uopšte moći da povrati izgubljene teritorije, da je ruska vojska mnogo veća i sposobnija nego pre 2022.,da će ovakvim tempom ratne proizvodnje izvesno ugroziti…

23. Jan 2025.Pogledaj

Realni na: [ANALIZA] Isporuke ruskih vojnih aviona i helikoptera u 2024. godini

Aj sad realno,da li bi Amerikanci smeli uopšte da započnu jedan takav rat i kolike bi oni gubitke imali??? Rusija je manje više sama,150 000 000 protiv 1000 000 000,protiv celog Zapada.Dobili su Rusi i te kakve šamarčine u početku ali sada je vreme na njihovoj strani i lagano krše Ukre.U Moskvi skoro da se…

23. Jan 2025.Pogledaj

Miloš77 na: [ANALIZA] Isporuke ruskih vojnih aviona i helikoptera u 2024. godini

Nije matematika sporna, nego logika. Jedno mora da ide sa drugim, inace poredimo babe i zabe kao i obicno. Iznad sam napisao zasto je ukrajinski VaP najbranjeniji vazdusni prostor u Evropi specialno zadnjih 1-3 godine, a sa obzirom na broj misija koje Suhoji izvode po frontu, matematika i nije tako iznenadjujuca. Naravno, bilo je tu…

23. Jan 2025.Pogledaj