BEG airport status
Šta čeka avio-industriju u 2013. godini?

Šta čeka avio-industriju u 2013. godini?

LONDON – Ascend advisory, jedna od najvećih globalnih konsultantskih kuća u oblasti vazduhoplovstva održala je prošle nedelje svoju tradicionalnu online konferenciju sa blizu 500 učesnika na kojoj su sumirani podaci iz civilne avio-industrije za 2012. godinu uz predviđanje za tržišna kretanja u 2013.-oj. Tango Six danas prenosi najzanimljivije segmente.

 
slika6

2012. godina je posebna po mnogo čemu kada je avio-industrija u pitanju. Pre svega, rast putnika od 5% u globalnom vazdušnom saobraćaju, a zatim i rekordan broj od 500 mlaznih vazduhoplova koji su zauvek „penzionisani“, gde je čak 50 sa manje od 15 godina starosti što pokreće debatu o smanjenju veka ekonomske isplativosti komercijalnih lajnera.

Isporuke u ovoj godini na osnovu porudžbina iz 2012. zahtevaće povećanje ukupnih uloženih sredstava u avio – industriji za čak 10% u odnosu na prethodnu godinu, gde će vrednost isporuka u 2013. dostići neverovatnih 100 milijardi dolara. Iz kojih izvora će ta sredstva doći? Da li se vek ekonomske isplativosti komercijalnih vazduhoplova smanjio? Hoće li u 2013. godini, nakon ekonomski povoljne godine za avio-industriju, biti prekinuta loša tradicija da tek svaka druga godina donosi pozitivne rezultate? Ovo su neka od pitanja na koja su analitičari Ascenda pokušali da odgovore.

Kada su isporuke u 2013. godini u pitanju, najveći deo novih vazduhoplova biće finansiran novcem sa računa avio-kompanija sa udelom od čak 35%. Na drugom mestu sa 25% su sredstva iz bankarskih kredita a na trećem (24%) su kreditna sredstva ECA (Export credit agency).

Broj kargo aviona u 2012. godini znatno je smanjen, prvenstveno zbog „penzionisanja“ velikog broja turboprop letelica istočnih proizvođača, naročito zbog starosti. Trend smanjenja broja kargo vazduhoplova prikazan je na grafikonu ispod:

SLIKA 1

Što se isporuka novih kargo aviona tiče prognoze nisu povoljne za dva najveća proizvođača. U 2013. godini očekuje se pad isporuke u odnosu na proteklu godinu, dok se u 2014. očekuje neznatan rast koji svakako neće dostići broj isporučenih aviona u 2012. i zatim sledi nagli pad isporuka sve do 2017. godine:

slika3

Činjenica da je veliki broj prizemljenih vazduhoplova u protekloj godini prosečne starosti manje od 15 godina pokrenula je veliku debatu u avio – industriji. Postavlja se pitanje: Da li je vek ekonomske isplativosti komercijalnih lajnera smanjen? Podaci pokazuju da jeste. Kao jedan od glavnih uzroka tome navode se visoki troškovi oržavanja. U ovoj grupi prizemljenih aviona starosti manje od 15 godina prednjače regionalni avioni kao što je Bomabarier CRJ. Iako je, prema rečima stručnjaka, rano za predviđanja, sve činjenice govore u korist nastavka ovakvog trenda:

slika4

slika5

Kada je odnos turboprop i mlaznih aviona u pitanju, u Severnoj Americi postoji tendencija prelaska sa turboprop na regionalne avione, dok turboprop letelice sve češće svoje mušterije nalaze na tržištima Južne Amerike, Afrike i delom Azije.

Na kraju konferencije, stručnjaci Ascent advisory-a odgovarali su na pitanja novinara. Ono što je vazduhoplovnim novinarima privuklo najviše pažnje svakako jesu prizemljenje Boinga 787 kao i određene prognoze za narednu godinu, imajući u vidu poskupljenje goriva. Prema rečima stručnjaka ove konsultanske kuće, cena goriva će svakako u narednoj godini izuzetno uticati na smanjenje profita aviokompanija, kao i na povećanu potražnju za „wide body“ lajnerima koji svojim povećanim kapacitetom donekle smanjuju ukupnu potrošnju goriva kompanija.

Takođe, prognozira se da će u bližoj budućnosti duopol Boinga i Erbasa biti nastavljen uz napomenu da će kompanije kao što su Embraer i Irkut pokušati da se svojim modelima približe njihovoj ponudi i preuzmu od njih jedan deo tržišta komercijalnih lajnera. O avionu kompanije Irkut koji je zamišljen kao pandam Boingu 737 i Erbasu A320 izvestili smo u jednom od prethodnih postova.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

    Komentari

    st

    Odlican tekst!!

    Odgovori

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    @max Slazem se sa Vama, kad bi neko strucan za PVO (Zorana Vukosavljevic?) napisao za sve nas clanak o balistickim raketama, hipersonicnim manevrisucim bojevim glavama koje imaju sve rakete jos od 1960-ih, pa do ovih novih izuma (ono sto lici na kljun patke) jer je vazna fizika i matematika, a ne izjave nekih politicara.

    27. Nov 2024.Pogledaj
    27. Nov 2024.Pogledaj

    PakleniVuk na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

    Tehnički "iskorenjenost besnila" znači da u poslednjih deset godina nije zabeležen ni jedan slučaj na teritoriji Srbije. Ali praktično ,mora se vršiti vakcinacija oralnim putem i dalje jer na Bliskom Istoku,a i u okolnim zemljama ima besnila i dalje. Ako bi prestali sa time za par godina bi se ponovo pojavilo. Jedini način potpunog iskorenjivanja…

    27. Nov 2024.Pogledaj

    Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

    27. Nov 2024.Pogledaj