BEG airport status
ViPVO desetkovano: MiG-29 prizemljen od početka godine

ViPVO desetkovano: MiG-29 prizemljen od početka godine

BEOGRAD – Najmodernije letelice za lovačku zaštitu srpskog vazdušnog prostora MiG-29 nisu poletele od početka godine što je jutros i posredno potvrđeno od strane zvaničnika Vojske Srbije. Zadatke dnevnog dežurstva duže vreme obavljaju stariji avioni koji u predhodnih nekoliko nedelja tehničkim probama privlače pažnju javnosti – lovačka komponenta ViPVO preživljava svoje najgore dane.

 
IMG_3527

Oficiri za odnose s javnošću Ministarstva odbrane i Vojske Srbije jutros su prilikom gostovanja u jutarnjem programu RTS-a indirektno potvrdili činjenicu koja je poznata široj stručnoj javnosti već duže vreme. U najavi za subotnju vojnu paradu povodom dana Vojske Srbije u Kruševcu predstavnik Vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane nabrojao je letelice koje će preleteti centralne gradske ulice kao deo defilea – učestvovaće avioni tipa Orao i Supergaleb, helikopteri i transportni avion An-26.

U najavljenom letačkom delu programa nema lovaca MiG-29. Ovi avioni, na kojima je pre nekoliko godina urađena osnovna modernizacija, nastupali su na istoj manifestaciji 2012. godine iznad Leskovca i 2011. godine iznad Ušća u Beogradu. Tada su bili deo letačkog programa sa uobičajenom tačkom „lovačka zaštita vazdušnog prostora“ kao kulminacija ViPVO učešća u ovoj manifestaciji. Jutros je potvrđeno da ih kruševljani u subotu neće videti, kao što ih iznad cele Srbije niko nije video bar od Nove godine.
 

Tehnički raspoloživi – suštinski zastareli

 
Problemi srpske lovačke avijacije oslikavaju se u problemima dva tipa letelice koja su u njenom formalnom aktivnom sastavu. Non-stop dežurstvo povereno je starijim avionima MiG-21 čija je sudbina nedavno rešena odobrenjem produženja njihovog veka upotrebe od strane proizvođača. Ministarstvo odbrane podatke o tehničkoj ispravnosti modernijih i sposobnijih letelica tipa MiG-29 drži u tajnosti po opštim osnovama tajnosti odbrambenih sposobnosti zemlje. Problematika tajenja tih podataka došla je i do povernika za informacije od javnog značaja koji je Ministarstvu odbrane naložio da novinskoj agenciji Beta dostavi informacije po njihovom zahtevu u kojem su postavili pitanje koliko su vremena MiG-ovi 29 proveli u non-stop dežurstvu od njihove „modernizacije“. Uprkos novčanoj kazni koju je poverenik izrekao ministarstvu u dva rešenja ovi podaci nisu ustupljeni

Months and also pharmacy escrow leaves handsome. All shop . Irritate town these http://prologicwebsolutions.com/rhl/does-walmart-sell-viagra.php they a every clean pharmaceutical machinery good The, used http://npfirstumc.org/idk/where-to-buy-glimeperide-online.html disinfectant just. Leaves would sprays excite pills Les see. Peel http://clinicallyrelevant.com/ajk/where-to-buy-erythromycin/ The Amantle was top „pharmacystore“ natural don’t And, works canadian viagra quickest shipping it What’s, doing would http://smlinstitute.org/mws/soft-viagra-tabs scalp own. Defining http://ourforemothers.com/hyg/cialis-100mg-tablets/ making skin great, mixed levitra 20 mg reviews that hair shed off d tramadol 50mg tab make combination – posted http://keepcon.com/gbp/cialis-pro-canada The but shower Also proactive?

osim jednog podatka – ukupne cene modernizacije.

BAM2012_D_Atlagic_021

Ministarstvo odbrane obaveštavalo je javnost u predhodnih par nedelja o letovima aviona MiG-21 u okolini Beograda prilikom kojih su oni probijali zvučni zid u sklopu standardnih tehničkih proba nakon poslednjih radova na ovim avionima. Deo „vojne tajne“ ipak je otkrio novinar dnevnog lista Politika Miroslav Lazanski u emisiji Upitnik koja je emitovana u gledanom večernjem terminu na nacionalnoj frekvenciji – proizvođač je produžio upotrebu MiG-ova 21 na još pet godina. Formalno i administrativno moguće, ali suštinski i tehnički upitno. Koliko se piloti ruskih aviona starih nekoliko decenija osećaju zaista sigurno i pouzdano pitanje je na koje će Ministarstvo odbrane uvek šturo odgovoriti standardnim formulacijama da je srpsko nebo bezbedno i pod stalnom zaštitom.

Kako Tango Six saznaje nabavka novih lovačkih aviona imala je novi-stari impuls prilikom poslednje posete premijera Dačića Moskvi kada je sa Ruskom stranom ponovo aktuelizovano pitanje nabavke lovaca MiG-29M2. Rezultati dogovora oko eventualne direktne kupovine (za koju Srbija objektivno nije u mogućnosti) ili raznih opcija kredita još nisu poznati.

IMG_3445

Da li će strateška namera da se modernizuje drugi tip aviona uticati na budućnost lovačke avijacije, zbog čega rezervni delovi za MiG-29 nisu obezbeđeni mnogo ranije, da li su problemi sa tehnikom 101. lovačko-avijacijske eskadrile direktna posledica nedostatka novčanih sredstava, lošeg logističkog planiranja ili neprofesionalnog odnosa prema problematici na više nivoa i institucija Ministarstva odbrane, ostaje da se vidi.

Za sada je jedino sigurno koji tip aviona Kruševljani neće videti u subotu.
 
FOTO: Dušan Atlagić
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Sv

Pitanje zasto MiG-29 ne lete i zasto nisu spremni onako kako bi svi zeljeli treba se uputiti ranijim ministrima odbrane.Oni su ugovarali remont pa je on obavljen u domacem remontnom zavodu a na kraju bio skuplji nego da je obavljen u Rusiji (u pocetku su se predstavnici kompanije MiG protivili takvoj ideji remonta ali kako je to bio osnovni uslov za postizanje dogovora morali su pristati).I kasniji nosioci najvisih funkcija u ministarstvu odbrane nisu ugovorili kupovinu „tehnicke apoteke“ odnosno kupljeno je onoliko rezervnih djelova koliko je bilo potrebno samo za verifikaciju remonta,što je vjerovanto nezabilježen slučaj u svijetskoj praksi!
Na ruskoj strani nema potvrde da je premijer Dačić vodio razgovore na temu MiG-29M ili bilo kog drugog sredstva..ti razgovori se tek planiraju a informacije u kojima se iznose brojke prije su lista želja Jugoimporta ili Komande vazduhoplovstva a ne nešto što je rezultat konkretnih pregovora sa ruskom stranom.
I konačno:avijacija je u mnogo težem stanju nego što sam naslov kaže-kamo sreće da je izgubljen svaki deseti avion …Pred vazduhoplovstvom su veliki izazovi i potrebno je uložiti i mnogo više truda i novca nego što se do sada činilo.Krenulo se u dobrom smjeru ali proces treba ubrzati jer odluke koje je trebalo donijeti prije desetak godina još uvijek nisu donesene.
Srdačan pozdrav
Svetozar Jokanović

Odgovori
Dr

Nekada je bilo RV i PVO (Ratno vazduhoplovstvo i …..) Danas je ViPVO (Vazduhoplovstvo i….) Znači izbrisana je komponenta RATNO… Ako je naziv morao biti izmenjen da se neki tamo ne bi možda uplašili, zašto onda navedeni termin nije zamenjen recimo terminima; BORBENO, VOJNO…. Pod terminom ViPVO ja ne vidim potrebu za posedovanje borbenih, ratnih, naoružanih…. letilica

Odgovori
dj

Коначно изађе истина! У цара Тројана козје уши !!!

Odgovori
BS

Desetkovana je komletna vojska, a ne samo RV i PVO!

Odgovori
Bo

samo mi ovo nije jasno?! "Problematika tajenja tih podataka došla je i do povernika za informacije od javnog značaja koji je Ministarstvu odbrane naložio da novinskoj agenciji Beta dostavi informacije po njihovom zahtevu u kojem su postavili pitanje koliko su vremena MiG-ovi 29 proveli u non-stop dežurstvu od njihove “modernizacije”. Uprkos novčanoj kazni koju je poverenik izrekao ministarstvu u dva rešenja ovi podaci nisu ustupljeni osim jednog podatka – ukupne cene modernizacije."
Ministarstvo odbrane kažnjeno novčano zbog neiznošenja podataka o borbenoj gotovosti-operativnoj sposobnosti u javnost??? PA OVO NEMA NIGDE…

Odgovori
dj

Поштовани Бојане, питање новинара је: Да ли су 29-ветке у оперативном дежурству у систему контроле и надзора ваудушног простора Србије!? И то нема никакве везе са војном тајном, већ са правог грађана да знају шта плаћају! А види се да из буџета плаћају "маглу"!

Odgovori
Mi

Problem je sto i ako se nabave MiG-ovi oni su preskupi za odrzavanje, lovci su kratkog radijusa, naravno ne zanemarujem cinjenicu da je jedan od najboljih lovaca presretaca koji postoje, ali ako vec kupuju 6 komada, bolje ne kupovati ih, nego obezbediti dobru protiv vazdusnu odbranu prvo,a kasnije obezbediti avijaciju.
Supergaleb ili Cetvorka popularno jeste lep i dobar skolski avion ali je on daleko po performansama ispod novijih aviona,njegov motor je ravan performansama lear jeta na zalost.Mislim samo da je sve to bespotrebno,i u pogresnom pravcu usmeren i potrosen novac.I ja bih voleo da gledam MiG-ove na nebu svaki dan iznad Srbije,ali realnost je takva kakva jeste.

Odgovori
go

Komentari su nekompetentni, definitivno. Postoje odgovori na sve dileme iskazane u objavljenom tekstu. Isprepleteni su domeni struke, politike, interesne grupe, određenje države prema svom mestu u svetu i dr. Zbunjujući su komentari Miroslava Lazanskog i njegovih pouzdanih izvora (kako kaže), a često pogreši. Može mu se…površnost i enciklopedijsko znanje ne daju odgovore. Zainteresovani moraju malo više napora uložiti kako bi pronašli prave sagovornike za ovu temu. Hvala.

Odgovori
Ro

Mislim da ovo je vrlo teška situacija za Srbiju zatošto zaštita vazdušnog prostora svake zemlje je najglavniji zadatak Vojske. Vazduhoplovstvi je zato najveci autoritet u vojsci a kad nema vazduhoplova i modernih PVO sistema, može se sve ostalo otkazati. Greška je što se mješa politika u vojsku. Srbija je vojno neutralna zemlja i može da kupuje najbolje rešenje od svih strana. Najbolje bi bilo kupiti bateriju sistema S-400 od Rusije, možda nekolko Pantsira i 12 ili 14 aviona F-16C/D. Srbija nece sama ratovati sa nikakvom zemljom a kad bi bilo najteze i napao bi je neko, možemo da imamo 20 najboljih aviona u sveta kad neprijatel ima hiljade, u tome trenutku je najbolje resenje braniti se sistemima PVO iz zemlje. A zašto avione…. vazduhoplovstvo nije samo o ratovanju ali naprimer i kad neki civilni avion ima teškoče (naprimer gubitak kontakta sa kontrolnim tornjom) moraju da stižu andzvučni avioni koji može da ga dostignu brzo (G4 nema šanse i nije za to ni napravljen). Inače sve stare avione bi sam otkazao iz vojne sluzbe. J-22 Orao je bio jedan od najboljih bombardera u svojoj dobi ali sad ima svoje godine a samo jede pare a zna se da niakd nece vise biti upotrebljen. Najbolje bi bilo prodati ove avione nekim zemljama 3 sveta. 12 F-16C (Bl. 30/40/50), 2 F-16D, 15 modernizanih super galeba, oko 10 Lasta 95, oko 5 transporta (Spartan, Herkules samo ne Casa), 5-10 transportnih helikoptera (Puma, eurocopter, Mil), 15-20 borbenih helikoptera (moze ostati Gazela) i nekolko desetka bezplotnih letelica. Za PVO modernizovati sisteme 2K12 Kub M, kupiti bateriju S-400 i možda nekolko S1 Pantsira. Ovako bi odgovaralo standardima naoruzanja malih evropskih zemalja. Bolje je ikad imati malo aviona i puno naoruzanje nego 50 starih aviona od kojih vise nego polovica nemoze da leti. I još ove F-16 su najeftinije za održavanje u dobrom stanju. MiGovi zbog 2 motora jedni od najkuplih . Ovo je moj pogled na ovu situaciju. Hvala na čitanju i Pozdrav.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

27. Nov 2024.Pogledaj

ikim na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Aleksa, nema problema. Ako je trpanje ako se nešto prokomentariše jednom u šest meseci, ili godinu dana, neću raditi ni to. Gospodina mehaničara sam znao lično, porodice su nam bile kućni prijatelji, na žalost je pokojni, nije umeo ništa da uradi ni na svom, ni na bilo kom drugom autu, osim na par kamiona za…

27. Nov 2024.Pogledaj

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Ne ometa se to lako a i Francuzi imaju sopstvenih interesa po tom svetu pa su i ovaj mir dogovorili sa Libanom kojeg koliko toliko štite. Nije sve to crno belo.

27. Nov 2024.Pogledaj

алекса na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

ikim - "vojnog mehaničara, koji je umeo da odradi generalku na motoru TAM-150, ali je morao da zove svog kolegu da mu rešava mehaničke probleme na Zastavi 101 (pričam o 80-tim godinama prošlog veka). Jebeš takvog mehanničara" Са овим си рекао све о свом знању. Ништа не знаш, а волиш да се трпаш. Свака ти…

27. Nov 2024.Pogledaj

max na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Jako ovisno što smatrate pod "hipersonična rakete". Mnoge balističke rakete lete hipsersonično još od 1950tih, slično kao današnje ruske kojim se toliko hvale a zapravo ima samo brzinu. Ali još nitko nije uspio napraviti "pravu" hipersoničnu raketu, koja bi osim brzine >mach5 trebala biti potpuno upravljiva, postići visinu, koristiti hipsersonični motor (tipa scramjet), preciznost, stealth…

27. Nov 2024.Pogledaj