Kako je pre dve nedelje saopšteno iz kabineta bugarskog predsednika Rumena Radeva, on se sastao se sa predstavnicima menadžmenta češke kompanije Aero Vodohodi.
Tokom razgovora predstavljene su mogućnosti novog proizvoda Aero Vodohodija, školsko-borbenog aviona L-39 „Skyfox“, u kontekstu njegove potencijalne upotrebe za obuku pilota borbenih aviona F-16 Blok 70 kojima se trenutno oprema bugarsko ratno vazduhoplovstvo.
Kako je Tango Six ranije preneo, češka kompanije zainteresovana je da L-39NG ponudi i Srbiji, kao zamenu za Super Galeba.

Predstavnici česke kompanije istakli su relativno niske troškove nabavke i eksploatacije aviona i izrazili spremnost za partnerstvo sa Bugarskom u njihovom održavanju, kao i za industrijsku saradnju – navodi se u saopštenju Predsedništva Bugarske.
Još od kako je 2015. pokrenut program razvoja L-39NG, namera proizvođača je da svoju letelicu ponudi državama koje su višedecenijski korisnici čehoslovačkog Albatrosa. Jedan od njih je i Bugarska koja je u perodu od 1986. do 1990. godine nabavila 36 aviona u verziji L-39ZA.
Brojno stanje ove flote bilo je vremenom sve manje, čak su 2007. godine Albatrosi bili prizemljeni, a njihovo vraćanje u operativno stanje dogodilo se tek u periodu 2013-14. kada je u bugarskom remotnom zavodu ‘‘Avionams‘‘ bilo remontovano šest aviona.
Avioni L-39ZA u RV Bugarske nalaze se u sastavu školske eskadrile L-39, Višeg vojnovazduhoplovnog učilišta ‘‘Georgi Benkovski‘‘ u 12. vazduhoplovnoj bazi Dolna Mitropolija.

Novi ugovor o remontu i modernizaciji potpisan je januara 2023. godine, ali ovoga puta sa proizvođačem, odnosno kompanijom Aero Vodohodi. Ugovor je takođe obuhvatao radove na šest aviona koji će nakon remonta moći da lete 7,5 godina ili 1.500 sati.
Prvi L-39ZA isporučen je krajem juna 2024. godine, ali se ubrzo srušio. U katastrofi koja se dogodila 13. septembra iste godine poginula su oba člana posade.
Aero Vodohodi je do sada primio narudžbine za 28 aviona „Skyfox“.
Vijetnamu je prošle i ove godine isporučeno svih 12 ugovorenih letelica, centar za obuku češke kompanije LOM Praha je ove godine dobio četiri naručena aviona, a Mađarskoj su stigla prva tri od 12 nabavljenih L-39NG. Tempo isporuke će biti po tri aviona godišnje, zaključno sa 2028. godinom.
KK
Prisutan u Madjarskoj, Bugarskoj, nude industrijsku saradnju itd.
Zanimljiva kombinacija.
hrtjavlja
55 godina stara avion. Novi motori i elektronika a sve ostalo prastaro.
vlada
Govorimo o skolskom borbenom avionu cija je primarna misija da bude mlazni trenazer. Sta bi po vasem misljenju trebalo promeniti na doticnom, a da ne bude kako kazete, prastar? Cisto da se podsetimo, L39 NG je u sustini L39 albatros, popularni trenazer koji je vrlo zahvalan za koriscenje za pocetnike u naprednijoj fazi obuke. Vrlo je stabilan u letu, ne „kažnjava“ previše pilota, dobro se ponasa u stall-u i pri gubitku brzine, uglavnom sve sto je bitno u obuci. Drugo, tehnicko resenje koje je dobro, ne treba menjati, slozices se. Da je tako kao sto govorim, moze se videti u primeru TU 95 i B52. Menja se avionika, a platforma ostaje ista.
Nebojsa
Aerodinamicka koncepcija jeste toliko stara,cak i za svoje vreme nije bila in
Ali u svemu ostalom ovo je potpuno nov avion
Nama je najveci problem G4 Super Galeb kao kocnica u glavi
Aerodinamicki napredniji avion(uvek smo podcenjivali Soim),ali nista vise isto nije kao pre skoro 50 godina kad je G4 bio aktuelan.Pocev od nas samih pa do situacije u celom svetu
Mečka
Šta reći za C172 onda?
Kiki
Cesiki albatros i pre njega delfin su iz ere warshavskog bloka bili jedini trenazni borbeni avioni koji su koristila drzave clanice a kasnije i arapske zemlje kao Sirija i Egipat
Milomir
Pa realno i mi da proizvedemo modernizovane Super Galebove sa jačim motorom novom elktronikom i dodavanjem kompozita dobili bi slične rezultate sa učešćem Kine u darivanju tehnologija motora, elektronike mogli bi nešto slično da napravimo zapad teško da bi otvorio tehnologije za našu industriju.
Milojko
Mi iz ucesce Kine ne mozemo da pokrenemo ni proizvodnju Pegaza. Skolsko borbeni mlazni avion je trenutno kao da si rekao da cemo napraviti servisni centar za satelite na vrhu piramide na Rtnju.
Stojko
Hoces da kazes da namenska koja evo vec deceniju pokusava da modernizuje Orla(bez zamene motora), sad odjednoom moze da okrene novi list i da u realnom roku modernizuje i Supergaleba?
Dragojlo
Nasa namenska ne moze da proizvede kamion 8×8, da se ne zalecemo sa izjavama o mlaznim avionima.
Phoenix
Pa kad ih vodi ko ih vodi, naravno da ne mogu. Javašluk, upravljanje kao muva bez glave (danas su prvi prioritet dronovi, jucč je bio PASARS, pre toga oklopnjaci, pa tenkovi, pa Orao, pa Alas) i uvek nešto na brzinu i nedorađeno, sa ljudskim resursima realno 5-10 puta manjim od potrebnih. To sve plus 1001 maketa i budalaština za prikaz i paradiranje (razne Jerine, Šumadije, bespilotni helikopteri, krstareće rakete, 10 različitih projekata haubica, 20 vođenih raketa i 30 bespilotnih). Prosečan broj angažovanih inženjera po projektu se vrti oko 2, dok bi realno bilo 20+ ako želimo da valja i bude u razumnom roku. Ovako možete da birate loš kvalitet, loše rokove ili oba.
Realno gledano, Srbija ima dovoljno kadra za 1 ozbiljan projekat raketne tehnike, 1 ozbiljan projekat avijacije i 1 projekat vozila i 1 ostalog za KoV. Sve vise od toga (na ukupnom nivou države) je mitomanija i megalomanija i rezultati će biti ovakvi kakve vidimo.
Takođe, impresivno imbecilna ideja da Teleoptik razvija modernu avioniku za Orla je nešto što prosto ne umem da izrazim recima. Da je odabran bilo koji respektabilni strani partner (Ameri, Rusi, Kanadjani, Izraelci, Francuzi, Kinezi) to bi bilo gotovo pre 5+ godina na svim avionima u 10 puta većem obimu, sve to isto bi bilo 95% primenjivo i na G-4 i koštalo bi manje nego što košta ovako. A naši inženjeri bi mogli da se bave svojim poslom, na primer prevazilaženjem problema koje ti avioni imaju konstruktivno (modifikacije i pronalaženje zamena nepostojećih rezervnih delova, kvalitet i brzina remonta i održavanja i slični „nebitni detalji“).
Ali ŠBBKBB, „veliki stručnjak za avijaciju“ dr Baća je imao drugačije stavove i prioritete i svoju tendenciju da silom ućutka svakog ko mu kaže suprotno mišljenje i tu smo gde smo, gledamo avione koji su po svemu inferiorni Super Galebu MD doteranom do potpisivanja ugovora pre 15 godina. Bilo bi komično da nije tužno!
Jovan
Po meni …sta ce nam tudji bilo koji skolski mlazni avion…generacija je bila na nasem Super Galebu…tih 10-12 kom..sto imamo i ako imamo ..modernizovati …kokpit kao na Lasti 95 digitalni….uz to mozda kao Prototyp Kobca iz Utve…bolje uloziti u Utvu pa praviti nesto novo…nego…odmah…tudje…jbg
Nebojsa
Kakav prototip Kobca?To je obicna maketa 1/1 za setanje po sajmovima,a i to vise nije odavno
Modernizacija G4?Da to prepustimo da tako kazem eminentnoj firmi iz te oblasti to bi trajalo godinama(Rumuni u petoj godini modernizacije Iar 99 uz pomoc Izraelaca),a Rafali stizu za 3 godine
O nekoj nasoj modernizaciji ne treba ni trositi reci kad vidimo koliko to traje kod Orla gde se modernizacija svela na minimum minimuma
Nama treba proverena platforma,nova,sa podrskom redovnog odrzavanja i to u sto kracem roku jer je vreme vec iscurelo po tom pitanju
Vlado
Avion koji bi i nama odgovarao.
Perica
Pa na prvi pogled mozda najbolji izbor, jer ga koriste nama susjedne zemlje, Ceska je biizu ne bi trebalo biti logistickih izazova.
Ok moja zelja bi mozda bio L-15 ali … ko zna.. ili T-6 zbog politike..
Nenad N.
Underdog zbog preslabog motora. Da je motor pristojan ovo bi bilo veoma dobro avionce.
Motorista
E samo nam još ova kanta fali.