Nakon nekoliko događaja održanih devedesetih, poslednjeg aero-mitinga održanog na aerodromu u Vršcu 2014. godine, Vazduhoplovna akademija organizovala je najveći i najlepši (pravi) aero-miting ove sezone prošlog vikenda.
Kao deo proslave stogodišnjice ove vazduhoplovne institucije (koja je od nedavno preuzela pilotsku akademiju u Vršcu), nakon subotnje predstave za visoke zvanice i prijatelje u Jugoslovenskom dramskom pozorišu, aero-miting u Vršcu došao je kao dugo čekano osveženje, kontrast prevelikoj militarizaciji vazduhoplovstva koja, čini se, jedina izlazi u mejnstrim u poslednje vreme.
Nedelja 22. septembra je, meni lično, bila predivna.
Ne samo zbog toga što sam imao priliku da budem deo organizacije, već gledajući onako sa strane, kao i svih 15-ak hiljada posetilaca, sve je izgledalo nekako puno kolora, optimistično, veselo i ono najbitnije – Vršac 2024 bio je najraznovrsnij aero-miting kada se posmatra kompozicija letelica u poslednjoj deceniji.


Organizator je odlučio da okupi po jedan primerak svega vazduhoplovnog u Srbiji, na statici i u dinamici, kao učesnike i kao posetioce. Treba posebno čestitati državnim službama, Vojsci Srbije i RV i PVO kao i MUP-u. Vojska je poslala sve što je novo, atraktivno, može leteti i sleteti na kilometar vršačke piste. Helikopterska jedinica takođe, uz atraktivne prikaze, ponovo, svega novog. Angažovali su značajan broj ljudi uprkos sopstvenom događaju koji je bio samo nekoliko dana ranije.
Er Srbija je na početku događaja objavila da se ponovo vraća u kontrolisano oblikovanje svog budućeg pilotskog kadra, uz učešće Erbasa A319 koji je nakon letačkog programa para MiG-ova 29 zatvorio sat i četrdesetak minuta letačkog programa.
Treba naglasiti i jednu veliku istinu kada je organizacija ovakvog tipa aero-mitinga u pitanju. Njegov kvalitet eksponencionalno raste kada je događaj međunarodni i kada se pošteno plate airshow profesionalci koji te pare zaslužuju i priređuju prave, atraktivne, planirane, neimprovizovane rutine u vazduhu – to je u nedelju pokazala gošća iz Francuske Melani Astl.





Iza scene, trud domaćih pilota da se posvete prikazu u vazduhu i budu profesionalci podjednako je pohvalan. Imajući u vidu da im to nije profesija, da nemaju priliku i da im niko redovno ne plaća da to rade, bilo je interesantno koliko se trude. Dejan Beda da iscedi maksimum iz Sile, Miloš Milutinović iz policijskog Erbasa. Piloti lokalne flote Pilotske akademije i Privredne avijacije da ponovo prikažu svoje veštine formacijskog letenja.
Oni koji imaju više prilike da vežbaju i lete na ovakvim događajima, 101. eskadrila, 252. eskadrila u Lasti, Dragan Zlokas u Galebu, Zoran Španović u Sovi, podjednako su se trudili.







Treba pohvaliti zaposlene Vazduhoplovne akademije, obe organizacione jedinice (Dorćol i Vršac) na neposrednoj fizičkog organizaciji. Pomoć grada Vršca takođe je bila ključna za infrastrukturu koja je privremeno instalirana.
Vršački aerodrom jeste mali, onakav raspored svega trenutno je jedini moguć ali bitno je konstatovati i sledeće – kada se najavljena rekonstrukcija betonske piste dogodi (produženje na 1500 metara, proširenje na 30) neki budući vršački aero-miting moći će da primi i veće letelice. Dodatnog parking mesta ima, sve što je viđeno u nedelju može biti bar dva puta veće i tri puta brojnije.

Nakon decenije i po depresije, nedostatka hardvera i broja sati provedenih u vazduhu, šarenilo i optimizam koje sam pomenuo na početku su se, objektivno gledano, u svakom parametru srpske civilne i vojne avijacije, vratili.
Slušajući istoriju veka vazduhoplovnog obrazovanja u Srbiji, bilo je i dramatičnijih poteškoća ali je ovaj narod iznova i iznova dokazivao da je vazduhoplovni.
Dokazivao je da ta izazovna, tehnička, zabavna i prelepa aktivnost počiva jedino i samo na entuzijazmu. Aero-mitinzi su prilika da se sav taj entuzijazam prikaže široj populaciji koncentrisano i sažeto na nekoliko sati. Kakva zapravo to genijalna forma: aero-miting. Slavimo je!

Perko
Prelepo
Dare
Bio sam, poveo svoju dragu koja se oduševila, lepo proveden dan u jednom od najlepših gradova Srbije, jedino je nakon aero mitinga bilo problematično naći slobodno mesto u nekom od restorana, krenuli smo u Dinar, odatle nas poslali u Helveciju, na kraju smo završili u Rabu, ali uživali u ukusnom ručku.
Ranovrstan i zanimljiv letački program uz kvalitetan Petrov covering i dobar izbor muzike.
Slažem se sa zaključkom: optimizam. Uspon RV, uspon Air Serbie, uspon vazduhoplovnog školstva pa i nekih segmenata vazduhoplovne industrije, rekonstrukcija Muzeja vazduhoplovstva…
Веља
Опсежан,детаљан и тачан опис недеље на аеродрому Вршац.Ентузијазам је тог дана стварно био у ваздуху.
Браво за Академију!
Mečka
Odlično organizovano i izvedeno. Zamerka mala i jedina što je brzo nestalo sendviča na jedinom prosajnom mestu
.
Mala smo zemlja ali imamo čime da se ponosimo u vazduhoplovstvu. Vek duga tradicija Akademije, solidna nacionalna kompanija, RV i PVO i dve fabrike aviona.
Phoenix
Baš mi je žao što nisam mogao da dođem, ali porodične obaveze su mi zakomplikovale raspored.
Šteta, uželeo sam se poštenog aeromitinga, umesto (ovih godina čestih) sletova, prikaza, demonstriranja sile i slično, gde je vazduhoplovstvo tek tercijarno po značaju.
Lepe slike, nadam se sledeće godine opet, i 101 je lep broj, šta mu fali.
Petar
Posle zastave 2024 i ovaj dogadjaj smo obisli i bilo je bas prijatna atmosfera.Muzika odlicna,voditelji takodje.Program na stajanci i letacki program raznovrsan,zanimljiv i naravno u mogucnostima aerodroma.Zamerka jedino na mali broj pokretnih wc ,i sad da li je do organizacije ili sta ,al prevelika guzva u odlasku.Skoro sat i po smo izlazili kolima sa aerodroma.Al taj dan je bio rezervisan za ovo tako da nervozu nismo nosili sa sobom.Nadam se i da ce u narednim godinama biti jos boljih dogadjaja.
Nenad N.
Uvek tako pred neki rat heheheh (jeste ja sam uzasan covek i parti puper :) )
Bilo je odlicno. Organizacija veoma profesionalna. Ja sam i dalje odusevljen dvomotornim Diamondom.