Najnovijim narudžbinama višenamenskog borbenog aviona (VnBA) „Eurofighter“ EF-2000 koje su u poslednjim danima prošle godine objavile Španija i Italija, proizvodnja ovog tipa VnBA osigurana je do sredine sledeće decenije.
Ako se ima u vidu da će narednih meseci dodatne primerke najverovatnije ugovoriti Nemačka i Katar, EF-2000 bi mogao ostati na proizvodnjim trakama i u drugoj polovini 2030-tih.
Nove EF-2000 prvo je 20. decembra naručila Španija, u programu modernizacije ratnog vazduhoplovstva pod nazivom Halcon II ugovoreno je 25 aviona od kojih 21 jednosed i 4 dvoseda, i oni će biti isporučeni u periodu 2030-2035.
Prethodno je u projektu Halcon juna 2022. godine naručeno 20 aviona, i ukupan broj EF-2000 za Španiju sada iznosi 118 primeraka. Prethodno je bilo naručeno 19 aviona Tranše 1, 34 primeraka Tranše 2 i 20 u verziji Tranša 3A.
Svi avioni naručeni u programima Halcon i Halcon II biće u verziji Tranche 4 (4+), i u RV Španije zameniće deo flote borbenih aviona F/A-18 Hornet, i to u vazduhoplovnim bazama Saragosa i Torehon. Kako se navodi, novi španski EF-2000 biće opremljeni naprednom avionikom, elektronskim skenirajućim radarom (E-Scan), poboljšanim sistemom za upravljanje vatre koji podržava upotrebu raketa Brimstone III i Meteor, novim senzorima i poboljšanom sposobnošću umrežavanja.
Samo tri dana nakon Španije, Italija je potpisala ugovor za još 24 EF-2000 takođe u varijanti Tranche 4 (4+).
Ovi avioni će u RV Italije zameniti još uvek aktivne primerke iz Tranše 1, a broj naručenih aviona popeo se na tačno 120, do sada je ukupno isporučeno 28 aviona Tranše 1, 47 Tranše 2, i 21 u verziji Tranše 3A.
Iz Konzorcijuma „Eurofighter“ najavljuju da će španska i italijanska, kao i predstojeća nemačka narudžbina, uz očekujuće buduće izvozne prilike, u sledećoj deceniji dovesti do povećanja broja naručenih letelica na između 100 i 200. Samo je najnoviji španski ugovor obezbedio proizvodnju do bar 2035. godine.
„Eutrofighter“ za sada ima 107 novih čvrstih narudžbina, među kojima je i 38 aviona za Nemačku koji su naručeni novembra 2020. godine kroz program ‘‘Quadriga‘‘. Prvi od 30 jednoseda i 8 dvoseda biće isporučen sledeće godine kada bi trebalo da bude i naručeno još 20 aviona u verziji Tranše 5, kako smo izvestili sa prošlogodišnjeg avio-salona ILA. Do kraja decenije Nemačka bi trebalo da naruči i 15 aviona u varijanti „Eurofighter“ EK specijalizovanih za elektronsko ratovanje i suzbijanje protivničke PVO.
Početkom decembra prošle godine objavljena je informacija da bi Katar uskoro trebalo da naruči još 12 primeraka EF-2000 naručiti dodatan broj ovih aviona. Ovoj zemlji bi do kraja 2025. godine trebalo da stignu poslednje od 24 letelice ugovorene decembra 2017. godine, prvi su isporučeni avgusta 2022.
Tokom ove godine pojavile su se spekulacije da bi EF-2000 mogla nabaviti i Turska. Tome se do sada protivila Nemačka, ali je turski ministar odbrane Jašar Guler 13. novembra prošle godine zvanično objavio da je Nemačka odobrila potencijalnu prodaju ovih aviona Turskoj. To je prva zvanična potvrda o turskoj zainteresovanosti za EF-2000, navodno su pregovori u toku za nabavku 40 aviona.
“16-ce“ u komšiluku
Još jedan tip borbenog aviona koji će sasvim sigurno biti u proizvodnji bar do početka sledeće dekade, je američki F-16 koji je prošle godine obeležio zavidan jubilej – 50 godina od prvog leta.
Lokid Martin trenutno isporučuje varijante Blok 70 i 72. Bahrein je tokom 2024. dobio 11 od 16 naručenih aviona, Slovačka u julu ove godine prva dva od 14 ugovorenih (u pitanju je bila isporuka, primopredaja u SAD je izvršena u januaru).
Još 6 aviona (dva dvoseda veće lete u SAD) slovačko RV primiće u 2025, a preostalih 6 u 2026. godini.
U SAD je 22. oktobra obavljen prvi let F-16C Blok 70 (evidencijski broj 311, fabrički broj MV-1) za ratno vazduhoplovstvo Bugarske.
To je prvi od 8 aviona (6 jednoseda i dva dvoseda) ugovorenih jula 2019. godine. Prvi avion trebao je biti isporučen još jula 2023, a poslednji iz tog ugovora početkom ove godine. Poslednja zvanična informacija koju je u septembru izneo vršilac dužnosti ministra odbrane Atanas Zaprjanov, govori o tome da će prvi bugarski F-16 stići u drugoj polovini 2025. godine.
Istovremeno je nastavljeno opremanje ratnog vazduhoplovstva Rumunije polovnim F-16 koji su nabavljeni od Norveške. Od 32 ugovorena aviona, u periodu od 29. novembra 2023. do 13. decembra 2024. u Rumuniju je stiglo 15 primeraka. Prva isporuka se sastojala od jednog dvoseda F-16BM (evidencijski broj 1632) i dva jednoseda F-16AM (1624 i 1645).
Potom su 19. aprila 2024. u 71. vazduhoplovnu bazu „General Emanoil Ionescu“, Kampja Turzi sletela još tri F-16 (1622, 1628 i 1629), i to su prvi avioni tog tipa kojim će biti opremljena druga eskadrila RV Rumunije, 48. borbena eskadrila. U istu bazu su 28. juna sletela još tri primerka (F-16AM 1618, 1626, i F-16BM 1649), potom 24. oktobra tri jednoseda (1625, 1639, 1643), i 13. decembra poslednja tri aviona za ovu godinu (F-16AM 1636, 1638, i F-16BM 1646).
RV Rumunije tako trenutno raspolaže sa 32 F-16.
Isporuka preostalih 17 aviona očekuje se do kraja 2025. godine čime će biti kompletirane tri eskadrile sa ukupno 49 primeraka. Ovi avioni služiće dok god ne stigne njihova zamena u vidu američkog borbenog aviona 5. generacije – F-35 Lajtning II. Rumunski parlament odobrio je u novembru ove godine nabavku 32 F-35A za 6,5 milijardi evra, a prvi avioni bi trebalo da budu isporučeni 2031. godine. Konačan cilj je opremanje tri eskadrtile sa ukupno 48 aviona.
alexanto
Eee, da su bar oni koji odlučuju o nabavkama EF u Italiji, Španiji, Kataru i Nemačkoj, svraćali u komentare na T6, pročitali bi kako taj avion nije ni za šta… Neka ih, neka žive u neznanju i dalje.
Nenad
cak stavise mislim da je taj avion potentniji u dogfightu od Rafala.
Novaković Saša
Ma odličan je …kao lovac i bolji od rafala…
samo iz našeg ugla je preskup…za Katar je
to sitnica…a ostali su u EF.Turska ima
problem nabavke najsavremenih aviona
pa su prinuđeni na EF2000…a mogli bi i
„pozajmiti“ nešto za nihov kan.
Vladimir
Eurofajter je takodje krs, ovo je samo podgrejavanje lesa. Ali je problem sto nemaju sta da drugo da kupe, obzirom da se F35 pokazao kao jos gora solucija, nesposobna cak i za air policing. Kako su im nedostupni ruski i kineski avioni, narucuju svoje, iako su preskupi i zastareli. Evropa nije na vreme razvila avion 5. generacije i sada su zarobljeni u vremenu.
Quadriga
Ovde ljudima valja sve sto nije evropsko/americko. Samo da se tera inat. Izuzetak je Rafale, jer ga je kupila Srbija pa je postao najbolji, da nije ne bi ni on valjao.
Petrovic Dusan
@Vladimir Ruski avioni i jesu zastareli jer je poslednji konstruisan 1970-ih (Su-27) a najnovija modernizacija istog Su-27 pod nazivom Su-35 napravljen pre skoro 20 godina, i to uz pomoc zapadnih delova.
Od tad Rusija nema nista novo u sluzbi.
Kina je nesto jaca, imaju J-20 i J-35, ali nemamo nikakvih potvrda o kvalitetu tih letelica, mozda da,mozda ne.
Zato je F-35 po svim karakteristikama danas najjaci avion sveta, uz Raffale, F-16, F-18 Superhornet i Eurofighter i gledacemo ih jos dugo.
Vladimir
Bravo Dusane, bas ste nas sve ovde slatko nasmejali. Nastavite vase mantre na svakoj vesti, mozda nekoga ubedite u svoje price. Sve bi to bilo lepo u vasim nato snovima, da testni prototip primerak SU57 nije pomerio kicme vama i vasim nato generalima bezazlenim prikazom performansi na aero mitingu u Kini. A stvarni ucinak po Ukrajini je tek prava glavobolja. Zbrisani f16, s300 i patrioti svakodnevno blize kraju sukob.
Raffale, F-15, F-16, F-18, F-35 i Eurofighter cemo dugo gledati jer USA/Evropa nisu sposobni da naprave nista novo. Ovo sto ima je zastarelo. a novo je tezak krs.
Petrovic Dusan
@Vladimir Ne verujem da je iko obratio paznju na Su-57, po poslednjim podatcima do 2024 je napravljeno 22 komada, jedan pao, i jos 5-(6 tokom 2025, upitnog kvaliteta, svakako Ratna avijacija Rusije zna bolje od Vas kakav je to avion, i ne koriste ga u najvecem ratu u istoriji Ruske Federacije..svakako za to ima neki razlog.
Nacisticka Nemacka je pod bombama 1944 razvila Messerschmitt 262,pa i Me 163 Komet o druge avione, i pored problema sa motorima Jumo, odmah su korisceni u ratu.
Rusiju zbog 10000 km dubine niko ne ugrozava, imaju sve mogucnosti da na miru proizvode Su-57…i?Sta bi?
Boki
Gomila porudzbina F-35 kao i F-16 sa svih strana. Cak i polovni F-16 idu kao alva.
Ne razumen koji je problem sa F/A-18, zasto niko ne uzima taj avion a realno je odlican?
milan
Čisto racionalisanje sa cenom i održavanjem i nema tu ničeg lošeg. Za F16 se zna da je prilično jeftiniji a nudi slične performanse; recimo da se nosivost podvesnih tačaka veoma malo razlikuje (7 prema 8 tona). S druge strane F/A 18 je napravljen za prevlast, dva motora po dogmi su idealni za operacije iznad vodenih površina pa eto odakle Špancima; za veliku većinu ostalih uobičajenih zadataka taj avion je overkil. Naravno da je F18 sveukupno bolji avion i bolja borbena platforma ali je pitanje šta će od svih tih performansi ikada zatrebati jednoj Rumuniji, npr – njima bi pre odgovarao F22 u kontekstu hipotetičkog velikog konvencionalnog sukoba, a ne F/A 18.
Drugo pitanje koje se postavlja je kome će USA pristati da proda F/A 18 i koliko će time rušiti neke regionalne balanse (Bliski Istok, Balkan…) a ima i sindroma prodaje Tomketa Iranu: ti prodaš nešto u najboljoj nameri, promeni se vlast i tvoje oružje bude upereno protiv tebe i tvojih saveznika. Zamisli odgovor na pitanje da li bi nama prodali F22 sve i da imamo pare i potrebe za takvim aranžmanom, a onda postavi pitanje da li smo mi njihov saveznik u miru, koliko je pouzdan taj naš status (kakav god bio), da li bi bili to i u hipotetičkom ratu sa nekim durgim, i eto ti odgovora zašto dobismo Rafale a ne F16. A dobro je i to što dobismo.
Stojko
Nemaju svi 3+ milijarde za 12 aviona 4. generacije.
Nenad N.
@Stojko
Super Hornet kosta manje od Rafala.
@Milan
Lojalnost se kupuje, ne uteruje batinama. Narocito ne ljudima kojima je inat nacionalni sport. Kada to Zapad shvati (i plati, kao na primeru Poljske) bicemo na konju i mi i Zapad.
Jordan
F-16 je brži, okretniji i ima 60% veći domet. Prednost F/A-18 su dva motora, što je bitno za mornaricu, i veća nosivost. Nije problem da li će Amerika da proda Superhornete, prodali su ih Kuvajtu. Problem je što nema zainteresovanih kupaca. F-16 je i jeftiniji za održavanje.
Srbofil
@Boki
Prosto tenderi. Kupci sa manjim budžetima koji su kupovali američke avione su uzimali uglavnom F-16, dok su ovi sa ogromnim budžetima koji su želeli veći avion uzimali od F-15(Japan, Koreja…).
@Jordan
F-16 nikako nije okretniji, niti ima veći dolet, zapravo ni blizu, ali jeste značajno brži i jeftiniji za održavanje of F/A-18.
Quadriga
Dva motora su ljubiteljima avijacie ocigledno veoma bitna jer onda letelica izgleda mocnije itd. Prakticnost nije nesto na ceni.
Perko
Ako ćemo da sitničarimo F/A-18 se ne pravi već samo F/A-18E/F Super Hornet. Ipak je to drugi avion iako liče i imaju slične oznake.
Jedino što su dvomotrci skuplji jer troše više goriva i imaju nešto skuplje održavanje inače je fenomenalan avion, naročito od bloka III i sa novim raketama. Jedini je od te klase koji će nositi AIM-260.
Problem je što ga ima malo, ubio ga je „niski start“, jer je od početka dosta skuplji bio od F-16. Sad mu se proizvodnja veštački produžava po malo, dok F-16 ima na hiljade i hiljade po čitavom svetu a delova maltene samo što nema na pijaci kao nekad za Juga. Tu je zapravo problem Horneta. U mornarici ga jasno menja F-35 i uskoro ga neće biti u proizvodnji, niti ozbiljnije proizvodnje delova za njega. F-16 će svaka šuša moći da održava decenijama u upotrebi dok će to da presuši za F18SH čim američka mornarica digne ruke od njega jer će nakon toga i delovi da budu sve skuplji i skuplji zbog malih serija.
Tomix
Rumunija ekstra posao uradi.
Viktor
Isto kao i Srbija. Modernizujemo Orlove dok ne dodju Rafali 🤣
Ilija
Radim u jednoj stranoj kompaniji koja prodaje elektronske komponente i jedan od kupaca mi je bivsi Ferranti koji sada pod drugim imenom pravi delove za EF. Duzi vremenski period znam da se povecava proizvodnja EF ali sem Nemacke nisam znao ko ce biti novi kupci.
Nenad N.
Moj izbor bi uvek bio Super Hornet. Zvanicno avion sa najduzim trajanjanjem resursa.
Rumuni pametno planiraju. E sad jos desetak godina dok postignu famoznu borbenu operativnost eskadrili. A da, izgleda osim Srba i Hrvata drugi nemaju problema sa tim stvarima…
Srbofil
@Nenand N.
Resursi su relativna stvar. Australijsko RV je moralo da menja koren krila na svojim(tada vrlo mladim) Hornetima jer su popucali zbog preteranog i prečestog G opterećenja. Sa druge strane Mig-29 je poznat po tome što mu popucaju vertikalci od vibracija motora. Naše 29ke su dobile ojačanja vertikalaca tek posle modernizacije(preko 2 decenije nakon uvođenja u upotrebu)….
Avion može da potraje ili da se potroši nezavisno od toga šta resursi kažu. Nekih 20 godina kvalitetne upotrebe je kraj.
Aleksandar
Srbofil
Koliko dugo se Orao koristi?
Srbofil
@Aleksandar
U Rumuniji je penzionisan 1998. kod nas još uvek leti. Najmlađi primerci su stari preko 30 godina.
Debeli šef
Najmlađi Orao je sklopljen 1992.godine u Momi.