Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024
[ILA 2024] Sve o nemačkim Eurofajterima
Nije Tajfun nego Eurofajter. Nemci ne vole britansku verziju imena zajedničkog borbenog aviona / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[ILA 2024] Sve o nemačkim Eurofajterima

Kao što je Tango Six preneo, nemački kancelar Olaf Šolc je na otvaranju ovogodišnjeg vazduhoplovnog avio-sajma ILA najavio narudžbinu još 20 višenamenskih borbenih aviona EF-200 za nemačko ratno vazduhoplovstvo. Vrednost nabavke se procenjuje na oko dve milijarde evra, a ovom budućom nabavkom, broj ukupno naručenih nemačkih Eurofajtera će se povećati na 201 primerak.

Nemačka je prethodno, prema ugovoru iz 1998. godine planirala da nabavi 180 EF-2000 u tri tranše, što je kasnije smanjeno na 143 serijska aviona od kojih 113 jednoseda sa oznakom EF-2000GS i 30 dvoseda EF-2000GT. Od ukupnog broja, u naoružanje su primljena 33 aviona Tranše 1, 79 primeraka iz Tranše 2 i 31 iz Tranše 3A. Prvi serijski avion iz Tranše 1 isporučen je 4. avgusta 2003. godine, poslednji iz Tranše 3A 17. decembra 2019. godine.

Njima su opremljene 4 taktičke vazduhoplovne brigade (Taktisches Luftwaffengeschwader – TLG) i to TLG31 u vazduhoplovnoj bazi Nörvenich, TLG71 u bazi Wittmund, TLG73 baza Laage i TLG74 u Nojburgu. Osim toga, manji broj aviona koriste centri za ispitivanje: tu je Systemzentrum 14 (SysZ 14) koji je podređen centru Waffensystemunterstützungszentrum 1 (WaSysUstgZ 1) u bazi Ingolstadt/Manching, a na istom aerodromu EF-2000 iz drugih operativnih jedinica koristi i WTDWehrtechnische Dienststelle 61 (WTD61).

Luftvafe sa zadovoljstvom izložilo, trenutno, svoj najmoderniji borbeni avion na sajmu ILA / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
„Loudaout“ 31+16 na ILA-i idealno ilustruje mogućnost višenamenskog dejstva. Četiri Meteora na trupu, vođene bombe i IRIS-T na krilima / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Trenutno je u upotrebi 141 avion, 111 jednoseda i 30 dvoseda (samo dva su do sada izgubljena u udesima). U planu je povlačenje iz upotrebe 31 aviona iz Tranše 1, a njih će zameniti 38 aviona (30 jednoseda i 8 dvoseda) iz najnovije Tranše 4 koji su u okviru projekta ‘‘Quadriga‘‘ naručeni 11. novembra 2020. godine za oko 5,5 milijardi evra.

Prvi avioni biće isporučeni 2025. godine, proizvodnja je tom narudžbinom bila osigurana do 2030., a planirano je da na tri aviona iz ove tranše bude integrisana oprema za ispitivanje kako bi služili u daljem razvoju projekta Eurofajter. Biće to prvi nemački EF-2000 sa AESA radarom, u pitanju je radar „Eurofighter Common Radar System ECRS Mk1“ koga su razvile kompanije Hesoldt i Indra, a planirano je opremanje i starijih aviona Tranše 2 i 3.

Impresivne trenutne i buduće opcije naoružanja za nivo Tranše 5 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Ljubaznošću Eurofjater konzorcijuma imao sam priliku da probam simulator Tajfuna koji je po kompleksnosti stepenicu ispod pravog operativnog simulatora sa potpunom vernošću kokpita. Na sajmu je izložen simulator koji se koristi za početno upoznavanje sa okruženjem u kabini / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Razvoj specijalizovane varijante EF-2000 za protivelektronsku borbu (ECR) i suzbijanje neprijateljske protivvazduhoplovne odbrane (SEAD) Erbas je pokrenuo 2019. godine. Jedan od ciljeva je bio da se zamene nemački avioni Tornado u varijanti ECR (trenutno ih Luftvafe ima oko 20). Nemačka vlada je 2022. godine odlučila da odobri finansijska sredstva za ovaj projekat.

Varijanta EF-2000 za ECR/SEAD je danas poznata kao Eurofighter EK (Elektronischer Kampf), a 15 postojećih nemačkih aviona će biti dorađeno na ovaj nivo koji, između ostalog, obuhvata paket odbrane za elektronsko ratovanje „Arexis“ švedske kompanije Saab, kao i američke protivradarske rakete „Northrop Grumman“ AGM-88E Advanced Anti-Radiation Guided Missile (AARGM).

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Tu

Pred 10 godina Zapad krenuo u električne aute, solare, brigu o zivotinjama za prehranu…
A onda, dodje divljak I sve nas vraca 80 godina unatrag
Postalo opet vaznije razvijati novi tenk I avioubicu nego novi auto I brigu o prirodi

Odgovori
KK

Ne slazem se nikako. Dapace, na neki rezervirani nacin zahvaljujem divljaku na reality check-u.

Vizija realnosti oko nas koje nam predstavljaju soc mreze i MSM nema veze s stvarnim zivotom i tu iluziju treba razbiti. Dugine boje, price kako smo sada svi multi kulti, drzimo se za ruke i sve ce biti odlicno je ogromna laz. Sve smo to mogli vidjeti za vreme Covid-a kada je plemenitost i briga za sve oko sebe pala u borbi za toalet papir ili konzervu viska kada su svi nahrupili u trgovacke centre i pri tome pokupili sve ispred starih i nemocnih jer bitni su moji i sada. Svatko za sebe, bitno je preziviti.

Civilizacija je iluzija koja je 1 mm tanka. Bilo koji stres ili emotivno stanje vraca nas na originalne postavke a te su da smo u biti zveri koje glume finocu. Kolicina ljudi koja zivi u deluzijama i nazalost gutaju ove MSM/FB/Insta farbe bez razmisljanja je ogromna. Treba uistinu vratiti taj famozni vojni rok, da te bace u copor i onda na prakticni nacin vidis koji je taj prosek generacije i sto hoda po ulicama oko nas. Ovaj planet se nije puno promenio, a nismo ni mi. Misliti da je nesto realnost i pravi put zato sto tako govore na TV-u je velika greska.

Sv

@Tužno
Kakva briga o pridodi lijevo-zeleni vise brinu o vlastiton konformizmu nego o zagadjenju dosla zima pali 7 termoelektrana ajme cirkusa.

PS

Razvili bi ih i ovako i onako. Jedan od razloga ove nabavke su radna mesta u Nemačkoj i produženje proizvodnje komponenti i slično. Kao što je američka mornarica kupila još 17 F-18 da bi održali liniju bar do 2027. jer bi inače bila zatvorena već sledeće godine.

Vl

Zapad je u manje više konstantnom stanju rata od 1990. samo ti ratovi nisu bili u Evropi pa su vam možda promakli. Najveća ulaganja u ratne mašineriju su upravo u SAD i na Zapadu (pogledajte vojne budžete zadnjih 20ak godina). Niti je Putin šta pokrenuo niti zaustavio, ovo je samo prirodan tok politike koja se vodi od pamtiveka, a nije se promenila ni u 21. veku. Ratovi, sa izuzetkom Jugoslavije, su možda privremeno bili van Evrope ali su ih vodile evropske države predvođene sa SAD.

Dj

>> Niti je Putin šta pokrenuo niti zaustavio, ovo je samo prirodan tok politike koja se vodi od pamtiveka

Putin je zapoceo delimicnu agresiju na susednu Ukrajinui 2014. godine da bi je prosirio, na kako oni kazu full scale, u februaru 2022. To su dve proste cinjenice, sva relativizacija i geopoliticko mrsomudjenje oko njih zna se ko plasira i kome teraju vodu na mlin…

Fa

Luftwaffe je jedno vreme razmatrala nabavku E/A-18G Growlera za ulogu EWA ali onda izabraše kombinaciju F-35 i Eurofighter EK.

Odgovori
Sr

@Falcon
Nije to samo nabavka aviona. Potrebna je posebna obuka, pre svega znanje da se planiraju i koordinišu takve misije, a te sposobnosti trenutno niko osim Amerikanaca nema jer su ih ostali ili izgubili ili ih nikad nisu imali. Posedovanje aviona poput Tornado ECR ili E/A-18G samo po sebi ne znači skoro ništa.

Moguće je da razvoj Eurofighter EK označava novi pravac razvoja i pre svega razmišljanja, ali ostaje da se vidi. Dosadašnja praksa nije dala sjajne rezultate, a najavljen brojk (15) implicira da će slabo vajde biti od cele te priče.

Dj

>> Posedovanje aviona poput Tornado ECR ili E/A-18G samo po sebi ne znači skoro ništa.

Znaci poseduju ih vec decenijama „samo onako“? Ne jedu im ‘leba…

6 nemackih ECR masina ucestvovale su recimo 1999. u SEAD misijama u okviru operacije Allied Force i po oficijelnim navodima lansirale 236 HARM raketa:

https://www.bundeswehr.de/de/organisation/luftwaffe/aktuelles/erster-kampfeinsatz-der-luftwaffe-5763270

А

@Djuka

Од 99те је прошло 25 година, 25 година неулагања, резања ресурса, крпљења итд. Смањење капацитета и губљење способности је општи европски тренд. Упитно јесте колико је данас немачко РВ способно да самостално организује ваздушни напад са три различите компоненте (ловачком, бомбардерском и противрадарском) и да то све функционише како треба.

Dj

@Алекса

https://www.blogbeforeflight.net/2020/10/italian-air-force-tornado-practice-electronic-warfare-germany.html

„In the two weeks from September 28, 2020 to October 15, 2020, six Italian Panavia Tornado ECR fighters would operate from the German airbase Nörvenich“

„Norvenich is a unique training location in Europe for SEAD missions (Suppression of Enemy Air Defense). The Multinational Aircrew Electronic Warfare Tactics Facility Polygone is an Electronic Warfare Tactics Range on the border between Germany and France. It is a tri-national facility operated by France, Germany and the United States. Uniquely, aircraft can train during the missions with some real SAM (Surface to Air Missile) threats. “

Kao sto vidimo iz prilozenog, SEAD operacije se uvezbavaju, postoji specijalna infrastruktura i cela stvar se odvija na supranacionanom nivou. Vreme je da izadjete iz mentalnog box-a proslog veka i informisete se o aktuelnim desavanjima na kontinentu.

Ni

Ove cifre se nikako ne slažu sa ciframa za naših 12 Rafala za 3 ili više milijarde. Jasno je da nemci učestvuju u proizvodnji EF-2000 , da naručuju veliki broj komada, pa samim tim cena za njih je dosta niža nego za treće zemlje, ali ponovo…mi mali i siromašni treba avion sa naoružanjem da platimo sigurno preko 250 miliona EUR po komadu, a kako stvari stoje nema Metora, SCALP-a i dr. Tu se nešto ne slaže….

Odgovori
PS

I ne mogu da se slažu. Nije to samo do naoružanja ali da ne dužim, dok se ne zna šta je u jednom a šta u drugom paketu, ne može se ni porediti.

Sr

@Nikola P.
Za razliku od pomenute nabavke za Nemačku, naša priča je još uvek na nivou spekulacija i nagađanja. Imamo neke polu informacije poput „moglo bi da košta“, „favorizuje se paket naoružanja“ itd. ali ništa definitivno ne možemo zaključiti. Za sad je tako.

Mi

Waffensystemunterstützungszentrum
Ah taj nemački 🤣

Ne

Nijemci kupuju samo dodatne unaprijeđene mašine, infrastrukturu, pilote, naoružanje, za EF2000 posjeduju već 20 godina.
Srbija kreće od nule bilo koji zapadni avion da kupi, ni granate za topove, a bome ni jedan šaraf nema. To košta u početku.

Br

Kako god, kad Nemacka krene da se naoružava to ne sluti na dobro, videli smo to kroz istoriju, ali ovog puta ako udare na Rusiju, to se nece dobro zavrsiti ni za njih ali ni za ceo svet….

Odgovori
Mi

Ne kazu tek tako kad Svabo napravi automobil ili rat odmah bude svjetski.

Dj

Nemacka ne razvija vojne sposobnosti zasebno za nekakav rat koji vi tripujete inspiriasni moskovskom propagandom nego je njena armija full koalicionog karaktera i sve sposobnosti i eventualni angarzmani mogu ici samo na tom nivou (NATO, EU). Tu spada recimo angarzman avijacije u Baltic Air-policing programu, fuzija sa holandskom vojskom, permanentno stacioniranje jedne brigade u Litvaniji (Brigade Litauen), pomoc Ukrajini itd.

Nemacka nema ni ljudske ni privredne kapacitete da vodi bilo kakav rat, niti je kome do rata. Recimo, upravo ovih dana je veoma tesko naci 5K ljudi da popune brigadu koja treba do 2027 da bude u Litvaniji.

Br

Sada se ne naoruzavaju bas mnogo, s’ obzirom da trenutno raspolazu sa minimalnom kolicinom ispravnog i operativnog naoruzanja. U deficitu su, auto i hemijska industrija su u znacajnom padu, a slede ih i ostali, ukidaju socijalna davanja, imaju velike probleme sa migrantima, desnicari koji su protiv rata sa Rusijom i saveza sa liberalnim strukturama polako osvajaju vlast, kao i skoro svuda u Evropi… Najn. Nemacka nece pokrenuti 3. svetski, mozda UK ili USA, ali Nemci ne.

„Najn banditen, ih bin komunist“

Pe

@Branko Po dosadasnjim cinjenicama upravo Nemacka se najvise opirala da pomaze i iskljucivo u samoodbrani Ukrajini, na koju je izvela agresiju Rusiija.
Odakle ste izveli da Nemacka ima nameru napada na Rusiju?Citav NATO od samog pocetka pokusava da izbegne sukob sa Rusijom, da su hteli, mogli su do sad“napasti“.
U 2022-2024 jedini ko je napao nekoga je Rusija, a ne Nemacka ili NATO ili Ukrajina.

Dj

@Branko

Zaista je smehotresno kada likovi ciji je maksimalno intelektualno dostignuce import automobila iz Kine i lepljenje na iste stikera „Lada“ pricaju o propasti nemacke autoindustrije :-)

Dr

Izuzetno lep avion,video sam ga na Batajničkom aerodromu pre petnaestak godina ( tako nekako)

Odgovori
Il

Kad god se Nemacka naoruzavala to za Evropu bilo dobro nije.

Odgovori
Ne

Najveće ulaganje u vojsku čini Poljska
Prešišali su 3% bdb i ne misle stati
Dobro znaju tko i što su Rusi

Današnja Njemačka nema baš nikakve veze sa Njemačkom iz 1914 ili
1940
Dio su NATO i vodeći u EU bez opakih ideologija

П

Ми треба да бирамо на основу офсета са ким ћемо да радимо.

Мађари су добили 110% офсета за лизинг Грипена и трансфер технологије.

Офсет је за оне који не знају колико робе+услуга наручује земља продавац оружја од земље купца!

Колико добијамо офсета од Руса?

Колико добијамо офсета од Кинеза?

Колико бисмо добили офсета од Француза?

Колико бисмо добили офсета од Швеђана?

Колико бисмо добили офсета од Немаца и Италијана?

Колико бисмо добили офсета од Американаца?

Odgovori
Dj

Dobili bi ste od svih gorenvedenih ofseta cirka 0 :-)

П

А Мађари 110%…

Шта ту не ваља?

Колико је Хрватска добила офсета за куповину Рафала?

Mi

Nema vise ofseta prema pravilima EU. Madjari su izvukli dok je bilo, a Amerika i Rusi nikad nisu ni davali. Oni daju politicku podrsku svojim uticajem

GK

Offset iz prve ruke. Hr ima 100% offset sa Fincima za Patrije. Odmah realizirano nekih 30 % sa ĐĐ iz Sl Broda. Ostatak na način da proizvođač otvori ured u Opatiji (?!) i ima jednog stalo zaposlenog koji “radi” na tome da nađe Jr tvrtke koje mogu nešto prodat u Finsku. Kad se nađeš s njime vidiš da taj ništa ne radi i da je tu jer je rođak nekog od vlasnika ili iz uprave. Ganja curice po Opatiji i nikom ništa. Zoveš Min ino poslova i ima žena zadužena za to, kaže “interesantno” molim vas napišite mi iskustvo… 😂😂😂
Na koncu prije par godina su izvjestili da su ispunili sve obveze iz offseta i da idu kući. Naravno imena tvrtki i iznosi su vojna tajna iako se radi o civilnom sektoru 😂😂😂

Mi

GK

Patrie su ugovorene 2007.g., a Europska komisija je 2010. zabranila nudjenje offset programa kroz industrijsku participaciju.
Dozvoljeni su tzv. vojni offseti koji su izravno povezani sa predmetom nabave. Hrvatska je kupnjom Rafalea dogovorila obucni regionalni centar i donaciju odredjenog broja Mistral sustava za zastitu zracne baze. Ne znam da li je to bio taj vojni offset koji je ispregovaran ali mogao bi da bude jer je vezan za predmet nabave.

Ev

ПЕРИЦА и Остали
Опрезно, ни за какав офсет се никада није сазнало да ли је испостован, у ком временском року и у ком проценту, он служи често да умири домаћу јавност, као шарена прича….која је успут често коруптивна… види Аустрију…. НЕ офсет је,као што су овде други већ рекли птица на грани….

Dj

>> Varijanta EF-2000 za ECR/SEAD je danas poznata kao Eurofighter EK (Elektronischer Kampf)

Nemacka kupuje dve eskadrile, za SEAD fakticki predestiniranih, F-35A i budzi dodatno jednu eskadrilu EF-2000 za isti zadatak?!? Realno je F-35A, i ako jos uvek ne nosi AGM-88 HARM (al na tome se radi od ove godine), znatno pogodnija masina za tu ulogu. Da li ce SAAB u roku od par godina „izvuci iz dzepa“ takav sistem senzora, kompjutera i efektora koji ce biti bolji od svega sto se u F-35 programu razvija 25 godina? I kad se to nabudzi na EF-2000 i dalje ta letelica nije stealth, a vidimo kako prolaze masine 4. generacije kad izadju na crtu PVO vrsnjacima. Cini mi se malo isforsirana prica, mozda da se premosti do uvidjenja F-35A, verovatno se moze zamisliti odgovarajuca SEAD/DEAD taktika u kojoj mix tih masina ima smisla, cenim da se ti EF-2000 EK samo nepotrebno izlazu riziku.

Odgovori
Sr

@Djuka
Magistrala podataka 3910 u EF ima „brzi“ optički kanal koji dozvoljava integraciju takvih sredstava. Avionika „ima prostora“ i procesorski kapacitet, zato sama integracija ne bi trebala biti nepremostiv problem pod uslovom da su svi pod sistemi već dobro profilisani jer zapravo testiranje i validacija je najskuplji i najteži deo bilo koje EW opreme(u koliko želimo da ona ima minimalne neželjene efekte). Verovatno se zato i ide na off the shelf rešenje.

Za dalji razvoj poput loyal wingan tih 20+1Mb/s sa sporim 1553B i brzim kanalom nisu dovoljni, zato Daso već predviđa za sledeću varijantu Rafala Mil-Std-1394B kao u F-35, verovatno isto čeka i EF.

Opet kažem operativno planiranje i znanje za takve misije je ključ. To je ono što je zapostavljeno 20+ godina u svim vazduhoplovstvima osim kod Amerikanaca.

Dj

Ne razumem zasto mislite da je operativno planiranje i znanje u NATO nesto sto se ne delli medju koalicionim partnerima nego kao svako radi za sebe? Mislim da je vreme da se prihvati cinjenicno stanje stvari a to je da u Evropi ne postoje individualne armije nego jedna koaliciona sa koalicionim vazduhoplovstvom. Ja naravno nemam pojma sta se u Nemackoj konkretno uvezbav a sta ne, ali mi nije plauzibilno da pored toliko Tornado letelica on sad tu kao ne rade nista, ne uvezbavaju VZ operacije niti SEAD…

Mislim da vase omalovazavanje dolazi otuda sto vi prosto ne podnosite Evropu i EU, nego ste prihvatili ruski narativ po kome Evropa i njene civilne i vojne strukture u stvari ne postoje nego je to kao neka amorfna masa izmedju supersila SAD i SSSR.

Sr

@Djuka
Ne radi se o tome da li se neke sposobnosti dele ili ne dele nego da nije akcenat stavljen na njih niti da se finansiraju niti da se uvežbavaju. Šta vam govori sama činjenica da najbogatija ekonomija Evrope i sveta koristi Tornado ECR, a da su SAD u to vreme prešle sa raznih varijanti F-4G i F-111, na AE-6B pa na E/A-18G koji je prošao nekoliko dubinskih modernizacija, poslednju baš nedavno i F-35A/C?

Možete se vi udarati zastavom sa žutim zvezdicama u grudi koliko hoćete, činjenica je da su vlade tih država svele svoje oružane snage na seknu senke onoga što su ne tako davno bile. Francuska ima manje tenkova od Srbije, Nemačka ima manju borbenu komponentu RV od Grčke ili Turske? Nemačka koji je industrijski gigant na svetskom nivou, jel to normalno? Od tih činjenica nema bežanja.

Mi

Cinjenica je iskljucivo da bi u slucaju rata taj ekonomski gigant se preokrenuo na vojnu proizvodnju. Rat vodi ekonomija i industrija, nije bitno tko je koliko nakupovao vec tko moze i koliko proizvesti, a tu su i Grcka i Srbija industrijski patuljci za Francusku ili Njemacku. Kapaciteti Grcke ili Srbije bi bili dostignuti za par mjeseci. Potrebno je samo motivacije za presalatati se, a vece motivacije od rata nema.

Dj

U celoj toj prici nebitno je sta poseduje jedna ili druga evropska drzava individualno nego sta one poseduju zajedno. Do 2030 preko 500 F-35 na primer. U kombinaciji sa par stotina EF-2000 i Rafale vazduhoplova.

Mi

^^ Opet Gripena E .. ni da se spomene! ts ts ts…😏

Sr

@Milos77
Niti je u raspravi niti su nam nudili. Kada SAAB bude dosao na jedan jedini sajam nesto da izlozi onda cemo pricati.

Svi su nudili nesto…osim njih.

Mi

Samo dodajem jos perko sto Gripena na Djukinih par stotina Rafalai i EF2000 kao evropske vazduhoplovne snage četvrte+ generacije.

Dj

@Miloš77

Pa dobro, onda ne treba zaboraviti ni f-16 koje sam izostavio jer ih se skandinavci, Benelux i Portugal resavaju, ali ih nabavljaju Rumunija, Poljska, Bugarska. Pa koliko ih poseduje tek Grcka. Ipak mislim da sto se tice zelje i mogucnosti da se vezba i deluje kao homogena avijacija tu treba prvenstveno racunati zemlje severne i zap. evrope. Sumnjam da ce u sukobu sa, htedoh napisati imperijom zla ali ovo sto vidimo tamo je prosto pateticno, RF neko traziti od Grcke da pomaze kada ima pune ruke posla sa Turskom.

Vl

Eurofighter Typhoon je zverka u svakom smislu, voleo bih ga videti u redovima naseg RV-a. Saga oko Rafala predugo traje.

Odgovori
Dj

Super je to avion, kokpit mu je recimo fenomenalan i ako vise nije moderan ali je totalno tehnicki 90er chic. Mislim da ne psotoji letelica sa takvim kokpitom full odradjenim sa tehnologijom od pre 25 godina. imamo ili nesto starije pa kasnije modernizovano, ili full moderna resenja sa jednim panoramskim monitorom. Postoje neki detalji vezani za avion koji su tehnicki interesantni ali malo ko se zaista interesuje za njih, recimo cinjenica da njegov radar i ako nije sa aktivnom resetkom moze simultano odradjivati SAR rezolucijom od 30cm i automatski prepoznavati ciljeve na zemlji. Jedan Su-35S ima znatno loshiji SAR. Ipak, politicka odluka da se proizvodi u vise drzava, nedovoljan broj letelica da bi se postigla prihvatljiva cena, navodno veoma skupi mtori itd. cine ga ekonomski nepodesnim za male drzave.

V

Predivan avion.

Odgovori
Ne

Tajfun je pravi avion. Rafal u poredjenju dodje kao igracka. Doduse, male su sanse za taj dil, nema vremena. Nemacka privreda je u opadanju sa progresijom, sto se lepo vidi kada se uporede brojke u zadnjih samo pet godina. Nece Nemacka nikada biti Balkan naravno, ali nemacki pad od nekih 5-10% je kao, naprimer, bugarski (isto EU) od 30-40%. Tu treba dodati i potpuno ukidanje energenata iz Rusije, od cega su zavisni Nemacka i Poljska. Ali bice opet napretka, za nekih 15-20 godina.

Odgovori
Me

Eurofighter koristi radar CAPTOR-E koji je pandan radaru na F-22 Raptor avionu i nijedan vise.Bio je u upotrebi CAPTOR-M ali obzirom da Tranche 4 ja sada najvise u upotrebi a Tranche 5 se uvodi u upotrebu kod svih korisnika u Evropi sa dometom i indetifikacijom cilja velicine lovca na 550 kilometara!Eurofighter je zver od aviona a prosirenjem fabrike u Nemackoj i pravljenje Tranche 5 se otvaraju 186 000 radnih mesta.Avion koji je sam vrh u svetu i koji bi legao Srbiji samo tako!

Odgovori
Dj

Ni jedan evropski EF za sada ne leti „CAPTOR-E“, samo kuvajtske i katarske masine. Tranche 4 masine se isporucuju od 2025. Nemacki i spanski avioni dobice tzv. Eurofighter Common Radar System (ECRS) MK 1. Britanske masine dobijaju tzv. MK 2 itd. Radar moze da se apgrejduje na svakom vazduhoplovu od TR-2 pa na dalje, posao ce svakako trajati deceniju i na kraju ce deo masina verovatno i dalje leteti stari Captor-M.

Ro

Možda jest pandan sa Raptorovim radarom koji sad navršava 20 godina, a to baš i nije nešto vrijedno hvale. Radar na F-35 je svakako napredniji od Raptorovog, a opet nije ni on na samom vrhu piramide.
To mjesto pripada APG-82V1, trenutno najpotentniji zapadni radar u upotrebi.

Ev

А тај авион ћемо тек да видимо на свети никад! Нема шансе да добијемо све сагласности, плус стална политичка уцена за резервне делове загарантована! НИЈЕ ЗА НАС!

Mi

Cak i kuvajtski i katarski CAPTOR-E verzija AESA nisu zadovoljavajuci za evropske (NATO) Eurofajtere. Prodani su verovatno kao sto je i F-16 Block 60 sa prvim AGP-80 AESA radarom prodan UAE. Mnogi misle da jej Blok60 najbolji F-16 do Bloka 70, ali je daleko od toga u praksi. AGP-80 je pun problema kao i fuzija senzora i nemaju uopste dobar nacin evaluacije problema i servisiranja istog. Sve je to prva eneracija AESA koja se prodaje skupo bogatim biznis partnerima, ali ne i strateskim partnerima :-)

Dj

Taj se radar ponegde oznacava sa MK-0 i ima najmanje modifikacija od sve 3 verzije, uglavnom je sve sto je moglo iz Captor-M zadrzano, posto je isti svakako odlican radar ne sumnjam da je resenje za Katar i Kuvajt vise nego dobro. SA koja ima flotu od 70 EF-2000 verovatno ce dobiti MK-2 apgrejd iz UK.

Dj

>> trenutno najpotentniji zapadni radar u upotrebi.

Na osnovu cega? Svakako je za sada kao radar zbog GaN najmoderniji APG-79(V)4…

Ro

@Djuka
Ja napisao ‘najpotentniji’, a vi nastavljate sa ‘najmoderniji’.
Na osnovu broja TR modula koji su proporcionalni aperturi nosa aviona, kapacitetu procesorskog bekenda ADCP2, SAR rezoluciji za RBM/GMT modove, naprednom intereferens blankeru i kako stvari ipak stoje mogućnostima DRFM ometanja. Zbog tog radara je morao biti ugrađen jači ECS za klimu i modifikacije na elektro napajanju (generator pri desnom motoru).

Dj

@Robert

Sve to sto navodite osim mozda broja TR modula moglo bi se tvrditi i za F-35, odnosno njegov senzorsko-racunarski paket. Podaci su klasifikovani i nedostupni javnosti. Na osnovu kojih infromacija vi recimo izvodite da je F-15EX bolji u SAR, EWR itd. od F-35A?

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs