Vojni aerodrom Batajnica bio je danas mesto okupljanja ljubitelja vojne vazduhoplovne tehnike u tradicionalnoj akciji “Otvoreni dan“ koju je organizovala 204. vazduhoplovna brigada.
Nekoliko hiljada ljudi imalo je lepu priliku da se na statičkoj izložbi upozna sa avionima i helikopterima sa kojima raspolaže ova jedinica RV i PVO kao i da uživa u raznovrsnom letačkom programu posebno pripremljenom za ovaj događaj.
Ovogodišnje letačke aktivnosti bile su čini se upriličene shodno skromnim mogućnostima i teškoj situaciji u kojoj se nalazi ovaj vid Vojske Srbije.
Statika
Pripadnici 204. vazduhoplovne brigade prikazali su na stajankama skoro sve tipove vazduhoplova sa kojima raspolažu, počevši od školskih aviona Utva-75 i Lasta, preko školsko-borbenog G-4 “Super Galeb“, lovaca MiG-21 i MiG-29, putničkog Jak-40, transportnog aviona An-26 i helikoptera Gazela i Mi-17.
Svi izloženi vazduhoplovi mogli su da se neometano obilaze i fotografišu a bile su otvorene i kabine u koje su posetioci mogli da uđu što je posebno bilo interesantno najmlađima. Ljubazni i nasmejani piloti i pripadnici tehničkog sastava strpljivo su i detaljno pokazivali i objašnjavali sve što je posetiocima bilo interesantno.
Posebno zanimljiv deo statike bila je postavka na kojoj se moglo videti pet lovaca-presretača MiG-21 raznih verzija i podverzija a na svaki od njih je bila podvešena različita posebna oprema i naoružanje. Reč je o jednosedima od kojih neki odavno više ne lete a neki su relativno skoro prizemljeni.
Deo svoje tehnike pokazala je i 250. raketna brigada za protivvazduhoplovna dejstva čiji se jedan raketni divizion nalazi stacioniran na aerodromu Batajnica. Prikazan je lanser raketnog sistema S-125 “Neva“ sa četiri rakete i kamion za transport raketa.
Jedinica za neposrednu odbranu aerodroma od napada iz vazduha, 177. artiljerijsko-raketni divizion za PVD (inače u sastavu 204. vbr) pokazao je protivavionski top L70 Bofors i radar za otkrivanje niskoletećih ciljeva Žirafa. 126. brigada VOJIN pokazala je deo sredstava za osmatranje vazdušnog prostora i navođenje vazduhoplova.
Na aerodromu je osim vojne tehnike bilo i nekoliko štandova na kojoj su pripadnici 204. abr prodavali suvenire sa oznakama letačkih jedinica RV i PVO VS.
Pored njih, tu su bili i štandovi raznih organizacija i institucija kao što su Medija centar “Odbrana“, Opština Stara Pazova, SMATSA, Vazduhoplovna Akademija, Srednja saobraćajna škola iz Novog Sada, škola letenja za obuku pilota helikoptera Helimaster zajedno sa Centrom za održavanje i remont Balkan Helicopters koji je ujedno i helikopterski operater za pružanje različitih usluga.
Letački program
Skokom sa visine od 1200 metara iz helikoptera Mi-8 sedam padobranaca Specijalne brigade od kojih je jedan nosio državnu a drugi zastavu VS započeo je letački deo otvorenog dana.
U vazduh su se zatim vinula tri školsko-borbena aviona G-4 koji su nakon nekoliko preleta u formaciji strela izvršili simulaciju napada na aerodrom uz pirotehničku pratnju sa zemlje radi što vernijeg dočaravanja situacije.
Nešto pre ove akcije poleteo je i jedan avion MiG-21UM čija je posada za vreme fiktivnog napada Super Galebova imala zadatak njihove lovačke zaštite koja je realizovana tako što je avion kružio iznad njih. Uz to bilo je i nekoliko niskih preleta formacije G-4 i brisanjaca MiG-a 21 što je izazivalo veliku pažnju publike.
Pripadnici Specijalne brigade učestvovali su i na pokaznoj vežbi spasavanja oborenog pilota u kome je učestvovao jedan helikopter Mi-8, koji je imao zadatak da iskrca specijalce koji su pokupili i evakuisali oborenog pilota.
Vatrenu podršku i zaštitu pružao je jedan helikopter Gazela koji je kružio iznad mesta sletanja helikoptera Mi-8. Prethodno je lokaciju oborenog pilota locirala posada aviona Utva-75 koja je poslala koordinate timu za borbeno traganje i spasavanje.
Treba reći da je većina ljudi smatrala da je školski avion Utva-75 trebala da ima solo nastup, a ovaj tip aviona vrlo retko leti na ovakvim manifestacijama.
Sledeće što smo videli na nebu je vežba presretanja u kojoj je pilot lovca MiG-29 presreo i prinudio na sletanje transportni avion An-26. Izuzetno zanimljivo je bio način na koji je pilot MiG-a 29 uspevao da prati An-26, morao je da leti pod određenim napadnim uglom i što je moguće manjom brzinom.
Prilikom preleta isped publike na avionu MiG-29 je bio izvučen i stajni trap. Nakon razdvajanja njihove formacije pilot MiG-a 29 je nastavio solo nastup. Čini se da je pilot lovca maksimalno štedeo avion leteći manjim brzinama od uobičajenih neizvodeći posebne akrobacije i slabo koristeći dodatno sagorevanje motora.
Nakon toga usledila je demonstracija gašenja požara na zemlji gde je posada helikoptera Mi-8 prvo odletela do Dunava gde je napunila vedro vodom a zatim pred publikom pokazala ispuštanje vode iz horizontalnog leta. Vatre na zemlji međutim nije ni bilo.
Prvi put smo na jednom otvorenom danu imali priliku da vidimo u letu tegljač meta Super Galeb N-62T koji je ofarban u veoma zanimljivu šemu o kojoj je Tango Six već pisao. Avion je, što je najinteresantnije leteo upravo vukući metu koja se koristi za trenažna i bojeva gađanja sa zemlje i iz vazduha.
Nakon letačkog programa posada ovog aviona je, kao i posade još jednog G-4 i MiG-21UM, dorulala i parkirala avion ispred publike.
Tango Six video sa otvorenog dana.
Free
По мом мишљењу доста је био сиромашан наступ МиГ-а 29,остављао је утисак (као што пише овде у тексту) да се максимално штедело гориво,само је на форсаж полетео и то је све,али све у свему леп догађај…
gosti-domaci
MiG 21 pored MiG-a 29, kao zaba pored fapa… Vidi se da samo na Batajnici, izuzev ostalih aerodroma i magacina i PVO baza, tehnike jos uvek ima kao kamenja, tako da nam dugo dugo niko iz ex-yu ne moze predstavljati pretnju. Moze se modernizovati ili remontovati. Samo nam treba pameti u glavi.
A novo RV i PVO, ako sve ovo vlasti ipak izbagatelisu, cemo podici uz strucni kadar zemlje od koje kupimo sredstva. Mukotrpno, ali cemo uspeti u dogledno vreme. Samo nam treba pameti u glavi.
Niko
„tako da nam dugo dugo niko iz ex-yu ne moze predstavljati pretnju“
Ko to prijeti ne znam ? Al koliko znam Hrvatska Slovenija je u NATO-u stoga ne vidim sta za mene ovaj vojni muzej koji je neki dan bio na Batajnici predstavlja u nekoj nazovimo je eventualnoj odbrani?
gosti-domaci
Pa, kad su u NATO-u, sto ih Madjari razoruzavaju po vozovima? Ti narodi trebaju NATO-u da bi rintali za isti, a ne da bi NATO zalegao za njih… I dalje ostajem pri stanovistu da su nasa dva mig29 sposobnija od osam hrvatskih mig21.
Jafa
Najlepsa je treca slika sa Migovima 21.
Samo fali tekst: „Pogledaj narode sta smo nekada imali“
Odes na otvoreni dan, uzivas gledajuci avione… a ne razmisljas da se sve ovo gasi za koju godinu ako se nastavi pravac zadnjih 20 godina.
NikolaO.
Lepo je bilo.Na snimku , pred kraj snimka se vidim ja kako ulazim u mig 29.Mogao je da bude bar jos jedan mig 29 u vazduhu ali nema veze sve je bilo super.
NikolaO.
Ustvari vidim se oko sredine tacnije 0:59 sekunde :) .
Niko
bez ljutnje al kad pogledas avijaciju i tehniku ko da si zapao u neku kapsulu proslosti bivse ju tamo negdje 70-80 god proslog vijeka sto bi reklli zasli u muzej….
val
Ovih dana pratim let Johana Wiklunda, profesionalnog pilota SAS-a i ljubitelja starih aviona, koji leti od krajnjeg severa Norveške do juga Afrika na dvokrilcu iz 1935. godine (De Havilland 60 Moth). Let možete da pratite na http://capetocape.net/flightradar-livefeed/. Tim povodom sam se setio, da sam kao gimnazijalac čuo za let naših pilota iz Poljoprivredne avijacije koji su pedesetih godina prošlog veka leteli tom rutom za Sudan gde su obavljali zaprašivanje poljoprivrednih parcela. Jako bi mi pomogli ako bi neko mogao da me uputi na mesto gde bih o tom letu dobio više informacija!!! Hvala svima …
IL
Yaboravite vise na RV i PVO, subotnja manifestacija je pokazala da mi taj rod vojske vise nemamo: http://lalenbg.blogspot.rs/2015/09/otvoreni-dan-zalosti.html . Sve drugo je najobicnije zaludjivanje…