Skromna ceremonija povodom obeležavanja 55. godišnjice makedonske policijske helikopterske jedinice „Jastrebovi“ održana je juče, 27. novembra, u kompleksu za obuku makedonske policije koji se nalazi u selu Idrizovo, oko 11 km jugoistočno od makedonske prestonice Skoplja.
Na događaju je prvi put javno predstavljen novi komandant jedinice, pilot Boban Milanovski, koji je nedavno preuzeo dužnost od svog prethodnika, pilota Nenada Aleksovskog. Takođe, na događaju je prvi put primećena nova, civilna registracija Z3-HHD na najstarijem policijskom helikopteru – Agusta-Bell AB.206B Jet Ranger II iz 1973. godine (serijski broj 8365, prethodno YU-HBD, Z3-HHA i MAP-7750).
Upadljivo je bilo i odsustvo helikoptera Agusta-Bell AB.212 iz 1978. godine (serijski broj 5626, prethodno YU-HBP i Z3-HHB) baziranog u Idrizovu, što je bilo zbog toga što je letelica na redovnom servisiranju u Patria Helicopters u Švedskoj, odakle bi trebalo uskoro da se vrati.
Govoreći na događaju, načelnik Biroa za javnu bezbednost (BJB) Ministarstva unutrašnjih poslova Makedonije (MVR) Aleksandar Janev naglasio je neophodnost kontinuiranog unapređenja svih potrebnih organizacionih, obrazovnih i tehničkih aspekata Jastrebova i izrazio svoje uverenje da jedinica ima profesionalni potencijal i stručnost da uspešno odgovori na sve vrste izazova.
Janev je pohvalio jedinicu zbog njenog ključnog značaja za Makedoniju u izvršavanju različitih misija: gašenje požara iz vazduha, smanjenje posledica drugih vrsta prirodnih katastrofa, traganje i spasavanje (SAR), antiterorističke operacije, vazdušno obezbeđenje nacionalnih granica, kao i obezbeđenje konvoja i VIP ličnosti iz vazduha. Ne manje važno, spomenuo je i najnoviju misiju – helikopterske medicinske letove.
Iako nije ulazio u detalje, Janev je rekao da postoji potreba za modernizacijom Jastrebova i praćenja i dostizanja standarda u sličnim jedinicama koje deluju u okviru evropskih policijskih snaga. U tom smislu, rekao je da jedinica uživa podršku makedonske vlade i njenih institucija u predstojećoj realizaciji modernizacije jedinice i novim nabavkama. Posebno je naglasio saradnju koju Jastrebovi imaju sa različitim međunarodnim organizacijama koje Jastrebovima pomažu donacijama razne specijalizovane opreme, obukom i prenošenjem dragocenog znanja.
U svom prvom javnom govoru, Boban Milanovski je rekao da jedinica sada koristi pet helikoptera i rekao da Jastrebovi ostvaruju odličnu saradnju sa jedinicama i kolegama iz helikopterskih jedinica policije Slovenije, Srbije i Nemačke. Takođe je naglasio vrlo blisku saradnju sa makedonskim ratnim vazduhoplovstvom u oblasti tehničkog održavanja helikoptera.
Milanovski je naveo buduće prioritete jedinice: očuvanje i unapređenje statusa vazduhoplovnog osoblja, unapređenje profesionalnih kapaciteta zaposlenih u saradnji sa vazduhoplovnim centrima za obuku, intenziviranje saradnje sa drugim policijskim vazduhoplovnim jedinicama i modernizacija vazduhoplovne flote.
– Imajući u vidu pokazanu spremnost rukovodstva Ministarstva unutrašnjih poslova, ovi ciljevi nisu nedostižni! Naprotiv, oni su i realni i ostvarljivi. – zaključio je Milanovski svoj govor.
Događaj je nastavljen dodelom plaketa i priznanja pripadnicima Jastrebova, ali i članovima porodica četvorice poginulih pilota – Dragija Miceva, Marjana Trajkovića, Ilje Lopatičkog i Todeta Oreškova – koji su svi poginuli 10. jula 2014. kada se njihov Mi-17V-5 (registracije MAP-7712) u večernjim satima srušio u blizini grada Strumice tokom izvođenja noćnog trenažnog leta sa NVG opremom.
Događaj je zatvoren 30-minutnom demonstracijom posade helikoptera Bell 412EP proizvedenog 2000. godine (serijski broj 36260, prethodno N9026S, Z3-HHC i MAP-7752) kojom prilikom je prikazano spasavanje pilota paraglajdera vitlom koji je pao i teško se povredio na nepristupačnom terenu.
Zvanično osnovani 27. novembra 1969. sa pilotom Vladimirom Trajkovićem kao prvim komandantom jedinice, Jastrebovi su sada deo BJB kao podređeno odeljenje koje se zvanično zove Odeljenje za vazduhoplovne jedinice. Odeljenje je podeljeno na dve podređene helikopterske jedinice: Helikoptersku jedinicu za policijske namene (HEpolN) baziranu u Idrizovu koja koristi AB.206B (Z3-HHD), AB.212 (MAP-7751, uskoro Z3-HHE) i Bell 412EP (Z3-HHF); i Helikoptersku jedinicu za posebne namene (HEposN) baziranu u Petrovcu/Brestu koja koristi jedan Mi-171E (MAP-7710) i jedan Mi-17V-5 (MAP-7714).
Helikopterska jedinica makedonske policije zaslužuje da konačno bude modernizovana sa najmanje tri nova dvomotorna helikoptera (primeri letelica koje bi trebalo da budu od interesa za Jastrebove: Leonardo AW169, Leonardo AW139, Airbus H145M, Airbus H215 Super Puma, Bell 429 i Subaru-Bell 412EPX) odgovarajuće opremljena za policijske misije i zaštitu granica.
Očekivanja su da bi takva investicija ne samo postigla unifikaciju flote (koja se sada sastoji od 5 letelica 4 različita tipa) već bi takođe omogućila potencijalni transfer nekih od postojećih helikoptera drugim makedonskim institucijama koje bi ih mogle koristiti godinama.
Na primer, buduća vazduhoplovna jedinica sistema zaštite i spasavanja koji tek treba da bude reformisan, mogla bi na ovaj način doći u posed pet letelica: tri Air Tractor AT-802 Fire Boss aviona za gašenje požara (Z3-BGT, Z3-BGU i Z3-BGV) i dva helikoptera u vlasništvu MVR-a: Agusta-Bell AB.212 i Bell 412EP. Ova dva helikoptera su nedavno dobila nove motore i već su opremljena za gašenje požara, SAR, vazdušni medicinski transport, kao i misije prevoza ljudi, hrane i opreme, što ih čini odličnim za službu u instituciji za pomoć u slučaju katastrofa.
S druge strane, sa novim helikopterima u službi, makedonska policija (baš kao i vojska kada dobije svoje Leonardo AW149 i AW169M helikoptere) mogla bi da se preusmeri na svoje tradicionalne zadatke (policijski nadzor i nadzor granica), dok bi istovremeno bila na raspolaganju za podršku sistemu civilne zaštite, ako i kada je to potrebno.
Jedina nepoznanica koja je teško rešiva u ovoj predloženoj jednačini je nedostatak vazduhoplovnog osoblja i nedostatak interesovanja među mladima da se pridruže vazduhoplovnom pozivu, ogroman problem koji nije tipičan samo za Makedoniju već i za sve balkanske države i daleko šire.
krunch
Čestitke na objetnici, želje su jedno, mogućnosti drugo.
H-145 M – 14, 4 mil eura
Bell 412-EPX – 14,5 mil eura
AW 139 – 18 mil eura
Neto cijene bez poreza od prije 2 godine sa natječaja MUP-a RH, uključena elektro-optika te potrebna SAR i Medevac oprema obuka i rezerni dijelovi za 2 godine korištenja, H-215 je vjerojatno skuplji dok su AW169 ili Bell 429 jeftiniji, no cijene su od prije 2 godine tako da takav paket danas vjerojatno košta više… 3 nova srednja zapadna helikoptera sa adekvatnom opremom za nadzor granice i SAR danas bez 50 mil eura teško da se mogu naći… vjerojatno bi najbolje prošli sa AW 169, kako po pitanju financija tako i sa unifikacijom održavanja i obuke…
Sahin
Интересно ми е на крајов болдираново, дека е мал интересот кај младите и постои недостаток на воздухопловен кадар. Јас никаде немам видено оглас за пилоти, инженери и техничари ниту во АРМ ниту во МВР. Ако бараат воопшто преку јавни огласи треба истите и да се достапни.
Srbofil
Jako su kul retro seme. Bell 212 je prava masina!
Tihi
Agusta-Bell AB.212 je cist Bell 212.
SFRJ je imala 7 Agusta-Bell AB.212 i jedan Bell 212.
Živojin Banković
Tihi
YU-HBP jесте произведен у Белу, али је склопљен у Агусти.