Pre oko tri meseca u 101. lovačku avijacijsku eskadrilu ’’Vitezovi’’, 204. vazduhoplovne brigade na aerodromu Batajnica sa remonta je iz Vazduhoplovnog zavoda ’’Moma Stanojlović’’ stigao jedan po mnogo čemu interesantan avion.
Dvosed MiG-21UM sa evidencijskim brojem 16185 pridružio se, nakon veoma dugog remonta koji je trajao oko pet godina, preostalim NL-16 koji su danas u aktivnoj upotrebi.
Tako će u narednom periodu RV i PVO za obuku i trenažu koristiti tri aviona MiG-21UM koji će u nedostatku dovoljnog broja lovačkih aviona morati da se upotrebljavaju i za potrebe dežurnog para lovaca u okviru sistema protivvazduhoplovne odbrane.

U tu svrhu na MiG-21UM su integrisane i infracrveno samonavođene rakete vazduh-vazduh R-60MK.
Avion 16185 izašao je sa remonta u novoj zanimljivoj šemi farbanja koja je očigledno urađena po uzoru na onu koja se nalazi na lovcima MiG-29 (L i NL-18). Pored svetlo sive boje na delovima trupa i krila prisutna je i tamno siva.

Tu je i evidencijski broj na prednjem delu trupa nanesen istim fontom takođe kao na 29-tkama. Rondele su tzv. low-wiz a zastava na repu istog oblika ali nešto većih dimenzija nego na L i NL-18.
RV i PVO bivše Jugoslavije nabavilo je u periodu 1977. do 1982. 24 aviona MiG-21UM dok je još jedan, upravo ovaj primerak stigao četiri godine kasnije. 16185 je proizveden 1. decembra 1986, u JRV je uveden 26.12. iste godine i predstavlja najmlađi MiG-21 koji je nabavljen za potrebe JNA.
Dragan
Zaista lepa 21-ca. Recite mi koliko ce ova preostala 3 UM- a biti u upotrebi u RV? Koliko posle remonta mogu biti operativni ? I sta sve podrazumeva remont ?
MrX
Biće u operativnoj upotrebi do 2021.godine…a remont, kao remont
( ne modernizacija)…ugradnja delova kojima je u magacinu istekao vek upotrebe, ali su uz dodatne preglede produženi rokovi, remont motora, farbanje…sve u svemu nije loše sa novcem koji je odvojen za tu namenu, s obzirom da je ideja bila da se uposli domaća industrija, tj.VZ MoSt…kol’ko para tol’ko i muzike!
A da je lep, lep je…i vizuelno i za letenje! Kamo sreće da je više 21-ca remontovano…
Northrop Grumman
Voleo bih da NASA zemlja nabavi avione Chengdu J-10 koji bi kao visenamenski lovci bili idealna zamena za migove I orlove
dragon
J10B znaci modernizovana verzija sa PESA radarom je idealan za nas i kosta 25 miliona kao najjeftinija verzija MIG29m.
Kinezi imaju i dobre PVO sisteme, kopije S300, buk , tor.
Ja ne znam zasto ne kupujemo nesto od njih , moderno oruzje i relativno jeftino.
Northrop Grumman
Sve dokle budemo imali strucnjake koji biraju migove tesko da CE nase rv videti bolje dane
126LAE-Delta
Ima samo jedan mali problem oko tog aviona. Dugacka lista cekanja. Ni Pakistan ga jos nije dobio.
Northrop Grumman
Pakistan ga nije ni narucio vec su se opredelili za JF-17 koji ce takodje biti prodat Sri Lanki
126LAE-Delta
@Northrop Grumman
Nije ni narucio? Hm, to je malo zacudjujuce, jer je upravo Pakistan pomogao Kini oko razvoja J-10A(izvor iz 2007. http://www.spacewar.com/reports/China_Eyes_J-10A_Sale_To_Iran_999.html). S druge strane JF-17 je kinesko-pakistanski projekat, pa mozda nema mesta tom cudjenju.
resurs
Remont trajao 5 godina????
Čoveče, pa isteklo je više od pola resursa na početku ugrađenih delova za vreme trajanja remonta.
:)
lordsirgiga
A kakve to veze ima kada su delovi koji su ugradjivani u njega vec bili van isteka resursa pa sredjivani.
Nemogu da razumem nasu vojsku ima magacine sa opremom Jos iz SFRJ i jos uvek neznaju sta sve imaju.
Jeste lep cica, ovako bi trebali svi da budu farbani, a ne sa svapskim cuftama
Tole
U pravu si, mene interesuje šta su radili PET godina i kako se neko ne crveni! Koliko bi im bilo vremena potrebno da odrade remont pet vazduhoplova? Da li treba staviti znak = za večnost?
Voleo bih kada bi neko od znalaca ili uredništvo T6 kao posebnu temu objektivno predoči zašto je to tako, šta su objektivni-tehnološki, a šta subjektivni-ljudski razlozi za ovako tužno stanje.
Kako i zašto je moguće da smo mogli raditi remont iračkih MIG 23, a sada ne možemo svoje MIG 21 bis već samo UM? Oprema iz bivših republika je kod nas.
Koje poslove za remont mogu da rade zavodi iz Srpske i zašto nema saradnje sa njima?
Ja ne znam, ali neko ovde zna, i ne bi bilo loše da nam kaže zašto se u avijaciji raspadamo na proste faktore?
Pozdrav za sve koji su razumeli da je ovaj post dobronameran ali i pun gorčine koji nam donosi deo našeg “pusto tursko“ mentaliteta.
milan stevanović
Samo par reči, Moma se „dogovara “ sa VS oko remonta jer je to vojnodohodovna ustanova, civili rade- oficiri na rukovodećim mestima, i još nešto ,avion je ušao u Momu pre bombardovanja i demontiran, ako me sećanje služi, a šta je bilo posle svi vrlo dobro znamo, sreća je da se vz Moma Stanojlović nije ugasio zbog politike koja je vođena od 2000 . god. pa do danas.
Stefan
Svakako da bi poneo titulu najlepšeg MIG-a 21 na Batajničkom aerodromu…
Šteta što nije u digitalnoj šemi farbanja.
Radovanović
Šteta što nije sa digitalnim kokpitom
Hm?
Sto ruski avioni (i heliji) izgledaju izubijano ko bascarsijski kazani a zapadni glatki ko staklo? Bez obzira na „krstenicu“. Pod zapadne mislim i na USA i zapad Evrope.
Northrop Grumman
Zato sto se Migovi sklapaju rucno od polovnih delova dok zapadni proizvodjaci sve to rade mnogo finije I kvalitetnije…od ruskih jedino Suhoj zasluzuje postovanje
resurs
Pa pogledaj sliku prostorije gde se vrši remont koja više podseća na kovačku radionicu sa razbacanim delovim po gomilama i sve će ti biti jasno
Hm?
@Northrop Grumman Mislio sam u globalu a ne na ove konkretno. I tzv MiG29M2 sa Bataje izgledao za nijansu bolje. On je vec imao neke „valovite“ predele. A mislim da sam slicne pojave video i na Su34,slike iz Latakije. Gledao neke fotografije visoke rezolucije,zumiras i vidis srafove a kamoli vece detalje.
radovanović
Poštovani Hm i Northrop grubi dizajn Ruskih aviona datira iz vremena drugog svetskog rata sama filozofija ruskih inžinjera zasnovana je na tome da ti u ratu netreba lep avion već onaj koji može lako da se popravi zakrpi i vrati u letno stanje , remont faktički možeš da uradiš na samom aerodrumu jer krila i sekcije trupa sa jednog aviona brzo možeš da ugradiš na drugi to su iskustva koja su oni stekli u ratu kada im je država bila napadnuta i kada nije bilo vremena za estetiku, no i pored svega navedenog oni su pravili sjajne avione koji su uvek bili u svetskom vrhu setimo se samo kakva tehnološka rešenja su izvršena na F-22 da bi on konačno mogao da uradi kobru manevar koji je standardan na ruskim avionima još od osamdesetih što je zasluga inžinjera koji su osmislili takav zmaj aviona .Pronadjite na nekom sajtu interviju američkog generala posle vojne vežbe sa Indijskim RVom koje je letelo na SU-30MKI pa ćete čuti komentar posle kojeg bi mogli da zanemarite valovitost i šrafove koji se vide
Northrop Grumman
SSSR je sve do 70-tih proizvodio izvanredne lovacke aviona ali MIG-29 nikada nije ispunjavao zahteve, dok s druge strane Su-30 je verovatno najbolji visenamenski avion Na trzistu, Su-35 je avion za vazdusnu prevlast poput F-15…nama je potreban visenamenski avion poput J-10,F-16 ili Su-30
126LAE-Delta
@Northrop Grumman
Koje zahteve je trebalo da ispuni MiG-29? I Su-27 i MiG-29 su nastali na osnovu programa perspektivnog frontovskog lovca(перспективный фронтовой истребитель), s tim sto je Su-27 bio teski PFI, a MiG-29 njegova laksa dopuna, kao F-15 i F-16 kod SAD.
radovanović
Pa mig-29 je u osnovi presretač i trebao je biti rasporedjen blizu granice radi brzog reagovanja, e sad ima relativno mali dolet mada je to presretač pa mu to i nije neka mana jeri nije projektovan za duge letove doduše i radar sa prvih verzija je možda imao manji domet nego ovi na F-15 ili F-16 , mislim da je njegov najveći hendikep raspad SSSR jer se Rusko RV okrenulo razvoju Suhoja koji su trebali da budu glavni izvozni aduti u vremenu krize dok se mig-29 kretao ka svojim modifikovanim verzijama i pukom preživljavanju kompanije kroz remonte migova koje su imale pojedine države u svom naoružanju iz Suhoja su izlazili potpuno novi tipovi aviona SU-30,SU-34,Su-35 ,T-50 itd jer jednostavno oni bi svojom prodajom doneli više novca državi, ali sačekajmo možda će Mig-35 to sve ispraviti i vratiti MiG gde mu je i mesto
Northrop Grumman
F-16 nosi osam tona naoruzanja I izvodi napade Na kopnene polozwje dok mig-29 nosi svega cetiri tone I nije precizan za napade is vazduha vec je namenjen kao lovac presretac poput Mirage 2000
Динарац
Једно питање за зналце. Шта је са ирачким миговима? Да ли би имало смисла њих вадити из магацина, ремонтовати их и користити их неко време до набавке нових авиона? Претпостављам да Ирачани нису претерано заинтересовани за њих и да би се ту лако договорили око употребе њихових мигуша у нашем ваздухопловству.
radovanović
Mislim da su još uvek kod nas jer je irak digao ruke od njih zbog zastarelosti a i valjda će nabaviti avione od amera a što se nas tiče nama se neisplati ni ove naše da remontujemo a kamoli ove koji su trebali da se remontuju još 1991 u Zagrebu . Te migove je uz još neku tehniku koja je trebala da se remontuje u nekim evropskim zemljama Irak tražio da pregleda i eventualno vrati medjutim odustali su od toga a naš tadašnji ministar odbrane Šutanovac je jedva dočekao Iračku delegaciju koju je vodio po Batajnici ,Pančevačkoj kasarni i još nekim magacinima gde su bili ovi avioni i valjda usput pokušavao da im uvali još koju Lastu . Prijatelju netreba od babe praviti devojku to su uvideli i u Iraku valjda će se to i kod nas desiti uskoro ako ne onda će biti još članaka na temu koji je avion lepše ofarban Mig , Orao ili Mig-29 a svi oni bi trebali u zasluženu penziju
Northrop Grumman
Malo ih je ostalo a ostatak je izbacen Na otpad
Dead1
MiG-21UM ljepi? To je smijesno. Mig-21UM je ruzan cak naspram drugim verzijama MiG-21, a kamoli naspram drugih aviona.
126LAE-Delta
Hehe, mislilo se na semu bojenja, Dead1. A ako hoces da govorimo o rugobama, A-37 Dragonfly sa punim naoruzanjem (http://www.combataircraft.com/aircraft/TA37_vl.jpg) je bio pravi primer ruznog aviona.
Pavle
@126LAE-Delta
Taj avioncic je ‘samo’ maksimalno funkcionalno iskoriscen, a po istom je nedostizan bilo kom avionu koje je ‘iskovan’ na ovim prostorima.
(https://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_A-37_Dragonfly#/media/File:Uruguayan_Air_Force_Cessna_OA-37B_Dragonfly_(318E)_Lofting.jpg)
126LAE-Delta
@Pavle
Iako bih se slozio sa tvojim komentarom, moram da ti kazem da si promasio temu jer ne govorimo o sposobnostima, vec o izgledu. A-37 jeste maksimalno funkcionalno iskoriscen, ali prema Gunston-ovj enciklopediji taj avion sa svim naoruzanjem je imao „gotovo groteskan izgled“.
Pavle
pa dobro, ako je umetnicki dojam presudan svrsi aviona…a i tema je a’la serija supruge fudbalera ili ocajne domacice
Krsto Dj.
Postovani,predlazem temu nevezanu za ovu…mozda donekle…
Voleo bih takodje da napisete nesto o čoveku,već koju godinu pokojnom….koji je migušu 21 voleo vise od svega…a i sam je imao u imenu tu oznaku…B.I.S !!!
Starije kolege će se mozda prisetiti mnogo toga u vezi sa ‘Mačorčinom'(borbeno ime),a javnost ga je upoznala preletanjem te tada najskuplje JNA 21ce na Batajnicu…pocetkom rata…izvidjackog aviona bez naoruzanja(osim topova),sto je bio poduhvat vredan pomena,znajuci da je otpisan a da ga hrvati cekaju sa svim raspolozivim sredstvima…
Posedujem informacije detaljne oko planiranja leta itd…i kako je let izgledao…sve!!!
Nisam iz struke…samo sam bio prijatelj i druzio se zadnjih godina zivota intezivno sa Slavkom Baricem,tako da se vrlo dobro secam njegovih prica iz ‘Domovine’…i manevara od 1973,i dobijanja ordenja od Tileta …kad su Zabari krenuli na Yugu(kriza),on komandant (vodja)dezurne parice i eskadrile…pa…..do Libije,osposobljavanje i obuka celog Lib vazduhoplovstva..a onda i u YU opitnim centrima u kojima je radio toliko godina!!!
Mislim da ima puno lepih tema vrlo interesantnih…
Na usluzi uz obostrano zadovoljstvo sam Vam…jer mislim da zasluzuje pomena…i kao test pilot a i kao vrsni pilot…dokazani rodoljub(srbski?)…i u ovom poslednjem bombardovanju…
Vp Krle
Serb
Pade 16185… :(