BEG airport status
[EKSKLUZIVNO] „Orao 2.0“ izbliza Predlog moguće modernizacije "Orao 2.0" / Foto: Petar Vojinović

[EKSKLUZIVNO] „Orao 2.0“ izbliza

Predstavljanje predloga moguće modernizacije jurišnika „Orao“ prilikom otvaranja novog hangara na vojnom aerodromu „Batajnica“ naišlo je na priličnu buru u stručnoj i zainteresovanoj javnosti.

Da li je moguće modernizovati ovaj tehnički i tehnološki zastareo avion; da li je isplativo još jednom produžiti mu resurs; da li je letelica kao takva perspektivna imajući u obzir da RV i PVO Vojske Srbije trenutno poseduje četiri primerka koja su u resursu i dva koja su trenutno na remontu; ima li smisla da pored upotrebe prikazanih hibridnih vođenih ubojnih sredstava on obavlja i dodatnu „air policing“ ulogu?

U poslednjih desetak dana bilo je dosta komentara o ovom projektu kako na forumima tako i na našem portalu. Većina njih bila je po svojoj prirodi izrazito negativna ali i bazirana na vrlo ograničenim verbalnim i vizuelnim informacijama. Izjave date na događaju organizovanom pre svega za opšte medije i promociju pred izbore nikako ne mogu ilustrovati i bliže objasniti plan, nameru i željene segmente razvoja ovog demonstratora.

Izbliza

Tango Six je odmah nakon otvaranja hangara zvanično od Ministarstva odbrane zatražio priliku da čuje i drugu stranu, idejne kreatore ovog budućeg projekta bez čije je detaljnije priče svaka ozbiljnija analiza nemoguća.

Ministarstvo je u rekordnom roku pozitivno odgovorilo našoj redakciji i juče smo bili prvi medij u državi koji je imao priliku da popriča sa idejnim tvorcima i izbliza snimi demonstrator.

Prednja kabina. Integrator avionike i serijski proizvođač budućeg kompletnog rešenja je "Teleoptik" / Foto: Petar Vojinović
Prednja kabina. Integrator avionike i serijski proizvođač budućeg kompletnog rešenja je „Teleoptik“ / Foto: Petar Vojinović

Kako je za naš portal rekao pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr. Nenad Miloradović, „Orao 2.0“ neće biti višenamenski avion (air policing neće biti njegova posebna uloga). On je više puta nedvosmisleno naglasio da je u pitanju predlog moguće modernizacije, da se dosta stvari analizira i da će se tek nakon tih analiza, ali i razgovora sa RV i PVO, definisati kojim će pravcom ići „Orao 2.0“ – ime koje mu se svidelo i koje je nezvanično prihvaćeno jer zvanična dezignacija trenutno ne postoji.

Zadnja kabina / Foto: Petar Vojinović
Zadnja kabina / Foto: Petar Vojinović

Miloradović je potvrdio da se razmišlja o dodatnom produženju resursa, da se motori (na neki način) mogu unaprediti ali detaljnije nije želeo o tome da priča u ovom trenutku kao ni o hibridima ubojnih sredstava koji se trenutno nalaze na podvesnim tačkama.

Detaljnije obrazloženje i motivaciju iza predloženog projekta pogledajte u našoj video reportaži. Pomoćnik ministra nam je odgovorio na većinu pitanja koja su se mogla naći u raznim komentarima ovih dana a dobili smo i detaljnu demonstraciju koncepta modernizacije avionike i instrumenata u obe kabine:
 

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Mi

Intervju se svodi na: „Hteo bih da kažem ali ne znam šta…“

Odgovori
Me

Ma nema potrebe da se govori o naoruzanju koje je okaceno :)

Odgovori
Mi

Sve je ovo tako uzaludna prica.
Nismo u stanju da kupimo eskadrilu polovnih lovackih aviona a ne da mi nesto modernizujemo??!!Nesto sto ni Sfrj nije mogla. Orla koji je svoj vek zavrsio odavno.

Odgovori
M'

SFRJ je bila imitacija drzave,zato je sve sto su radili takodje bila nedopravljena imitacija. J22 nikada nije ni prisao blizu avionu na cijem je prakticno „blue printu“ nastao. Taj avion je u dalekoj proslosti,a mi reanimiramo nas vestackim disanjem. Na stranu stvar da nama avijacija ovog tipa vise i nikada nece biti potrebna. Stoga Orao 2.0 = bacanje para. A Mikeli.. Ako Hrvati nisu bili u stanju i bez problema kupiti eskadrilu polovnih aviona (vidimo do cega je doslo) Sto bi onda Srbija,objektivno gledano,bila? Matematika ne laze.

Bj

@M’da…Vi bas znate da nam jurisna avijacija vise nikada nece biti potrebna? Na Balkanu se kroz istoriju jedno zna…a to je da se nista ne zna. Uzimajuci u obzir stanje u Evropi i svetu,i pojavu globalnog terorizma,ne bih se ja olako nicega odricao,pa ni Orla.Iskreno bih voleo da bude nesto od ove modernizacije Orla,ali tesko…

Pe

SFRJ se nije zurilo…ali su prve studije modernizacije iz 90tih….inace 91je Cajavec uradio prvi HUD za novi NNS koji je bio ocijenjen kao jedan od top u evropi..predstavljen na sajmu u Dubai-u iste godine…a primarno je bio namijenjen za modernizaciju Orla.

Dr

Ako stave treci motor mozda i bude nesto od njega. Od babe devojka nikad. Zaludna prica.

Odgovori
ta

Kao sto od babe ne mozes da nacinis devojku, tako od nekog ko samo uci sa neta nema ni inzenjera.

vl

Cirkys…

Odgovori
vl

Treba kupiti nove Jak-130 i resiti problem na bar 30 godina…on moze da sluzi i kao trenazni, jurisni i donekle za zastitu neba…sve ovo su gluposti , kakvi migovi, orlovi…ovo samo sluzi u svrhu predizorne kampanje….

Odgovori
Om

Yak je preskup za ono sto nudi…Za duplo vise novca se moze uzeti Su-30 koji je bar 5 puta korisniji avion.

Pe

Djeluje perspektivno i za respekt….Samo da se odrzi visoka dinamika radova!

Odgovori
mi

Jel’ a sto su ovi srafovi na 21:10 odsrafljeni?I hoce li to da poleti i baci koji LGB na poligon?

Odgovori
dk

i da, razvoj ce da treje i da trejeeee. demonstrator bi mogao da ima oznaku „i16“ ili „a24“ i to bi bilo jedino realno nakon ispricane ove bajke

Odgovori
Dr

Ne vredi. Hejteri hejtuju. Sem istresanja frustracija, ja kos nisam cuo neku smislenu kontraargumentaciju davanju sanse domacoj pamti i uposljavanju domace industrije. Pogotovo kad se uzme u obzir finansijsko stanje, da je kupovanje novog u narednih 10 godina nemoguca misija. Cak i da imamo kes na gomili, slotovi za jaka bi bili slobodni ko zna kada. Na jednog Srbina koji pokusa nesto da uradi, dodje 10 teoreticara, 50 kriticara i 100 hejtera.

Odgovori
Sl

Bravo! Na stranu predizborna kampanja i trenutne mogucnosti ali uvek treba dati prednost domacoj industriji! I onako i da imam para da kupimo nesto novo to sigurno ne bi bilo nesto naj modernije. I za Lastu smo pricali nista od toga…a ono ode u Irak!

go

Ovaj covek prica razumno i razumljivo. Dakle, daje se zakljuciti da stvar nije u rukama nekih i nekakvih mitomana. Sta nam drugo preostaje sem da se strpimo dok ne vidimo sta ce biti od svega. Vidi se da rade ni iz cega, a opet i da imaju od cega da pocnu. Ocajnicki moram da verujem da su rodoljubi i da daju sve od sebe da se stvari pomaknu iz mesta. U vremenu kad svako dete ima jaci kompjuter nego sto je imala SFRJ u doba konstruisanja NA i kad sklopova za avione ima relativno svugde da se kupi za ne tako velike pare, mozda nesto i bude na kraju.
Ne znam. Nisam pametan. Novo je novo ali je nase – nase.

Odgovori
Ni

Dragi ljudi. ovo je vređanje zdrave pameti svakoga ko iole ozbiljnije prati i poznaje vazduhoplovstvo. Prefarbati NJ- 22 koji se nije 15 godina odlepio sa zemlje, nakačiti „vođena sredstva“ koja nikada nisu ni prišla TOC-u, bukvalno kopirati ceo kokpit nikada zaživelog turboelisnog Kobca sa nikada zaživelom podvesnom optoelektrikom dan-noć je balago rečeno tuga i jad. Uz svo poštovanje, kako se tapkanje u mestu i prodavanje magle može zvati bilo kakvim razvojem !? Kamo sreće da je ozbiljne države da sa JAK-130 postepeno unificiramo flotu i napokon govorimo o realnom a ne virtuelnom RV i PVO Srbije.

Odgovori
ta

Sve si rekao u komentaru, a iz njega se vidi da se naukom, istrazivanjem i razvojem nikada nisi bavio, a usudjujes se da vredjas i ponizavas one koji mnogo vise od tebe poznaju materiju. Pozdrav.

ra

Apsolutno tačno uglavili kokpit sa kobca koji je bio 2012 na aeromitingu pa i ona termovizija ispod trupa je sa pomenutog aviona

2d

Svako nešto kaže, a da li misli neznam. Samo je sigurno da zato imamo ovoliko stranaka. Bez pameti i rada ne vredi pričati.

Odgovori
Р

Колико песимизма, малодушности и злурадости. Ми кад нешто пљујемо, онда баш пљујемо… а све стручњаци опште праксе.
Ако би се овом (или сличном) модернизацијом, за неке разумне паре, успјела скрпити ескадрила која би летјела још десетак година, зашто то не урадити? Наравно, прије свега, треба све добро одвагати. Али опет, зашто да не? Орао јесте технолошки застарио али би се овим предложеним захватом тај технолошки јаз донекле премостио. Наравно, опет кажем, све је питање исплативости али је ипак боље радити нешто него не радити ништа и само кукати, зановјетати и тражити длаку у јајету.

Odgovori
Dr

ko je hteo nesto da cuje izmedju redova imao je dosta toga da cuje u pravu je gospodin koji je pomenuo Hejtere Jer oni manji bi da kupe JAK ovi definitivni Hejteri bi najradije da kupe F-16 ili“bar“ Eurofighter „Tyfoon“ pa da bace milijardu evrica sano na Letelice bez obuke i novih Hangara koji moraju da budu klimatizovani Auatrijanci su na 1 Milijardu Evra dali jos dve za logiatiku i obuku .
Sasvim je liogicno da se svi podaci ne iznose na videlo ali je zanimljiva stvar u tome sto je spomenuto da je nasa namenska savladala proizvodnju glave za Navodjenje i jos nekoliko drugih podsistema to implicira da ce za nekih 10 Godina privreda biti spremna na neki novi „projekat“ NA. Jos nesto je mene kao pazljivog slusaoca iznenadilo i to da je Teleoptik sposoban da „napravi“ i integrise Avioniku i Nisansko Napadnu Elekteoniku nadjite mi nekoga od Ankare preko Bg do Beca ko to jos moze !. Ako sam do sada i sumnjao u neke Kvalitete nase Namenske sad bi kao covek morao da se izvinem zbog toga i da priznam da sam pogresio jer VOC i Teleoptik i jos mnoge druge firme ocito imaju kapacitet da naprave dobru stvar.

Odgovori
Ur

U potpunosti se slažem hejteri nek voze svoje mashine u fsx-u ako uopšte umeju ,a orao 2x je statična laboratorija i demonstrator koji nikad ne mora da poleti al, bar cool izgleda i ako još i radi svaka čast i podrška , a pristup je ok i jedino trenutno moguć. Novi višenamenski avion Srbija teško da će nabaviti od bilo koje strane sveta u ovom trenutku sve i da ima pare , to je tako i gotovo. Ubuduće za 10 ak godina ko zna.
Hejteri zaboravljate da je milosrdni anđeo 1999 uništio sve najvrednije što smo imali, zato svaki pokušaj treba pozdraviti.

ej

prijatelju, verujem da nemas direktne veze sa avijacijom . jedno su zelje….., orao i laserski vodjenja bomba?van svake pameti, orao koji leti nisko da ne bi bio oboren ko kruska- ucestvovao u svim ratovima od 91 na ovamo i u praksi pokazao da je dobar avion ali ako leti nisko.drugacije zavrsio je karijeru . nasao se neko pametan da ga „okiti „sa naoruzanjem koje mu je bespotrebno, i da prodaje maglu. primer za laike , uzmes juga i ubacis motor od nekog dobrog auta , malo sminke , skrcas silne pare ali imas juga i dalje.ovako igrale se delije….

Pa

najgrlatiji je, naravno, soj ‘strucnjaka’ cija se rec ne ceni nigde. ako mogu da te pokopam jer ne umem ja cu da te pokopam, itd….ej pa procitajte ko su i odakle su licnosti koju su nam naneli najvise zla. pocnite od adrese zavoda djuro djakovic u hrvatskoj. i sve se vrti u krug, ‘ja sam frustriran pa cu da pljujem do besvesti po bilo kome’. gde ste krenuli?

О

Једна стара пословица каже пут до пакла поплочан је добрим намјерама. Свакако не треба сумњати да ови људи што седе у кабини нису стручни па чак и овај човјек што ово прича да није искрен, добронамјеран и оптимистичан. Основно питање је да ли је ово реално изводљиво, а не да ли је потребно. Свакако да нам требају авиони. Жалосно је да оно што господин зове флота данас у пракси преставља занемарљив односно смјешан број авиона и хеликоптера који лете. То није никаква снага одвраћања и ценим да сви који то треба да знају, а богами они који не треба су упознати са тим. А зашто је то тако и да ли је то реално. Јер није авијација само авион него и све остало. Било би добро да имамо барем нешто више оваквих авиона и хеликоптера какви јесу (немодернизовани) само у летном стању да пилоти лете и зараде своје летачке полу оброке и остану у било каквој тренажи. Да потпоручници који су завршили академију што би се рекло нагрувају налет а не да дочекају чин мајора са 300 сати налета.То је зато што исти тај човек који обавља високу и одговорну дужност у министарству одбране није у стању да омогући и да те назови флоте авиона и хеликоптера који још могу да лете остану овакве какве јесу на небу. Зато што МО Управа за одбрамбене технологије није у могућности да у складу са надлежностима уради оно што им је прописано, а то је да планира и организује одржавање. То преведено значи да читав тај сегмент управних органа није у стању да иоле шта ремонтује јер немају паре, или не знају где су. А било би потребно када већ у причу уводе превенцију криза, процне окружења светске и регионалне изазове да широј јавности која има право да зна, јер су то наше паре из пореза каже зашто је то тако. То су неумитне чињенице које се могу исказати бројкама и које представљају количине новца којима се не могу одржавати средства бившег ПКБ (из оних „лоших времена“) а камо ли одржавати авијација. Све власти од почетка 90 тих година незаустављиво уништавају индистрију (на коју се господин позива) науку и друге стратешке гране. Пробајте да набројите који су све капацитети намјенске индустрије постојали и шта су могли да раде и докле су ту индустрију догурали разноразним процесима приватизација реструктуирања и сл. Да би ремонтни завод могао да нешто ремонтује потребна му је или домаћа намјенска индустрија, или бунар пун новца да купи све што треба углавном на иностраном тржишту. Пошто је од све намјенске индустрије за потребе ваздухопловства изгледа остала само Прва петољетка (и она у проблематичном стању) ко да подржи ремонт ако не дају паре. Онда се поставља питање па одакле нам новац за модернизацију било чега. Лепо је и позитвно да се инжињери из ВТИ играју са модернизацијама то им је и посао само нека наставе. И на крају, поседује МО и ВС ваздухопловце инжињере докторе и магистре наука чак и на одговорним дужностима, као што је нпр директор ВТИ. Било би занимљиво чути шта они кажу ако смију.

Odgovori
Mr

Respect…povlačim komentar o er polisingu G sloju… on ne treba ni da poleti…ima kameru za svadbe, instaliran Ozi explorer i multimediju…može da snima za ličnu kartu…ponudite ga policiji…ne bi me ni iznenadilo, s obzirom na trenutni odnos Policija – Vojska, da SAJ zaduži Orla i slika za lične karte ili snima mitinge vladajuće garniture…
S obzirom da su mu rakete smanjile brzinu za 100km/h, cenim da su mu ovi silni displeji, svojom težinom, pomogli da poleti do 10.000 metara…iz nekoliko pokušaja… :)

Odgovori
De

HOTAS- Truthmaster Warthog ? Isti takav koristim kuci za simulacije letenja. Inace kopija palice i gasa sa A10C.
Ovi na HAT za trim postavili TDC designator, amateri.

Odgovori
ta

Rekoh ja da su najveci oponenti ljudi sa zavidnim stazom u igranju pc igrica, simulacija… koji su svo znanje stekli na jednom eventualno dva foruma.

Pa

@talog
Ne preteruj, rekao je kuci za simulacije letenja, mozda covek profesionalno leti inace kad nije kuci, ili po svadbama snima pa zna…

А

Мислим да је лакше било да оптику са Орла и ракете приказане са Пегаза пребаце/интегришу на Газеле има их више него Орлова а реално и оне су за ПО борбу застареле. Ово на Орлу је поприлично недовршена прича а нема довољно авиона ни да се оправда та модернизација.

Odgovori
mi

Ja ne mogu da verujem da su botovi otkrili i ovo mesto.

Odgovori
Cp

Ni jedan tehnicki, ni vojni, ni politicki papir (mislim na raznorazne preglede odbrane, bele njige i slicno) ne stoji iza ovoga. Samo SDPR.

Odgovori
22

Tačno tako, SDPR i Miloradović naročito.

Ba

Na anketi koju je Tango Six postavio od sveg srca sam glasao „protiv“ koncepta modernizacije ovog aviona.

Ali…Moram da kažem da sam iskreno oduševljen šta je urađeno. Nadam se da su svi komentatori pogledali kompletan video-prilog. Objašnjeno je mnogo, zaista mnogo. Samo trebate da slušate. Projekat G4, je ocjenjen kao prioritetno perspektivan projekat razvoja sa stranim partnerom, a projekat Orao 2.0 je radni demonstrator čija je prevashodna namjena onučavanje našeg tehničkog kadra na razvoju i integraciji sredstava. Ne zna se šta će od ovoga da bude, ali biće nešto na kraju projektnog ciklusa koji se očekuje za 4-10 godina.

Ljudi, svaka čast na ovome šta ste postigli i sa kojim sredstvima. Na rashodovanoj školjci neupotrebljivog jurišnika ste integrisali kompletnu kabinu svojim sredstvima i ljudstvom. U slučaju da ikada dođe do modernizacije G-4 takva stručna baza će uštedjeti državi milione i milione.

Isti iznos se odnosi i na laserski vođene bombe. Ljudi, u bilo kom budućem sukobu gdje se koristi bombarderska avijacija laserski vošena bomba je sredstvo koje je apsolutni „must have“. Mora se imati, u velikim količinama se troši i kupuje. Informišite se koliko je po komadu neka od NATO varijanti. Mi sada možemo da ih proizvodimo. I prodajemo drugima. Drugima koji su manje mislili o ovome. Cijena koštanja ovog ubojnog sredstva koje baca eskadrila aviona u konfliktu koji se malo duže prolongira za čas prevaziđe cijenu te eskadrile aviona.

To ubojno sredstvo integrisano na i provjereno na testnoj platformi kakva je ova može da bude izrazito uspješan izvozni proizvod namjenske industrije, koji onda može da finansira nešto drugo. Ljudi , sa nečega moramo da ih probamo, testiramo, iskonrolišemo parametre i kao takve ponudimo na tržištu.

Da li je neko oupšte razmišljao o ovome? Ili ni to nije bitno, što nebismo kupili i bombe kad već kupujemo eskadrilu Su-30? Od čega ljudi? Slažem se da bi bilo sjajno okrenuti list i investirati 350 miliona dolara u Jak-130. A šta ako nema toliko para? Zašto čekati dok para ne bude i ne raditi ništa? Koliki je budžet ovih ljudi? Koliko su to potrošili državnih para? Kladim se da je vozni park najmanjeg ministarstva u državi višestruko skuplji. A ovi ljudi su naši. Njima plaćamo plate. Ne idu da rade u Boeing. Ostaju ovdje i od ničega prave nešto.

Kada smo kod toga- mislio sam da je ništa. Samo da su stavili bombu i raketu na nešto što tu ne pripada. Ljudi- ovo je na pola završena integracija. Njih djeli milion evra od tri prototipa i testova.
Još jednu stvar da primjetim. Neko je rekao da je optika sa opitnog „Kobca“? Ok. I šta sada? Trebali su da je bace, a za ovo da kupe drugu? Zašto? Dobra je. Ovo je laboratorijska vježba za školovanje personala, neko je ovo planirao, i sproveo. Mislio sam da u posljednjoj deceniji nije urađeno ništa.

Svaka čast ljudi, samo radite sa tim šta imate, na dobrom ste putu. Ako isksne kredit za novu eskadrilu lovaca- sjajno. Do tada- radite kako treba i ne osvrćite se na komentare van kruga svoje struke.

Odgovori
Po

Mlate ljudi samo mlate, nema se argumenata, pa udri, Orao ispade nesto najgore a dobar deo onih koji sada hejtuju kada vide slicicu orla u letu svi hepi i ushiceni…

Pa ako nema remonta ili je spor gde je problem? Nedostatak radne sange, nedostatak delova ili nedostatak opreme, sve je resivo ali treba neko da resi problem umesto sto pljuje po njemu, pretpostavljam da im zapinje oko delova pre svega, pa je otuda i remont dugacak po par godina. Mozda su porucili delove a ne placaju pa i otuda moze da bude kasnjenje. Medjutim sve to nije pokazatelj moguce sposobnosti onih koji remontuju tj. aviomehanicara u zavodu vec pre svega nesposobnosti onih koji treba da drese kesu da se taj posao zavrsi i da nadju odgovarajuca resenja.

U cemu je problem sto se koristi optika i delom NNS koji je razvijan i za Kobac i to tamo neke 2011? Optika dometa do 5km, kada se povezuje za koriscenje sa sredstvima koja su dometa do oko 3km(Top 23mm, NRZ 57mm i S-8 80mm, nevodjene bombe) ima problem u cemu?

Navodjene rakete veceg dometa koje koriste recimo TV tragac na glavi imaju svoj sistem navodjenja koji je potrebno samo uvezati sa avionikom u kabini i sa koga ce se pruzeti slika potrebna za zakljucavanje i navodjenje na cilj.

Dodavanjem dodatnog kontejenra sa recimo FLIR kamerama veceg dometa moze se ako ima potrebe dobiti i veci dometi.

Dalje odakle se ocekuje bilo kakav razvoj domace avio industrije ako se ne sprovode razni programi bilo da su eksperimentalni, razvojni, prototipski ili serijski???

Sve ovo sto se radi u trenutku dok drzava 20 godina glumi skrticu prema celoj vojnoj industriji a koja nakon IT-a donosi najvise para u pogledu dobiti od svih industrija koje nisu vezane za resurse i primer je kako se moze praviti novac….

Para ima, izvestaji Drzavne revizorske komisije pokazuju na manjem uzorku(ne mogu sve da prekontrolisu a i pitanje je koliko sve detaljno kontrolsu – na) da se svake godine oko milijada eura utrosi nenamenski li ne prikaze utrosak ili tome slicno…Druga je stvar gde se usmeravaju sredstva. Ne treba zaboraviti i razne politicke industrijske projekte poput FIAT, JAT-a-AIr Serbia, Zelezare, BG na vodi i drugih koji su odvukli ili ce odvuci milione i milijarde eura a koje da su bile utrosne kroz namensku bi bile multiplicirane ovako su cist gubitak…

I sad je neki rad uz mizerna i minimalna ulaganja na Orlu to je trn u oku i jako boli jer su sada izbori a sve ostalo i sve druge ekonomske gluposti nisu bitne?

Pa bolje dignite glas vislje tamo gde je ocigledno osipanje milijardi eura nego ovde gde se na kraju krajeva od strane drzave i ne ulaze direktno neka sredstva vec je sve na nivou mizernog finansijskog eksperimenta od par desetina hiljada eura za kabinu 1 aviona i mozda na kraju malo vise para za rakete ako se zavrse i povezu u sistem da rade zajedno. Za testiranje isapljivanja raketa trebalo bi obracunati cenu proizvodnje konkretne rakete i cenu leta a koje opet bi bilo smesno finansijski u odnosu na mogucu dobit.

I onda jos se na to dovezu „ekonomski“ hejteri koji znaju da obracunaju inflaciju na cene iz 1980 i neke godine i da zakljuce kako je sve to skupo i da se danas nista ne moze i nista ne isplati ali ne znaju pri tom svom obracunu neke osnove ekonomije. Na primer koliki je uticaj tehnologije na proizvodnju i cene od pre 30 godian i danas, na pr. CNC masina koja je nekada kostala 5 miliona danas se moze kupiti za 400.-500.000 eura a pored manje cene ima i 4x puta vecu brzinu obrade od one iz 1980 na primer sto odmah daje veci broj proizvoda u jedinici vremena pa samim time i nizu cenu proizvodnje po satu rada i manju cenu proizvoda…A posebna prica je sto se u kalkulacijama gde dodaju inflaciju ne uzimaju obezvredjenje proizvoda zbog tehnoloskog pomaka i razvoja pa bi po njima CD plejer koji je 1985 godine kostao 2500USD danas sa inflacijom kostao daleko vise a ne 1USD tj. 2500 puta manje…

itd.. Hejtuje se i to je sve sto pojedinci znaju, naravno ima mesta za kritiku ali argumentovanu a ne sta je bilo nekada i to odmah staviti u isti kontekst danasnjice.

Mnogi od njih koji hejtuju su i za Lasta-95 avion tamo 2007 i 2008 sigurno pisali ako su uopste tada imali pristup netu da je nemoguce da ga proizvedemo i slicne gluposti, umesto da ponesto nauce od drugih lakse je laprdati u prazno…

De

Ovaj projekat je „ok“ ideja ako se sve obnovi – ne same par MFD u kabini, nego vec i oprema za vodjene bomba (TV/ laser) i zastitnu opremu (RWR itd).

A da se n zaboravi najvaznija investicija – skolovanje i obuka.

Ne same obuka pilota i tehincara. Tu treba i da se treniraju i opreme kopnene snage tako da mogu da suradjuju s pilotima.

Odgovori
Go

Ovde se vise ne moze procitati normalan komentar neke strucne osobe, sve zatrpano botovima.

Ako je clanak o nasoj vojsci ili nasoj civilnoj avijaciji, sve je divno, ruzicast, samo napred, bravo mi, ua hejteri i pljuvaci. Sve neki likovi ciji je jedini kontakt sa avijacijom kad ih preleti neki avion…

Odgovori
Mi

Aman Srbi, sta vam je…kao da vam neko trazi pare…nema potrebe za hejtovanjem…shvatite ,nema kinte za novo masovno opremanje avijacije prema tome vredi pokusati sve, pa i ako na kraju ne bude nista od ovog projekta opet ima koristi u edukativnom, razvojnom i eksperimentalnom pogledu…ovi tehnicari i inzenjeri ce biti bogatiji za jedno iskustvo…prema tome pustite ljude, dajte im podrsku, neka modernizuju i jedan jedini primerak pa ce biti neki uspeh…

Ne vidim zasto taj jedan orao 2.x ne bi mogao da lansira precizno vodjeno ubojno sredstvo u nekoj pt akciji kao podrska jedinicama KOV na terenu, pa on i sada takav kakav je kostisti istoj nameni bez svega toga…sta gubimo? I dokle vise iluzije o velikim ratovima, medjudrzavnim sukobima u kojima se upotrebljava stotine aviona na obe strane…sada je sve lokalnog karaktera jer zapamtite da i ako dodje do velikog rata mi nebismo imali kapaciteta da izadjemo na kraj ovakvi kakvi smo…dakle, bio bi odlican za precizno delovanje protiv terorizma, konkretno za eliministanje vaznijih ciljeva, komandnih stabova i slicnih meta koje su dobijene kao podaci izvidjackih jedinica na terenu, po principu siguran pogodak…

Da li vidite da nam ovi dusmani iz mmf-a diktiraju budzet i ne daju pare za vojsku, a ovi godinama vrte pricu o air policingu, civilnoj zastiti da na konto civilne zastite kupe par helikoptera i nekoliko lovca jer ta prica moze da prodje nekako u EU krugovimai…prema tome za novog LB- jurisnika (a po svemu sudeci ni za visenameski avion) sigurno nema kinte a ni druge nade osim ove…

Sa druge strane ako je ovo sve prevara u cilju predizborne kampanje kako neki ovde kazu, neka je na cast partiskom tvorcu te ideje, mada ne vidim zasto bi sve to komplikovali s kokpitom kad imaju bolje i lakse preizborne fore, a 95% naroda i nezna i ne interesuje ih sta je orao pa ne bi bili neki poeni…
Braco Srbi ujedinite se…! pozdravljam vas!

Odgovori
De

Prijatno iznenađenje! Masa ljudi ne shvata da ovde nije bitan Orao već tehnologija koja se ispituje. Svideo mi se koncept iako trenutno tehnološki jako skroman ima jednu odličnu karakteristiku on je planiran kao 100% školski i 100% borbeni! Promenom parametara druge kabine umesto nastavnika u njoj imamo obučenog člana posade za rukovanje ubojnim sredstvima. Kad bi država finansijama omogućila da prerade bar jednu letelicu koja je u resursima da bude „leteća laboratorija“ pa da se cela tehnologija temeljno proveri na delu, piloti tokom korišćenja daju neke svoje sugestije u cilju poboljšanja kako softverskog tako i hardverskog dela iste bilo bi extra. Ako bi se sve ispitalo kako „valja i trebuje“ po pravilima struke možda bi G4-MD postao realnost u dogledno vreme!

Odgovori
Ma

Ne znaju ljudi da elektronika na borbenom avionu ili helikopteru čini lavovski deo cene. Ne znaju ni da varijante sa ugradnjom sopstvene opreme umesto fabričke nisu nikakva novina. Zamislite „Yak-130 SR“ ili kako bi se već zvao sa nekim domaćim rešenjem avionike umesto originalnog ruskog koje inače NE BISMO NI DOBILI jer Rusi kao i svi na svetu nisu baš toliko naivni.
Pa šta ako je ovaj sistem razvijan za turbo-prop COIN aviončić kakav je na papiru „Kobac“. Mislite da se to nešto mnogo razilikuje od sličnog sistema na modernom višenamenskom avionu? Ako ova skalamerija u konačnoj verziji može da od stare kante kakva je „Orao“ napravi modernu borbenu mašinu (u smislu naoružanja i opreme, ne performansi) a pritom je još i domaće rešenje to može drastično da pojeftini nabavku novih aviona kao npr. već naveden primer kupovine Yak-a. Šta fali domaćim projektilima i bombama? Nekim malim vojskama je to san snova, daj da se uzme kinta kad već država ne daje dovoljno.

Odgovori
JA

S POŠTOVANJEM

2.0 je varijanta za SEAD/ECR misije, naš GROWLER samo mu nedostaju još neki pasivni ometaci, GROM C (protivradarski) itd. ovo je nešto što nikada do sad nije ni razmatrano u RV i PVO

SAMO NAPRED

Odgovori
Du

„Bolje vrabac u ruci nego golub na grani“ Važno je da se radi na domaćim tehnologijama i po mogućnosti financijskih sredstava.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Drazo1 na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

gola je laz da Slovenija placa air policing .ne placaju ni Balticke zemlje i ne znam zasto se to stalno ponavlja

03. Dec 2024.Pogledaj

KK na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Goran Da li je Pula jos sposobna da radi s lovackom avijacijom? Bas gledam mapu, Zadar je idealan jer je sredisnje rasporedjen, a citao sam i da se planira obnova podzemne avio vojne baze u Splitu (Cetina). Ne znam koliko je velika i koliko aviona moze primiti, a ni i koliko je zapustena. U svakom…

03. Dec 2024.Pogledaj

Sima Kosmos iz dalekog svemira na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Nego zna li neko koliko može jednu državu koštati iznajmljivanje tuđeg vazduhoplovstva za kontrolu vazdušnog prostora? Ima li kakav stručnjak da nam kaže kako to funkcioniše, od čega zavisi, da li se plaća kešom ili u naturi, i koliko uopšte košta? I ima li negde u svetu neki primer da je neko iznajmio tuđe avione…

03. Dec 2024.Pogledaj

Milki na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Brtuala Kakve veze ima civilni zračni promet sa NATO-om ? Lima o čemu ti pričaš ?

03. Dec 2024.Pogledaj

dado na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Konstatacija u ovoj ili onoj rečeničnoj formi da će do početne operativne sposobnosti hrvatske eskadrile naoružane Rafalima dežurstvo preuzeti mađari i Talijani (n x objavljeno na T6 i u tekstu i komentarima) se vuče od potpisivanja (Hr) ugovora za Rafale tako da ne vjerujem da je tu u pitanju neinformiranost, Hr piloti što u Fr…

03. Dec 2024.Pogledaj