Pariz i London su možda najveći sajmovi okupljanja vazduhoplovne industrije, ali ukoliko želite da vidite preterivanje u svakom pogledu, sveopštu dekadenciju pravljenja izobilja u sred ničega dođite u Dubai.
Organizovati ovako veliki trade-show u vreme recesije, rasprodati sva izložbena mesta još pre dve godine (početak turbulencije u globalnoj ekonomiji) i uraditi to dobro, zaista je poduhvat vredan pažnje.
Dobro došli na prvi dan „Dubai Airshow-a 2009“ – trećeg najvećeg airshow-a na svetu. Od danas pa sve do Četvrtka, 890 kompanija iz 47 zemalja predstaviće svoje ponude i tražiti potencijalne mušterije. 130 aviona biće parkirano na stajanci ispred Dubai Airport Expo Centra. Letački program će biti veoma zanimljiv i ekskluzivan. Budući da je u pitanju B2B event, sajam neće biti otvoren za javnost. Karte su mogli kupiti i rezervisati jedino oni koji imaju neke veze sa izlagačima ili mušterijama. Zvuči restriktivno ali očekuje se više od 50.000 ljudi.
Iako je plan bio da se ove godine sajam preseli na novi Al Maktoum Int., potrebni kapaciteti nisu kompletirani i centralna priredba ove vrste na Bliskom Istoku ostala je na svojoj staroj lokaciji. Aerodrom Dubai International je na jednom svom kraju domaćin Airport Expo Centru. Na toj lokaciji je zbog povećanog broja izlagača Emirates ponovo pritekao u pomoć i izgradio treću ogromnu halu „Emirates Hall“.
Statistike su impresivne, značajni kapital je i dalje prisutan i spremno čeka rezultate najavljenog optimizma ka izlazu iz recesije. Rekordne cene nafte od pre skoro godinu i po dana su samo sećanje, ali ništa od onoga što sam do sada video ne govori u prilog toj realnosti.
U Dubai sam stigao pre dva dana i izveštavaću do samog kraja koji je u Četvrtak. Trudiću se da vam na najbolji mogući način prenesem atmosferu i vesti sa ovog zaista ogromnog događaja.
Juče je bio dan rezervisan za generalnu probu letačkog programa i sve se privodilo kraju. Iskoristio sam taj dan za upoznavanje sa lokacijom koja je zaista impresivna po svojim dimenzijama. Četiri sajamske hale (svaka veličine odprilike manje hale Beogradskog sajma) i stajanka koja je po svojoj dužini jednaka Batajničkoj, dok je po dubini znatno šira.
Pored radnika i izlagača koji su užurbano spremali svoje štandove, akreditovanim novinarima je takođe bio dozvoljen pristup. Obezbeđenje je veoma detaljno, pass-ovi se pokazuju skoro na svakom koraku, svi se izuvaju, skidaju kaiševe i ispraznuju sadržaje svoji torbi. Svi, bez izuzetaka.
Press centar (koga je sponzorisao i opremio Boeing) lociran je na samom kraju poslednje hale i veoma je detaljno osmišljen imajući u vidu sve potrebe novinara.
Dan prvi
Za početak „Dubai Airshow-a“ nije slučajno odabrana Nedelja. U Dubaiju je to u stvari prvi radni dan u nedelji i gužve ka Airport Expo Centru su bile ogromne.
Kapije sajma su otvorene u 9 sati a početak letačkog displeja je bio u 14h i trajao je nekih tri sata.
Odbrambena industrija naravno dominira. Svi veći proizvođači su tu. Od borbenih aviona tu su Tajfun, Rafal, F-15E i dve veoma prijatne ekskluzive. F-22 i Kineski Advanced Trainer Hongdu L-15 „Soko“. Nastup F-22 je, naravno, prilično iznenađenje. Posle odluke da se njegova proizvodnja zaustavi na 187 primeraka, eliminisana je šansa za nastavak i održavanje proizvodne linije a samim tim i mogućnost izvoza. To je bio jedan od glavnih razloga zbog kojih F-22 nije bio u Parizu ove godine. Pojavljivanje u Dubaiju je očigledna podrška Amerike ovom događaju, pored statičnog dela na kome su B-1B, C-17, E-8C JSTARS, F/A-18E, E-2D i F-15E. F-22 neće biti lociran na samom aerodromu priredbe već će doletati radi svog displeja iz obližnje vojne baze.
Hongdu L-15 „Falcon“ je možda jedina prava novina u Dubaiju ali i u svetskim okvirima. Prvo međunarodno pojavljivanje Kineskog naprednog trejnera je veoma smišljeno. Kuvajt i Katar su u procesu naručivanja aviona četvrte i/ili pete generacije i ovakav avion će im biti sigurno potreban. Kinezi na to računaju i izašli su na svoj prvi trade-show u nameri da se bore protiv recimo Aermacchija M-346 „Mastera“ koji je isto prisutan na izložbi. Jedna od prvih vesti sa sajma puštena je juče. Potpisana je prva zvanična narudžbina ovog aviona za Italijansko RV.
Italijani su tu i sa C-27J Spartanom i fantastičnim Tricolorima koji su danas zatvorili miting. Njihovih deset aviona je bilo uživanje gledati, ali po mom mišljenju nisu mogli da nadmaše Francuze.
Francuzi su prisutni zaista u punoj snazi. Patrouille De France su zvanično i otvorili letački deo i zaista su impresionirali. Toliki broj figura, koordinacija i možda najmaštovitiji program na svetu zaista ostavlja bez daha. Po meni, rade najbolje „srce sa strelom“ i sve to dok će biti prva akro-grupa čiji je vođa postala žena. Rafal je tu kao jedan od retkih kompletno „nacionalnih“ proizvoda. Thales elektronika, Snecma pogonska grupa i nekoliko domaće razvijenih ubojnih sredstava ne ostavljaju dilemu u snagu Francuske vojne industrije. Industrije kojoj je sada potrebna svaka prilika u konačnom pozicioniranju. U sred borbe za novi Brazilski višenamenski lovac, Rafal je veoma zauzet. Poslednja faza ocenjivanja u toku je i u Indijskom konkursu za novi lovac, dok je Bliski Istok takođe potencijalno mesto prodaje. Ujedinjeni Arapski Emirati, priča se, u intenzivnim su pregovorima sa Dasault-om, dok je i Kuvajt izrazio interesovanje. Zanimljivo je videti da su svi evropski izlagači avione izložili sa kompletnim naoružanjem, ali ne samo na zemlji, već i na svim podvesnim tačkama pa se mogu videti definitivne opcije konfiguracija naoružanja.
EADS bih stavio na mesto posle Francuza. Konačno finaliziranje prodaje Tajfuna Saudijskoj Arabiji je već stara vest. Uprkos tome Eurofajterov „štand” na stajanci je zaista zanimljiv. Svaka podvesna tačka je takođe zauzeta odgovarajućim sredstvom i iako ih nema u kategorijama „u pregovorima“ ili „moguća narudžbina“ predstavili su se u punoj snazi. Tajfun nije leteo na Batajnici i zato sam ga juče na probi gledao sa posebnom pažnjom. Moram primetiti da ni on ni Rafal nisu bili blizu Raptoru sem u buci. Tajfun je definitivno najbučniji lovac pete generacije.
Ujedinjeni Arapski Emirati su tu sa svojim F-16 Block 60. Dodatni „conformal“ rezervoari za gorivo izbliza na zemlji deluju veoma rogobatno i zanimljivo je kako značajnije ne remete osnovnu aerodinamiku aviona. UAE su u procesu zamene svojih 63 Miraža 2000-9 i prva opcija – Rafal, bi mogla da bude njihova za cenu između 6 i 10 milijardi dolara.
Civilni deo vazduhoplovne industrije je takođe prisutan. Boeing i Airbus nisu ovoga puta u nekoj preteranoj borbi u pogledu naručenih aviona. Očekuje se da na tom frontu neće biti spektakularnijih najava. Iako se pričalo o mogućoj novoj narudžbini za A-380.
Prva veća narudžbina je otišla Lion Air-u i u pitanju je 30 ATR-ova.
Preko svojih kontakata u Emiratima uspeo sam da saznam da je pitanje meseca kada će početi da lete za Beograd. Iako se tačan datum nije poznat (rečeno mi je da se takve stvari kod njih drže u najstrožoj tajnosti) priča se da će se to desiti za odprilike tri meseca.
Za kraj ovog kraćeg izveštaja pogledajte malo akcije sa jučerašnje generalne probe i neke slike od ova dva dana.
Pratite Tango Six Blog i očekujte redovni update u formi teksta, slika i video-reportaža.