Srbija ponovo globalno jedinstvena: Dok kupuje Rafale, hvali kineske sisteme PVO

18. jul 2025

Nove informacije o poslednjem indijsko-pakistanskom sukobu: Pakistanci sada tvrde da su oborili 4 Rafala, Francuzi optužuju Kineze za propagandu

17. jul 2025

Kompanija PR-DC po svemu sudeći uspešno prošla ispitivanja svog IKA-Bombardera u Tehničko opitnom centru

16. jul 2025

NATO mobilni tim iz Ramštajna u poseti RV i PVO: Upoznavanje sa konceptom združenih (vazduhoplovnih) operacija alijanse

15. jul 2025

Kanton Sarajevo uskoro dobija novi helikopter Subaru Bell 412EPX vredan 15,5 miliona evra

11. jul 2025

Albansko ratno vazduhoplovstvo počelo da koristi Bajraktar dronove ​​za praćenje šumskih požara

11. jul 2025

Nove verzije precizne municije AASM „Hammer“ u naoružanju Rafala

11. jul 2025

Anušić najavljuje premijeru Bajraktara na vojnoj paradi 31. jula, MORH objašnjava zbog čega su Rafali bučniji kad je oblačno

9. jul 2025

[TREĆI DEO] Izraelsko-iranski rat: Kakav je učinak imala protivraketna odbrane Izraela i savezničkih snaga?

8. jul 2025

Makedonski ministar odbrane otkrio ciljeve nacionalne odbrane do 2035. godine: Novine u problematičnoj nabavci helikoptera, Mistrali kasne – MBDA plaća penale

4. jul 2025

[DRUGI DEO] Iranska protivvazduhoplovna odbrana – od kopija do originalnih rešenja

2. jul 2025

[PRVI DEO] Izraelsko-iranski rat: Da li je Iran mogao bolje odgovoriti i da li je video američke stelt avione?

1. jul 2025

Na vojnoj vežbi “Platinasti vuk“ zajedno leteli najstariji i najmlađi helikopter RV i PVO Vojske Srbije, problemi sa brojnošću helikoptera i dalje prisutni

30. jun 2025

Borbenim avionima Rafal i Miraž 2000 izvršena uspešna prva raketiranja balona koji lete na veoma velikim visinama

27. jun 2025

Rumunija od Holandije dobija dodatnih 18 borbenih aviona F-16

27. jun 2025

Izvedeno prvo ispitno lansiranje rakete MiCA NG sa borbenog aviona Rafal, Srbija i Hrvatska nestrpljivo čekaju u redu za kupovinu

25. jun 2025

Operacija “Midnight Hammer‘‘: Prva operativna upotreba specijalnih bombi GBU-57A/B MOP za uništavanje bunkera

24. jun 2025

PR-DC predstavio novi dron koji se navodi optičkim kablom: „Spremni smo da proizvodimo novi FIBERTON“ u stotinama hiljada komada

24. jun 2025

[BURŽE 2025] Leonardo i Baykar formirali zajedničko preduzeće koje će se baviti tehnologijama i razvojem besposadnih letelica

20. jun 2025

[ANALIZA] Drugi deo: Koliko su i kako saveznici opremili i naoružali ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovnu odbranu Ukrajine

19. jun 2025
Tokom vežbe “Vihor 2024“ RV i PVO baziralo svoje letelice i na aerodromu Dubinje kod Sjenice
Izviđačko-borbene besposadne letelice Pegaz bile su tokom vežbe ''Vihor 2024'' stacionirane na aerodromu Dubinje / Foto: Isečak iz video snimka emisije ''Dozvolite''

Tokom vežbe “Vihor 2024“ RV i PVO baziralo svoje letelice i na aerodromu Dubinje kod Sjenice

Emisija „Dozvolite“ Radio televizije Srbije emitovana u subotu 27. aprila donela je dosta interesantnih informacija, pre svega kada je reč o združenoj taktičkoj vežbi sa bojevim gađanjem Vihor 2024, kojoj je i Tango Six prisustvovao.

Prilikom intervjua pripadnika Vojske Srbije, odnosno 98. vazduhoplovne brigade (vbr) RV i PVO, moglo se čuti da su vojni helikopteri tokom izvođenja ove vežbe bili bazirani i na aerodromu Dubinje kod Sjenice. Pored toga, na snimcima se vidi da su se na ovom aerodromu bazirale i vojne besposadne letelice.

Od helikoptera 98. vbr su na vežbi, kao što je Tango Six već preneo, učestvovale posade lakih naoružanih helikoptera GAMA, kao i desantno-jurišnih Mi-35M. Oba tipa nalaze se u sastavu 714. protivoklopne helikopterske eskadrile „Senke“ koja bi tokom ove godine mogla da u naoružanje primi i helikoptere Mi-35P kupljene od Kipra.

Osim GAMA i Mi-35M iz 98. vbr mogli smo da vidimo i naoružane helikoptere H145M iz 119. mešovite helikopterske eskadrile „Zmajevi“ koja je bazirana na vojnom delu aerodroma u Nišu. Izviđačko-borbene besposadne letelice (ili preciznije „daljinski pilotirani vazduhoplovi“, kako glasi zvanična RV i PVO klasifikacija) nalaze se u naoružanju 353. izviđačke eskadrile sa aerodroma Morava.

Do sada, barem zvanično, nije bilo poznato da RV i PVO Vojske Srbije aktivno koristi ovu vazduhoplovnu bazu. Aerodrom Sjenica (Dubinje) nalazi se istočno od Sjenice od koje je najbližom vazdušnom linijom udaljen je oko dva do tri kilometra, a njegova izgradnja je završena krajem 60-tih godina. Do najbliže administrativne granice sa Kosovom i Metohijom je oko 45 km, do granice sa Crnom Gorom malo manje od 20 km, do najbliže granice sa Bosnom i Hercegovinom nešto više od 50 km. Sve daljine takođe važe za najbližu udaljenost vazdušnom linijom.

Nadmorska visina aerodroma, koji po ICAO ima oznaku LYSJ, je 1.010 m, ima jednu betonsku poletno-sletnu stazu koja je dugačka 2.500 m i široka 30 m. Površina aerodroma je 160 hektara, a nekada je imao 27 hangara. U vreme bivše SFRJ bio je aerodrom operativnog razvoja za jedinice u vojnim vazduhoplovnim bazama Lađevci i Petrovac, i na njemu nije bilo stalnog prisustva RV i PVO.

Prema podacima Vojske Srbije (VS), NATO је 1999. godine 22 puta dejstvovao po aerodromu, i to sa 395 avio-bombi, među kojima su američke bombe familije Mk80 i BLU-107, zatim francuske Matra BGL 1000 i Durandal, kao i 18 američkih kasetnih bombi CBU-87 sa po 4.000 bombica BLU-87AB. Prema zvaničnim podacima VS, najmanje 7 posto bombica BLU-87AB nije eksplodiralo, što bi značilo da ih je na aerodromu bilo oko 300 neeksplodiranih.

Takođe, prema zvaničnim vojnim informacijama, deminiranje je započelo 2018. godine kada je tehničkim izviđanjem utvrđeno da je od 47,5 hektara, 27 hektara pod kasetnom municijom. Avgusta 2020. je procenjeno da je neeksplodiranim ubojnim sredstvima zagađeno 91,4% površine aerodroma, odnosno 1.383.700 kvadratnih metara.

 
Prema podacima iz različitih izvora, 1999. godine su na aerodromu uništena dva školsko-borbena aviona G-4 i 4 lovca-presretača MiG-21. Više od 20 godine nakon NATO agresije pristup aerodromu je bio neometan, na Jutjubu i društvenim mrežama su objavljivani video snimci i fotografije koje su napravili civili, a preko kojih se moglo videti da su u rejonu Dubinja okolni meštani čuvali stoku i seno. Na snimcima napravljenim u poslednjih par godina, vidi se da je dosta toga urađeno na raščišćavanju.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ni

Da li na tom aerodromu dugo behu zarobljeni, pod ruševinama, neki avioni, sa još podvešenim naoružanjem?

Odgovori
St

To je na a. Ponikve

Ni

Šta je na kraju bilo sa njima?

Ž

Stefan

Било их је или их има на оба аеродрома, дакле и на Пониквама и у Сјеници.

Sl

Jesu.

Sl

Čini mi se da je tu od 1999 ostao zarobljen Mig 21, zato što je dejstvom projektila zatrpan ulaz u hangar. Da li neko zna kakva je sudbina tog aviona, i da li se radi o ovom aerodromu ?

Odgovori
Ž

Slobodan Niš

У капонирима односно АБС су била 4 МиГ-21 и један Г-4.

Ni

Uspeli su da ih najzad izvuku?

To

Jesu li se ovi Pegazi samo slikali ili su i leteki?

Odgovori
Iv

A.Dubinje bio baza za Podgkričke G 4 za vreme rata 1999 godine a i neki Mig 21 sa Slatine su bili tu.

Odgovori
To

Non stop se vrti u krug jedno te isto, bukvalno je poprimio dogadjaj izgled vasara sa jednim te istim oruzjem koje se moze nabrojati na prste obe ruke…

Odgovori
Zi

Aerodrom Sjenica mora da se vrati u funkciju , ova tacka moze da bude strateska za helihoptere vojske i policije za cuvanje granice , specijalne jedinice policije a moze da se koristi u elementarnim nepogodama za pomoc i medicinski transport .

Odgovori
Ni

Taj aerodrom je od strateške važnosti za državu i da je pameti morao bi biti obnovljen. Umesto toga, pare su bez ikakve potrebe slupane u civilni deo Lađevaca i Ponikve…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor