Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024
Novi sistem raspoznavanja „svoj-tuđ“ prvi put uočen na avionima MiG-29SM+ srpskog RV i PVO
Vidljivi deo IFF sistema na nosu letelice / Isečak iz video-snimka emisije "Dozvolite"

Novi sistem raspoznavanja „svoj-tuđ“ prvi put uočen na avionima MiG-29SM+ srpskog RV i PVO

Kako je Tango Six juče preneo, video prilog RTS-ove emisije „Dozvolite“ sa vežbe Vihor 2024 emitovan 27. aprila sadržao je interesantne kadrove koji se odnose na učešće RV i PVO Vojske Srbije. Ne samo da se moglo čuti da su na aerodromu Dubinje kod Sjenice bazirani helikopteri i daljinski pilotirani vazduhoplovi, već se u pojedinim sekvencama moglo uočiti i da su višenamenski borbeni avioni MiG-29SM+ dobili dodatnu elektronsku opremu.

Tako se u nekoliko kadrova rulanja i poletanja aviona MiG-29 može videti da se na jednoj letelici, sa leve strane ispred vetrobranskog stakla kabine, nalaze antene koje do sada nisu viđene na dostupnom, zvaničnom ili nezvaničnom, medijskom materijalu.

Reč je o antenama veoma sličnim onima koje su instalirane prilikom modernizacije aviona ovog tipa iz sastava ratnog vazduhoplosvtva Slovačke, koje su deo sistema za raspoznavanje „svoj-tuđ“, odnosno IFF (Identification Friend or Foe).

Kako Tango Six saznaje, u slučaju srpskih MiG-29SM+ takođe je reč o antenama sistema IFF, ali za razliku od slovačkih gde je primenjen britanski BAe Systems AN/APX-113, avioni RV i PVO Vojske Srbije imaju sistem francuskog proizvođača Tales.

Srpski MiG-ovi dobili su sistem koji pripada familiji TSX 2500 “Blue Gate“, a konkretno to je TSB 251x u varijanti TSB 2515. Osim na MiG-u 29, do sada je ova familija instalirana i na avionima Rafal, Su-30, Gripen, Atlantique helikopterima NH90, Sea King, mornaričkim patrolnim avionima, letećim radarskim sistemima, raketnim sistemima PVO KM-SAM, daljinski pilotiranim vazduhoplovima i zemaljskim osmatračkim radarima.

U navođenju karakteristika TSB 2515 stoji da se u sistema sastoji od kombinovanog interogatora i transpondera CIT (Combined Interrogator / Transponder), jedinice za kontrolu antena ACU (Antenna Control Unit), kriptoračunara, 4 antena interogatora, dve antene transpondera, pribor za montažu CIT i ACU i seta kablova i konektora za montažu.

Što se tiče osnovnih karakteristika uređaja navodi se frekvencija 1.090 +/- 0,5 MHz, predajna snaga 37 +/- 2 dBW, prijemna frekvencija 1.030 +/- 0,5 MHz, osetljivost prijemnika između -75 i -77 dBm, modovi rada 1, 2, 3/A, C, National Secure Mode, S.

Srpsko RV i PVO planira da instalira delove IFF sistema i na druga sredstva i tako konačno reši problematiku elektronskog raspoznavanja svih platformi u svom sistemu.

Pre modernizacije srpski MiG-ovi 29 su u zavisnosti od verzije posedovali IFF sistem “Parolj-2D“ koji se sastojao od SRZ-1P , kao i transponder SRO-1P. Na drugim varijantama primenjen je ispitivač SRZ-15 i transponder SRO-3.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Du

Kao prvo Srpski Mig 29SM, nema mnogo veze sa SM varijantom iz 90 tih godina. Mnogo komponenti je promenjeno i stavljeno sasvim novo i modernije. Ovaj SM je daleko moderniji i bolji od SM iz 90 tih godina.
Sto se tice ostalog, vise se neobjavljuje sta je sve stiglo i sta je sve uradjeno, vec se samo pojavi na nekoj vezbi. Licno znam za jos nekoliko sistema i modernizacija u nasoj vojsci, za koje se jos nista ne pominje niti prikazuje!

Odgovori
Mi

Pa zato ti i piše SM +

Br

Odlicna stvar, sve se vise siri saradnja sa Francuskom u RVu

Odgovori
Fi

Srbija u NATO-u samo što predsjednik to još ne smije objaviti. ;-)

Odgovori
Ba

Okruzeni smo nato zemljama. Nemas bilo kakve mogucnosti izbora. Pogotovo sa prosloscu 90ih

Ig

Jedino me brine koliko je zaštićen sistem, da li primerno proizvodjač može izvršiti nekontrolisane promene recimo u nekoj SVO, promeni parametre sa SVOJ na tudje?? Tj samo daljinski ugasi..

Sr

Batica

Odlicno! Mozemo da ih napadamo u svim pravcima!

PS

@Igor
IFF je u principu samo interfejs, sam razvijaš kriptoključeve i softvere za IFF. To su uradile npr. Indija i Južnoafrička republika, koje isto koriste Mode 4. Za nas ne znam, ali tako u principu funkcioniše.

Jo

Indija nije u NATO, niti je okružena članicama NATO – pa ipak koristi isti sistem. Baš kao i Srbija, i oni imaju opremu različitog porekla i potrebu da to sve integrišu u jedinstven sistem. Da li mislite da bi Indija kupila nešto što neko može da im ugasi na daljinski?

Sr

Sada su kompletni. Moderan IFF je možda i najbitniji podsistem.

Odgovori

Да, поготово кад се узме у обзир да је неко већ платио главом одсуство тог система

Vo

A samo ću dodati da je isti iff ugradjen u MiG-29 kao sto se ugradjuje u Rafale. Potpuno isti….

Odgovori
Re

Odlična saradnja sa Talesom ne bi ja tu ništa menjao.Francuzi imaju vrhunsko naoružanje i treba produbiti saradnju samo što to zavisi od njih.

Odgovori
Zo

A zasto uvek Thales?
Takticki radio Thales, Radari Thales, Kontrola leta Thales, IFF Thales… mogu da nabrajam do sutra… ko to protezira Thales?

Iv

@Zoran
Kvalitet? I stara JNA je kupovala od njih.

Re

Zoran

Verovatno zbog najboljeg odnosa cena kvalitet i dostupnost na prvom mestu.Možda nije najtransparentnije ali s’obzirom da se radi o osetljivoj opremi nije ni čudo.Samo nek stiže,nek se nabavlja pa taman o svemu odlučivo jedan čovek.

VO

Zato sto je lakse kada je jedan proizvodjac i kada je sve već “upucani” i sve rado jedno sa drugim. Sto muka se napravi kada uzmete dva proizvodjaca sa zapada pa treba da se uvezu a da ne pominjem istok, daleki istok i zapad. Tantalove muke.

To

@Zoran
Jis ces nam reci da neko uzima i pare od Thalesa za to.

Mi

@Zoran
Moderan svet to sad zove „lobiranje“

Sv

Jer tales je mamara cak su i rusi prije rata kupovali njihove termalne opticke kamere za oklopna vozila i tenkove.

Fi

E sad, da li je i Mod 5?

Odgovori
VO

Mi radimo u Modu 4, odnosno NSM, a Mod 5 je zakljucan za nas. Ako se nekad odlucimo za NATO, samo ce se otkljucati u firmware….

mi

@VOJIN nije li Mod 4 za NATO članice?

Vo

Mode 5 je za NATO

VO

Mode 4 ili NSM (National security mode)

Р

Тешко је схватити ко ово ради и зашто! Да не идемо у даљу прошлост, Француска доследно већ преко 30 година доказује на свим пољима да је непријатељ ове државе и српског народа уопште. Доказали су то потпуно очигледно и доследно на бар три поља. Прво, директним непријатељским деловањем у борбеним задацима НАТО пакта. Потом у доследном противљењу свему што је добро за Србе. Треће, стали су на страну сваког непријатеља Срба, њаше државе и интереса без изизетка. Наоружавати се од такве државе представља чин самоубиства и несхватљивог чињења за самоуништење. Тако нешто историја људског рода не памти. Купити од такве државе систем распознавања свој – туђи је могуће схватити једино као чин велеиздаје јер другог објашњења једноставно нема. Тај борбени систем има смисао и сврху само ако је свој и само евентуално купљен од потпуно наклоњене државе али и тада је боље свој. Обзиром да та технологија нити је скупа нити ју је тешко направити, а ми то свакако можемо, потпуно је јасно да се ради о лошој намери и још једном сакаћењу самог себе! Ово је већ превише и за окупирану државу попут нас!

Odgovori
Sa

Ako te nitko ne voli, neki te samo toleriraju , mozda nije problem u svima njima?

De

Imate li Vi Rašo uopšte ideju šta je to sistem Svoj – tuđi?

Pe

@Рашо Zemlje imaju interese, a ne prijateljstva.
Ne postoji „potpuno naklonjena drzava“.
Srbiji treba taj sistem, Francuska nudi na prodaju. Vojska proverava da li tehnicki ispunjava potrebe, i kupuje. Nema tu mesta „naklonjenosti“.
Na primer, 1990-ih su Rusi glasali za sve sankcije SRJ, saradnja sa zapadom bila je potrebna Rusiji zbog lose ekonomije posle raspada SSSR.
Pregovore oko predaje Kosova vodili su Rusi , ubedili Milosevica da potpise (Ahtisari-Cernomirdin) i pomogli NATO.
Kina-kad je njihova ambasada verovatno greskom pogodjena u Beogradu, precutali su taj incident, jer Kini treba ekonomska saradnja sa EU i Amerikom daleko vise, nego Srbija Zapravo je najveca pomoc Srbiji od investicija i EU fondova, a to su EU zemlje.

Vl

PeDu,
Najviše volim da posmatram vas pro Nato nastrojene kako se trudite da prema potrebi promocije žonglirate sa istorijom Rusije 90-ih.
Doduše, samo vam je i preostalo da se sa setom sećate tog doba jer je današnja Rusija nešto sasvim drugo.
Što se tiče Kine, šta misliš, zašto je Si izabrao da poseti Beograd baš na godišnjicu bombardovanja ambasde? I molim te da nama neukima objasniš kako to da najača svetska sila tog doba može „slučajno“ da bombarduje ambasadu jedne države na teritoriji druge države? Vidim da je i Izrael takođe „slučajno“ bombardovao ambasadu Irana u Siriji. Primećuješ zapadni Nato šablon?

Dj

>> kako to da najača svetska sila tog doba može „slučajno“ da bombarduje ambasadu jedne države na teritoriji druge države?

Sta bi po tebi trebao biti motiv? Godina je 1999. globalizacija ide ka vrhuncu, i USA i PRC obrcu hiljade milijardi (ne juana, dolara) u medjusobnoj trbovini. Kina se vojno jos uvek ne nalaz nigde, docim su USA svetska sila broj jedan, koja izvodi napad na SRJ bez ikakvog naprezanja. Iz koga razloga bi bombardovali jednu ambasadu? Ne postoji ni jedan.

Va

Djuka Postoji,Jer Kina je uvelikom zaletu krenula još tada ali naravno niko nije gledao na njih ,osim kao neke tamo što raduckaju u Američkim tvornicama i ima ih kao Kineza ! Ali zato Djuka Amerika kao sila nebi bila sila da nema informacije najače oružje svih ratova i analitičare vojska njih sa gomilom službi koje vrše silne analize i znaju šta se dešava mnogo pre nego drugi ! Amerika je umešana svugde pa i u Kineski rast kao i opomene koje dele po svetu kroz gadjanje naprimer , eto baš Kineske ambasade ! Niti Rusku niti bilo koje druge nego u centar Kinesku i to ni sa manje više B-2 bomabrderom koji je doleteo iz Amerike i gadjao je JDAM bombom i vratio se nazad ! Eto mi smo prvi na koje je bačena JDAM bomba ako ćeš i to ! A da bi je gadjao tom bombom mora da ima X,Y kordinatu u prevodu znači su tačku gadjanja još kada su poleteli iz Amerike ! Jer sada jasnije zašto nisu mogli da pogreše kada su je gadjali ?! Čista poruka svetu i simbolična po Kineskoj ambasadi ,Kina koji sada gledaš je ona koju su Amerikanci verovatno mnogo pre predvideli ! Činjenica je da Amerika najjača sila ,prošle godine je od Rusa uzela potrebne retke sirovine vredne za 1,2 milijarde dolara a Evropi naredila na sankcije ! Znači jesu najači kada mogu to da izvode sa celom Evropom ! Ironija da Kina postaje vodeća polako u auto industriji ,šta će reci Nemci kada sebi priznaju da su Kinezi već vlasnici delom Mercedesa i Evropa ne može da zadrži ulazak Kine na njihovim delovima tržišta makar izokolo ,jer to je omogućila baš Američka globalizacija koju spominješ !

Mi

Izuzetno vazan sistem, i vazan da bude nov i moderan, ponarucito kad se nabavljaju novi PVO sistemi. Drago mi je da su bas ovi nabavljeni.

Odgovori
Ig

Da potpuno se slažem,prethodni moj komentar je baš na tu temu.. zamislite u datom trenutku transponder samo bude daljinski Ugašen

Pe

To znaci da su tu modifikaciju uradili domaci ili francuski strucnjaci, ili zajedno, sto je dobra saradnja i za dalje.

Odgovori
Pa

Nema ‘nasih’ modifikacija stranih sistema koji se kupuju. Ako pistoji zajednicki razvoj to je druga prica, ostalo su bajke

Pe

@Pavle Nisam ni mislio da je sistem „modifikovan“ u Srbiji, ali svakako Francuska nije nikad proizvodila sisteme za MiG-29, pa je neko nesto morao da modifikuju, ako nista, bar gde da prikace taj sistem.
Dakle, morali su imati pristup letelici, ako su Francuzi.

pr

@Petrovic Dušanu, ne, ne postoji ni za MiG 29. kao niti za MiG 21., ali je HRZ MiG 21. BisD imao i još uvijek ima baš njihov…. sustav kao takav je ovisi o platformi na koju je ugrađen.

Ra

Već je degutantno koliko se troši na krepavo kljuse.

Odgovori
Th

Ja se cijelo vrijeme pitam zasto Srbija uopste kupuje za vojsku nesto iz jedne zemlje clanice NATO saveza. Je li neko brani Kineziman da nesto dostavi u Srbiju? Ja mislim da ne.
Da su Franzuski radari nepouzdani pokazalo se kad se pojavio onaj balon na ekranu i isto tako bez traga nestao. Kao da su pravili neki test. Oni ce biti prve mete NATO saveza uz aerodrome. Ne vjerujem da ce Franzuska vlada odobriti Dassaultu prodaju Rafala Srbiji.Ni za 5 milijardi eura.
Na kraju ce biti prica da su Rafali ipak pre skupi. Zato se uzima iste elektronske sustave kao sto ima Rafal i integrira u neki drugi avion.

Odgovori
Dj

Ova oplata na Mig-29, znaci kakav je to industrijski standarad da vazduhoplov izgleda kao kineski lonac iz 80tih. Secam se onomad Su-27, ili nekog derivata, 90tih izlozenog na Batajnici, dal tamo bese onaj cuveni aeromiting? Impozantan avion, ali kvalitet oplate posmatran iz blizine, znaci, to je bilo kao da sam ga ja rucno iskovao…

Odgovori
To

@Djuka
Uzas zivi i MIG-29 i SU-27/30/34/35…Rusi imaju dokazano najgore avione ne svetu i to dokazano.U svim svetskim sukobima su ih zapadni lovci“isprasili“zestoko…Jos kad vidim da neko stavlja na ovu kantu od aviona iz 1987.godine moderan IFF,dobijam napad smeha…

Bo

Topčider
Ako cemo pravo pa i Rafal je avion iz 1991 godine. A po maksimalnoj brzini, plafonu leta, manevarskum sposobnostima daleko losiji od MIG29 iz 1987 godine. Pa zasto onda Francuzi na svoju kantu stavljaju moderan IFF. I ja dobijam napad smeha citajuci tvoj komentar!

Dj

Mislim ako ti moderni thalesovi AESA radari i kineski taj FK ne mogu identifikovati talasne forme odbijene od valovitog aluminijuma, nitni i ogromnih lopatica turbina koje izviruju iz gigantskih kockastih usisnika za vazduh onda nemam pojma, valjda treba francuski IFF da se nabudzi.

Mi

MiG-29 je pravljen da bude duplo jeftiniji od F-16, i sada ga vi jos pljujete skoro 40 godina od kad je napravljen.
Sve zavisi takodje i od ugla i svetla. Istina je da su generalno ruski, ponarucito MiG-29 i stariji daleko losije oblozeni nego recimo F-16 i avioni cetvrte generacije kao Rfal, Gripen, I ostala banda. Ali novi Su-35 su druga prica. Opet, dosta toga zavisi od svetla, i ugla slikanja, pa i farbe.
Evo par primera i jednih i drugih:
Rafal:https://imgproc.airliners.net/photos/airliners/5/6/6/1849665.jpg?v=v40

Gripen ( i to nov novcat E) https://www.mycity-military.com/imgs4/111781_62814282_FAdhIvwWQAQTHWg.jpg

Su-35 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/64/Su-35_GSh-301_cannon_LeBourget2013_2171.JPG/1600px-Su-35_GSh-301_cannon_LeBourget2013_2171.JPG

Dj

>> po maksimalnoj brzini, plafonu leta, manevarskum sposobnostima daleko losiji

Sve i da je tako radi se o potpuno nebitnim parametrima u trecoj deceniji 21. veka.

Dj

>> MiG-29 je pravljen da bude duplo jeftiniji od F-16

Pa jesu li uspeli u tome? Secam se vise puta, cak i u ruskim izvorima citao, da je doticni vazduhoplov po ceni ispao uporediv sa ekvivalentnim SU-27 modelima.

Ra

@Boban
Mig21, kojeg menja Rafal, isto leti brže i leti više od njega pa niko se ne lomi za njim nego za Rafalom.
Kada deca shvate da nije sve u brzini i visini, odoše drugi već daleko.

Mi

Djuka
To su bile price (preuvelicavanje) pre 5 i 10 godina za MiG-29M2 kao sto su Egipcani pazarili, https://tangosix.rs/2013/29/04/tehnicko-takticke-karakteristike-mig-a-29-mm2/ i MiG-35 sa AESA radarom koji su skroz novi zmajevi sa novim trupom, krilima, kokpitom i staklom. Pricalo se da je cena po komadu blizu novog Su-27.

Ovde govorimo o Osamdesetim godinama kad su prve verzije Su-27 i MiG-29A letele onako kako su originalno zamisljeni. MiG-29 tada nije ni blizu kostao kao Su-27 ili F-16.
Su-27 kao daleko veci zmaj sa vecim motorima vecim boljim radarom, i fly by wire sistemom koji MiG-29 tada nije trebao da ima jeste bio napravljen da se sukobi sa tadasnjim F-15 i F-16!
MiG-29A je bio bukvalno zamena za masovno proizvedene MiG-21 i 23 za kratke presretacke misije. Ne prevlast u vazduhu!

To

@Boban
I sta su dobili time sto su pravili MIG-29 da bude „duplo jeftiniji“od F-16?Dobili su to da je MIG-29 najgori avion u istoriji ruskog vazduhoplovstva i da nikada nije oborio F-16 dok MIG-29 i SU-35 sluze kao pokretne mete za F-16 sto je vise puta dokazano.Plus,F-16 ima veci dolet,nosivost,manervabilnost,tehnologiju i naravno nosi titulu najubitacnijeg aviona.A sto se tice Rafala,avion je 4.5 generacije sa osobinama aviona pete generacije,AESA radar,superkstarenje(duplo vise moze da ostane u vazduhu od protivnika), Stealth mogucnosti i nosivost od skoro 10 tona oruzja sto je skoro duplo vise od MIG-29 i SU-35.Takodje,EW sistem SPECTRA koji zaslepljuje sve ruske avione i elektroniku sto je dokazano u vojnoj vezbi kada su Egipat i Alzir sprovodili sa Rafalima i SU-35.Svaki put je Rafal zaslepio i pobedio SU-35 te su zbog toga narudzbine Rafala ogromne.Gde se to dokazao MIG-29 i SU-27/30/35?!I na kraju,brzina aviona nije bitna u vazdusnom dvoboju jer se vode ispod brzine zvuka.Jedino Amerikanci imaju ugradjenu vestacku inteligenciju u F-16AI te koriste punu brzinu i pokretljivosti F-16.

Sv

@Djuka Ne postoji cijena modela aviona nisu to farmerice na plasticnoj lutki.

Dj

@Svarog

Naravno da ne postoji cena, vazduhoplovi rastu na drvecu, po potrebi se nabere koliko treba i to je to.

Oni koji ne placaju porez obicno ne mare za cenu.

Bo

Topčider
Mnogo veruijes zapadnoj propagandi. Kazes MIG 29 nikad nije oborio F16? A kada je imao ravnopravnu borbu? Jel ikad bio odnos manji od 10 na prema 1 u korist F16? I to uz podrsku Avaksa i satelita. Isto je poredjenje kako sam ja tukao Mjak Tajsona, a iza mene stoje desetorica sa uperenim pistoljima!
Kazes SU35 je pokretna meta za F16? A gde je uopste izasao F16 na duel sa SU35?
Pominjes nosivost aviona, a ne kazes kolika je nosivost kada Rafal nosi dodatne rezervoare za gorivo! A poznato je da bez njih nikada ne leti. Kada ponese ta 3 rezervoara za gorivo nosivost mu je znatno manja od SU35! A sa njima te stelt osobine gubi!
A taj sistem za elektronsko ometanje, ti stvarno verujes da se to uopste dogodilo. Jesi li video koliki su generatori da bi snabdevali jedan sistem koji ima domet par desetina kilometara? Izgleda da nisi, pa zato i verujes u tu propagandu zaslepljivanja aviona na 200 km!
A tu vestacku inteligenciju i brzinu na F16, nesto ne vidim.
A sto se tice narucivanja Rafala, je ta sto pretnjom sankcijama i ucenama, zemljama koje bi kupile Ruske avione ne dozvoljavaju. Svi znamo sta je bilo sa Indonezijom. Jednostavno kao i mi drugog izbora nemamo. Od Rusije ne mozemo, Amerikanci em sto nece prodati svima, em sto trebas cekati 10 godina kao Bugari, a od Kineza, ne mozes zbog pretnjama sankcijama, i onda ti jedino ostaju Francuzi sa Rafalom.
Malo realnosti nije na odmet!

Mi

Topcider (i Djuka)
Djuka, upravo kad citam komentare poput Topciderovih mislim na to „pljuvanje“ bez razloga i iz cistog samozadovoljavanja ili praznjenja. kad vec pitas..

Kao avio entuzijasta takvi komentari su mi nizi od najnizih. Kao da su avioni ili sticaji okolnosti nekom nesto skrivili il opsovali familiju. Osim naravno ako je u pitanju neki humor kao sto cesto biva. Revimo Falcon obozava sacaste lansere i ne moze da ih ne promovise :-))

Sv

@Djuka Ovo je trebalo biti smijeso ili?

Da

Ali je zato irački mig 25 oborio f18 u zaljevskom ratu. Sve zavisi od pilota i uvjeta.

YP

Šta podrazumevaš pod kvalitet oplate?
Ružan izgled?
Koroziju?
Oplata se raspada?

Ne sećam se da je bilo kad neko spominjao da je oplata lošeg kvaliteta.

Odgovori
Pe

@ypt Rec je o necem drugom, nije sve unificirano u mikron kao kod zapadnih letelica.
Ali istorijski, ovaj pristup je pomogao Rusiji: ogromna prostranstva i razdaljine, veoma teski klimatski uslovi (leti + 40 zimi i do minus 50) nisu pogodni za savrsene masine, sto su otkrili Nemci 1941-1945; iako su nemacki avioni, tenkovi itd bili daleko bolje napravljeni od sovjetskih, ispalo je da uopste ne rade na jako niskim temperaturama i u uslovima stalne prasine i blata, sa malo odrzavanja.
Evropa je drugo, jedan Raffale ili F-16 traze mnogo bolje uslove i vise paznje, od MiG-29 ili Su-27.
Amerika, opet, je toliko bogata da mogu da izgrade sve, ali su i oni manji od Rusije vise nego dva puta, a osim Aljaske, nemaju ekstremne temperature.
Druga je stvar kako to izgleda estetski, izbliza nisam video F-35, ali jesam i Su-27 i MiG-31, deluje kao da su ga zavarivali amateri.

Mi

Spojevi oplata i srafovi… generalno Zapadni avioni imaju lepse spojeve, al svejedno,…da su Rafale i F-35 ruski pljuvali bi i njih kako nista ne valjaju.
https://www.seaforces.org/marint/French-Navy/AVIATION/Rafale-M_DAT/Rafale-M-033.jpg
https://www.twz.com/44067/the-f-35cs-radar-absorbent-skin-is-looking-pretty-rough-after-months-at-sea

Ne

Dusan

Ko si ti i sta si uradio sa pravim Dusanom? :)

Istina je da su ruski avionu starijih generacija estetski nalik na kontejnere. Danasnji su malo ulickaniji. Rusi su uvek isli na jace motore nego na estetiku i elektroniku.

Dj

@Miloš77

Pljuvanje? Realno teska kvalifikacija. Nepotrebna, rekao bih. Kod F-35 se tesko moze naci zamerka sto se tice izrade/optike, aerodinamike itd. dok sam ja za Rafal bar 2 puta komentarisao stap za pecanje goriva, eksterni targeting pod, eksterne rezervoare koji moraju stalno da se koriste, dobudzene senzore itd. Prosto avion prosle (4.) generacije.

Ra

Moderan avion četvrte plus i pete generacije moraju da imaju savršene spojeve zbog manjeg radarskog odraza.
Na to je kog prijašnjih generacija odlazilo 30% radarske vidljivosti.
Ima ona slika Su57 u letu sa otvorenim rupama gde su šrafovi spojeva po avionu .
Nema potrebe da nose one leće kao F35 da ih se bolje vidi na radaru u mirnodopsko vreme.

Pe

@Miloš77 Ne razumem zasto bi neko „pljuvao Raffale i F-35“, postoji razlog zbog kojeg sovjetski avioni imaju losu reputaciju, a to je istorijat upotrebe ovih aviona, jer su svakom sukobu o kojem imamo podatke izvlacili deblji kraj od zapadnih.
Kad Rusi naprave prvi stealth avion i pocnu da proizvode 170 tih cuda godisnje, kao F-35, moze se komentarisati.

Mi

Proizvodnja i sklopovi/spojevi oplata na F-35 su vrhunski. Medjutim i F-35 ima dosta vidljivih spojeva koji se sakrivaju vestim fotografisanjem. Takodje, F-35 ima nesto sto Gripeni, Flanker i Rafal (i mnogi drugi) nemaju, a to je STEALTH premaz/obloga i lepljive trake koje na slikama skoro potpuno sakrivaje svaki šrafić i umanjuje prelaze izmedju spojeva. Rusi to ne stavljaju za sada jer je skupo i neprakticno u mnogim vremenskim uslovima i pri vecim brzinama.
To jeste jedan od razloga zasto F-35 ima i vise ogranicenja i problema nego Rafal. Ovogodisnji izvestaj za F-35, ponaorucito palubni C model nece biti uopste zavidan koliko pratim.
Slazem se da su Rafalu trebali spakovati tu slamcicu za srkanje goriva. Inace jako lep avion.

I da ponovim jos jednom, slazem se da moderni zapadni avioni ipak imaju za stepen preciznije spojeve oplata. Rusi idu na jeftinije, i uvek tako radili.

Evo slike F-35 izbliza sa svezom STEALTH „farbom“. Ima i on ipak dosta i šrafova i spojeva, i mnogo sto sta bi se videlo ponarucito kad se isprlja od vremena da nije tih magicnih selotepa i farbi.
https://i.imgur.com/pitaaSl.jpg
https://i.imgur.com/RnNcGJh.png

i jos jedna od najnovijg, i moje jos uvek nade za srpsko RV – Gripen E
https://i.imgur.com/7uImo0i.png

YP

@Milos77
Opet se vraćamo na pitanje i definiciju kvaliteta. Ružno ili lepo nije kvalitet, već estetika.

@Rade
MiG 29 nije zamišljen kao stelt avion, a više nije ni moderan. No, pitanje je koliko su i stelt avioni „nevidljivi“ za nove generacije radara.

Dakle, sem ružnijeg izgleda, oplati ništa ne fali u funkcionalnom i kvalitativnom smislu.

Po

Moze li neko, posto se bas nesto ne razumem u avione, da mi objasni sta znace te oznake pored naziva aviona tj 2m/m ili to za modernizaciju sto stoji sm + i tako dalje. Unapred zahvalan.

Mi

Petrovic Dusan
Slazem se u ovom slucaju osim za poredjenje Rafala i F-16. Rafale je pravljen za palubna dejstva po u veoma ostrim vremenskim uslovima za razliku od F-16. Zato i oplate F-16 izgledaju dosyta „finije“. Gripen i Rafale su slicniji Su-35 standardu, mada se slazem da su ipak malo precizniji i „finije“ spojeni od Rusa iz dosta razloga koje si naveio.

Odgovori
Pe

@Miloš77 Ovde je rec o kombinaciji tehnike i taktike; u SSSR su izracunali da se perfekcija finansijski ne isplati, jer ce avione odrzavati u teskim uslovima, pa su napravili masine tako da ne traze mnogo paznje, a da mogu da nastancaju na hiljade
Bilo je dosta slucajeva kad je SSSR pokusavao da pojednostavi sve: automatizacija podmornica kako bi sveli posadu na minimum, pa i ti nesrecni automatski punjaci municije u tenkovima, da bude 3 umesto 4 posada, i td.
Ipak, cini se da danas Rusija prati drugaciju logiku, Su-35 spolja ima dosta bolji finis nego Su-27 iz SSSR koji je izlozen u parku VDNH, sa cime je to vezano, ne znam.

Dj

Ja ne vidim ni jedan scenario, od danas pa do uvodjenja nekih novih vazduhoplova (a ni kasnije osim ako RS udje u NATO), u kojem bi srpskim MiG-29 bio potreban IFF transponder, i ako sa tehnickog stanovista i po pravilu sluzbe sve sto leti i gadja sa zemlje treba da poseduje jedan!

Interesantno. bi bilo znati detalje integracije tih uredjaja u MiG-29. Postoje razni komercijalni flight simulatori, pa se u recimo moze videti integacija IFF na Superhornet-u gde simbolika na SA displeju pilotu daje informacije o tome da li je cilj identifikovan nekooperativno, kooperativno preko IFF, od strane AWACS-a ili jednog od clanova borbene grupe. Takodje lansiranje projektila moguce je samo ako je cilj identifikovan kao neprijateljski iz, ako se ne varam, bar dva izvora itd.

Odgovori
So

@Петровићу, није изложен на ВДНХ, него је изложен у парку „Патриот“,који је удаљен цирка 80км од ВДНХ. Можда је на ВДНХ био ’80тих…А у „Патриоту“ можеш да видиш и Миг-25 и МИГ-31 а када их видиш схватиш да је Миг 29 за Русе, нешто као ауто за пијацу…

Dj

Pitanje za T6 da li ste ispratili Americkog ministra odbrane na ispitivanju o F35 od strane komisije iz kongresa o potrosnji para za projekat F 35 kad mu postave pitanje dali je istina da je samp 29% aviona F35 u letnom stanju na koje on odgovara potvrdno
Sta dalje da se prica

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor