BEG airport status
Pogibija Aleksandre Šiljković i Davorina Pavlovića

Pogibija Aleksandre Šiljković i Davorina Pavlovića

Sada kada je završni izveštaj Direktorata Civilnog Vazduhoplovstva objavljen, ovaj tekst mogu ispravno nasloviti . Naslovom za kojim sam tragao danima posle  tragedije, za tekst koji nisam pomišljao napisati pre nego što konačni izveštaj bude izrađen. Baš kao moja prva emocija koja je nastala taj isti dan, ova i dalje podjednako boli. Sada najpraznijim osećajem uzaludnosti i besmisla. Pomentu devojku nisam poznavao ali svako od vas sada ima priliku da sebi jasnije prikaže sirovu tragediju ovog događaja ukoliko pogleda stranu broj 20. izveštaja. Videćete u jednom kadru dečka nesretne devojke koji gleda poslednje trenutke njenog života i u isto vreme momenat kada biva osuđen na krivicu i odgovornost zbog njene pogibije za ceo svoj život.

Znaci

Naknadna pamet štetnija je možda od pogrešno shvaćene poente pomenutog izveštaja DCV-a. Zato ću je ograničiti samo na sebe. Dva meseca pre nesreće zbližio sam se sa Davorinom na zaista nesvakidašnji način. Toplina, neposrednost i razoružavajuća brižnost bile su odlike tog predobrog čoveka. Nikako nisam bio prvi stranac koga je prihvatio poput najbližeg člana porodice. Samo možda najskoriji.

Tih nekoliko vikenda odlazili smo do Ečke, snimali, slikali i sakupljali materijal. Kulminacija ovih aktivnosti trebala je da se manifestuje u jednom, za mene, veoma bitnom publicističkom poduhvatu. Koji se naravno nakon svega nije ni desio. Sada kada hladnije glave pogledam na taj period, dao sam sve od sebe da Davorina načinim nekom vrstom zvezde.

Aeromiting u Kostolcu je u izveštaju jasno izdvojen kao jedan od najjasnijih signala nastupajuće tragedije. Fina i izuzetno opasna linija između neviđenog spektakla za publiku i neobuzdano opasnog letenja nije mogla biti jasnija tog dana.
„Human performance & limitations“ i „CRM“ primenjive su oblasti letačke teorije koje su možda trebale biti „aktivirane“ u tim trenucima. Na snimku se jasno videlo nekoliko neshvatljivo opasnih grešaka koje su ilustrovale uticaj spoljnih efekata prilikom rasuđivanja. Primetna su bila i ograničenja protiv kojih sada autori završnog izveštaja predlažu konkretne mere. CRM deo teža je priča. Jedan od njegovih osnovnih principa kaže da se kolegi letaču na greške treba ukazati na pravi način. Ne kritikovati pregrubo, biti taktičan ali držati dinamiku leta pod kontrolom bez obzira što vam neiskustvo ne daje ni pravo reči, kamoli nekog korektivnog postupka. Niko to tada, barem dovoljno jasno i direktno, nije uradio. Naravno ni ja. Šta više čestitao sam Davorinu na odlično izvedenom programu.

Komentari i reakcije

Moj snimak Davorinove rutine iz Kostolca sklonjen je sa interneta zbog konfuzije u medijima koja je nastala na dan nesreće. Sajt RTS-a otišao je najdalje u svom amaterizmu izdvajanjem frejma sa istog snimka u kojem je krilo bilo najbliže zemlji. To je predpostavljam trebalo da ilustruje „kaubojštinu“ prilikom letenja. Tada se to nikako nije moglo povezati bez dvoumljenja i zbog toga sam snimak sklonio, ne bih li sprečio pogrešne i preuranjene zaključke. Na žalost, na DCV se moglo računati i ovaj put da napravi najveću moguću glupost.
Svega tri dana posle udesa, Služba za odnose sa javnošću Direktorata pogrešno interpretira sada već poslovičnu zlonamernost medija kao deo planske agende ka razapinjanju „nekontrolisanih amatera koji nam lete iznad glava“. Ne bi li izsimulirali pravovremeno činjenje i punu kontrolu nad situacijom, daju jednu glupu, neprofesionalnu i u najmanju ruku neovlašćenu izjavu pre samog početka glavne istrage. Generalna avijacija i koncept sportskog letenja nisu prisutni u medijima na bilo koji način pa se ne može govoriti o konkretnoj šteti ovog postupka, ali se mnogo toga može reći o Službi za odnose sa javnošću i nadležnima u Direktoratu.

Mit o kvalitetu srpskih avijatičara

Postoji samo u glavama onih koji su negovani da u njega veruju. U trenutku kada još jedna srpska vazduhoplovna organizacija sa podjednako amaterskim rukovodstvom koje je podjednako odlično plaćeno (JAT) forsira idiotsku priču o tome da su njeni letači među najboljim na svetu i dok se domaći psiholozi vazduhoplovne medicine češu po glavi pokušavajući da prepoznaju taj dodir magije ili „najboljosti“, za one realne dovoljno je samo prisetiti se predhodne dve godine.

Ovo je četvrta nesreća (pored Kanasa, Ranđelovića i za sada vrlo verovatno ali ne i nedvosmisleno utvrđeno Glušice) koja je napunila medijski prostor i u kojoj je pilot jedini krivac.

Povezati ove događaje za potrebe jednog običnog osvrta kao što je ovaj nikako nije ispravno, ali osećam, potrebno je za uraditi.
Kao što je potrebno nanovo izgraditi imidž srpske sportske avijacije. Sloboda letenja u paraleli sa striktnim regulatornim i nadzornim okvirima nigde na svetu nije lako odbranjiva. Međutim, uveren sam da počiva na sasvim malim koracima koji uvek počinju od pojedinca, objektivne procene sopstvenih mogućnosti i disciplinovanije želje da se dočara ta najlepša aktivnost od svih.

To se nikako ne radi na prvom letu u nečijem životu, na 50 metara visine, izvodeći jedan od najagresivnijih mogućih akrobatskih manevara.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Vl

Ne postoji mit o kvalitetu srpskih avijaticara. Postoji
nedisciplina koja se kod nas provlaci vec dugi niz godina. Ovaj
udes je prozivod nediscipline. Problem je genetski materijal i ne
postojanje sistema koji bi odrzavao kvalitet i kaznjavao
prestupnike. Dok budemo radili po principu i po Babu i po
Stricevima, nece biti dobro.

Odgovori
em

Sustinski precizan i krajnje korektan tekst! Pozdrav
drugar

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Prolaznik na: [NAJAVA] AIRVG 2025: Zagrebački aero-miting ove godine sa bogatijim programom i inostranim gostima, demo-Rafal francuskog RV jedan od gostiju

Lopatice turbine motora znatno utiču na RCS zbog svoje rotirajuće prirode! One izazivaju periodičnom rasejanje elektromgnetskih talasa (electromagnetic scattering characteristics), koje se da specificno identifikovati čineći motor prepoznatljivim za radar (nekooperativna identifikacija cilja).

29. Apr 2025.Pogledaj

Miloš1977 na: [NAJAVA] AIRVG 2025: Zagrebački aero-miting ove godine sa bogatijim programom i inostranim gostima, demo-Rafal francuskog RV jedan od gostiju

Mislim da S-duct ima smisla kao smanjenje frontalnog radarskog odraza samo za avione koji imaju unutrasnje spremnike za oruzije, i lete u stealth modu bez spoljnih nosaca. Ali S-duct prednost postaje neznatna kada se pod krila okace bombe i rezervoari za goriva.

29. Apr 2025.Pogledaj

Prolaznik na: [NAJAVA] AIRVG 2025: Zagrebački aero-miting ove godine sa bogatijim programom i inostranim gostima, demo-Rafal francuskog RV jedan od gostiju

Smanjen u odnosu na vece vazduhoplove bez S usisnika vazduha, vidljivih lopatica turbina koje signifikantno doprinose radarskom odrazu i cak omogucavaju uspesnu nekooperativnu identifikaciju istoga. f-16 svakako ima manji radarski odraz jer je mali jednomotorac. Generalno vazi da je dizajn koji ukljucuje mali vazduhoplov, jednomotorac, sa dva kosa vertikalna stabilizatora, S inletom i bez rezervoara…

29. Apr 2025.Pogledaj

XYZZ na: [POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona

Ako hrvatski rafali budu trajali 25 godina, što se očekuje, onda će idući avion za potrebe Hrvatske biti avion 6. generacije pošto će peta generacija biti prestara a sedma još neće biti aktualna. Isto tako sam mišljenja da pošto vi svoje još niste dobili i zato što ste ih skupo platili ćete željeti da vam…

29. Apr 2025.Pogledaj