Turkish Airlines spreman je da od 1. marta uđe u aranžman sa Jat ervejzom s ciljem formiranja balkanske aviokompanije koja bi se zvala “Balkan Airways”. Ministar bez portfelja Sulejman Ugljanin, koji se upravo vratio iz Turske gde je imao razgovore sa više resornih ministara, tvrdi da su Turci spremni na saradnju sa Srbijom na svim nivoima i u svim oblastima. Na nama je, kazao je Ugljanin, sada da okončamo određene pripreme i da “tačno znamo šta hoćemo da privatizujemo, šta da prodamo, kao i sa kim želimo da gradimo firmu”. “U Turskoj vlada pozitivno raspoloženje prema Srbiji, a cilj posete je bio početak realizacije svih međudržavnih sporazuma potpisanih oktobra 2009. godine”, naveo je Ulgljanin. On kaže da je u Turskoj naišao na “otvoren vrata”, da je sa “Turkish Airways-om” potvrđena saradnja “bez ikakvih uslova i preduslova”, a slično je i u drugim oblastima, uključujući poljoprivredu.”
Via: TANJUG, B92.net
Vest o formiranju Balkan Airways-a, kao konačnog rešenja za Jat Airways propraćena je od strane domaćih i stranih medija. Ministarstvo za infrastrukturu je naknadno demantovalo tu informaciju ali ono što je zanimljivo jeste da je potencijalna kompanija predstavljena kao balkanska avio-kompanija. Da li je na vidiku novi (balkanski) SAS? Turkish Airlines u svom posedu već ima BH Airlines, dok je turski TAV Airports više nego aktivan sa javnim-privatnim partnerstvom sa makedonskom vladom kroz upravljanje aerodromima u Skoplju i Ohridu. Da li je pametno i za sam Turkish Airlines da ulaže u više manjih avio-kompanija, ili može da oformi jednu u koju bi bilo mnogo bolje ulagati i koja bi shodno tome donela istoj veći profit, a pri tome građanima Srbije, BiH i možda još neke zemlje iz okruženja konačno omogućila pravu regionalnu mrežu avio-linija koje uživaju zapadno-evropljani?
Budimo realni, ni jedna avio-kompanija iz regiona ne može se pohvaliti uspešnim poslovanjem tokom prošle godine. Ako sklonimo na stranu razmišljanja i priče javnosti koje se odnose na sada već daleku istoriju koje ovo podneblje ima sa Turcima, rešenje bi gotovo moglo da bude idealno. Turkish Airlines je avio-kompanija koja beleži sve veći rast u broju putnika, profitu, a da ne pominjem da svojim uspešnim poslovanjem može poslužiti kao primer mnogim zapadno-evropskim avio-kompanijama za koje mi toliko želimo da budu vlasnici nama dragog Jat Airways-a. Iskustvo koje Turski nacionalni avio-prevoznik ima je neprocenjivo jer je među retkima u Evropi uprkos krizama i nestabilnom tržištu uspeo da beleži konstantan rast i uspešno poslovanje. Usluga koja je sada prepoznatljiva među putnicima učinila je THY više nego popularnim među čestim letačima. Na stranu reklamne kampanje u kojima ćemo videti Kevina Costnera, Manchester United i Carolinu Wozniaki – Turcima zaista polazi za rukom da se takmiče sa najboljima, i to veoma uspešno.
Nacionalne avio-kompanije u okruženju posluju teško. Hrvatska je dobila dozvolu za direktne letove za SAD, tržište koje je neprocenjivo za sve avio-kompanije. Međutim, Croatia Airlines nema avione kojima bi mogla da poveže dva kontinenta. Sa druge strane, Srbija i dalje čeka da se svrsta u kategoriju 1 od strane FAA. Slovenačka Adria nije do sada iskazala interesovanje da pokrene iste letove, iako od bivših jugoslovenskih republika, jedino građani Slovenije mogu bez vize da putuju u Sjedinjene Države. Šta više, Adria je u velikim problemima, o BiH i Makedoniji da ne govorimo. Iz ovoga se jasno vidi da ni jedna avio-kompanija iz regiona nije u stanju da napravi hub u pravom smislu. Da li je možda Turkish Airlines sa svojim projektom Balkan Airways-a rešenje za ceo region? Ostaje stalna nedoumica koja konstantno dolazi od srpskih političara – da li je ovo samo još jedan pokušaj da poprave svoju sliku, ili ipak projekat koji će za razliku od Air Serbia-e ugledati svetlost dana? Da li će građani Srbije i regiona kada budu leteli moći da se osete kao zvezde u Turkish Airlines-u? Ostaje da se nadamo da će THY, pre svega svojim iskustvom moći da pomogne regionalnoj avio-industriji.